Permalänk
Avstängd

Blir Nvidia irrelevant?

Intel har inbyggd grafik i sin CPU sedan Sandy Bridge.
AMD har inbyggd grafik i sin CPU sedan Fusion / APU.
Nvidia har inte någon (x86) CPU.

Prestandan i denna integrerade grafik blir allt bättre för varje generation som kommer.

Riskerar Nvidia att bli irrelevanta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Intel har inbyggd grafik i sin CPU sedan Sandy Bridge.
AMD har inbyggd grafik i sin CPU sedan Fusion / APU.
Nvidia har inte någon (x86) CPU.

Prestandan i denna integrerade grafik blir allt bättre för varje generation som kommer.

Riskerar Nvidia att bli irrelevanta?

Prestandan i den diskreta grafiken blir också allt bättre för varje generation som kommer, Nvidia blir nog inte irrelevanta.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro det, däremot har jag känslan av att de kommer ta över prestandafronten, medan AMD håller sig till budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snacker:

Skulle inte tro det, däremot har jag känslan av att de kommer ta över prestandafronten, medan AMD håller sig till budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Baserat på vad då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Intel har inbyggd grafik i sin CPU sedan Sandy Bridge.
AMD har inbyggd grafik i sin CPU sedan Fusion / APU.
Nvidia har inte någon (x86) CPU.

Prestandan i denna integrerade grafik blir allt bättre för varje generation som kommer.

Riskerar Nvidia att bli irrelevanta?

Absolut inte.. Även om klyftan mellan integrerade grafikchip i CPU:n och separata grafikkort blir mindre så kommer nog aldrig de integrerade chipen kunna konkurrera ut Nvidia/AMDs instickskort.. Sedan är nog ordet du söker Överflödig.

Skrivet av Snacker:

Skulle inte tro det, däremot har jag känslan av att de kommer ta över prestandafronten, medan AMD håller sig till budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Nvidia eller Integrerade chipset? Om du menar Nvidia så kan du söka upp de i drösen av Nvidia vs AMD trådar som finns.. Om du menar integrerade grafikchip så tvivlar jag starkt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Diskussionen har funnits länge.
Vi får se, lär nog dröja iallafall. Nvidia lär nog gå mer mot ARM istället för att tramsa med intel om x86-licenser. Bärbart/telefoner är en enorm marknad.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JD:

Diskussionen har funnits länge.
Vi får se, lär nog dröja iallafall. Nvidia lär nog gå mer mot ARM istället för att tramsa med intel om x86-licenser. Bärbart/telefoner är en enorm marknad.

Håller med. Sedan så skapar GPU och CPU i samma hölje sina egna problem. Till att börja med så är ytan oerhört begränsad när det kommer till utrymme. För att inte snacka om problemet med värme som skulle uppkomma om man börja trycka in för mycket i GPU väg. Nvidia satsar ganska mycket på sin Tegra i mobilväg..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Absolut inte.. Även om klyftan mellan integrerade grafikchip i CPU:n och separata grafikkort blir mindre så kommer nog aldrig de integrerade chipen kunna konkurrera ut Nvidia/AMDs instickskort.. Sedan är nog ordet du söker Överflödig.

Nvidia eller Integrerade chipset? Om du menar Nvidia så kan du söka upp de i drösen av Nvidia vs AMD trådar som finns.. Om du menar integrerade grafikchip så tvivlar jag starkt.

Menade Nvidia, glömde skriva det :S
AMD kommer nog finnas kvar i toppen ett tag till, iaf vad gäller Eyefinity, men det ser ut som om AMD med sina omprioriteringar är på väg mer och mer på budgetklassen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av rektor:

Intel har inbyggd grafik i sin CPU sedan Sandy Bridge.
AMD har inbyggd grafik i sin CPU sedan Fusion / APU.
Nvidia har inte någon (x86) CPU.

Prestandan i denna integrerade grafik blir allt bättre för varje generation som kommer.

Riskerar Nvidia att bli irrelevanta?

nVidia är riktigt starka på ARM processorer och fortsätter växa på den marknaden.

På längre sikt är det risk att x86 blir mer och mer överflödig i de flesta applikationer, när du har en surfplatta, hybrid (tex ASUS Transformer) eller mobiltelefon som löser de allra flesta datorrelaterade uppgifter.

nVidias egna ARM roadmap;

Så tror inte nVidia är irrelevant eller överflödig, däremot är de inte lika aktiva på x86 som Intel eller AMD nej.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snacker:

AMD kommer nog finnas kvar i toppen ett tag till, iaf vad gäller Eyefinity, men det ser ut som om AMD med sina omprioriteringar är på väg mer och mer på budgetklassen.

