Permalänk
Medlem

EXTERN Hårddisk

Vad är skillnaden mellan 2,5 och 3,5 hårddisk?

Jag vet att på datorer så har bärbara 2,5 och de är mindre medans stationära har 3,5 och är större.

Men om man köper externa hårddiskar, vad är skillnaden mellan 2,5 och 3,5 hårddiskarna, alla olika möjliga grejer??? Förutom den fysiska storleken.

TACK PÅ FÖRHAND!

Permalänk
Medlem

Ja som du redan gissat så är det storleken.
Fast vad gäller externa chassin så har 2.5" ytterligare en fördel, nämligen att dom oftast kan drivas av bara USB ström.
Medans 3.5" behöver en extra nätadapter.

Permalänk
Medlem

den största är vl att mer lr mindre alla 3,5or ar extern (egen, separat) strömkabel du kopplar in i väggen, medans 2,5 tar strömmen från usbportn dvs bli bara en kontakt. kanske är mer...

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

2,5" klarar sig oftast utan en nätadapter (tar strömmen direkt via USB från datorn), men kan generellt sett inte vara lika stor som en 3,5". En 3,5" å andra sidan kräver i de allra flesta fall en nätadapter för att kunna drivas, men har oftast större lagringsutrymme.

That's pretty much it...

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Dem tål även mer stötar vibrationer därför det också sitter i bärbara

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla svar!

Nu har jag en viktig föjdfråga, fungerar dessa hårddiskar som ett USBminne, att man kan koppla i det i tvn och se film direkt i från usb:et, eller ja hårddisken i detta fall?

Funkar det och om de gör de, funkar de på både 2,5 och 3,5. Tänkte att det kan vara skillnad när den ena har "egen" strömkälla och den andra "leechar" på en annans ström. Ja, ni fattar vad jag menar.

Så funkar det att koppla till tvn med usb-kontakten och se film direkt från hårddisken alltså?

Tack!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robinccc:

Hej och tack för alla svar!

Nu har jag en viktig föjdfråga, fungerar dessa hårddiskar som ett USBminne, att man kan koppla i det i tvn och se film direkt i från usb:et, eller ja hårddisken i detta fall?

Funkar det och om de gör de, funkar de på både 2,5 och 3,5. Tänkte att det kan vara skillnad när den ena har "egen" strömkälla och den andra "leechar" på en annans ström. Ja, ni fattar vad jag menar.

Så funkar det att koppla till tvn med usb-kontakten och se film direkt från hårddisken alltså?

Tack!

USB-minne, SD-kort, microSD, externa hårddiskar, med flera, har alal en genemsam detalj:
Dem kommunicerar oftast med hjälp av ett protokoll som kallas UMS (USB Mass Storage), och det innebär att datorn eller enheten som dem ansluts till ser ingen skillnad på dem förutom lagringskapaciteten. Dem alla är UMS-lagringsenheter, oavsett hur dem ser ut och fungerar fysiskt.

Så länge som lagringsmediat du ansluter är 100% kompatibelt med UMS-standarden, vilket de flesta USB-anslutna hårddiskar och minnen är, skall dem fungera med TV'n om den kan läsa UMS-enheter.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

USB-minne, SD-kort, microSD, externa hårddiskar, med flera, har alal en genemsam detalj:
Dem kommunicerar oftast med hjälp av ett protokoll som kallas UMS (USB Mass Storage), och det innebär att datorn eller enheten som dem ansluts till ser ingen skillnad på dem förutom lagringskapaciteten. Dem alla är UMS-lagringsenheter, oavsett hur dem ser ut och fungerar fysiskt.

Så länge som lagringsmediat du ansluter är 100% kompatibelt med UMS-standarden, vilket de flesta USB-anslutna hårddiskar och minnen är, skall dem fungera med TV'n om den kan läsa UMS-enheter.

Okej, min externa 2 TB hårddisk är 3,5 med egen strömsladd och det. Den funkar inte att koppla till min tv?

Men polarens hårddisk har jag för mig var 2,5 och den går att koppla till tvn.

Bara ett sammanträffande?

Eller är du HELT säker på att 3,5 tum hårddiskar ska gå att koppla till tvn?=

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robinccc:

Okej, min externa 2 TB hårddisk är 3,5 med egen strömsladd och det. Den funkar inte att koppla till min tv?

Men polarens hårddisk har jag för mig var 2,5 och den går att koppla till tvn.

Bara ett sammanträffande?

Eller är du HELT säker på att 3,5 tum hårddiskar ska gå att koppla till tvn?=

Kolla upp att du har rätt filsystem på disken.
De flesta TV-apparater med USB-anslutning kan inte läsa NTFS filsystem.

Formatera om den till FAT32, men tänk på:
FAT32 fungerar dåligt på hårddiskar större än 32 Gigabyte (Men det fungerar trots allt), och filerna på disken får inte vara större än 4 gigabyte.

En del externa hårddiskar är inte 100% UMS-kompatibla, utan använder en proprietärt protokoll designat av tillverkaren. vanligast bland dessa fulingar är Western digital, samt några andra udda, och för oss, relativt okända asiatiska märken.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Kolla upp att du har rätt filsystem på disken.
De flesta TV-apparater med USB-anslutning kan inte läsa NTFS filsystem.

Formatera om den till FAT32, men tänk på:
FAT32 fungerar dåligt på hårddiskar större än 32 Gigabyte (Men det fungerar trots allt), och filerna på disken får inte vara större än 4 gigabyte.

En del externa hårddiskar är inte 100% UMS-kompatibla, utan använder en proprietärt protokoll designat av tillverkaren. vanligast bland dessa fulingar är Western digital, samt några andra udda, och för oss, relativt okända asiatiska märken.

!!!!!

Tack, där har vi svaret, min hårddisk är western digital.

Är alla hårddiskar med western digital så?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Robinccc:

!!!!!

Tack, där har vi svaret, min hårddisk är western digital.

Är alla hårddiskar med western digital så?

Nej, inte alla. Det är i regel Western Digitals lite "lyxigare" varianter med en massa funktioner och annat onödigt inbakat som inte följer UMS-standarden fullt ut. Western digital brukar vara rätt duktiga på att bryta standarder när dem stoppar in egna funktioner.
Det har jag själv en erfarenhet av, då jag skulle införskaffa ett större antal externa hårddiskar åt ett företag, och det visade sig att modellen jag brukar köra med hade uppgraderats av Western Digital, och var inte längre 100% UMS-kompatibla. Fick skicka tillbaka hela rasket, då 100% UMS-kompatibilitet var ett krav.

Western Digitals interna diskar är helt okej, om man väljer att köra på lösningen med intern disk + USB-kabinett för hårddiskar och montera ihop själv.

Kort och gott ligger själva "inkompatibiliteten" i kabinettets SATA/PATA-USB brygga och dess tillhörande firmware, och inte själva hårddisken.

Men innan du drar den slutsatsen, kolla upp det där med filsystemet först för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Nej, inte alla. Det är i regel Western Digitals lite "lyxigare" varianter med en massa funktioner och annat onödigt inbakat som inte följer UMS-standarden fullt ut. Western digital brukar vara rätt duktiga på att bryta standarder när dem stoppar in egna funktioner.
Det har jag själv en erfarenhet av, då jag skulle införskaffa ett större antal externa hårddiskar åt ett företag, och det visade sig att modellen jag brukar köra med hade uppgraderats av Western Digital, och var inte längre 100% UMS-kompatibla. Fick skicka tillbaka hela rasket, då 100% UMS-kompatibilitet var ett krav.

Western Digitals interna diskar är helt okej, om man väljer att köra på lösningen med intern disk + USB-kabinett för hårddiskar och montera ihop själv.

Kort och gott ligger själva "inkompatibiliteten" i kabinettets SATA/PATA-USB brygga och dess tillhörande firmware, och inte själva hårddisken.

Men innan du drar den slutsatsen, kolla upp det där med filsystemet först för att vara på säkra sidan.

Kollade på min externa westen digital hårddisk, den är av NTFS filsystem. Så det är väl därför då, går de att byta ut frå NTFS till nåt annat, genom att formatera hårddisken eller liknande?!

Okej, jag ska bara ha extern hårrdisk dock, inga interna och/eller dockningsstationer.

Permalänk
Medlem

Läs i din TV manual som oftast också går att ladda ned för att se vad din TV klarar av mm.

Tex Finns det TV apparater vars USB port bara är tänkt för firmware uppgradering enligt deras manualer. Andra Tv apparater formaterar hårddisken så att de inte längre funkar med en dator tills man formaterat om hårddisken igen o datorn (Ibland även ta bort och skapa ny partition för att få det att funka igen). Finns säkert fler exempel.

Permalänk
Medlem

Du kan formatera hårddisken och då välja ett nytt filsystem. Det finns en uppsjö av olika program för detta
Ett exempel som jag använde på ett SD-kort för ett tag sedan:
Fat32Formatter

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Nu har jag en till fråga. Om jag ska köpa en 1TB "bärbar" (alltså 2,5) hårddisk. Vilken bör jag ta av dessa och funkar de här att koppla till tvn?

http://www.inet.se/produkt/4900450/buffalo-ministation-1tb-us...

http://www.inet.se/produkt/4304186/lacie-porsche-design-p9220...

http://www.inet.se/produkt/4303924/lacie-rikiki-usb-3-0-1tb

http://www.inet.se/produkt/4304393/seagate-freeagent-goflex-u...

http://www.inet.se/produkt/4304209/western-digital-my-passpor...

Also, vad är det för skillnad på de båda "Lacie" hårddiskarna förutom utseendet?

Tack på förhand!