Permalänk
Medlem

Köpråd kamera

Hallå!

Jag och frugan ska införskaffa oss en systemkamera och vi är båda nybörjare.
Budget är upp till 7000

De märken jag har kikat mest på är Canon och Nikon.
Efter lite efterforskningar har vi hittat två som vi kan tänka oss.

Canon 600d samt Nikon d3100

Vilken kan ni råda oss att köpa och är objektiven som man får till bra (för oss)?
Är ovan bra erbjudanden eller ska man leta på fler ställen ställen efter bra paketpriser?

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Jag tycker båda paketen verkar vara vettiga "start paket"
Då jag själv endast har ägt nikon kameror så vet jag inget om hur canon känns och funkar, men jag gissar att det inte är nått större fel på dom.

Angående nikonpaketet du länkar till så är dom objektiven som följer med inte världens bästa, men väldigt prisvärda och helt klart en bra början. du kommer med tiden upptäcka vilken brännvidd du använder mest och köpa ett bättre objektiv i den "klassen".

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Priserna är bra men om ni är villiga att köpa begagnade prylar så kan ni få en kamera från de högre segmenten. En använd D300/50D eller 60D skulle ligga i samma prisklass.
Objektiven man får med i dessa kit är behändiga men har inte den bästa ljusstyrkan eller bildkvalitén, 50mm/1.8 är dock ett roligt och bra presterande objektiv. Många som köper kameror tror att systemkameror är professionella prylar vilket oftast inte stämmer, det finns väldigt stora skillnader mellan dessa instegsmodeller och semipro modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opox:

Hallå!

Jag och frugan ska införskaffa oss en systemkamera och vi är båda nybörjare.
Budget är upp till 7000

De märken jag har kikat mest på är Canon och Nikon.
Efter lite efterforskningar har vi hittat två som vi kan tänka oss.

Canon 600d samt Nikon d3100

Vilken kan ni råda oss att köpa och är objektiven som man får till bra (för oss)?
Är ovan bra erbjudanden eller ska man leta på fler ställen ställen efter bra paketpriser?

Vad är det ni ska fotografera? är det allround ni letar efter?

Ett tips är annars:

Nikon D3200
Med Nikkor 50mm 1.8D

Otroligt bra kamera (kommer run 17 juli i sverige enligt Dustin, men absolut värt väntan ) med ett ljuskännsligt objektiv ,perfekt för kvällsfoto. Även mycket bra för landskap och porträt och det brukar bli rekomenderat när det kommer till nybörjare och liknande.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Begagnat tror jag vi vill hålla oss ifrån tyvärr, tjejen är inte så sugen på det.

Nikon D3200 verkar spännande men är det värt prisskillnaden från D3100 för oss som aldrig ägt en systemkamera tidigare?
Ingen som har erfarenhet från Canon 600D ?

Hur stor är skillnaden på användarvänligheten mellan märken?

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Skillnaderna är ganska små mellan instegsmodeller från canon och nikon, det som skiljer är själva kamerachassit, bäst vore det att bara gå och prova i någon butik vilken man tycker är bekvämare att använda. Prova också någon lite dyrare modell, kanske ni ändrar er om tanken på begagnat.

Permalänk
Skrivet av opox:

Tack för alla svar!

Begagnat tror jag vi vill hålla oss ifrån tyvärr, tjejen är inte så sugen på det.

Nikon D3200 verkar spännande men är det värt prisskillnaden från D3100 för oss som aldrig ägt en systemkamera tidigare?
Ingen som har erfarenhet från Canon 600D ?

Hur stor är skillnaden på användarvänligheten mellan märken?

600D är väl att föredra. Jag har haft ett par kameror från Canon och de har aldrig svikt mig. Nikons instegskameror vet jag inte hur de är.
Till mitt argument:
600D är inte den billigaste systemkameran som Canon producerar. Om man jämför 600D med t.ex. 1100D (Motsvarar D3100 på Nikons sida, vet dock inte hur den är) så känns 600D helt klart mer gedigen. Köper ni den billigaste (1100D eller D3100/3200) så kommer ni troligtvis vela uppgradera er tidigare.
En vän till mig hade en 1000D och jag hade en 500D (lite äldre modeller) och hans kändes helt klart billigare, det var också han som ville byta upp sig först.
Sen optiken. Det som följer med är ganska, ja.. Budget. Men om du spenderar en tusenlapp på Canons 50mm f/1.8 (ljusstarkt objektiv, utan zoom, mycket suddigt i bakgrunden(härligt sudd då, inte dåligt)) eller Nikons motsvarande för ca 1200:- så blir det absolut roligare att fota.

Så om ni inte planerar på att uppgradera er snart så rekommenderar jag att ni går och klämmer på en 600D/nya 650D eller möjligtvis Nikons motsvarande, D5100.

PS.
Nikons kameror är ganska mycket mindre än Canons! Det kan jag i alla fall säga om dem.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

600D är väl att föredra. Jag har haft ett par kameror från Canon och de har aldrig svikt mig. Nikons instegskameror vet jag inte hur de är.
Till mitt argument:
600D är inte den billigaste systemkameran som Canon producerar. Om man jämför 600D med t.ex. 1100D (Motsvarar D3100 på Nikons sida, vet dock inte hur den är) så känns 600D helt klart mer gedigen. Köper ni den billigaste (1100D eller D3100/3200) så kommer ni troligtvis vela uppgradera er tidigare.
En vän till mig hade en 1000D och jag hade en 500D (lite äldre modeller) och hans kändes helt klart billigare, det var också han som ville byta upp sig först.
Sen optiken. Det som följer med är ganska, ja.. Budget. Men om du spenderar en tusenlapp på Canons 50mm f/1.8 (ljusstarkt objektiv, utan zoom, mycket suddigt i bakgrunden(härligt sudd då, inte dåligt)) eller Nikons motsvarande för ca 1200:- så blir det absolut roligare att fota.

Så om ni inte planerar på att uppgradera er snart så rekommenderar jag att ni går och klämmer på en 600D/nya 650D eller möjligtvis Nikons motsvarande, D5100.

PS.
Nikons kameror är ganska mycket mindre än Canons! Det kan jag i alla fall säga om dem.

Är väldigt inne på 600D nu.
Men det objektivet som finns i detta paket, är det inte det objektivet du syftar på?
Länk

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Pentax som alternativ?

Har ni tittat på vad Pentax har att erbjuda, som t.ex.:

Jag har själv en K-x och är mycket nöjd med denna kamera, och det jag gillar mest är att Pentax satsat på att ha bildstabiliseringen i kamerahuset och inte i varje enskilt objektiv.

Visa signatur

[b]/* May the source be with you... */[/b]

Permalänk
Skrivet av opox:

Är väldigt inne på 600D nu.
Men det objektivet som finns i detta paket, är det inte det objektivet du syftar på?
Länk

Det är precis det objektivet jag syftar på! Det som följer med själva kameran är, enligt mig (är lite kräsen av mig), inte så bra. Det andra är ett kanontrevligt litet objektiv med den bästa bildkvaliteten per krona. Själva objektivet kan dock kännas lite plastigt. Det var så här jag menade om det kanske blev lite luddigt.

Men 600D + 18-55 + 50 + väska + photoshop (Fotboll!) för 6500:- så är det absolut värt det! Detta paket skulle jag faktiskt kunna rekommendera till fler personer

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Det är precis det objektivet jag syftar på! Det som följer med själva kameran är, enligt mig (är lite kräsen av mig), inte så bra. Det andra är ett kanontrevligt litet objektiv med den bästa bildkvaliteten per krona. Själva objektivet kan dock kännas lite plastigt. Det var så här jag menade om det kanske blev lite luddigt.

Men 600D + 18-55 + 50 + väska + photoshop (Fotboll!) för 6500:- så är det absolut värt det! Detta paket skulle jag faktiskt kunna rekommendera till fler personer

Riktigt fint pris på det där paketet. Dock så skulle jag nog personligen köpa 600D huset separat sedan Canon EF 50/1.8 II. Har man ett 50mm och ett 18-55 så tycker jag att 50mm ska sitta på hela tiden. En väska som passar 600D + 50mm är inte svårt att hitta billigt.

50/1.8 II http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827
Lite recensioner och bilder: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=444

Som nybörjare rekommenderar jag att man kör med fast brännvid - man lär sig snabbare/bättre hur kameran fungerar, dess inställningar och hur man rör sig.

Permalänk
Skrivet av Miklan:

Riktigt fint pris på det där paketet. Dock så skulle jag nog personligen köpa 600D huset separat sedan Canon EF 50/1.8 II. Har man ett 50mm och ett 18-55 så tycker jag att 50mm ska sitta på hela tiden. En väska som passar 600D + 50mm är inte svårt att hitta billigt.

50/1.8 II http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31827
Lite recensioner och bilder: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=444

Som nybörjare rekommenderar jag att man kör med fast brännvid - man lär sig snabbare/bättre hur kameran fungerar, dess inställningar och hur man rör sig.

Så sant så!
Men PhotoShop, det kostar väl 1000:- ungefär?
Gluggen kostar ju ungefär 1000:-
Väska för kanske 300
Då ska man hitta ett hus för 4200:-

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Så sant så!
Men PhotoShop, det kostar väl 1000:- ungefär?
Gluggen kostar ju ungefär 1000:-
Väska för kanske 300
Då ska man hitta ett hus för 4200:-

Räknade inte med photoshop i budgeten för 7000kr. Antog att det var ren kamerautrustning!
Om man bestämt ska ha med photoshop blir det lite knöligare.

Sen kan jag tycka att PS elements inte är nåt att hänga i granen, Lightroom är att föredra.

Så 5300kr för kameran, 1000kr för objektiv - ger 700kr till minneskort och väska. Någon hundring över budget för att få ett ordentligt minneskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miklan:

Dock så skulle jag nog personligen köpa 600D huset separat sedan Canon EF 50/1.8 II. Har man ett 50mm och ett 18-55 så tycker jag att 50mm ska sitta på hela tiden.

Jag vill påpeka att 50mm på en APS-C kamera (som alla här aktuella kameror är) är en lite för lång brännvidd för att ha som enda alternativ. Det är perfekt till portättfoto, så om man bara är intresserad av att foto porträtt eller mindre föremål/djur mm på lite lagom avstånd så skulle det kunna funka. Om så inte är fallet skulle jag inte rekommendera enbart 50mm.

Kitobjektivet 18-55 IS är prisvärt om det köps i paket. Det har okej hantering och byggkvalitet och optiskt får man vad man betalar för. Har man lite högre krav bör man dock kika på alternativ, men då blir det genast dyrare.

/HC

Permalänk
Medlem

Jag håller med KGB_HC, att endast använda ett 50mm på APS-C är alldeles för begränsande, särskilt för nybörjare. Vill man få med flera personer i ett foto så måste man ju stå längre bort än vad som oftast är möjligt inomhus, så det kommer bli mycket frustrerande. Jag älskar mitt 50/1.7 objektiv, men skulle inte vilja ha det som mitt enda objektiv.

Min åsikt är att det är perfekt med både ett 18-55 och ett 50 för en nybörjare. Vi är alla olika, och de två objektiven kommer låta er utforska vad just ni behöver. Kanske känner ni att ni behöver längre zoom, eller att ni gillar fasta objektiv men vill ha en annan brännvidd. Ni kan nog räkna med att behöva komplettera med minst ett objektiv till när ni fått lite erfarenhet, men det är egentligen bara ni själva som kan säga vad ni behöver.

Permalänk

Här är en sida där dom har väldigt djupa och genomgående genomgångar och betygsättningar på massa olika kameror tror du kan finna detta intressant

http://www.dpreview.com/

Permalänk
Medlem

Vi planerar en resa till hösten till staterna och kommer väl fota en hel del utomhus och typiska turistbilder.
Antar att ett 18-55 är att föredra då framför ett 50?

Hursom verkar paketet med 600D passa oss. Blir nog att slå till på ett sådant.

Tack igen all kunniga människor för svaren!

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Ang. D3100 vs 600D så är 600D utan tvekan den bättre kameran, den är lite mer avancerad. Om man sedan nyttjar de extra funktionerna är ju en annan femma... D3100 är nog däremot mer prisvärd.
Har man inte tänkt fota mycket porträtt tycker jag att det objektivkit som följer med D3100 är ett bättre val. Telezoomen man får med öppnar för lite fler möjligheter än man får med Canon-paketet. Det kan åxå, inom (nästan) samma budget som 600D-paketet, kompletteras med ett 35/1.8 som är ett betydligt mer allsidigt objektiv än 50/1.8 (men inte lika bra för just porträtt), som kan vara trevligt att ha när ljuset tryter. MEd en budget på max 7000kr kan man då, om man vill, även klämma in en liten extern blixt i form av en SB-400, som kan vara trevligt att ha vid foto inomhus.
Annars presterar objektiven i båda paketen bra optiskt. De har inte bästa byggkvaliteten och inte jättebra ljusstyrka, men i övrigt är det inte mycket att klara på eg.
Photoshop Elements tycker jag personligen inte är något större argument. Jag har visserligen inte använt de senare versionerna (så jag kanske får äta upp detta), men det finns ju gratisprogram som gör jobbet lika bra eller bättre i form av tex Paint.net eller GIMP.

Värt att notera ang. det Nikon AF 50/1.8 som länkas till ovan är att det inte ger AF på en D3100, utan man måste ha den nyare AF-S-versionen, men 35/1.8 är, IMO, ett bättre val på APS-C-sensor, som ju D3100 har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av opox:

Vi planerar en resa till hösten till staterna och kommer väl fota en hel del utomhus och typiska turistbilder.
Antar att ett 18-55 är att föredra då framför ett 50?

Hursom verkar paketet med 600D passa oss. Blir nog att slå till på ett sådant.

Tack igen all kunniga människor för svaren!

18-55 är ju vad som betraktas som "normalzoom" och har alldeles lagom omfång för vanliga turistbilder. 18 är inte någon särskilt supervidvinkel men ger ganska bra möjligheter till vida landskapsbilder (naturliga eller urbana) medan 55 ger ganska god närbildsmöjligheter. Vad gäller närbilder så kan man alltid beskära bilder i datorn i efterhand.

Men ta med 50mm också. Inte för brännviddens skull (18-55 omfattar ju även 50) utan för bländarens skull. Om ni är ute på kvällen så är 1,8 avsevärt mycket bättre än 3,5 (eller 5,6 som zoomen har vid längre brännvidder). Den stora bländare ger också möjlighet till kort skärpedjup som ger bilder med fin suddig bakgrund (även om just 50 1,8 inte har världens finaste bakgrundsoskärpa). Det väger ju ingenting så finns ingen anledning att inte ta med det!

/HC

PS. Ta alltid RAW-bilder, gärna RAW+JPG. Kostar lite extra utrymme men minne är billigt. Det ger möjlighet att efterbehandla de bilder bättre i efterhand, antingen i Canon DPP (som medföljer kameran) eller i PS Elements. Jag kör alltid RAW+JPG för mina turistbilder. Då har jag JPG när jag inte orkar fixa tusentals bilder, men har även RAW för de guldkorn jag vill förgylla lite extra, eller för de fina men lite felexponerade bilderna som då kan räddas.

Permalänk
Medlem

Det blev canon paketet. Älskar 50mm f/1.8 objektivet!
Har dock redan börjat kika på fler objektiv. Ingen billig hobby detta!

Såg att man kan hitta billiga objektiv på ebay. Fördelar / nackdelar med detta?

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

NAckdelen med Ebay, särskilt om man köper begagnat, är ju att man inte har möjlighet (oftast inte iaf) att kolla på varan IRL, annars är väl risken ganska liten att bli blåst om man bara är lite försiktig och handlar av säljare med bra omdömen. Betalar man med paypal ska man ju ha skydd där åxå.
Sen kan ju frakten bli dyr om det är lite större/tyngre objektiv åxå.
Du har ju även tradera och fotosidans annonsmarknad att kolla på. På tradera brukar i regel priserna dock trissas upp lite väl högt och inte SÅ sällan hamnar man nära (och ibland tom över) nypris.

Permalänk
Medlem

Nedsatt pris Köp! http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos6...
Canon 60D är en semipro/högre instegsmodell .Den har topdisplay och många fina finesser! Prisvärd och bra kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Nedsatt pris Köp! http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos6...
Canon 60D är en semipro/högre instegsmodell .Den har topdisplay och många fina finesser! Prisvärd och bra kamera.

Jag tycker inte 60D är värt priset då den ligger för nära 600D i funktioner. Canon valde att dra ner funktionerna från xxD serien då 50D var för nära 7D i funktioner, snabbhet och byggkvalité och därmed kom 60D. Skulle hällre gå med en 7D som är en semipro kamera eller 600 som instegskamera.

Permalänk
Medlem

okej intressant. Har fått för mig att den var prisvärd. Är i ungefär samma sits som TS.
Vad rekommenderar ni för kamera om man ska köpa begagnat då, eller snarare undvika?
50D varkar ju vara något bra då den är hög kvalitets, finns det några modeller som 60D som är lite sämre. Om du förstår vad jag menar.