Tänkt bygga ett chassi från grunden, tips?

Permalänk
Medlem

Tänkt bygga ett chassi från grunden, tips?

Har byggt ihop en och annan dator, genom inköpta delar, är lite som att bygga Lego, inte så svårt.
Men nu tänkte jag bygga ett chassi, helt från grunden, och behöver alla tips jag kan få.

Material, osv. Det ska bli ett stort chassi med mycket luft i. Men behöver tips på hur jag ska gå till väga, och bästa material, samt förslag på hur jag gör den snygg.

Så, funktionalitet, hållbarhet, luftighet och estetiken. Råd kring dessa tack!

I detta chassi tänkte jag bygga min kommande dator. Och vill därför bygga ett chassi som slår alla andra (så bra det går).

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Beror väl mest på vad du har tillgång till och är duktig på. Har sett många trälådor vilket vara det allra enklaste. Finns många fina byggen i galleriet som du kan få inspiration utav. Lycka till!

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Det är riktigt svårt att bygga ett eget chassi från grunden, min tanke går mot att du väljer ut ett färdigt chassi som uppfyller dina krav, och använder den som mall. Gör dom modifikationer som saknas och njut!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox 5 Pro | AMD Ryzen 5 2600 | Cryorig H7 | ASUS TUF B450-PLUS GAMING | ASUS ROG Strix RX580 8GB | Corsair 16GB @ 3000Mhz | Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Det som är nästan en nödvändighet är ju att ta moderkortsplåt med medföljande IO-plåt och PCI-E platser från ett existerande chassi. Att få kort osv att passa är annars troligtvis jättekrabbigt. Så köp ett billig skitchassi eller om du har något liggandes som stödjer ATX eller vilket gränssnitt du nu ska använda och ta sedan rätt på plåten, oftast får du borra sönder popnitar. Du bör även fundera på att plocka typ hårddiskbur från ett tidigare chassi.

Angående material så är väl aluminium smidigt att bygga. Du måste ju själv bestämma vad som ska prioriteras, om det är låg ljudnivå, utseende, storlek eller kylning som är viktigast, eller någon form av kombination av dessa. Vinkeljärn/reglar används med fördel för montering. Popnitar och tång kan va smidigt. För ytans skull bör du ju fundera på att lämna iväg chassidelarna på lackering eller liknande. Alternativt blästra dem om det är aluminium för en råare yta.

Lycka till!

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Bygg i metall! TRÄ ÄR SKITFULT!

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Inaktiv

Kolla galleriet, finns tonvis där - tyvärr lite väl mycket att man sällan till aldrig höjer ögonbrynen mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HawkHo:

Det som är nästan en nödvändighet är ju att ta moderkortsplåt med medföljande IO-plåt och PCI-E platser från ett existerande chassi. Att få kort osv att passa är annars troligtvis jättekrabbigt. Så köp ett billig skitchassi eller om du har något liggandes som stödjer ATX eller vilket gränssnitt du nu ska använda och ta sedan rätt på plåten, oftast får du borra sönder popnitar. Du bör även fundera på att plocka typ hårddiskbur från ett tidigare chassi.

Angående material så är väl aluminium smidigt att bygga. Du måste ju själv bestämma vad som ska prioriteras, om det är låg ljudnivå, utseende, storlek eller kylning som är viktigast, eller någon form av kombination av dessa. Vinkeljärn/reglar används med fördel för montering. Popnitar och tång kan va smidigt. För ytans skull bör du ju fundera på att lämna iväg chassidelarna på lackering eller liknande. Alternativt blästra dem om det är aluminium för en råare yta.

Lycka till!

Aluminium har jag tillgång till, och lackera blir lätt så jag är fordons och motivlackerare.
Något speciellt att tänka på när man gör resten?
Vill ha det stort, kyligt och tyst helst.

Skrivet av Tomtelol:

Det är riktigt svårt att bygga ett eget chassi från grunden, min tanke går mot att du väljer ut ett färdigt chassi som uppfyller dina krav, och använder den som mall. Gör dom modifikationer som saknas och njut!

Känns för opersonligt och enkelt. Vill göra något unikt. Går det bra kanske jag börjar bygga fler på skoj.

Skrivet av Xedious:

Beror väl mest på vad du har tillgång till och är duktig på. Har sett många trälådor vilket vara det allra enklaste. Finns många fina byggen i galleriet som du kan få inspiration utav. Lycka till!

Hur håller trä i längden? Om man använder de som bas så att säga?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Skelett av Alu, vilktigt med just alu. Ta existerande mobo samt var nogrann med platsen för psu. Leta gärna reda på en cnc fräs

Visa signatur

“It was luxuries like air conditioning that brought down the Roman Empire. With air conditioning their windows were shut; they couldn’t hear the barbarians coming.”

Permalänk
Medlem

skaffa: material + designsinne, en väldigt nogrann ritning och bockverktyg.

eller: http://www.inet.se/produkt/6904223/lian-li-moderkortsplatta-m... och snickra på runt det.

underlättar den värsta biten iaf.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Om det ska vara stort och förmodligen inte kommer flyttas så ofta tycker jag inte att du ska snåla med kabeldragningshålen. Gärna hela vägen runt moderkortet, inte ett hål, utan många hål runt hela moderkortet. Hårddisk(hållaren?) vinklad så du får kontaktera bakåt, gott om fläktplatser
Jag hade nog tillverkat det i ngn metall, typ alu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

skaffa: material + designsinne, en väldigt nogrann ritning och bockverktyg.

eller: http://www.inet.se/produkt/6904223/lian-li-moderkortsplatta-m... och snickra på runt det.

underlättar den värsta biten iaf.

Den såg intressant ut, verkligen en fördel
Och designsinne har jag

Skrivet av Mylifestyle95:

Om det ska vara stort och förmodligen inte kommer flyttas så ofta tycker jag inte att du ska snåla med kabeldragningshålen. Gärna hela vägen runt moderkortet, inte ett hål, utan många hål runt hela moderkortet. Hårddisk(hållaren?) vinklad så du får kontaktera bakåt, gott om fläktplatser
Jag hade nog tillverkat det i ngn metall, typ alu.

Låter som bra föslag.
Besta material att ha som dammfilter? Vet att filterlöst dammar en del

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Skrivet av Andiders:

Den såg intressant ut, verkligen en fördel
Och designsinne har jag

Låter som bra föslag.
Besta material att ha som dammfilter? Vet att filterlöst dammar en del

Vet faktiskt inte, har aldrig byggt ett chassi själv. Men det finns ju färdiga att köpa t.ex http://www.inet.se/kategori/138/flaktfilter

Permalänk
Medlem

Kul med fler som vill ge sig på att bygga eget

Det du bör börja med är vad vill du ska få plats i chassit:
Vilken typ av moderkort; m-ITX, m-ATX, ATX EATX mm
hur många hårddiskar.
Grafikkort.
CD/DVD läsare
(vattenkylning till ett senare steg)
Dubbla PSUer

Nä'r du bygger eget finns nästan inga gränser det är din fantasi, plånbok och tid som bestämmer vad som är möjligt, Jag harbyggt ett från grunden och det blev ett påkostat bygge, mest för mitt val av material. Har börjat mitt andra som jag hoppas ska kunna bli lite billidgare, men ack så grymt.

Kolla på ditt egna chassi och se vad är det som du skulle vilja ändra vad kan du göra bättre.
börja med att skissa för hand även om du inte är så duktig, allt för att få ett hum om hur du vill ha det, tänk på storlek kolla vilka dimentioner som olika komponenter har.

Sen är ett steg att försöka hoppa in i något CAD program förslagsvis. Det finns många Google sketchup är något många här på Sweclockers använder då det är gratis.

Lycka till det är bara att ställa frågor om du har några tankar.

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk

kolla galleriet. där finns det massvis av tips vad du kan göra men börja med något enkelt!

Visa signatur

dator:
Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black Cooler Master GX Lite 600W PSU AMD FX-6100 6-Core Processor ASUS M5A78L-M LX V2, Socket-AM3+ Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 Western Digital® Desktop Blue 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av minesharkz:

kolla galleriet. där finns det massvis av tips vad du kan göra men börja med något enkelt!

Helt klart! Och tänk ett par gånger extra för att inget ska bli fel, kan bli dyrt om man beställer plåtar efter mått och sen stämmer något inte helt.

Visa signatur

Följ mig på Facebook också: https://www.facebook.com/ByBl00m
Tidigare/Pågående Projekt:
Project: Silent Shadow
Project: Sasori - A Military mITX Build

Permalänk
Medlem

Planering är det som underlättar mest när man skall bygga egna chassin. Sätt dig gärna in i te.x. SketchUp och gör en så noggrann ritning du känner behövs för bygget.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bygga på höjden á la Lian Li eftersom det är skitsnyggt:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Om detta bygge går bra, då kommer jag förmodligen satsa på ett bygga med koppar och mässing. Nämligen ett i Steampunk-stil. Några tips på en sådan isåfall? Var man får tag på mässing och kopparplåt?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Om detta bygge går bra, då kommer jag förmodligen satsa på ett bygga med koppar och mässing. Nämligen ett i Steampunk-stil. Några tips på en sådan isåfall? Var man får tag på mässing och kopparplåt?

om du ska ha koppar och mässing borde du även löda ihop de! Vore sjukt ballt Lite nitar eller nått mer också förstås! Har sätt en snubbe som byggde ett chassi av de och även gjorde egna kylblock i mässing o koppar, ska se om ja kan hitta länken till de!

edit: här har vi den Bioshock tema! http://hardforum.com/showthread.php?t=1440201

