Permalänk
Medlem

Problem med processor

Hej! Mitt moderkort crashade så köpte ett nytt, ASRock N68C-S UCC och nu när jag t.ex kollar i system så står det 803mhz på min processor när jag har en Amd Phenom II 1090t 3,2ghz och ibland går t.om mhz'en under 800mhz och verkar inte ökas när jag spelar något eller så, och datorn är mycket segare än innan jag bytte moderkort så jag undrar vad problemet kan vara?http://img801.imageshack.us/img801/9611/cpux.png Mvh

Permalänk

Jag vet vad ditt problem är....moderkortet stödjer inte din CPU! Det stödjer Thuban...men bara 95W Thuban...tyvärr!

http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=N68C-S UCC

Köp ett nytt moderkort som stödjer din CPU...tex detta:

http://www.inet.se/produkt/1902092/asrock-970-extreme4

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

cpun klockar ner sig för att spara ström och gå mindre varmt när den inte belastas hårt och om du har original kylare som följde med datorn så byter du den då det antagligen är den som är felet och kika upp temperaturen du får på cpun när du belastar den är den på 60 grader eller mer så byter du kylare eller klockar ner cpun då kylaren som följer med är lite för klen för den cpun..

om du har ett ganska stort chassie köp då freezer 13 pro den är massiv och kyler de utan problem och är knäpptyst i jämnförelse mot originalkylaren du har nu ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

cpun klockar ner sig för att spara ström och gå mindre varmt när den inte belastas hårt och om du har original kylare som följde med datorn så byter du den då det antagligen är den som är felet och kika upp temperaturen du får på cpun när du belastar den är den på 60 grader eller mer så byter du kylare eller klockar ner cpun då kylaren som följer med är lite för klen för den cpun..

om du har ett ganska stort chassie köp då freezer 13 pro den är massiv och kyler de utan problem och är knäpptyst i jämnförelse mot originalkylaren du har nu ^^

NEJ...problemet beror på den begränsade strömförsörjning som finns på just det kortet...därför stödjer det bara 95W CPU...jag vet då jag har 2st sådan moderkort i ungarnas datorer...så är det bara...står klart och tydligt i CPUsupport list...max 95W...strömförsörjningen räcker helt enkelt inte till därav att den går i lägre hastighet....

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Är du helt säker? För det står ju på deras sida samt kartongen att det stödjer Phenom II X6 6-Core?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krillle3:

Är du helt säker? För det står ju på deras sida samt kartongen att det stödjer Phenom II X6 6-Core?

Ja upp till 95W

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Och processorn är på 125W...

Permalänk
Medlem

Lite besviken blir man ju på "proffs" som säljer delarna haha, men tack för hjälpen blir att lämna tillbaka det här och köpa ett nytt. Någon som har ett bra alternativ? Har CPU typ HexaCore AMD Phenom II X6 Black Edition 1090T samt grafikkort Grafikkort NVIDIA GeForce GTX 460 (1048256 kB) och Xion 630w nätaggregat samt DDR3 minnen. Ska helt gå att ha dubbla grafikkort till ett pris runt 1000kr, Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillle3:

Lite besviken blir man ju på "proffs" som säljer delarna haha, men tack för hjälpen blir att lämna tillbaka det här och köpa ett nytt. Någon som har ett bra alternativ? Har CPU typ HexaCore AMD Phenom II X6 Black Edition 1090T samt grafikkort Grafikkort NVIDIA GeForce GTX 460 (1048256 kB) och Xion 630w nätaggregat samt DDR3 minnen. Ska helt gå att ha dubbla grafikkort till ett pris runt 1000kr, Mvh.

Det här moderkort är bra.
http://www.inet.se/produkt/1902082/gigabyte-ga-970a-ud3

Har ett sånt själv är jävligt nöjd

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Det här moderkort är bra.
http://www.inet.se/produkt/1902082/gigabyte-ga-970a-ud3

Har ett sånt själv är jävligt nöjd

Tyvärr inget SLI-stöd där.

edit: På Inet är detta det billigaste AM3+ med SLI-stöd som finns i lager.

Tittar man på AM3 så finns det här också.

Permalänk
Medlem

Okej, då förstår jag

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Funderar på ett Asus M4N98TD EVO SLI, verkar bra och billigt, tack för tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillle3:

Funderar på ett Asus M4N98TD EVO SLI, verkar bra och billigt, tack för tips!

Möjliga nackdelar kan vara att inga nya processorer kommer till den sockeln, men eftersom du har en sexkärnig Phenom II så antar jag att du inte tänkt byta inom närmsta framtiden.

Det finns inget Crossfirestöd, ifall du vill byta till AMD-grafik. Inget Sata3 eller USB3.

Om inget av det gör ngt så är det bara att köra!