startar inte efter installation av ssd

Permalänk
Medlem

startar inte efter installation av ssd

Köpte två st ocz vertex 3 60gb, kopplade in en och installerade windows 7 med ahci inställt. Allt fungerade fint och provade att starta om datorn lite för att se boot tiden på den första ssd disken jag ägt. När jag lekt klart så ska jag koppla in dom andra diskarna (1 st 60 gb ssd, 1 st 500 gb hdd). När jag sen ska starta datorn så kommer jag inte förbi skärmen där man kan gå in i biosen (vet inte vad den bilden heter). Datorn hänger sig känns det som och jag kan inte ens gå in i biosen.

så här har jag kopplat dom.

1 ssd os disk: sata 1 (nyinsallerad med windows 7)
2 ssd program: sata 3 (opartionerad)
1 hdd lagring: sata 5 (gammal windows + filer)
1 dvd : sata 6

Anledningen till att jag inte kopplat dom som 1 2 3 osv är att mitt grafikkort går över sata portarna så att jag inte kan koppla dom så.

Vet någon vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Provade att koppla ur ssd nr 2 och då hände samma sak och då provade jag koppla ut båda igen och då startade datorn.

Permalänk

Du har ingen annan pci-e slot att koppla grafikkortet till? Tänkte så att du lätt kan pröva stoppa i en disk i taget?
Jag lägger en gissning på att de är 500gb hdd som skapar problem.

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffelitix:

Du har ingen annan pci-e slot att koppla grafikkortet till? Tänkte så att du lätt kan pröva stoppa i en disk i taget?
Jag lägger en gissning på att de är 500gb hdd som skapar problem.

Tyvärr så kan jag inte göra det, blev tvingad att byta tíll ett m-atx mb när mitt vanliga pajade. 500gb disken har fungerat felfritt och har alltid haft bra hälsa i tester. kan det vara för att den är inkopplad i fel port? Hade den inkopplad som os disk i samma port innan jag fick mina ssd diskar. måste jag formatera den kanske?

Permalänk
Medlem

Kan det vara att min hdd inte är kompatibel/formaterad efter att jag bytte till ahci?

Permalänk
Skrivet av virre567:

Kan det vara att min hdd inte är kompatibel/formaterad efter att jag bytte till ahci?

Kan mycket väl vara så. SSD disken har ett OS med ahci aktiverat, men inte lagrings disken. Kanske blir konflikt vilket format som ska användas, och vilken disk som ska köras som nr1.

Har du möjligheten skulle jag pröva att ryka ut den och sen starta. fungerar det, så vet du vart problemet ligger.

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffelitix:

Kan mycket väl vara så. SSD disken har ett OS med ahci aktiverat, men inte lagrings disken. Kanske blir konflikt vilket format som ska användas, och vilken disk som ska köras som nr1.

Har du möjligheten skulle jag pröva att ryka ut den och sen starta. fungerar det, så vet du vart problemet ligger.

Om jag byter till ide läge så kan jag komma in i biosen men windows bootas inte från ssd men jag kan boota på hdd. Byter jag till achi så funkar det inte alls, kan inte komma in i biosen ens och det är efter att jag testat att formatera om hdd.

http://www.youtube.com/watch?v=osHxcsVoa4M

Ett klipp vad som händer när jag startar datorn med achi och alla diskar ikopplade. När den kommer till sata 4 som jag kopplade in hdd i så börjar den bara pipa.

Permalänk

Nu ska vi se om jag hängde med på de du skrev.

Du har prövat att formatera hdd på 500gb, men problemet kvarstår? Hur formaterade du den disken? Via en annan dator, eller via t.ex Windows installationsskiva?
Vilken disk eller vad är installerat i SATA4 porten?
Vad för moderkort har du?
Hittar inget svar på om du har testat med att koppla in en disk i taget för att säkerställa att de t.ex är lagringsdisken på 500gb som strular.

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffelitix:

Nu ska vi se om jag hängde med på de du skrev.

Du har prövat att formatera hdd på 500gb, men problemet kvarstår? Hur formaterade du den disken? Via en annan dator, eller via t.ex Windows installationsskiva?
Vilken disk eller vad är installerat i SATA4 porten?
Vad för moderkort har du?
Hittar inget svar på om du har testat med att koppla in en disk i taget för att säkerställa att de t.ex är lagringsdisken på 500gb som strular.

Jag använde installations skivan för att formatera disken när jag hade den i ide läge. Jag har testat att koppla in alla diskarna separat och det är hdd som gör att det blir problem. Det är också hdd som är inkopplad på sata 4 efter att jag bytte den från sata 5 för att se om det funkade. Mitt mb är ett ipibl-la som är väldigt låst från hp. Var tvungen att byta efter att mitt andra mb pajade.

Sorry att jag skriver lite osammanhängande, sitter på telefonen.

Länkt till mb
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=en&cc=us&docna...

Permalänk
Skrivet av virre567:

Jag använde installations skivan för att formatera disken när jag hade den i ide läge. Jag har testat att koppla in alla diskarna separat och det är hdd som gör att det blir problem. Det är också hdd som är inkopplad på sata 4 efter att jag bytte den från sata 5 för att se om det funkade. Mitt mb är ett ipibl-la som är väldigt låst från hp. Var tvungen att byta efter att mitt andra mb pajade.

Sorry att jag skriver lite osammanhängande, sitter på telefonen.

Jag skulle pröva att formatera disken i en annan dator, alternativt med hjälp utav någon bootcd, t.ex programet bootcd

Kontrollera dock en extra gång om de är något finns några andra valmöjligheter där du ställer in AHCI. Kanske är någon inställning man kan göra för varje enhet som gör att 500gb inte vill fungera.

Får du det fortfarande inte att fungera, ser jag de som ett alternativt att formatera om SSDn och installera om windows, fast med IDE läget valt i BIOS. Efter installationen sedan ändrar du till AHCI enligt följande guide: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=313676

/ Stefan

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||