Samsung 830 SSD i netbook

Permalänk
Medlem

Samsung 830 SSD i netbook

Behöver man verkligen "laptop edition" för att kunna montera samsung 830 SSD i ASUS eee pc 1001HA? Läste någonstans att laptop edition har extra padding för att kunna montera i en bärbar dator (eftersom den är bara 7 mm tunn). Men varför måste den vara tjockare, är det inte bara att trycka dit den?

Anledningen till frågan är att jag kan få tag på basic edition betydligt billigare än laptop edition.

(Kan tyckas onödigt med sådan SSD i den datorn kanske men jag tror det gör skillnad)

Permalänk
Medlem

Om du inte kommer å skruva fast den så kommer den inte ligga still, gissa resten själv, men klart det kommer att "fungera"

/Mvh Worfarn

Visa signatur

Fractal Design R5, Seasonic X-560, Asus Z97-PRO, Intel Core i7-4790K, Noctua NH-U14S, Gigabyte GTX 670, Samsung 850 EVO 500 GB + diverse TB, Corsair Vengeance Pro 2400MHz 32GB, Dell U2410 + Dell 2408WFP

Permalänk
Medlem

Finns det inget att skruva i då?

Permalänk
Medlem

Den kommer inte att hamna i nivå med SATA kontakten när du ska installera den. Möjligen kan man själv lägga något under för att höja upp den så den hamnar rätt, typ gummipackning etc.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Hjälpte en vän med att installera Samsung 830 i en gammal Acer Aspire One, och då disken skruvades från sidorna i en plåtbit behövdes ingen mellanbricka. Med andra ord; öppna upp datorn och kolla!

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

Finns inga skruvhål på sidorna på Samsung diskarna. De sitter på undersidan. Har tre stycken så jag vet det. Tittade på den ena nyss.

Edit: Det finns tydligen hål på sidorna på laptopversionen. De jag har är desktopversionen. Utgick från att de var lika.

Så här ser mina ut
http://www.storagereview.com/samsung_ssd_830_review_256gb

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Finns inga skruvhål på sidorna på Samsung diskarna. De sitter på undersidan. Har tre stycken så jag vet det. Tittade på den ena nyss.

Edit: Det finns tydligen hål på sidorna på laptopversionen. De jag har är desktopversionen. Utgick från att de var lika.

Så här ser mina ut
http://www.storagereview.com/samsung...0_review_256gb

I polarens disk finns skruvhål i sidorna, och likaså i min. Exakt som på denna produktbilden: http://blog.laptopmag.com/wpress/wp-content/uploads/2011/08/S...

EDIT: Även på storegereviews bilder syns skruvhål. Min samsung-ssd är för övrigt av notebookvariant, och polarens är basic.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

F**n! Tog fram en starkare ficklampa och då ser jag att disken i min stationära har ju skruvhål på sidorna. Även min bärbara Sony VAIO som har Basicmodellen har det. Den är dessutom monterad utan mellanlägg. Sorry!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag tror det är värt att chansa, måste ju gå att lösa på något sätt annars, typ lägga lite avklippt liggunderlag emellan, dubbelhäftande tejp eller vadsomhelst. Tack för att ni kollade!

Min sambo har desktopversionen men jag visste inte om basic och notebook skiljde sig något.

EDIT: Jag köpte basicversionen och det funkade att installera den utan några som helst problem. Hårddisken monterades i en metallhållare med hjälp av skruvhålen på sidorna. Ingen som helst nackdel att denna SSD är tunnare än en hårddisk.