machinima youtube partner skatt etc

Permalänk
Avstängd

machinima youtube partner skatt etc

hej jag är en youtube machinima partner och får betalt per månad för att göra videos helt enkelt nu är det så att jag inte vet hur det blir med skatt

enligt min pappa så är det 30% vilket är helt ok

enligt en vän som också är partner så tillkommer "shcablon" avdrag vilket drar upp det till runt 50% vilket är för mycket

men enligt min pappa så stämmer inte detta edrersom jag inte är egenföretagre

kan någon hjälpa mig med detta

är det 30 eller 50%?

har inte tillåtelse att säga hur mycket pengar det gäller om men 30% enligt skatteräknare är helt rätt

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det inte riktigt framgår hur det hela är upplagt är det svårt för mig att ge ett bra svar. Jag skulle kunna tänka mig att det hela skulle kunna räknas som hobbyverksamhet, näringsverksamhet eller mer eller mindre vanlig lön. Om man har överskott i hobbyverksamhet eller näringsverksamhet ska man betala sociala avgifter, vilket förmodligen gör att 50 procent ligger närmare sanningen än 30 procent, även om det knappast blir exakt 50 procent. Räknas det i stället som lön har det betydelse om arbetsgivaren har ett fast driftställe i Sverige eller inte. Om så inte är fallet, kan du vad gäller sociala avgifter läsa mer på http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inter.... När det gäller vanlig skatt i den situationen har det bland annat också betydelse vad som står i skatteavtalet med det land arbetsgivaren finns i.

Är det någon som beställer olika typer av videor från dig, eller bestämmer du själv vad du vill filma och hur många videor du vill göra? Skulle du säga att ditt syfte med det här är att gå med vinst, eller är du mest intresserad av att göra videorna för skojs skull? Är det här något tillfälligt, eller är tanken att du ska hålla på med det rätt länge? Jag förstår att du inte får säga hur mycket pengar det handlar om, men kanske kan du ge någon form av väldigt grov uppskattning? Handlar det om tusen kronor om året eller en miljon kronor om året?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GAPa:

Eftersom det inte riktigt framgår hur det hela är upplagt är det svårt för mig att ge ett bra svar. Jag skulle kunna tänka mig att det hela skulle kunna räknas som hobbyverksamhet, näringsverksamhet eller mer eller mindre vanlig lön. Om man har överskott i hobbyverksamhet eller näringsverksamhet ska man betala sociala avgifter, vilket förmodligen gör att 50 procent ligger närmare sanningen än 30 procent, även om det knappast blir exakt 50 procent. Räknas det i stället som lön har det betydelse om arbetsgivaren har ett fast driftställe i Sverige eller inte. Om så inte är fallet, kan du vad gäller sociala avgifter läsa mer på http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inter.... När det gäller vanlig skatt i den situationen har det bland annat också betydelse vad som står i skatteavtalet med det land arbetsgivaren finns i.

Är det någon som beställer olika typer av videor från dig, eller bestämmer du själv vad du vill filma och hur många videor du vill göra? Skulle du säga att ditt syfte med det här är att gå med vinst, eller är du mest intresserad av att göra videorna för skojs skull? Är det här något tillfälligt, eller är tanken att du ska hålla på med det rätt länge? Jag förstår att du inte får säga hur mycket pengar det handlar om, men kanske kan du ge någon form av väldigt grov uppskattning? Handlar det om tusen kronor om året eller en miljon kronor om året?

handlar mer än 1000 kr man kan leva på det

och jag gör videos i min egen takt den sortens video jag vill göra är precis som ett vanligt konto men man får betalt för visningar så jag kan göra vilken sorts video jag vill bara den inte har upphovsrättad musik i eller bryter mot några regler annars gör jag vilken video jag vill när jag vill hur jag vill

kontot är kopplat med machinima så jag får licens på spel videos så det är troligen deras annonser som sätts i mina videos vanliga annonser fast dem får vinst för det samt google och sen mig

om hur länge jag vill hålla på vet inte kontraktet gäller ganska länge mycket mer än ett år

sen så gör jag mina videos för skojs skull vinsten kommer bara med får ju spela och göra videos på det så jag gör det för att jag vill

Permalänk
Medlem

trodde dom flesta på youtubescenen undvek machinima efter Braindeadly skandalen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zzcool:

handlar mer än 1000 kr man kan leva på det

och jag gör videos i min egen takt den sortens video jag vill göra är precis som ett vanligt konto men man får betalt för visningar så jag kan göra vilken sorts video jag vill bara den inte har upphovsrättad musik i eller bryter mot några regler annars gör jag vilken video jag vill när jag vill hur jag vill

kontot är kopplat med machinima så jag får licens på spel videos så det är troligen deras annonser som sätts i mina videos vanliga annonser fast dem får vinst för det samt google och sen mig

om hur länge jag vill hålla på vet inte kontraktet gäller ganska länge mycket mer än ett år

I så fall tycker jag nästan att det låter som att det skulle betraktas som en näringsverksamhet, det vill säga att du faktiskt blir en form av "egenföretagare", som du själv skrev. Det låter ju som att du utför det hela rätt självständigt och dessutom säger du att du tjänar så mycket att du kan försörja dig helt och hållet på det. Jag vill betona att jag inte kan säga något bestämt utan betydligt fler detaljer och utan att lägga ner mer tid på det själv (vilket jag inte hinner med). Hur som helst, om det nu är fråga om näringsverksamhet måste du tänka på att det ställs en del krav på bokföring och annat. Du bör sätta dig ner och tala med någon lämplig rådgivare eller liknande för att reda ut det hela ordentligt så att det blir rätt.

Permalänk
Avstängd

hah

det som han säger är faktiskt sant dem har nu dragit ner tiden men man sitter ändå fast är väldigt många år jag kommer att sitta fast med machinima men dem var inte blyga att säga det till mig

har varit väldigt nöjd med machinima och om man inte vill längre så slutar man att göra videos det är allt du kommer trotts allt det fortfarande få betalt för det men du kan ta död på kontot om du vill det finns inga krav med detta tror man kan stänga det också om man vill det

sen ryktena att dem använder sida partner kontot att sätta betyg på deras videos är inte sant enligt mig har inte hänt mig

så jag är nöjd med detta

men sen blev jag också lite förkrossad efter att jag fick veta 50% kommer inte ha kvar mycket alls efter det så jag hoppas att det inte är sant min pappa säger att det inte är sant och att det handlar om dem som har högre lön 100 000 tex och dem som är egenföretagare eftersom jag jobbar (tror det) för machinima så är jag inte egenföretagare eller?

jag hoppas verkligen att detta inte är sant hade så många planer vad jag skulle göra med pengarna nu blir det knappt något kvar var ju självklart en motivering och blev besviken men det betyder inte att jag bara gör detta för pengar gör det för att jag tycker om spel har gjort det sedan 2009

tack också för svar visste att det var för bra för att vara sant min pappa ska ringa skattemyndigheten se vad dem säger men ja det var väldigt ledsamt eftersom jag hade satt mig på vad jag skulle få om jag inte visste det så hade jag inte blivit besviken

så detta var väldigt synd var äntligen glad att jag äntligen hade något men det var för bra för att vara sant

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zzcool:

men sen blev jag också lite förkrossad efter att jag fick veta 50% kommer inte ha kvar mycket alls efter det så jag hoppas att det inte är sant min pappa säger att det inte är sant och att det handlar om dem som har högre lön 100 000 tex och dem som är egenföretagare eftersom jag jobbar (tror det) för machinima så är jag inte egenföretagare eller?

Jag kan mycket väl tänka mig att det skulle kunna vara på det sättet också. Det faktum att du får alla dina inkomster från ett ställe skulle möjligen kunna tala för att det inte är tillräckligt självständigt för att kunna räknas som näringsverksamhet. Ring eller skriv till Skatteverket. De är mycket bättre än jag på att bedöma sådant här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GAPa:

Jag kan mycket väl tänka mig att det skulle kunna vara på det sättet också. Det faktum att du får alla dina inkomster från ett ställe skulle möjligen kunna tala för att det inte är tillräckligt självständigt för att kunna räknas som näringsverksamhet. Ring eller skriv till Skatteverket. De är mycket bättre än jag på att bedöma sådant här.

får också betalt genom paypal vet inte om det spelar någon roll

tack för hjälpen får se vad som händer när min pappa ringer och helt enkelt glömma vad jag får min vän robbaz försökte hjälpa mig men jag var för blind han sa hela tiden ingen lyxfälla bara så jag "fönster shoppade" helt enkelt men skäms lite att jag är besviken eftersom jag gör ju detta för att jag tycker om det och inte för pengar känner mig lite som en sellout för att jag blev besviken

Permalänk
Medlem

Ring skatteverket om du vill vara säker. Jag tror dock att det kommer räknas som näringsverksamhet (då betalar ju ingen arbetsgivaravgiften för dig) vilket innebär att du betalar inkomstskatt + egenavgifter (motsvarighet till arbetsgivaravgift). I så fall beror det ju på hur mycket du får in och var du bor, men runt 50-60% kommer du få behålla själv. Men som sagt, ring skatteverket för att få koll.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opticz:

trodde dom flesta på youtubescenen undvek machinima efter Braindeadly skandalen.

Tror knappast att alla kontrakt ser ut som hans gjorde. Får väl skylla sig själv om han inte läser det han skriver på. Rätt fjantigt hur många som gick emot Machinima när han bara hade sig själv att skylla på.

Permalänk
Medlem

Det verkar ungefär lika svårt som med online-poker och dylikt. Få har väl betalt skatt där?
Nu får han betalt till sitt paypal-konto vilket jag antar innebär att det inte finns någon insyn i varifrån pengarna kommer.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?