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

om du ska ha koppar och mässing borde du även löda ihop de! Vore sjukt ballt Lite nitar eller nått mer också förstås! Har sätt en snubbe som byggde ett chassi av de och även gjorde egna kylblock i mässing o koppar, ska se om ja kan hitta länken till de!

edit: här har vi den Bioshock tema! http://hardforum.com/showthread.php?t=1440201

Jag tänkte nita ihop det och köra kopparledning med vattenkylning isåfall. Även bygga så rör går på utsidan. Mitt problem är att hitta ställe som säljer stora koppar och mässingplåtar...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Jag tänkte nita ihop det och köra kopparledning med vattenkylning isåfall. Även bygga så rör går på utsidan. Mitt problem är att hitta ställe som säljer stora koppar och mässingplåtar...

hittade detta, fanns upp till 500x1000mm samma med mässing fast det fanns inte i lika många olika tjocklekar!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

hittade detta, fanns upp till 500x1000mm samma med mässing fast det fanns inte i lika många olika tjocklekar!

Lite dyrt, men de hade jag räknat med.
Tack för länken

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Lite dyrt, men de hade jag räknat med.
Tack för länken

ja tyckte de verka som hyffsat bra priser ändå xD koppar o mässing är ju väldigt dyra material jämfört med t.ex stål o aluminium

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

ja tyckte de verka som hyffsat bra priser ändå xD koppar o mässing är ju väldigt dyra material jämfört med t.ex stål o aluminium

Jo, med tanke på materialet är det billigt. Men dyrt för den som inte mycket pengar har

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andiders:

Jo, med tanke på materialet är det billigt. Men dyrt för den som inte mycket pengar har

hehe ja! Jag beställde skurna aluminium skivor till mitt bygge ja håller på med, kommer gå på 4000kr -.- dyrt o göra najsiga grejer! Blev sugen på att ha med polerade kopparstavar i mitt bygge nu med bara för ja börja kolla massa på den sidan haha

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Bygg i metall! TRÄ ÄR SKITFULT!

smaken e som baken delad o tacka fan för de:P

sen ett förslag e gör en sfär format eller varför ej ägg formad:P dom e sällsynta men o du nu e en jäkel på o lacka så hade du kunnat göra sjuka 3d efekter på de ju hehe

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem

Ska du köra luft eller vattenkylning?

Om du ska köra luftkylning är luftflödet ALLT.

Du vill kunna suga in luft (ej underifrån - för mycket damm) genom 2-3 fläktar och gärna med dammfilter.

Sedan ska luftenströmmen passera över hårddiskarna för kylning och även föra luften mot nättagg o moderkort.

Kolla på Antec P182 - den har ett väldigt bra luftflöde från front till bak och sedan sitter evakueringsfläkten precis där cpu-fläkten sitter.

Jag skulle själv satsa på 3 lågvarviga insug och 2 lågvarviga utblås om jag byggde själv.

Hoppas det hjälpte lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorki:

smaken e som baken delad o tacka fan för de:P

sen ett förslag e gör en sfär format eller varför ej ägg formad:P dom e sällsynta men o du nu e en jäkel på o lacka så hade du kunnat göra sjuka 3d efekter på de ju hehe

stor och delad*

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jo, har man inte byggd förut kan det nog vara en oerhörd fördel att köpa en moderkortsplåt och sen bygga utifrån den eller svetsa fast den i chassit om du nu bygger i metall.
Då har man i alla fall ordentliga fästen för moderkortet och för alla andra kort man sätter på det.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Ska du köra luft eller vattenkylning?

Om du ska köra luftkylning är luftflödet ALLT.

Du vill kunna suga in luft (ej underifrån - för mycket damm) genom 2-3 fläktar och gärna med dammfilter.

Sedan ska luftenströmmen passera över hårddiskarna för kylning och även föra luften mot nättagg o moderkort.

Kolla på Antec P182 - den har ett väldigt bra luftflöde från front till bak och sedan sitter evakueringsfläkten precis där cpu-fläkten sitter.

Jag skulle själv satsa på 3 lågvarviga insug och 2 lågvarviga utblås om jag byggde själv.

Hoppas det hjälpte lite.

Kör jag på koppar och mässing, då lär jag dra vätskekylning, både internt och externt (dra lite kopparrör på utsidan för syns skull).
Men tänkte även ha luft för syns skull. För den där steampunk-känslan med fläktar. Utsug under och bak, insug fram och uppe.

Förmodligen lär jag även använda en träpanel för syns skull, billigare än att lacka trämönster, och inte lika mycket risk för dammnoppor.
All metall kommer nitas så gott det går, och annars lödas. Har hört att koppar och mässing inte är svetsvänliga, varken för MIG eller gas. Ska spricka lätt har jag hört (nån som vet om de stämmer?)

Självklart köper jag moderkortspanel nu när jag vet att det finns, och jag kommer göra den rymlig för senaste grafikkort m.m.
Finns det ställningar för hårddiskar som man kan bygga in internt? Några som är bra?

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär