Problemstämplade företaget, "AMD vs Nvidia"

Permalänk

Problemstämplade företaget, "AMD vs Nvidia"

Som flera antagligen vet har AMD vs Nvidia trådarna gått vilda till. Ett bra exempel är den senaste resensionen som Sweclockers har gjort om ”AMD’s 7970 GHz-Edition”.

Där flertal anser att AMD har bara kassa drivrutiner och det gör i detta fall, GTX 680 ett överlägset val.

Av mig egen erfarenhet: Jag har haft både AMD och Nvidia, GTS450, GTX 460, HD 6970 (CF) och HD 7970 CF. Där jag har haft, snarlika ”småproblem” hit och dit, som inte är acceptabelt.
Det största problemet jag har haft är såklart varigt i multi-GPU sammanhang, i detta fall HD 6970. Där jag fick BSOD i vad jag än gjorde (det kända ATI.sys BSOD) Vilket bara gick att lösa efter en helt ren installation av Windows.
500MHz buggen på 7970 har jag haft också, visa sig att det var pga MSI afterburner. Men det är nog en av de faktiskt få problem jag har haft med AMD.

För Nvidias del då, GTS450 var det konstant små små fel, allt från grafikbuggar till att spelet hängde sig. Tror det kortet var defekt men är inte säker vid den saken tyvärr.
GTX 460 fungera out of the box tills kortet gick sönder, oturligt nog.

Nu vill jag, med denna tråd. Kontrollera hur många som har problem/haft problem med AMD respektive Nvidia. Vilket företag du har haft värst problem med eller helt enkelt om du aldrig haft problem med någon?

Nu räknas inte något slag av BETA drivrutiner in, då BETA är en BETA och är till för att testas.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med AMD eller nVidia. Nu har jag visserligen aldrig haft AMD i annat än barbara datorer, men när man väl hittat drivrutiner så har det fungerat bra. Att Catalyst Control Center sedan är ett helvete att virra omkring i jämfört med nVidias kontrollpanel är en annan grej, men jag skulle inte klassa det som problem.

Sen skulle jag aldrig få för mig att göra något så dumt som att sätta ett AMD-kort i min dator. Det har suttit nVidia i alla stationära jag använt under hela livet (eller sen jag var 7-8 i alla fall och var med och handlade nytt grafikkort till något spel jag skulle ha) och jag har aldrig haft problem med det. För mig känns nVidia som en stor trygghet, och det är med all sannolikhet kopplat till att det var det jag växte upp med. Det är precis som med min förkärlek för ThinkPad-laptops, för det var vad jag växte upp med på den bärbara fronten (på tiden när IBM gjorde dem). Det känns tryggt och bra och därför fortsätter jag att köpa det liksom.

Som sagt, aldrig haft problem med något av dem rent funktionsmässigt så. Jag föredrar personligen nVidia och helt objektivt måste vi väl ändå kunna enas om att Catalyst Control Center är dåligt strukturerat och rörigt jämfört med nVidias kontrollpanel. (Sista versionen jag använt är 10-någonting)

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Inte haft problem med antingen eller, men har aldrig haft ett dedikerat amd grafikkort, endast kört llano med inbyggd gpu. Det har däremot alltid fungerat felfritt. Mitt GTX 480 har jag misshandlat hur mycket som helst med dåliga överklockningar, sätta på och ta av vattenblock, aldrig rensat en driver, och det fungerar fortfarande hur bra som helst. Har i överlag haft väldigt bra erfarenheter med både nvidia och amd.

Permalänk
Medlem

Hade problem med nvidias 295 drivare med ett gtx560ti. Hade även problem med Amds 12.4 men senaste betan verkar väldigt stabil. Så för min del så kunde jag inte spela bf utan bsod med nvidia kortet. Så båda har/haft problem med sina drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Bara haft problem med Nvidia, hör förmodligen ihop med att jag aldrig har haft ett AMD-kort

Permalänk
Medlem

Det är egentligen ganska svårt att dra en slutsats vilket av företagen som är bäst enbart genom egen erfarenhet; även om man haft många produkter av båda. Tyvärr finns det en stark köparkultur som handlar just om att man känner sig tvingad att "försvara" eller "förstärka" sitt köp, där fakta åsidosättes och rentav löjliga argument används.

Min erfarenhet av företagen? jag och mina två brorsor har väl byggt datorer och regelbundet uppgraderat sakerna i runt 6-8 år nu. Där har det varit både Intel, AMD och AMD, Nvidia komponenter från flera generationssläpp.

AMD har känts mindre problemfritt än Intel på processor sidan. Jag hade en gammal Athlon x2 som krånglade då och då med bluescreens o.s.v. som krävde ordentliga inställningar i BIOS (Nu har jag dock en HTPC med en Athlon x2 också som aldrig krånglat). Brorsan hade en Phenom ll x4 som var defekt från början och därför presterade dåligt samt kraschade. Sen minns jag inte vad som fanns innan Athlon serien men hade även någon därifrån.

Intel har jag väl haft några E2xxx dual cores samt någon pentium. Nu senast, en i3 och i5 från 1156 sockeln. Och vad alla dessa har gemensamt är att de aldrig krånglat överhuvudtaget. Jag har dessutom haft märkbar skillnad i prestanda vid redigeringsprogram/spel då jag kört många av dessa överklockade utan problem. Föredrar helt enkelt Intel då jag fått bra prestanda och stabilitiet.

AMD vs Nvidia? Har haft ett 7600 GTX, 8800 GTX, GTX 460, HD 4890, HD 4870, HD 5770, HD 5850 samt HD 6950. Jag föredrar AMD av den enkla anledningen att de oftast haft det billigaste kortet runt 1500-2000kr sett till prestanda (notera dock att 6950 fyndade jag för 2,1k och låste upp till 6970). Egentligen har jag nog oftare upplevt grafikbuggar och dålig prestanda som berott på drivrutiner oftare bland AMD korten. Givetvis vet jag inte om det fortfarande är så då det senaste Nvidia-kortet var GTX 460.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Skrivet av Kilgam:

Det är egentligen ganska svårt att dra en slutsats vilket av företagen som är bäst enbart genom egen erfarenhet; även om man haft många produkter av båda. Tyvärr finns det en stark köparkultur som handlar just om att man känner sig tvingad att "försvara" eller "förstärka" sitt köp, där fakta åsidosättes och rentav löjliga argument används.

Därav mängden folk det blir i en omröstning. Kanske kan skapa en förhållandevis ärlig siffra om "hur det är".
Förvisso kan jag hålla med dig om att det är säkert flera som gömmer sig under täcket och röstar oärligt just för att försvara "sin produkt", i ett försök att låtsas vara nöjda med sitt köp.

Men den typen av folk bör finnas isf, på båda "sidorna". Detta är mer ett försök i att bilda en sammanfattning hur det är på Sweclockers.com och inte ett krig/smutskasta ett företag. Mer att få fram verkligheten.

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Därav mängden folk det blir i en omröstning. Kanske kan skapa en förhållandevis ärlig siffra om "hur det är".
Förvisso kan jag hålla med dig om att det är säkert flera som gömmer sig under täcket och röstar oärligt just för att försvara "sin produkt", i ett försök att låtsas vara nöjda med sitt köp.

Men den typen av folk bör finnas isf, på båda "sidorna". Detta är mer ett försök i att bilda en sammanfattning hur det är på Sweclockers.com och inte ett krig/smutskasta ett företag. Mer att få fram verkligheten.

Jag tycker båda sidor är samma skit:) Men sen brukar man gå efter egna erfarenheter av ett märke.

Om t.ex ASUS moderkort för mig går sönder en eller två gånger tycker man det är ett skit märkte och byter till ett annat. Trots det kan vara måndags ex.

Det är inte lätt att få något som håller oavsett märke. På grund av det stresstestas för lite eller inte alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Jag tycker båda sidor är samma skit:) Men sen brukar man gå efter egna erfarenheter av ett märke.

Om t.ex ASUS moderkort för mig går sönder en eller två gånger tycker man det är ett skit märkte och byter till ett annat. Trots det kan vara måndags ex.

Det är inte lätt att få något som håller oavsett märke. På grund av det stresstestas för lite eller inte alls.

