Vän tappade hårddisk när den var igång

Permalänk
Medlem

Vän tappade hårddisk när den var igång

Hejsan Sweclockare!

Min vän tappade sin fars hårddisk när den var igång, hon sa att den blev till en "Default Controller", Jag antar att diskarna i den har gått sönder?
Är det så att diskarna har gått sönder eller vad tror ni? Hon har testat den i en annan dator med, men samma sak.

Tack!

Permalänk
Medlem

Det ända du kan göra är nog att ta ut disken stoppa den i en dator och sen hålla tummarna

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Det ända du kan göra är nog att ta ut disken stoppa den i en dator och sen hålla tummarna

Skrev att hon redan hade gjort det , Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexzpro:

Skrev att hon redan hade gjort det , Tack för svar!

Jag uppfattade inte som att hon plockat ur disken ur skalet sen satt den i en sata port i burken

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag uppfattade inte som att hon plockat ur disken ur skalet sen satt den i en sata port i burken

Nej, det har nog inte gjort, kan fråga och se. Tack

Permalänk
Medlem

Klonkar disken eller låter den som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Klonkar disken eller låter den som vanligt?

Ska fråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Klonkar disken eller låter den som vanligt?

Nej, den har inte "klonkat". Alltså så är inte diskarna trasiga?

Permalänk
Medlem

Nja, de kan ju fortfarande vara sönder även om de inte låter, men om den lät så hade jag nog till 100% kunnat gissa på att den är helt död.

Permalänk
Medlem

Plocka ur disken ur lådan och tryck in den direkt i en dator med SATA-kontakt, sen ber ni till den allsmäktige dataguden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Klonkar disken eller låter den som vanligt?

Skrivet av Yorgo_:

Nja, de kan ju fortfarande vara sönder även om de inte låter, men om den lät så hade jag nog till 100% kunnat gissa på att den är helt död.

Ok, tack för alla svar! vi ska ta ut den ur hållaren och testa. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Plocka ur disken ur lådan och tryck in den direkt i en dator med SATA-kontakt, sen ber ni till den allsmäktige dataguden.

Hon berättade att den "klonkade" nu, så det är nog kört. Men tack för svar!

Permalänk

Pröva att köpa och köra SpinRite på hårddisken:
http://www.grc.com/sr/spinrite.htm

Kan inte SpinRite fixa det, så är det endast att montera isär och ersätta delar i hårddisken som kan hjälpa.
Oftast kör recovery-firmor endast spinrite och tar 10 000 :- för besväret. Helt ärligt kan det här programmet
rädda nästan alla hårddiskar som inte går att starta, även om de "klonkar". I alla fall få igång dom tillräckligt länge
så att man kan flytta över data man vill spara till en annan hårddisk.

Av alla trasiga diskar jag prövat att köra med SpinRite har 100% gått att rädda data ifrån. Bästa pengarna jag någonsin spenderat på mjukvara.

Edit: Såg nyss att den inte klonkar, så då är det med största sannolikhet inga problem alls att rädda all data på den. Ignorera de som bara skriver "hoppas på det bästa" eller likn, de är ute och cyklar..

Lycka till!

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Pröva att köpa och köra SpinRite på hårddisken:
http://www.grc.com/sr/spinrite.htm

Kan inte SpinRite fixa det, så är det endast att montera isär och ersätta delar i hårddisken som kan hjälpa.
Oftast kör recovery-firmor endast spinrite och tar 10 000 :- för besväret. Helt ärligt kan det här programmet
rädda nästan alla hårddiskar som inte går att starta, även om de "klonkar". I alla fall få igång dom tillräckligt länge
så att man kan flytta över data man vill spara till en annan hårddisk.

Av alla trasiga diskar jag prövat att köra med SpinRite har 100% gått att rädda data ifrån. Bästa pengarna jag någonsin spenderat på mjukvara.

Lycka till!

Tack! Ska kolla om det funkar!!

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Det ända du kan göra är nog att ta ut disken stoppa den i en dator och sen hålla tummarna

Skrivet av Yorgo_:

Nja, de kan ju fortfarande vara sönder även om de inte låter, men om den lät så hade jag nog till 100% kunnat gissa på att den är helt död.

Skrivet av maximm:

Plocka ur disken ur lådan och tryck in den direkt i en dator med SATA-kontakt, sen ber ni till den allsmäktige dataguden.

Förstår inte varför ni 3 skriver såna här saker, har ni aldrig prövat att rädda diskar själva eller? Det är oftast inga problem alls att rädda 99% av datan på en "trasig" disk, även om den inte syns i BIOS. Bara för att ni själva inte har kunskapen att fixa saken behöver ni ju inte skrämma folk på forumet med meningar som antyder att det är helt kört bara för att man tappat en hårddisk i marken.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem

Ursäkta?

Så du menar att plocka ur disken ur sitt externa chassi och kringgå eventuella problem som uppstått i USB-kontrollern som ett dåligt råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Förstår inte varför ni 3 skriver såna här saker, har ni aldrig prövat att rädda diskar själva eller? Det är oftast inga problem alls att rädda 99% av datan på en "trasig" disk, även om den inte syns i BIOS. Bara för att ni själva inte har kunskapen att fixa saken behöver ni ju inte skrämma folk på forumet med meningar som antyder att det är helt kört bara för att man tappat en hårddisk i marken.

