Att köra grafikkort utan fläkt i Windows

Permalänk
Medlem

Att köra grafikkort utan fläkt i Windows

Är det något som hindrar att man kör ett högpresterande grafikkort för spel, med avstängd fläkt vid "kontorsbruk" (vanliga 2D-applikationer)? Vad jag förstått så är korten rätt effektsnåla i det läget. Det är just kylningsfrågan som tidigare hindrat mig från att köpa mer kraftfulla grafikkort. När jag spelar kan jag kompromissa med ljudnivån. Då får det blåsa så mycket det vill. Men när jag t.ex. spelar in musik vill jag att det ska vara knäpptyst.

Tar tacksamt emot tips från er om ni har experimenterat med olika lösningar här.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem

så lågt går det nog inte ner men det finns ju gpukylare att montera själv så monterade jag två 120 mm fläktar jag hade liggandes från fractal design knäpptyst och kyler ungefär lika bra som original ^^ på mitt hd 6870

testa och gör en egen fläktkurva i msi afterburner där kan du sätta det ganska lågt men det blir varmt snabbt sätt så den alltid håller sig på 20% upp till 70 grader så blir den nog tyst för att du ska kunna lyssna på musik ^^

kunde inte somna om idag så jag gick in på forumet annars hade jag sovit så länge som möjligt åtminstonde till 11 pga sommarlov och att vädret inte ser så bra ut just nu ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Asus korten är relativt tysta fram tills det att man belastar dem fullt ut. Köp t.ex ett Asus Radeon HD 7970 och dra som ovanstående nämnde en fläktkurva i MSI afterburner, det bör funka bra.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Så länge jag inte spelar så är mitt kort (ASUS DirectCU-kylare) knäpptyst med fläkten på 40 %, även vid film i 1080p. Tänkte köpa passiv kylning och någon fläkt, men när jag märkte hur tyst det var ändå så struntade jag i det.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Fixade till mitt Radeon 4850 så att fläkten stod still under 60 grader. Vilket innebar tyst och fint windowsanvändande.
Tyvärr var det lite bökigt och jag minns inte exakt hur jag ändrade biosen längre. Och vet inte heller hur det görs på nyare kort. Men det borde gå ändå.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.

Det här med ljud är väldigt subjektivt. I dagsläget kan ljudet från min dator jämföras med bakgrundsljud så som avlägsen biltrafik utanför mitt stängda fönster. Så jag är ganska känslig. När ni säger att en kylare med rörlig fläkt är knäpptyst så tror jag inte på det helt enkelt. Noll varv i sekunden, annars får det vara. Går det att sänka fläkthastigheten till noll i MSI Afterburner?

Aleshi: När du säger att du ändrade i BIOS, menar du BIOS på grafikkortet då?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornado:

Tack för tipsen.

Det här med ljud är väldigt subjektivt. I dagsläget kan ljudet från min dator jämföras med bakgrundsljud så som avlägsen biltrafik utanför mitt stängda fönster. Så jag är ganska känslig. När ni säger att en kylare med rörlig fläkt är knäpptyst så tror jag inte på det helt enkelt. Noll varv i sekunden, annars får det vara. Går det att sänka fläkthastigheten till noll i MSI Afterburner?

Aleshi: När du säger att du ändrade i BIOS, menar du BIOS på grafikkortet då?

brukar vara låst på de flesta grafikkorten till något minimumvärde, typ 20%

Permalänk
Medlem

Finns ju kort utan fläktar, du kan ju även kolla på after-market lösningar?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Varför noll? När jag surfar och liknande så låter den ingenting. Bara om man trycker örat mot chassit, annars är det omöjligt att höra något. Och då är den på 40% (dvs 1300rpm).

Permalänk
Medlem

Vattenkylning kan du ju alltid sätta på. Kostar en del, men tyst blir det.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att stänga av och ta bort originalfläkten på i princip alla kort och sedan har man en lågvarvig (500-800rpm) extern 120mm fläkt som får kyla i "tystläget" eller så byter man ut kylaren mot en för passivkylnig och använder fläktar bara vid spelande, skaffa en bra automatisk fläktkontroller så sköter det sig själv när allt väl är intrimmat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Asus korten är relativt tysta fram tills det att man belastar dem fullt ut. Köp t.ex ett Asus Radeon HD 7970 och dra som ovanstående nämnde en fläktkurva i MSI afterburner, det bör funka bra.

Mitt ASUS Radeon HD7970 DCII får jag ont i huvudet vid runt 30%, så tyst är den inte

Permalänk
Medlem

Köp ett passivt kylt kort bara

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/pryl/dator/2314_passivt_kylt_gtx_680 kan ju avakta och se om detta kort kommer ut på marknaden. Stora som kräk men passiv kylt!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!