Det är klart att måndagsexemplar finns, Om 1 000 grafikkort görs ur en seria, skulle jag tror att 5 blir kasserade redan i fabrik och 2 går på RMA hos kunden.
Felkvoter finns hos båda företagen, fö. finns det hos alla företag för den delen

Men låt oss säga:

Företag 1 får problem på hårdvaran efter 1 års tid men företag 2 får aldrig problem hårdvarumässigt. Så tycker jag att det också bör räknas med då det är ju ett slags "fel" det med

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft några problem med några grafikkretsar som jag ägt, även om jag ofta har kört med BETA drivers, speciellt till mina Nvidia kort.

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

Det är klart att måndagsexemplar finns, Om 1 000 grafikkort görs ur en seria, skulle jag tror att 5 blir kasserade redan i fabrik och 2 går på RMA hos kunden.
Felkvoter finns hos båda företagen, fö. finns det hos alla företag för den delen

Men låt oss säga:

Företag 1 får problem på hårdvaran efter 1 års tid men företag 2 får aldrig problem hårdvarumässigt. Så tycker jag att det också bör räknas med då det är ju ett slags "fel" det med

mmm Det går att räkna så med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har i stort sett bara haft problem med Radeon, då jag kör CF...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

AMD vs nVidia OpenGL Performace
AMD: Lite billigare, men med kassa drivrutiner, speciellt på Linuxsystem(om dem ens fungerar). Väldigt dålig OpenGL support.
nVidia: Lite dyrare, men med utmärkta drivrutiner, ypperligt bra Linuxsupport, springer varv runt AMD när det kommer till OpenGL prestanda.
Oh, en sak till. nVidia ger fortfarade ut support för 6xxx serien för både Windows och Linux, medans AMD droppar support 3år gamla kort? Patetiskt AMD. Så vadå, alla Linuxanvändare på <=4xxx serier får nu bara ta sig om en update kommer?
Nej, jag betalar gladeligen några hundralappar extra till nVidia, då får man åtminstone bra drivrutiner och riktigt lång och bra support på det som man har köpt.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Avstängd

Snarare så att båda parterna haft serier som har varit att undvika.. Senaste tiden så har det varit tal om hur AMDs drivrutiner helt enkelt är värdelösa men jag har själv inte upplevt detta och det borde betyda att det är knytet till en serie (HD7900 serien). Sedan så är det långt ifrån alla HD7900 användare som lider av problem. Tex. så ser man varje dag flertalet personer som har en HD7900 serie i sin rigg och de klagar inte. Sedan finns det ett fåtal som haft oturen att drabbas av dessa fel. Till slut har man de inbitna och smått patetiska fanboysen och trollen som försöker starta en debatt pga. att de anser / försöker ge sken av att de anser, Nvidia/AMD vara överlägset i alla segment.. Detta är långt ifrån sanningen och allt kommer till vilka preferenser man har. Nvidia har haft prestandatronen hos singel GPU lösningar ett tag nu. Men det hindrar inte folk att köpa AMD pga. att de är kända för att ge mer bang for the buck.

Skrivet av kira9204:

http://martin.arner.eu/kira/ATI%20OpenGL.png

AMD vs nVidia OpenGL Performace
AMD: Lite billigare, men med kassa drivrutiner, speciellt på Linuxsystem(om dem ens fungerar). Väldigt dålig OpenGL support.
nVidia: Lite dyrare, men med utmärkta drivrutiner, ypperligt bra Linuxsupport, springer varv runt AMD när det kommer till OpenGL prestanda.
Oh, en sak till. nVidia ger fortfarade ut support för 6xxx serien för både Windows och Linux, medans AMD droppar support 3år gamla kort? Patetiskt AMD. Så vadå, alla Linuxanvändare på <=4xxx serier får nu bara ta sig om en update kommer?
Nej, jag betalar gladeligen några hundralappar extra till nVidia, då får man åtminstone bra drivrutiner och riktigt lång och bra support på det som man har köpt.

Har du läst Sweclockers förstasida? AMD släpper drivrutiner till äldre kort nu. Sedan vadå ypperligt bra linuxstöd? Sedan springer varv? Du börjar låta som någon form av fanboy som borde läsa min kommentar ovan.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15561-linus-torvalds-ber-nvi...

Nog för att Nvidia gör bra kort.. men att ignorera fakta bara för att du känner för det är idiotiskt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds