Sandia visar ny typ av processorkylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

Hade det verkligen varit så svårt att köra olja istället för luft i lagret mellan rotorn och fästet? Har lite svårt att den skulle kunna suga in tillräckligt med luft för att fajtas med de tuffaste luft och vatten kylarna idag. Och då blir det väll till att sätta en fläkt som blåser dit luften i alla fall?
Vill man ha tyst och kraftig kylning så går det väll att bygga in en jätte stor radiator och slippa metallklump? Alla säker jag kan tänka på som använder roterande metall för att utföra ett arbete är ingenting jag skulle vilja sätta i datorn.

Det intressanta här (en av flera saker) är att det stillastående luftlagret, som begränsar de flesta kylare kraftigt, minskas med denna prototyp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

2000rpm blir inte tyst. Dessutom så kan man kyla många 4 kärnors processorer passivt redan.

Det är tyvärr inte lika enkelt med grafikkort.

2000rpm kan vara tyst
vanliga fläktar av hög kvalitet är rätt tysta vid 2000rpm, frågan är hur mycket luft de flyttar för ibland det är själva luftflöde som hörs
men just med denna typ av kylare 2000rpm är ingen problem för oftast det är lager som ställer till med ljudnivå, ju hårdare slitage desto mer hörbar lager och i denna fall har vi ingen mekanisk lager, fläkten/kylare har en luftkudde som lyfter kylare och samtidig denna luftkudde fungerar som "heatpipe" och överför värme till kylare nästan lika effektiv som vatten

Permalänk
Medlem

kul med nyheter men den där ser rent livsfarlig ut.

Visa signatur

MB: Gigabyte GA-Z77X-UD3H CPU: Intel Core i7 2600K / 3.4 GHz @4.4GHz Mem: Corsair Vengeance minne - 16 GB DDR3 1600MHz CL9, 9 9 9 24 T2 GPU: 2st HD 6970 WC Xfire Case: Corsair 800D PSU: Corsair AX1200 Cooling: Water EK
Min dator

Permalänk
Medlem

Fy fan vilket irriterande högfrekvent ljud den där fläkten ger ifrån sig. Wannabee coil whine, något som jag inte köper.

Permalänk
Medlem

Känns spännande med en kylare som inte drar år sig allt damm och tappar sin effektivitet efter 2 veckor i ett dammigt hem.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Fy fan vilket irriterande högfrekvent ljud den där fläkten ger ifrån sig. Wannabee coil whine, något som jag inte köper.

antar att du inte sätt hela viideon eller läst tråden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Hoppas fortfarande på Cool chips (nano, inge fläktar) de ska visst hålla annual meeting i morgon.

(http://www.coolchips.gi/technology/a-vs-p.shtml, http://www.coolchips.gi/technology/index.shtml)

Med en hemsida från 90-talet inger man inte förtroende direkt...

Permalänk
Medlem

Känns som en rätt tveksam idé och frågan varför dyker upp i min hjärna...

Permalänk
Medlem

Med tanke på ljudet lär den nog fungera bäst hemma i server miljö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

antar att du inte sätt hela viideon eller läst tråden?

Såg videon, var inte intresserad av att allas snack om att den går i 2000rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Känns som en rätt tveksam idé och frågan varför dyker upp i min hjärna...

Läs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

En annan sak som jag tycker verkar lite motsägande är att tyngden som skall rotera är flera gånger högre än vad en vanligt fläkthjul har. Detta måste dra mer energi än vanliga varianten.

Nej, så fungerar det inte, eftersom det enda du behöver kompensera är friktionen.

Vikten är rätt irrelevant när du väl spunnit upp prylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Såg videon, var inte intresserad av att allas snack om att den går i 2000rpm.

Ljudet kommer från motorn, inte "fläkten". Vilket du inte visste. Så du har alltså inte sett videon.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Hur fungerar det i en upprättstående maskin. Känns som den lätt blir skev då. :/

Tänkte på samma sak. Hur fungerar den i vertikalt läge?

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk

Vänta lite, har de tänkt att värmen skall ledas från bottenplattan till snurran genom ''luftlagret''?

Det kan inte vara värst effektivt, luft leder ju dåligt, lika bra som att ha en fläkt blåsa på plattan. om inte sämre.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

Det kan inte vara värst effektivt, luft leder ju dåligt, lika bra som att ha en fläkt blåsa på plattan. om inte sämre?

Det står i artikeln, och i deras whitepapers. Nej, det är inte sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

Vänta lite, har de tänkt att värmen skall ledas från bottenplattan till snurran genom ''luftlagret''?

Det kan inte vara värst effektivt, luft leder ju dåligt, lika bra som att ha en fläkt blåsa på plattan. om inte sämre.?

det är ju inte teoretisk, detta har de nog testat
och jag tror den luftkudde har bra värmeledningsegenskaper tack vare högre tryck och snabb flöde inne i lager, dvs luften rör sig väldig snabb, det skulle vara nästan lika effektiv som vatten i heatpipe

Permalänk
Medlem

0.025mm över ytan? Vad händer om man andas på den? Känns inte särskilt stötsäker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

5.46 in i videon..

Känns som att den snurrar väldigt lätt utan "vattenplaningseffekten" ? Verkar som om flänsen alltid ligger över plattan.
Kanske jag som missat något, men var inte det lite av hela grejen att den skulle skapa en slags luftkudde som den gled på?
Ligger den så pass högt över så blir jag lite skeptisk tyvärr, gillar konceptet men tyvärr känns det som en PR video för att få in
nya investerare?

Hoppas däremot på att det fungerar

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

5.46 in i videon..

Känns som att den snurrar väldigt lätt utan "vattenplaningseffekten" ? Verkar som om flänsen alltid ligger över plattan.
Kanske jag som missat något, men var inte det lite av hela grejen att den skulle skapa en slags luftkudde som den gled på?
Ligger den så pass högt över så blir jag lite skeptisk tyvärr, gillar konceptet men tyvärr känns det som en PR video för att få in
nya investerare?

Hoppas däremot på att det fungerar

Läs, titta inte bara på videon. Forskningen bekostas förresten bl.a. av amerikanska staten.

Den ligger över plattan hela tiden för att det hela tiden flödar luft emellan.

Permalänk

Cool !

(Ursäkta ordvitsen....)

Henri

Permalänk
Medlem

Fungerar inte det här så får man plocka ut fläktarna och köra med roterande chassi istället.
Luften blir så förvirrad så den får frossa och blir jätte kall!!111

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Läs, titta inte bara på videon. Forskningen bekostas förresten bl.a. av amerikanska staten.

Den ligger över plattan hela tiden för att det hela tiden flödar luft emellan.

Hur menar du att det flödar luft emellan när den står still??
I alla fall när jag kikar, så petar han till på flänsen och den snurrar på väldigt bra.
Tveksam till att den lilla knuffen skapar ett sådant stort luftflöde så att flänsen lyfter?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Sweclockers TESTA!

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag kanske är trött och missade något i pdf'en som länkades ( https://ip.sandia.gov/techpdfs/Fundamentally%20New%20Approach... ) men jag hittade ingen siffra på hur dåligt luftlagret är på att överföra värme från basplattan till den snurrande kylflänsen. Finns det en siffra för det och är det i så fall vid samma tjocklek på luftlagret som de lyckats med i verkligheten?

Jag är ganska övertygad om att luftlagret gör att överföringen av värme mellan cpu och kylfläns är sjukt mycket sämre på att leda värme än kylare+kylpasta mot cpu.
Det jag undrar är alltså C/W skillnad det blir mellan cpu och botten på den snurrande kylflänsen i deras prototyp.
cpu->kylpasta->baseplate->luftlager->snurrande kylfläns

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Jag hoppar över det här och väntar på att de uppfinner ett moderkort som snurrar i 2000rpm och kyler alla delar samt håller chassit rent

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Hur menar du att det flödar luft emellan när den står still??
I alla fall när jag kikar, så petar han till på flänsen och den snurrar på väldigt bra.
Tveksam till att den lilla knuffen skapar ett sådant stort luftflöde så att flänsen lyfter?

Jag förstår inte vad du syftar på. När står den still?

Skrivet av MartinuZ:

Jag kanske är trött och missade något i pdf'en som länkades ( https://ip.sandia.gov/techpdfs/Fundamentally%20New%20Approach... ) men jag hittade ingen siffra på hur dåligt luftlagret är på att överföra värme från basplattan till den snurrande kylflänsen. Finns det en siffra för det och är det i så fall vid samma tjocklek på luftlagret som de lyckats med i verkligheten?

Jag är ganska övertygad om att luftlagret gör att överföringen av värme mellan cpu och kylfläns är sjukt mycket sämre på att leda värme än kylare+kylpasta mot cpu.
Det jag undrar är alltså C/W skillnad det blir mellan cpu och botten på den snurrande kylflänsen i deras prototyp.
cpu->kylpasta->baseplate->luftlager->snurrande kylfläns

Det finns i pdf-filen.

Lagret av stillastående luft runt en vanlig kylfläns är betydligt tjockare än det luftlager det handlar om här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag förstår inte vad du syftar på. När står den still?

Det finns i pdf-filen.

Lagret av stillastående luft runt en vanlig kylfläns är betydligt tjockare än det luftlager det handlar om här.

Om du kikar på videon.. 5.46 in i den, då snurrar inte flänsen. Han ger den en lätt knuff och den snurrar på väldigt lätt, eller hur?
Därför undrade jag om flänsen alltid ligger över bottenplattan, oavsett varvtal.
Jag fick för mig att flänsen lyfts upp av en luftkudde när den fått upp tillräckligt högt varvtal som skapar ett tillräckligt högt luftflöde, har jag totalt missförstått?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ja Apple har satt ett coolt namn på sina radialfläktar, det ändrar inte att det är vanliga radialfläktar. AMD kör radialfläktar på alla sina standardkylare till Radeonkorten.

http://i.imgur.com/n4vku.jpg

De där ser ut att vara symmetriska, vilket apples variant inte är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Om du kikar på videon.. 5.46 in i den, då snurrar inte flänsen. Han ger den en lätt knuff och den snurrar på väldigt lätt, eller hur?
Därför undrade jag om flänsen alltid ligger över bottenplattan, oavsett varvtal.
Jag fick för mig att flänsen lyfts upp av en luftkudde när den fått upp tillräckligt högt varvtal som skapar ett tillräckligt högt luftflöde, har jag totalt missförstått?

OK, nu är jag med. Jag tror att vad vi ser just där är två släta ytor och minimal friktion.

(Det är inte i närheten av några 2000RPM heller.)