Inget stöd för SATA 6.0 Gb/s Värt att skaffa SSD ändå?

Permalänk

Inget stöd för SATA 6.0 Gb/s Värt att skaffa SSD ändå?

Tjena!

Som sagt. Funderar på att uppgradera till en SSD men mitt moderkort saknar stöd för SATA III / 6.0 Gb/s.
Är det värt att köpa en SSD ändå?

OBS Om denna tråd sitter bättre i underforumet "köpråd" i Stationära datorer-forumet så ber jag om ursäkt och om någon
admin vill vara så vänlig och flytta den.

Tack!

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Medlem

Absolut, det är accesstiden du märker skillnaden på och den blir inte en flaskhals för att du har gamla sataportar.

Permalänk

jo det tycker jag överförings hastighet är bara en liten del av prestandan från ssd dess stora grej är de otroligt låga access tiderna.

så även om du bara får ut 250-300mb/s så kommer det ändå ge en rejäl prestanda boost.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det tycker jag.
Det är mest accesstiden man märker skillnad på, vilket inte påverkas av vilken SATA-hastighet man kör på.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har mina 2 ssder kopplade till sata II-portar och märkte en enorm skillnad över hdds. Då har jag dessutom 6gb/s-portar men det är strul med kretsen så jag får ut bättre hastighet ur sataII än sataIII

Permalänk

Tack för alla snabba svar!

Då blir det till att skaffa sig en SSD på måndag då!

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolsidol:

Tack för alla snabba svar!

Då blir det till att skaffa sig en SSD på måndag då!

Köp bara ingen high-end ssd isåfall. Titta istället på gamla sata-2 ssder då du ändå inte kommer få ut all prestanda ur en sata-3 ssd.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Köp bara ingen high-end ssd isåfall. Titta istället på gamla sata-2 ssder då du ändå inte kommer få ut all prestanda ur en sata-3 ssd.

Annars kan han ju faktiskt skaffa en Sata III ssd, då han kanske nån gång i framtiden ska byta till ett moderkort med sata III och då faktiskt får nytta av den?
Är ju framtidssäkert enligt min åsikt iaf..

Visa signatur

Lillburken Mobo: Gigabyte GA-970A- UD3 Processor AMD Phenom2 x4 955, 3,8 Ghz Chassi Fractal Design R3 Grafik ASUS GTX 560 Ti, klockad SSD Crucial M4 128 GB Nätagg Corsair CX 600 Ram Corsair 8 GB, 1333 Mhz Kylning Antec Kühler 620 vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil1:

Annars kan han ju faktiskt skaffa en Sata III ssd, då han kanske nån gång i framtiden ska byta till ett moderkort med sata III och då faktiskt får nytta av den?
Är ju framtidssäkert enligt min åsikt iaf..

Gör som denne säger! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil1:

Annars kan han ju faktiskt skaffa en Sata III ssd, då han kanske nån gång i framtiden ska byta till ett moderkort med sata III och då faktiskt får nytta av den?
Är ju framtidssäkert enligt min åsikt iaf..

När han byter finns det sata-9 ssd's och hans sata-3 ssd är antik. Nä lite överdrivet kanske, men om han inte planerar att byta inom den närmsta framtiden så kan han lika gärna köra på en sata-2.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag tycker att han givetvis kan lägga ut en extra hundring eller två till en sata 6.0GB/s, vem vet, han kanske får ett ryck om två månader eller ett halvår och vill uppgradera allt. Kul att sitta med en sata 3.0GB/s disk då.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo det tycker jag överförings hastighet är bara en liten del av prestandan från ssd dess stora grej är de otroligt låga access tiderna.

så även om du bara får ut 250-300mb/s så kommer det ändå ge en rejäl prestanda boost.

Skrivet av Semjonov:

Jag tycker att han givetvis kan lägga ut en extra hundring eller två till en sata 6.0GB/s, vem vet, han kanske får ett ryck om två månader eller ett halvår och vill uppgradera allt. Kul att sitta med en sata 3.0GB/s disk då.

För att undvika missförstånd: 300 Mb/s är betydligt mindre än en normal SSD klarar, medan 3 GB/s är betydligt mer än vad någon SATA-port klarar.

Normal hastighet för SSDer ligger på 200–600 MB/s, och de två SATA-standarder som används idag är SATA 3 Gb/s och SATA 6 Gb/s.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sata2-ssder är inte mycket billigare. Samsung 830 (och Crucial m4) är något av det billigaste per GB man kan få nu och de är dessutom stabila och presterar mycket bra. (Då räknar jag inte sandforceenheter som jag inte vågar lita på riktigt än)

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolsidol:

Den har ett rätt bra pris men den har styrkretsen sandforce och den har inte haft det bästa ryktet när det gäller stabilitet, dock bra hastighet. Men jag kör själv med två sandforce SSDs från OCZ i raid0 och inga problem so far, så de verkar ha blivit stabilare!

Vill du minimera risken för att få bluescreen osv så hade jag nog kört på: http://goo.gl/bbT6J Den sägs vara på topp då det gäller stabilitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolsidol:

Kör en sådan i min laptop på sata2 och den har funkat prima (utan uppdatering) i ett par månader nu.
Helt sjuk skillnad mot gamla mekaniska disken.

Sen att det finns sandforce-nejsägare är nog en lite föråldrad sak, men för säkerhets skull kör jag rätt frekvent backup på dokument och liknande men hittils inga problem trots 24/7 drift. (har laptopen ansluten till extern skärm/tbord/mus)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av Foolsidol:

Jag och en kompis köpte varsin sånt på dh. Han körde på sata2 och jag på 3, och det fungerar jättebra för oss båda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Gott, det fick bli den SSD:n jag hade tänkt mig från början!

Tackar för alla otroligt hjälpsamma svar, det uppskattas!

Visa signatur

Att felsöka en dator på håll är som att köra bil från baksätet.

Nedanstående påstående är sant.
Ovanstående påstående är falskt.

Permalänk
Medlem

Så om jag förstått rätt kan man köra en ssd sata3 genom ett moderkort som bara stöder sata 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b.t.k.a.:

Så om jag förstått rätt kan man köra en ssd sata3 genom ett moderkort som bara stöder sata 2?

Ja.

Permalänk
Medlem

Nån som provat att koppla till ett kontrollerkort för Sata 6.0Gbps på ett moderkort som bara har Sata 3.0Gbps? Blir det nån prestandaskillnad, eller är det helt bortkastade pengar?

Permalänk
Medlem

Bortkastat och sämre prestanda i de flesta fall.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Den allra största (relativa) förbättringen med SSD är ju vid slumpartad åtkomst där du i det värsta scenariot kommer upp från nära 0 MB/s på en mekanisk disk till kanske 50-100 MB/s (eller bättre med större ködjup) med en SSD. (låt oss säga t.ex. 50 jämfört med 0.5, det är en 100x förbättring)

Hur som helst ligger ju de hastigheterna med marginal inom vad en SATA 3Gbps-kontroller kan leverera.
Att du eventuellt tappar lite av toppen vid sekventiell åtkomst är faktiskt inte hela världen, mekaniska diskar levererar jämförelsevis bra hastighet där också (runt 100 MB/s) så skillnaden blir inte lika dramatisk oavsett om du får runt 300 MB/s eller runt 500 MB/s. (låt oss säga 300 jämfört med 100, det är en 3x förbättring... alternativt 500 jämfört med 100, 5x.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304