Piratkopiering, bevisning, kryptering

Permalänk
Medlem

Piratkopiering, bevisning, kryptering

Kollade runt på de olika underforan som fanns här, men hittade inget bra ställe att placera tråden.

Kom att fundera på ett par saker;

Vad är det för typ av bevisning som krävs för att man ska kunna bli fälld för piratkopiering?
Om man har krypterat alla sina diskar och polisen konfiskerar dom, är man på något sätt tvungen att ge dom tillgång till innehållet?
Skulle kryptering av diskarna isf räcka för att man skulle undvika att fälld?

Allt är rent hypotetiskt förstås.

Och sist men inte minst; vad har det krävts för bevisning i tidigare fall för att bli fälld?

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem

tja, de tidigare domarna är väl offentliga, så det är bara att googla fram ...

i dagsläget är ju de flesta som fälls sådana som laddat upp en hel del material, och det räcker nog med trafiken som bevisning i det fallet ... kryptering av diskarna är väl troligen inte till någon fördel, ger man inte farbror polisen nyckeln så antar nog bara rätten att man har något att dölja ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Intressant tråd, hoppas att det kommer svar på dina frågor! Angående kryptering så kan inte rätten bara "anta" att man har gjort något kriminellt. Så funkar det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

kryptering av diskarna är väl troligen inte till någon fördel, ger man inte farbror polisen nyckeln så antar nog bara rätten att man har något att dölja ...

Absolut antar de att man har något att dölja, men det är inget man kan bli fälld för. Bevisbördan ligger på åklagare inte advokaten.

Permalänk
Skrivet av Purren:

Kollade runt på de olika underforan som fanns här, men hittade inget bra ställe att placera tråden.

Kom att fundera på ett par saker;

Vad är det för typ av bevisning som krävs för att man ska kunna bli fälld för piratkopiering?
Om man har krypterat alla sina diskar och polisen konfiskerar dom, är man på något sätt tvungen att ge dom tillgång till innehållet?
Skulle kryptering av diskarna isf räcka för att man skulle undvika att fälld?

Allt är rent hypotetiskt förstås.

Och sist men inte minst; vad har det krävts för bevisning i tidigare fall för att bli fälld?

Om jag förstått det rätt så har ingen som laddat ner piratmaterial blivit dömd mot sitt eget nekande. Det räcker inte med att polisen hittar saker på dina hårddiskar, utan de måste bevisa att det är just du som laddat ner det.

Men jag kan ha fel så klart.

Angående kryptering så har du ingen skyldighet att lämna ut lösenbord. Du har, så vitt jag vet, rätt att inte säga ett ord under hela rättegången/förhören. Det kanske inte ser så bra ut i rätten men det är väl en annan sak antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purren:

Kollade runt på de olika underforan som fanns här, men hittade inget bra ställe att placera tråden.

Kom att fundera på ett par saker;

Vad är det för typ av bevisning som krävs för att man ska kunna bli fälld för piratkopiering?
Om man har krypterat alla sina diskar och polisen konfiskerar dom, är man på något sätt tvungen att ge dom tillgång till innehållet?
Skulle kryptering av diskarna isf räcka för att man skulle undvika att fälld?

Allt är rent hypotetiskt förstås.

Och sist men inte minst; vad har det krävts för bevisning i tidigare fall för att bli fälld?

Jag kan inte reglerna här fullständigt, men jag tror att det är förbjudet att diskutera Piratkopiering och sådant

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

tja, de tidigare domarna är väl offentliga, så det är bara att googla fram ...

i dagsläget är ju de flesta som fälls sådana som laddat upp en hel del material, och det räcker nog med trafiken som bevisning i det fallet ... kryptering av diskarna är väl troligen inte till någon fördel, ger man inte farbror polisen nyckeln så antar nog bara rätten att man har något att dölja ...

