Ultimata tangentbordet för Linux och andra *nix system!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du stör dig på windows tangenten i linux, det är inte direkt så att den är ivägen, och du vet väll om att du kan mappa om den och använda den till saker.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

använder den till exposé, det passar bra tycker jag.

Skrivet av ronnylov:

Vad har man windowstangenten till då?
På Windows öppnar den startmenyn men vadådå, det kan man väl med musknappen?
Jag är en nyfiken gammal gubbe som undrar...

inte nu när den menyn har försvunnit iaf..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Mitt favorit tgb http://neurodesign.free.fr/hfr/clavier.jpg

OP's tangentbord såg ganska bra ut ändå om vi räknar bort att Windows knappen är borta. Det vore nice om något företag ville göra ett compact tangentbord som tar bort numpad som jag däremot aldrig använder på min speldator. Får för mig att man sitter lite dumt när det blir så brett från vänsterkanten på tangentbordet ända bort till musen. Lite offtopic kanske... bara lite.

Finns tangentbord utan numpad. Googla lite på "10keyless". Här är ett exempel:

http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=806

Permalänk
Medlem

Jag tycker att windowstangenten fungerar utmärkt som specialknapp i både Windows och diversen Linuxdistar. Tråkigt att den inte är mappad out-of-the-box oftare dock.

I Windows används Win + E och Win + R (calc) konstant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Och detta funkar även på Linux? Visserligen kör jag Xfce men det händer inte så mycket när jag provar.

Jag vet ingen fönsterhanterare i Linux som har Mod4 som standardgenväg för något, men det går ju att ställa in egna genvägar, inte minst i Xfce. Som sagt är det en smidig knapp att använda för tangentbordsgenvägar så inga applikationer snor åt sig den.

I Fluxbox på mitt system:

~$ grep Mod4 .fluxbox/keys Mod4 d :PrevWorkspace Mod4 f :NextWorkspace Mod4 Tab :NextTab Mod4 Shift Tab :PrevTab Mod4 q :RootMenu Mod4 l :ExecCommand xlock -mode blank Mod4 r :ExecCommand gmrun Mod4 m :Minimize Mod4 s :ExecCommand urxvtc Mod4 a :ExecCommand urxvtc -e alsamixer Mod4 c :ExecCommand urxvtc -e calc Mod4 i :ExecCommand tmux-irssi -s Mod4 Left :MoveLeft 20 Mod4 Up :MoveUp 20 Mod4 Right :MoveRight 20 Mod4 Down :MoveDown 20 Mod1 Mod4 Left :MoveLeft 1 Mod1 Mod4 Up :MoveUp 1 Mod1 Mod4 Right :MoveRight 1 Mod1 Mod4 Down :MoveDown 1 Mod4 Insert :ExecCommand audacious -p Mod4 Delete :ExecCommand audacious -m Mod4 End :ExecCommand audacious -s Mod4 Home :ExecCommand audacious -u Mod4 Prior :ExecCommand audacious -r Mod4 Next :ExecCommand audacious -f Mod4 BackSpace :ToggleDecor Mod4 x :Maximize Mod4 F1 :MaximizeVertical Mod4 F2 :MaximizeHorizontal Mod4 t :ExecCommand wmctrl -r :ACTIVE: -b toggle,above

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Så tangenten kallas alltså "Mod4" om jag förstår rätt? Föredrar att det inte är aktiverat som standard. Jag brukar bli irriterad när det händer saker bara för att jag råkat komma åt någon tangentkombination.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ronnylov:

Så tangenten kallas alltså "Mod4" om jag förstår rätt? Föredrar att det inte är aktiverat som standard. Jag brukar bli irriterad när det händer saker bara för att jag råkat komma åt någon tangentkombination.

Ja, X interna kod för tangenten är "Mod4". I andra sammanhang kan den även kallas "Super" eller "Meta" (vilket är lite tvetydigt då detta ibland åsyftar "Alt"-tangenten).

Den gör ju inget av sig själv, så den är harmlös att ha till kortkommandon på det sättet. Jag skulle inte heller vilja ha några kortkommandon som överraskade mig, men eftersom jag har konfigurerat dem själv så får jag skylla mig själv om jag blir överraskad .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Detta kör jag på jobbet där vi kör SUN-servrar:

Men hemma kör jag detta:

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jag vet ingen fönsterhanterare i Linux som har Mod4 som standardgenväg för något, men det går ju att ställa in egna genvägar, inte minst i Xfce. ...