Men det verkar ju som om de integrerade grafikkretsarna klarar multi-monitor också.
Sandy Bridge klarar väl att driva två skärmar?
Ivy Bridge klarar väl att driva tre skärmar?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Men det verkar ju som om de integrerade grafikkretsarna klarar multi-monitor också.
Sandy Bridge klarar väl att driva två skärmar?
Ivy Bridge klarar väl att driva tre skärmar?

Jovisst men den integrerade grafiken kan ju inte SPELA på 2-3 skärmar utan att det blir ett bildspel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

nVidias egna ARM roadmap;

Diagramet är missvisande då de går från 1 till 10 till 100 istället från 0 till 50 till 100.

Skrivet av Sisyfos:

Jovisst men den integrerade grafiken kan ju inte SPELA på 2-3 skärmar utan att det blir ett bildspel

I verkligen så är det ju nästan ingen som spelar på 2-3 skärmar ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Diagramet är missvisande då de går från 1 till 10 till 100 istället från 0 till 50 till 100.

I verkligen så är det ju nästan ingen som spelar på 2-3 skärmar ändå.

Finns flera här på sweclockers som spelar på två skärmar.. Sedan så är Intel HD4000 inget att hänga i granen.. ligger ganska långt efter AMDs trinity och Llano. Även dessa har problem med tyngre spel och klarar knappt av BF3 på low..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Baserat på vad då?

Alla som säger så som han gör drar fakta ur röven P:

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Men det verkar ju som om de integrerade grafikkretsarna klarar multi-monitor också.
Sandy Bridge klarar väl att driva två skärmar?
Ivy Bridge klarar väl att driva tre skärmar?

Jo, det klarar de säkert av. Men även om integrerat kan bli stort, så kommer det nog aldrig gå om grafikkorten rent prestandamässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som flera nämnt, Nvidia satsar på ARM.
Vi har nått till ett läge där mer prestanda i CPU'n knappt behövs, för den absoluta majoriteten av användare räcker en C2D fortfarande gott.
Jag tror att datorer generellt kommer ersättas av telefoner/surfplattor som man dockar in i en större skärm på ett eller annat sätt.
Och då är nvidia där med en bättre lösning än vid intel för tillfället kan visa upp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Som flera nämnt, Nvidia satsar på ARM.
Vi har nått till ett läge där mer prestanda i CPU'n knappt behövs, för den absoluta majoriteten av användare räcker en C2D fortfarande gott.
Jag tror att datorer generellt kommer ersättas av telefoner/surfplattor som man dockar in i en större skärm på ett eller annat sätt.
Och då är nvidia där med en bättre lösning än vid intel för tillfället kan visa upp.

Med den absoluta majoriteten menar du medelmedborgaren då? För skall du spela nyare spel gäller inte den "sanningen".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Med den absoluta majoriteten menar du medelmedborgaren då? För skall du spela nyare spel gäller inte den "sanningen".

Ja, jag menar medelmedborgaren.
Men även om man tar medelgamern så sitter folk på ganska slöa lösningar. Totalt sett är det ganska få som sitter på Geforce 570+ eller ens 560ti+ (och motsvarande AMD såklart). Och det är inte många spel som kräver grafikkort av den kalibern, även här börjar hårdvaran springa ifrån mjukvaran.
Sen finns givetvis entusiaster och folk med riktiga behov av prestanda, men den andelen är inte så så stor.
Så jag skulle vilja ändra frågeställning till "Blir stationära datorer irrelevant/överflödigt?"
Inte än, men jag tror vi snart är där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snacker:

Jo, det klarar de säkert av. Men även om integrerat kan bli stort, så kommer det nog aldrig gå om grafikkorten rent prestandamässigt.

Integrerat behöver inte gå om dedikerade grafikkorten prestandamässigt. Dom behöver bara bli "tillräckligt bra" att dom minskar gapet tills att det är så litet att det inte är så betydelsefullt längre.

Förut så behövde man dedikerade ljudkort men nu har de integrerade ljudkretsarna blivit så bra att de flesta nöjer sig med en integrerad lösning även fast de dedikerade är bättre.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl om Nvidia har råd att utveckla High-end grafik utan pengarna som low-end grafiken drar in. För i Low end måste man ju ändå säga att integrerat tar över.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Baserat på vad då?

Hans känsla och vad han tror.