Fast eftersom "bortom allt rimligt tvivel" gäller så kan man inte bara fälla på antaganden om att man har något att dölja. Vad ska dom göra om du vägrar ge nyckeln?

Om man laddar ner kan man väl lika gärna ha köpt filmen/spelet redan. Alla vet att scene gör bäst rippar, det är den bästa digitala kopian för NASen. Dock är jag inte helt 100% om det är tillåtet att ladda ner om man redan äger materialet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goosen:

Absolut antar de att man har något att dölja, men det är inget man kan bli fälld för. Bevisbördan ligger på åklagare inte advokaten.

nä, det är klart att du inte blir fälld, enbart pga. det, men har man tillräckligt många indicier så räcker det kanske ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Dock är jag inte helt 100% om det är tillåtet att ladda ner om man redan äger materialet.

men det är jag. det är olagligt.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Avstängd

Men vafan skulle en snut ha och göra i min hårddisk?

Permalänk
Medlem

Du skall inte säga att du vägra ge dem nyckeln, säg att du har glömt den istället folk glömmer ju sina fyrsiffriga pinkoder till kort, så varför skulle man inte kunna glömma bort en på 12-16 tecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purren:

Kollade runt på de olika underforan som fanns här, men hittade inget bra ställe att placera tråden.

Kom att fundera på ett par saker;

Vad är det för typ av bevisning som krävs för att man ska kunna bli fälld för piratkopiering?
Om man har krypterat alla sina diskar och polisen konfiskerar dom, är man på något sätt tvungen att ge dom tillgång till innehållet?
Skulle kryptering av diskarna isf räcka för att man skulle undvika att fälld?

Allt är rent hypotetiskt förstås.

Och sist men inte minst; vad har det krävts för bevisning i tidigare fall för att bli fälld?

Om jag inte förstått allt fel så handlar det mer om att döma folk som sprider än att sitta och räkna filer på deras disk. Mao handlar det alltså mer om trafiken och deras "bevisning" i form av ipnummer och trafikdata än vad du nu råkar ha för material hemma.

Gällande kryptering, finns det inte nån lag som säger att man inte tvingas till att lämna info som sätter en själv i skiten, vardagligt talat? Har extremt svårt att tro att dom kan tvinga fram t ex en krypteringsnyckel?

Men son sagt, tror dom kommer fokusera mer på själva internet/p2p/överförigsmetod än datat på disk.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är därför man har ett program till sina hårddiskar som rensar och skriver över all information 4 gånger ifall man misslyckas med dekrypteringen ^^

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

I Sverige så kan du inte avtvingas en krypteringsnyckel medans i England så kan du hållas kvar i fängelse tillsdess att du lämnar ut den. Kan vara bra att veta för folk som fastnar i tullen med sin laptop som har en krypterad hårddisk. Jag *tror* att samma regler gäller i USA.

På företaget jag jobbar så är det ett krav att våra laptops har krypterade hårddiskar så vi anställda har fått ut instruktioner om hur vi ska agera om vi fastnar i tullen/immigration i UK och i USA.

//Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

Det är därför man har ett program till sina hårddiskar som rensar och skriver över all information 4 gånger ifall man misslyckas med dekrypteringen ^^

Fullständigt meningslöst program.
Diskarna klonas innan något görs med dem. Man arbetar enbart med kopiorna.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Men son sagt, tror dom kommer fokusera mer på själva internet/p2p/överförigsmetod än datat på disk.
Skickades från m.sweclockers.com

Vad händer om personen i fråga sitter på ett öppet trådlöst nätverk då? Är det ägaren till abonnemanget som blir åtalad då?

