Sparkle, Nvidia...???? Förvirrande

Permalänk

Sparkle, Nvidia...???? Förvirrande

Hej
Ny här på forumet och inte så proffsig på detta med nya moderkort, grafikkort på PCIE etc så jag vet inte om jag lägger detta problem i rätt avdelning nu, rätta mig gärna om jag har fel.
Till problemet som är jättekonstigt.

HAr en dator med ett Asus P6T Deluxe V2, i datorn sitter fn ett Gt 220 pcie kort. på kortet finns Nvidia nämnt och på själva kyl-blecket ( på kortet ) står det Sparkle.
Har uppgradera BIOS till senaste och kortet har fungerat tidigare i högupplösning efter installation av WIN7 64 Home edition. MEN:

Jag sökte efter nya grafikdrivisar och hittade en massa olika ( Nvidia ) som jag testat och varje gång jag installerar Nvidias drivisar blir skärmen svart när WIN7 skall gå upp i grafikläge, ni vet precis innan inloggningsrutan skall komma upp.?
Jag har ominstallerat grafikdrivisar 10-12 ggr med allt ifrån den senaste versionen, BETA, till att backat efter att ha googlat och fått tips om stabile versioner. Några jag testat är 304.48, 301.42, 186.34, 190.62 etc. MEN INGEN FUNKAR, vid omboot har jag svart skärm på samma ställe och får starta upp i felsäkert eller senast kända fungerande konfiguration. Där har jag standard VGA kort och 800x16 32 bitar som max!!

Till saken hör att jag haft en enhet som inte varit installerad kallad ATK0110 vars drivrutin jag fttr jaga ner ifrån ASUS och installerat - så nu verkar det vara löst - men forfarande får jag ingen fart på dettaförb.. grafikkort med Nvidias drivrutiner. Hitta ytterligare drivrutin på Sparkle.com som tar evighter att tanka ner, väntar på dom och skall testa - men tror ni dom är dom rätta? Eller har någon annan här några tips???

Ruggigt trött på detta retsamma strul..
Som sagt jag har kört kortet på hög upplösning innan jag började fibbla med BIOS, Drivisar etc och kommer inte ihåg vad det var för drivis då :?(

Skall byta kort såklart - men tills dess vill jag få igång skiten -ni vet det blir lixom en grej att det skall igång.

Tacksam för heta tips
MVH
Anders

Permalänk
Medlem

Nvidia är företaget som utvecklar processorn till grafikkortet och sen lanserat ett kort (referens) till företag som sedan släpper samma kort men med deras namn på det, eller kort med samma processor men annorlunda kylare och kretskort.

Drivrutinerna till kortet är dessa
http://www.nvidia.co.uk/content/DriverDownload-March2009/conf...
(http://www.nvidia.co.uk/object/win7-winvista-64bit-301.42-whq...)

Testa med det och kom tillbaka om det blir problem, lättare att utgå från att du testat de senaste drivrutinerna (dock ser jag att du gjort det en gång).

Men se till att du avinstallerat alla gamla gpu drivrutiner innan!

Permalänk

OK, jag testar och återkommer.....
//Anders

Permalänk
Medlem

om det inte funkar efter Reyintaz förslag,...testa detta

ladda hem driversweeper ( http://phyxion.net/Driver-Sweeper/Driver-Sweeper/ ), gör en scan på nvidia, och rensa bort allt som kommer upp där, sedan gör en ny ominstallation av de drivers som Reyintaz länka.

//Robert

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

om det är bios för grafikkort vi snackar om så kan du ju prova att flasha tillbaks till det ursprungliga, om du har kvar det någonstans.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Tebax.
Nope, gjort som Reyintaz förelog. kollade att jag inte hade Nvidias drivisar på, installerade föreslagen version ( laddade hem den för säkerhets skull innan ). Men svart skärm efter BIOS och Micsrosoft lilla första logga ( lilla rutan med grönt sken som rullar ). OCH efter att gått upp i senaste fungerande konfiguration har jag Den där okända enheten igen ( ACPI\ATK0110) igen - trots att jag installerade drivisen för den och allt såg bra ut innan! SHIT ALLTSÅ.
Skall ladda hem drivesweeper och testa, och sen får man ju flasha tillbaks till den ursprungliga BIOS versionen och testa.

Tack för tipsen så länge, i'll be back

//ANders

Permalänk

Förresten, kom på en sak.
Jag har en SSD disk där Win7 är installerat. Installerar allt annat på annat disk...
Kanske skall testa att installera grfikdrivis på samma disk som Win7?

//Anders

Permalänk

Det var inte det heller, installerade grafikdrivisarna på systemdisken, same same.
Nu flashar jag tebax till den version av BIOS jag hade - återkommer :=)

Permalänk

Näe, det går inte att flasha "ner" biosversionen, både Asus flash utility i win7 gnäller och säger flasha i dos istället. Jör EZ flash utility via bios med den äldra bios på USB - men den faan vägrar också - filen är äldre än den du har säger den typ.

Vad skall man göra då tro? Moment 22 lr?

//Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Näe, det går inte att flasha "ner" biosversionen, både Asus flash utility i win7 gnäller och säger flasha i dos istället. Jör EZ flash utility via bios med den äldra bios på USB - men den faan vägrar också - filen är äldre än den du har säger den typ.

Vad skall man göra då tro? Moment 22 lr?

//Anders

Flashade du tidigare ditt sparkle graffe med asus flashverktyg? Intressant.

Prova med nibitor (givetvis på egen risk) och se om det går

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Kolla bios om den ändrat till inbyggt grafikkort efter du uppdaterat det. Kan vara det

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Pantsoff:

Kolla bios om den ändrat till inbyggt grafikkort efter du uppdaterat det. Kan vara det

Han har tt 1366 moderkort så där finns ingen.

Till TS
Låter som ditt grafikkort inte fungerar som det skall. Har du något annat att testa med?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk

Yepp Pantsoff, precis som roykio säger. Hade varit enklare annars.....
Tyvärr har jag inget annat att testa med.

Permalänk

Devildoll: Yepp - flashade "upp" BIOS till senaste - men har som sagt fått grafikproblem då. Vill flasha tillbaks för att testa - men det går ju fasiken inte.
Eh - vad är Nibitor för nått?

//Anders

Permalänk
Medlem

Du testade väl drivesweeper?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Snacker: Yepp - testade men fattade inte, markerade alla NVIDIA i programmet och begärde borttag. Men dom fanns kvar hela tiden i listan...?
Försökte iaf :=)

Permalänk

PS. Jag behöver ett OK grafikkort - tips..?
Köper gärna ett beggat - bara det funkar.

Permalänk

Har nu skaffat ett 460 GTX och testat - HELT SVART SKÄRM - NO SIGNAL på båda utgångarna på kortet.
Inte ens BIOS uppstarten ser jag......

Vad göra nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Eh - vad är Nibitor för nått?

//Anders

nibitor är ett hyffsat populärt flashverktyg för nvidia grafikkort.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Update: Har nu clearat CMOS, tom tagit ur batteriet enligt manualen, men fortfarande ingen bild på 460 gtx.
SÅg att vid uppstart hade jag glömt koppla in extra strömkablar ( 2st ) till grafikkortet - men båda fläktarna snurrade ändå...

KAN det vara så att 620 watts krag inte orkar med alla prylar - har nu totalt 6st fläktar i datorn som skall dras runt.
På det kort som ändå visar bild finns ingen och då är det totalt 4 fläktar...!

Börjar få slut på idéer nu.....