Ska flasha BIOS till orginal version. Har en DOS flash hur kommer jag in i DOS ?

Permalänk

Ska flasha BIOS till orginal version. Har en DOS flash hur kommer jag in i DOS ?

Ska flasha mitt BIOS, provade med ASUS Uppdate men det gick inte de stod att jag skulle flasha via DOS. Laddade ner ASUS DOS flash men hur gör jag ?
Filen är helt vit och det går inte att dubbelklicka på den. Tänkte kanske att jag behöver komma in i DOS och göra det. Vet ni hur man flashar ett BIOS i DOS ?
Vad ska man tänka på och hur går det till ?

Permalänk
Medlem

Du brukar kunna hoppa in i EZ flash eller vad det heter från BIOS. Annars så borde det vara att du ska boota från USB-stickan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om det är moderkortets bios så finns program i bios som du kan flasha med.
Placera filen på t ex c disken
Leta upp "ASUS EZ Flash 2 " när du är i bios och följ instruktionerna

Permalänk
Skrivet av bosteed:

Om det är moderkortets bios så finns program i bios som du kan flasha med.

med usb eller utan?
hur kommer jag åt filen i bios ?

Permalänk
Medlem

Du letar upp o väljer vilken fil du ska flasha med i programmet

ser ut såhär ungefär http://www.youtube.com/watch?v=pikBe8Cu6T4

Permalänk
Medlem

Don't fix it when it not broken. En bios-flash kan sluta illa om du gör fel.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av bosteed:

Du letar upp o väljer vilken fil du ska flasha med i programmet

ser ut såhär ungefär http://www.youtube.com/watch?v=pikBe8Cu6T4

ja jag har filen på en usb sticka men den hittas inte där inne.
vart ska jag lägga filen då ?

Permalänk
Medlem

du lägger filen på USB sticka, startar om och går in i bios och letar upp bios flash utility blabla någonting heter den, letar upp filen på din usb sticka och kör igång

Permalänk
Skrivet av Uvania:

du lägger filen på USB sticka, startar om och går in i bios och letar upp bios flash utility blabla någonting heter den, letar upp filen på din usb sticka och kör igång

har gjort de nu men den sejer att bioset är en gammal version verkar inte funka.
några förslag ?

Permalänk
Medlem

varför ska du flasha bioset ?

Permalänk
Skrivet av bosteed:

varför ska du flasha bioset ?

Därför det strular. Har det senaste där FX processorerna blev kompatibla.
Eftersom jag inte köpte någon såfdan processor då vill jag nu ta mitt gamla igen det som var stabilt.
Har du någon aning om hur jag ska göra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Därför det strular. Har det senaste där FX processorerna blev kompatibla.
Eftersom jag inte köpte någon såfdan processor då vill jag nu ta mitt gamla igen det som var stabilt.
Har du någon aning om hur jag ska göra ?

om den vägrar flasha tillbaka genom BIOS så vetifan hur man ska köra, kan du verkligen inte gå förbi det i BIOS?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns rätt många exempel där man inte kan flasha till en äldre version. Möjligt att du kan använda command line-parametrar om du flashar via DOS-programmet. Då måste du skapa en bootbar dos-sticka. T ex som här: http://www.sevenforums.com/tutorials/46707-ms-dos-bootable-fl...

Vilka parametrar som behövs för att tvinga fram flash får du leta efter själv. Gör det på egen risk!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Därför det strular. Har det senaste där FX processorerna blev kompatibla.
Eftersom jag inte köpte någon såfdan processor då vill jag nu ta mitt gamla igen det som var stabilt.
Har du någon aning om hur jag ska göra ?

--------------------------------
Kort fråga, du har uppdaterat till det senaste bios, och du fick problem med din dator efter att du gjort det?

Att nedgradera bios är ofta en mycket krånglig procedur, med Asus moderkort har jag för mig att det inte går i de flesta fall, kan ha fel men har ett minne av att jag ville nedgradera en biosversion till mitt intel asusmobo för nåt halvår lr så sedan om inte längre och det gick inte helt enkelt

Dessutom innebär det om jag inte minns fel också mycket risker med det hela, och de garanterar inte resultatet o s v om man gör det via dos om jag inte minns fel.. risken för att bricka sitt moderkort är hög

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ska flasha mitt BIOS, provade med ASUS Uppdate men det gick inte de stod att jag skulle flasha via DOS. Laddade ner ASUS DOS flash men hur gör jag ?
Filen är helt vit och det går inte att dubbelklicka på den. Tänkte kanske att jag behöver komma in i DOS och göra det. Vet ni hur man flashar ett BIOS i DOS ?
Vad ska man tänka på och hur går det till ?

Du verkar ha mindre koll på vad du ska göra än jag hade men här är hur jag gjorde och hur man gör med bupdater på asus modekort tar för givet att du har modekorts skivan varsågod. Antar att det kanske inte går att nedgradera med EZflash.

Skrivet av matti89:

Hm... Jag lyckades iallefall flasha om den till 1604. Återkommer med ram test resultat senare under helgen. Var en relativt simpel procedur dock med hjärtat i halsgropen

(Ifall någon annan får för sig att flasha bios kan ju detta vara bra, 1 fixa sata32 usb utan skriv skydd och tryck in modekorts skivan, 2 koppla ur allt utom tangentbord, strömkabel, cd/dvd, usb minnet med bupdater och den nya bios.rom'en, 3 starta om datan tryck F8 välj cd/dvd tryck 5 för Freedos, 6 skriv d: ( för oss med svenskt tangetbord är kolon det shift ö ) skriv /bupdater /o"namn".rom utan "" tex "/bupdater /oGamla.rom", 7 skriv bupdater /pc /g
8 nu startar flash utillityn och där trycker du tab väljer din usb till vänster bör heta typ D: generic store sen väljer du din bios fil inte den du döpte själv. och sen väntar du tills klart och startar om.)