Permalänk
Medlem

de som blivit fälda i sverge har använt DC++ ellr liknande åck blivit fälda för delning. av en vis mängd av de som de faktist delade ut. lättare att bevisa att nån värkligne delar ut så mycke där då man ser allt på en gång. torrent är säkrare men naturligt vis inte säkert. kryptering kommer inte rädda dej vid en rättegång men den kommer göra de svårare för polis att ta dej för nått störe. vill man skydda sej mer så får man ha en vpntunnel som är krypterad så man inte kan spåra trafiken till dej.

stor sanorlighet är att om pilosen vill ta en person men ser att de är en vpntunnel kommer de bara gå vidare till nån annan då de är mycke svårt att få nån info från de företagen.

betrefande bevis så har de föra bomarna använt tveksam bevisning som under en modutredning inte gortkäns men av oförklarlig anledning är den ok här. en skärmdubp har används ok godkänt bevis men den är lätt att modifiera.

va jag vet har ingen som använt torrent idagsläget blivit dömd för nått men kan ju ha missat detta

edit-
såg att man ev måste lämna ut pass för kryptering. finns program där du kan göra kryptering på krypteringen. detta resulterar i att vi första pass så kommer di in i win å når grunddiskar men den riktiga disken är fortfarande krypterad och dåld. okuniga kommer missa detta. så tullen eller liknande har jiu inga möjligheter att gå längre in en till win ändå. de gör inga kopier antar jag-

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aquix:

Men vafan skulle en snut ha och göra i min hårddisk?

Upprätthålla lagen. Precis samma sak som att stoppa barnporr, våldtäkter, överfall, inbrott/stölder, langning till minderåriga osv osv. Även om du anser att just piratkopiering är ok så tycker inte vår lagstiftning det, och den är beslutad av en demokratiskt vald riksdag.

Är du missnöjd med lagstiftningen, rösta bort de som beslutat om lagarna och skäll inte på polisen som enbart har som yrke att åtgärda lagbrott. Ett samhälle utan polis är ett samhälle i kaos.

Till trådskaparen: Jag har fått uppfattningen, rätt eller fel, att de enda som dömts har erkänt, iaf när det gäller torrent-teknik.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Fullständigt meningslöst program.
Diskarna klonas innan något görs med dem. Man arbetar enbart med kopiorna.

Att klona lagringsmedium som kör SED enligt TCG Opal...... Jag säger lycka till :D.
Och sedan ovanpå det någon form av mjukvarukryptering som kör kraftfullare nyckel än de flesta SED:ar, och dessutom lägga nyckeln på separat krypterat medium. Då gäller en skruvtving mot skallen som bästa metod för dekryptering :). Alternativt nålar under naglarna.

Lagringsmediumet måste skickas in oavsett om det är lagringskretsar eller magnetiskt medium för att ens kunna genomföra en klon. Ännu jobbigare om det är ett magnetiskt medium.

En av dem som hade kunnat hjälpa till att göra en klon(när det gäller SED:ar som kör enligt TCG Opal) är bl.a IBAS.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Får de verkligen kolla vad jag har på min hårddisk, om du misstänker att jag har piratkopierade filer? Tänk om jag har något fullt lagligt, men som jag ändå inte vill att någon ska se? Det är väl som att leta igenom någons hus. Får de göra det utan några bevis?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Dom går ju knappast in slumpmässigt från gatan också säger, hej, vi vill kolla i din dator. Det skulle väl isåfall ligga misstanke om brott bakom, som t.ex. några påpekat med lite diverse IP-nummer.

Men för att vara på säkra sidan kan man ju helt enkelt bara köpa spel/film då dom inte är speciellt dyra i dagens läge. Har man inte råd, välj de man vill ha med omsorg

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Det kan ju vara värt att nämna att ingen blivit fälld för piratkopiering med torrenting.

Skrivet av _MmattiasS_:

Får de verkligen kolla vad jag har på min hårddisk, om du misstänker att jag har piratkopierade filer? Tänk om jag har något fullt lagligt, men som jag ändå inte vill att någon ska se? Det är väl som att leta igenom någons hus. Får de göra det utan några bevis?