Awesome (som enligt mig kanske är en av de bästa fönsterhanterarna just nu) använder Mod4 som bas i nästan alla snabbkommandon.

Sedan kan man byta ut windowstangenten till en blank-tangent på många tangentbord, t.ex. på Filco som visades ovan.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

I senare versioner av Ubuntu med Unity används windowsknappen frekvent, liksom i Gnome Shell. I Windows använder jag den mest till win+1/2/3 osv. för att starta och växla mellan programmen i panelen. Har aldrig kommit åt den av misstag heller som vissa klagar på.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Så tangenten kallas alltså "Mod4" om jag förstår rätt? Föredrar att det inte är aktiverat som standard. Jag brukar bli irriterad när det händer saker bara för att jag råkat komma åt någon tangentkombination.

Mod4 är ett sätt mappa upp den och inte själva tangenten i sig själv. Det går utan större problem att byta vilken mod key som är vilken utan att byta keycode. Detta är för att få en uniform miljö vilket var kanske viktigare förr när varje datorföretag hade sina egna tangentbord som såg väldigt olika ut.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag mitt Leopold tenkeyless med bruna brytare. Perfekt både till spel och att skriva på. Det tog ungefär en vecka att ställa om sig till den amerikanska layouten.

Permalänk
Medlem

Varför kör ni inte med tux istället?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HugSeal:

Hipster kodare ahoy!

Fel. Fysiker och jobbar inom forskning. Men jag gillar skönt tangentbord. Kollegan har cherry och även han tycker att M är skönare de är dock rätt så mycket dyrare då frakt och annat från USA ökar priset rätt bra. Men värt det helt klart.

PS: Sweclockers börjar gå åt helvete. Först blev jag anklagad för att vara apple lover och nu hipster kodare

Permalänk
Medlem

Windows-tangenten använder man ju som Meta-tangent i Emacs. Går ju snabbare än att hålla på spamma Escape hela tiden.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark Defender:

Jo, "Finland Sweden".

Ok, sökte inte på F kollade efter S. Men vad är största vinsten med det där tangentbordet?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Var kan man köpa den där?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Tacka vet jag mitt Leopold tenkeyless med bruna brytare. Perfekt både till spel och att skriva på. Det tog ungefär en vecka att ställa om sig till den amerikanska layouten.
http://elitekeyboards.com/proddata/images/th/fc200rtaw_full10...

De bruna brytarna är väldigt trevliga.
En vecka? Två dagar, högst.
Använder själv FILCO.

Skrivet av Twiggeh:

Var kan man köpa den där?

Keycaps kan man köpa på flertal ställen..

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Var kan man köpa den där?

Ubuntu
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=862
Tux
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=903

Sen den Silverfärgade köpte jag på geekhack

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Fel. Fysiker och jobbar inom forskning. Men jag gillar skönt tangentbord. Kollegan har cherry och även han tycker att M är skönare de är dock rätt så mycket dyrare då frakt och annat från USA ökar priset rätt bra. Men värt det helt klart.

PS: Sweclockers börjar gå åt helvete. Först blev jag anklagad för att vara apple lover och nu hipster kodare

Haha, sweclockers är verkligen hemskt

unicomp hr väl tagit över patentet från microsoft och tillverkar fortfarande model m. Men både de och clickykkeyboards tar kanske en del i frakt. Det är ju trots allt en rejäl bit stålplatta som skall skickas

Så irriterande, vi har haft ett par såna liggandes hemma i barndomshemmet hur länge som helst och precis när man vill använda dem så är de bortkastade :S

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Ok, sökte inte på F kollade efter S. Men vad är största vinsten med det där tangentbordet?

Största vinsten är att :
1: Dom är extremt tåliga.
2: Det är trevligt som fan att skriva på dom.
3: Dom klarar en hel del misshandel.
4: Dom är snygga, och låter snyggt.
5: Dom är så extreemt standardiserade att dom är möjliga på vilka maskiner som helst.

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HugSeal:

Haha, sweclockers är verkligen hemskt

unicomp hr väl tagit över patentet från microsoft och tillverkar fortfarande model m. Men både de och clickykkeyboards tar kanske en del i frakt. Det är ju trots allt en rejäl bit stålplatta som skall skickas

Så irriterande, vi har haft ett par såna liggandes hemma i barndomshemmet hur länge som helst och precis när man vill använda dem så är de bortkastade :S

Jag vet. Går åt pipan helt

Det var IBMs patent
Vad jag vet har den gått ut. Men det är möjligt att det finns nyare patent som fortfarande skyddar det.
Mer troligt är att de flesta har fått för sig att platta mjuka tangentbord är bra att skriva på. Efter allt det är vad apple försöker tuta i alla

Permalänk
Avstängd

Ser ut som ett riktigt skit tangentbord.

Ett tangentbord som används på icke-Windows system ska ändå ha en knapp mellan Ctrl och Alt tangenterna.

I Linux (och andra Unix system) så mappas denna tangent till SuperKey eller MetaKey.
Denna är väldigt användbar och kan sedan användas för saker som window management, etc.

Jag skulle då aldrig köpa ett tangentbord utan någon knapp mellan Ctrl och Alt. Det är verkligen inget "ultimat tangentbord".

Däremot så skulle det vara trevligt att ha Windows-loggan utbytt Tux, GNU eller Ubuntu-loggan, eller en ifylld diamant ◆.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ser ut som ett riktigt skit tangentbord.

Ett tangentbord som används på icke-Windows system ska ändå ha en knapp mellan Ctrl och Alt tangenterna.

I Linux (och andra Unix system) så mappas denna tangent till SuperKey eller MetaKey.
Denna är väldigt användbar och kan sedan användas för saker som window management, etc.

Jag skulle då aldrig köpa ett tangentbord utan någon knapp mellan Ctrl och Alt. Det är verkligen inget "ultimat tangentbord".

Däremot så skulle det vara trevligt att ha Windows-loggan utbytt Tux, GNU eller Ubuntu-loggan, eller en ifylld diamant ◆.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41E3S3hXMQL._SX270_.jpg

Som jag skrev ovanför finns att köpa på keyboardcompany. Har blank, tux och ubuntu "windows" keys

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var en renodlad programstartare.
Super + w : webbläsare
Super + e : texteditor
Super + t : terminalemulator
o.s.v.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Finns tangentbord utan numpad. Googla lite på "10keyless". Här är ett exempel:

http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=806

Ett tack är i sin ordning, jag hade ingen aning om att de tangentborden hette just 10keyless/tenkeyless.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgetoholic:

Jag är glad idag, coh jag tänker dela mitt glädje med er. Det är nämligen så att jag har länge varit förbannad på satana windowsknapp jävel.

Men idag är mina problem lösta, och detta med ett underbart mjukvaruagnostiskt mekaniskt tangentbord, med en linuxvänlig layout. Tangentbordet heter:

Tt eSPORTS Meka

Och det finns även hos Webhallen:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/133712-tt_esports_mek...
(kollar ni annanstans så akta er att det inte är versionen med en massa jävla specialknappar)

Tänker aldrig mer byta tangentbord. Bästa jag haft. Bättre än model M (och tystare). Värt varje öre, och mekaniska brytarna som är rejtade på 50 miljoner trykningar lär hålla länge. Funderar dock på om jag skall köpa en till bara för säkerhets skull:)

Vill bara lägga mig i, och säga att du rekommenderar alltså det ökänt sämsta mekaniska tangentbordet, bara för att det inte har en Windows-knapp?

Kolla andra märken, vet att flera ersätter windowsknappen med en FN-knapp.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Model M...
'Nuff said

Visa signatur

GPU: RTX 2070 Super CPU: Ryzen R5 5600x Kylning: Corsair H90 PSU: Corsair RM850x RAM: 16GB@3000MHz MOBO: PRIME X370 PRO Chassi: Fractal Design R4 HDD: 2x WD Caviar Green 1TB SSD: Samsung 850 evo 500GB & 250GB M.2
Mus:G Pro Wireless Tangentbord: Model M / VA88M Headset: Fidelio X2 / HD6XX Skärm: Asus MX299Q 21:9 + BenQ xl2730z

Permalänk
Medlem

Det finns tillfällen då man vill ha Windows-tangenten, och så finns det tillfällen då man vill kunna avaktivera den.
Så varför inte välja ett tangentbord där man kan toggla win-tangentens funktion av/på?

QPAD MK85 är fina grejjer
Avskalat, tungt, inga snabbknappar till vänster om tangentbordet (så man kan fixera handens position med lillfingret), full end-key rollover, bakgrundsbelyst, möjlighet att toggla av/på win-tangenten, inbyggd usb-hubb osv...

Det blir inte mycket bättre än så.

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Inaktiv

Detta fungerar rätt smidigt för linuxbruk med