Jo, det är just det jag gjort, och då har 100% av ca 20-30 diskar under mina 30 år som datornörd varit helt stendöda så fort de klonkat.
Att ditt mirakelprogram har räddat 100% av alla dina klonkande diskar ser jag inte som något annat än ett mirakel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTriumpH:

Pröva att köpa och köra SpinRite på hårddisken:
http://www.grc.com/sr/spinrite.htm

Kan inte SpinRite fixa det, så är det endast att montera isär och ersätta delar i hårddisken som kan hjälpa.
Oftast kör recovery-firmor endast spinrite och tar 10 000 :- för besväret. Helt ärligt kan det här programmet
rädda nästan alla hårddiskar som inte går att starta, även om de "klonkar". I alla fall få igång dom tillräckligt länge
så att man kan flytta över data man vill spara till en annan hårddisk.

Av alla trasiga diskar jag prövat att köra med SpinRite har 100% gått att rädda data ifrån. Bästa pengarna jag någonsin spenderat på mjukvara.

Edit: Såg nyss att den inte klonkar, så då är det med största sannolikhet inga problem alls att rädda all data på den. Ignorera de som bara skriver "hoppas på det bästa" eller likn, de är ute och cyklar..

Lycka till!

Tackar, hade faktiskt inte hört om det programmet innan. Har ett par diskar som legat i en låda i flera år som jag inte lyckats rädda ännu.

NU till problemet att koppla in en av dem som råkar vara en ide. Får nog skaffa en adapter eller nått.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Skrivet av maximm:

Ursäkta?

Så du menar att plocka ur disken ur sitt externa chassi och kringgå eventuella problem som uppstått i USB-kontrollern som ett dåligt råd?

Förlåt skulle inte riktat mig till så många på en gång, nej självklart ska man dra ur disken och köra den direkt till moderkortet, det måste man absolut göra. Det jag menade var att de var flera som antytt att man måste hoppas på ett övernaturligt mirakel för att man tappat en hårddisk i marken. Ber om ursäkt om någon tog illa upp. Var absolut inte menat så.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Jo, det är just det jag gjort, och då har 100% av ca 20-30 diskar under mina 30 år som datornörd varit helt stendöda så fort de klonkat.
Att ditt mirakelprogram har räddat 100% av alla dina klonkande diskar ser jag inte som något annat än ett mirakel.

Förlåt jag måste ha skrivit fel, för vet inte med mig att jag skrev något om att alla diskar jag fixat klonkat, eller att trådskaparens disk klonkade?
Klonkande diskar är absolut allvarliga, men många gånger går det att rädda data ifrån dem iaf. Men som sagt, vi har nog missförstått varandra då du verkar vara av åsikten att det endast diskuterats klonkande diskar. Ber om ursäkt.

Visa signatur

"As I went up the stair, I met a man who wasn't there
He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away"

Permalänk
Medlem

+1 för Spinrite. För situationer då disken måste plockas isär så har vi tidigare skickat diskar till ett företag i Norge... Kostar dock en del

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

+1 för Spinrite. För situationer då disken måste plockas isär så har vi tidigare skickat diskar till ett företag i Norge... Kostar dock en del

Skrivet av TheTriumpH:

Pröva att köpa och köra SpinRite på hårddisken:
http://www.grc.com/sr/spinrite.htm

Detta tipset önskar jag att jag hade för ungefär 2 månader sen, när min hårddisk med 10 års bilder gav upp.. Efter diverse mer eller mindre suspekta tips och tricks fick jag helt enkelt bara lämna in skiten mot en ny. Men man lär sig något varje dag.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Detta tipset önskar jag att jag hade för ungefär 2 månader sen, när min hårddisk med 10 års bilder gav upp.. Efter diverse mer eller mindre suspekta tips och tricks fick jag helt enkelt bara lämna in skiten mot en ny. Men man lär sig något varje dag.

En gång hade vi en HDD med ritningar till ett bygge som skulle starta samma dag som dog. Kostade ca 30-40.000 att få den återställd, men kostnaden för ett helt bygge som står still gjorde att valet var enkelt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

En gång hade vi en HDD med ritningar till ett bygge som skulle starta samma dag som dog. Kostade ca 30-40.000 att få den återställd, men kostnaden för ett helt bygge som står still gjorde att valet var enkelt.

Vänta här nu, ritningar värda så mycket att ni betalar 40k för att rädda en hårddsik.... och ni har ingen Backup?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Vänta här nu, ritningar värda så mycket att ni betalar 40k för att rädda en hårddsik.... och ni har ingen Backup?!
http://1.bp.blogspot.com/-qbdM8x6EgrA/Td5uNX7PgAI/AAAAAAAAAAA...

Det var inte vi utan en kund som kom in med den som skulle renovera hela sitt sommarhus.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

En gång hade vi en HDD med ritningar till ett bygge som skulle starta samma dag som dog. Kostade ca 30-40.000 att få den återställd, men kostnaden för ett helt bygge som står still gjorde att valet var enkelt.

Ja, om bara sparkontot varit fetare så kanske även min saga haft ett annat slut.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8