Skickades från m.sweclockers.com

I Sverige så räcker det med misstanke om brott för att de ska få göra husis, det är inte som USA där det behövs en "search warrant".
Det var ju en ung kille som bodde hos sin farsa som åkte fast för att ha piratkopierat material på sin dator, för hans farsa var misstänkt av polisen för att ha barnporr, så snuten kom hem till dom och tog alla datorer.. Och hitta grabbens filmer å så. Så att hitta annat i förbifarten går ju också, men krävs ju att en åklagare väcker åtal

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purren:

Kollade runt på de olika underforan som fanns här, men hittade inget bra ställe att placera tråden.

Kom att fundera på ett par saker;

Vad är det för typ av bevisning som krävs för att man ska kunna bli fälld för piratkopiering?
Om man har krypterat alla sina diskar och polisen konfiskerar dom, är man på något sätt tvungen att ge dom tillgång till innehållet?
Skulle kryptering av diskarna isf räcka för att man skulle undvika att fälld?

Allt är rent hypotetiskt förstås.

Och sist men inte minst; vad har det krävts för bevisning i tidigare fall för att bli fälld?

Att du erkänner. Det går aldrig bevisa att det är du som har laddat ner, tror inte ens det går att åka dit om det visar sig att det ligger massa filer på DIN dator.. din dator "kan" ju vara en bot i ett nätverk där någon annan fjärrstyr din dator och tankar ner... rent hypotetiskt då alltså..

"Oj, jag har glömt dekrypteringsnyckeln".. vad ska de göra? helt ärligt? Tortera fram den?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Undrar om tråden får förbli olåst Det är trots allt ett intressant ämne.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KKay:

Undrar om tråden får förbli olåst Det är trots allt ett intressant ämne.

http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/852449-faq-regel...

"A: Det är inte förbjudet att diskutera piratkopiering som företeelse. Det är först när man talar om enskilda piratkopior som regel 7 gäller."

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är det inte viktigare att ta reda på vad vi ska ha för kläder ute för att minimera risken att blixten slår ner och dödar en?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Fast eftersom "bortom allt rimligt tvivel" gäller så kan man inte bara fälla på antaganden om att man har något att dölja. Vad ska dom göra om du vägrar ge nyckeln?

Om man laddar ner kan man väl lika gärna ha köpt filmen/spelet redan. Alla vet att scene gör bäst rippar, det är den bästa digitala kopian för NASen. Dock är jag inte helt 100% om det är tillåtet att ladda ner om man redan äger materialet.

Det var det dummaste jag hört, enda scene grupperna bryr sig om är att få iväg en halvdålig ripp så snabbt som möjligt för att hinna före de andra grupperna. Kvalite bryr de sig knappast om. Katastrof när man jämför scene releaser mot vissa torrentsidors egna interna releaser.

Det är olagligt att ladda ner en piratkopia även om du ägen en fysisk kopia. Du har inte köpt några rättigheter till filmen utan du har köpt ett exemplar, går skivan sönder så får du köpa en ny osv...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av KKay:

Undrar om tråden får förbli olåst Det är trots allt ett intressant ämne.

Från FAQ'en,

Citat:

Q: Varför är det förbjudet att diskutera piratkopiering, när ni skriver nyheter om exempelvis The Pirate Bay?
A: Det är inte förbjudet att diskutera piratkopiering som företeelse. Det är först när man talar om enskilda piratkopior som regel 7 gäller.

Så tråden bryter väl egentligen inga regler.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

På tal om piratkopiering och scenen, såg en repris idag på SVT från uppdrag granskning om just scenen och hur polisen jobbar. Tydligen har polisen inte resurser att leta fildelare utan verkar som att anmälningarna kommer ifrån intresseorganisationen Antipiratbyrån. AP anmäler och polisen jobbar efter det...

http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem

För att kunna fälla någon måste de bevisa vem som satt vid datorn va?
För om jag har ett öppet nätverk och någon tankar olagliga saker ifrån detta, kan väl inte jag bli fälld för vad någon annan gör på mitt nät?

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H