Skrivet av MyZk0:

Alla som säger så som han gör drar fakta ur röven P:

Har han sagt att det kommer att bli så?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Håller med. Sedan så skapar GPU och CPU i samma hölje sina egna problem. Till att börja med så är ytan oerhört begränsad när det kommer till utrymme. För att inte snacka om problemet med värme som skulle uppkomma om man börja trycka in för mycket i GPU väg. Nvidia satsar ganska mycket på sin Tegra i mobilväg..

När x86 försvinner och x64 tar över helt kommer väll inte Nvidia behöva bråka med Intel om någon licens?

Sen på en sidnot med tanke på att konsoler håller tillbaka spel utvecklingen så är det faktiskt en möjlighet nån gång i framtiden så blir diskreta grafikkort onödiga.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

I verkligen så är det ju nästan ingen som spelar på 2-3 skärmar ändå.

Nu blidde det lite hitte-på tror jag.

Jag spelar på 3 skärmar (SLI SurroundView) och jag är inte ensam.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Windows 8 kommer att släppas för ARM.
Project Denver

Visa signatur
Permalänk
Sötast

nVidia lär förlora en jävla massa pengar, utan tvekan.

Mycket kommer att förloras på färdigbyggda system, kontorsdatorer och liknande som inte längre kommer att (behöva om än billiga), diskreta kort.

Däremot på prestandafronten kommer integrerat _aldrig_ stå en chans.

Att få ut samma, eller bättre kraft på en yta som är en 1/20 av ytan på ett grafikkort är bara att glömma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Mupp:

När x86 försvinner och x64 tar över helt kommer väll inte Nvidia behöva bråka med Intel om någon licens?

Sen på en sidnot med tanke på att konsoler håller tillbaka spel utvecklingen så är det faktiskt en möjlighet nån gång i framtiden så blir diskreta grafikkort onödiga.

En möjlighet finns det alltid men den chansen är minimal..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

En möjlighet finns det alltid men den chansen är minimal..

Jag hoppas du är medveten att det sitter ett ATI Radeon X1800 i Xbox360, med tanke på hur länge Konsoler lever och prestandan fördubblas hela tiden så är det nog inte så jätte långtid kvar tills det finns tillräckligt med GPU prestanda i interngrafik för att dom mesta ska kunna klara sig och tillslut blir jämlika med konsoler.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Mupp:

När x86 försvinner och x64 tar över helt kommer väll inte Nvidia behöva bråka med Intel om någon licens?

Det finns inget som heter x64. Sun och Microsoft har ibland använt det konstiga namnet för att marknadsföra sina 64-bitars versioner av x86 system.

Arkitekturen på en PC heter x86 (även kallad IA-32). Den var ursprungligen 32-bitars, men utökades till 64-bit med ett instruktion sett som AMD kallade för AMD64 och Intel sedan kallade för Intel 64 och EM64T men som alla kallar för x86-64.
Det är en utökning/tillägg av det befintliga arkitekturen.

x86-64 bygger på x86 så x86 kommer inte att försvinna.
Något "x64" kommer inte ta ta över x86.

Skrivet av Allexz:

Däremot på prestandafronten kommer integrerat _aldrig_ stå en chans.

Att få ut samma, eller bättre kraft på en yta som är en 1/20 av ytan på ett grafikkort är bara att glömma.

Nu måste allt routas via PCI Express till CPUn. Med allt på samma yta, så behöver inte den routas runt i systemet då CPUn har direkt åtkomst till grafiken utan att gå via PCI Express.
Så kanske finns det fördelar med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det finns inget som heter x64. Sun och Microsoft har ibland använt det konstiga namnet för att marknadsföra sina 64-bitars versioner av x86 system.

Arkitekturen på en PC heter x86 (även kallad IA-32). Den var ursprungligen 32-bitars, men utökades till 64-bit med ett instruktion sett som AMD kallade för AMD64 och Intel sedan kallade för Intel 64 och EM64T men som alla kallar för x86-64.
Det är en utökning/tillägg av det befintliga arkitekturen.

x86-64 bygger på x86 så x86 kommer inte att försvinna.
Något "x64" kommer inte ta ta över x86.

man lär sig nått nytt varje dag

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Avstängd

Nvidia förlorade ett jättekontrakt i Kina till AMD pga deras tjurskallighet med drivrutiner:
http://www.brightsideofnews.com/news/2012/6/21/china-nvidia-l...
http://www.sweclockers.com/nyhet/15561-linus-torvalds-ber-nvi...

Om de inte ändrar attiityd kanske de gör sig själva irrelevanta.