Permalänk

För en egen (och bra!) idé, bra bilder och grymt slutresultat = 5/5

Permalänk
Skrivet av vilse.se:

Jag gjorde samma sak som dig när jag tröttna på att minnena börja glappa har ett fint minne med SLC kretsar så det va värt det men jag har ett tips till alla er som tänker göra något liknande använd Lamineringsepoxi istället för vanligt polyesterharts för den kan bränna dina komponenter och luktar illa som F.

Det ni vill använda är Lamineringsepoxi 275A den luktar inte den blir inte så varm och den är starkare och massa annat bra.
Enda som va problem för mig är att den härdar på 24h och jag tycker inte om att vänta!

Köpte det av dom här http://www.swecomposite.com/
Tänkte först göra ett med kolfiber men dom är snyggare genomskinliga. OBS Kolfiber leder ström oxo inte alltid önskvärt.

Man får ett nästan o kross bart minne mitt har hållit nu i 3 år.

Tänk på att många usb minnen är av MLC typen och pajar efter 5 år om man använder dom dygnetrunt så använd SLC minnen dom håller 50år och är snabbare

Bra tips!
En undran bara; när är det bra att en USB-minne leder ström?!

Permalänk
Medlem

hur får man tag i epoxy?

Permalänk
Medlem

BIltema men det är det som luktar illa annars
Polyester och Epoxi - Biltema

sen har du http://www.swecomposite.com/

Permalänk
Medlem

Flens ftw

Permalänk
Medlem

Najs, skulle kunna vara ngt att testa på själv.

Permalänk
Medlem

Den svarta var grymt cool

Permalänk
Medlem

en klar 5'a !

svarta minnet blev sjukt snyggt !

sådan skulle man ha fast 16GB ! =D

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Visa signatur

ASUS Maximus Gene V -//- Intel Core i5 3570K 4,2GHz -//- 24GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
ASUS Geforce GTX 970 STRIX -//- 256+128GB ADATA SSD / 3+2TB WD Black -//- Silverstone Temjin TJ08

Permalänk

5p för variationen, alla blev väldigt snygga!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Hur mäter du upp polyesterhartsen respektive härdare?

Hur mäter du upp respektive komponent, dvs själva polyesterhartsen och härdaren? Vilken fördelning använde du?

Permalänk
Skrivet av Paulus:

Hur mäter du upp respektive komponent, dvs själva polyesterhartsen och härdaren? Vilken fördelning använde du?

Minns inte exakt vilken relation som angavs på förpackningen, men jag tror det var i krokarna kring 95/5%, vilket är sjukt svårt att mäta upp, men jag körde på känsla, med lite övervikt mot att få för mycket härdare... om du tar för lite blir det inte hårt, men tar du för mycket är det bara risk att det kan spricka om värmeutvecklingen blir för hög när det härdar...

Permalänk
Medlem

Mycket fina! 5 poängare på samtliga. Fick du krängt minnena?

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk

Riktigt snyggt och kreativt! +5 poäng blir det!

Permalänk
Medlem

Kreativt och fräsigt. Bra jobbat!

Permalänk
Skrivet av Clowiser:

Mycket fina! 5 poängare på samtliga. Fick du krängt minnena?

Mjo, två av dem iaf, den tredje betalade aldrig. Nyckelringen och det med dubbla LEDs är kvar om du skulle va sugen.

Skrivet av 4a6f616b696d:

Riktigt snyggt och kreativt! +5 poäng blir det!

Skrivet av to0b:

Kreativt och fräsigt. Bra jobbat!

Tusen tack!

Permalänk
Medlem

hur myckt kostade materialet du använde och hur hållbart/fast är det och i vilka volymer är det?

Visa signatur

(if you are not swedish and using google translate it's better to ask for an explanation in english as it's often easier to understand if you write it in english as google translate hates sweden ;) )

Permalänk
Skrivet av cluffen:

hur myckt kostade materialet du använde och hur hållbart/fast är det och i vilka volymer är det?

http://kreatima.se/web/Produkter/Gjut_och_formtagning/Gips-_tenn_och_formmassor/Polyester_for_ingjutning-16361.aspx

Fastheten vet jag inte exakt sådär, men det är helt stelt (dvs inte böjbart eller så) och klarar utan problem att du t.ex. tappar fickminnet i marken eller så.

Permalänk

Du, detta vart ju riktigt bra måste jag säga

10/10, Helt rätt

Men då kommer frågan, gör du fortfarande såna här?

Permalänk
Skrivet av skotten01:

Du, detta vart ju riktigt bra måste jag säga

10/10, Helt rätt

Men då kommer frågan, gör du fortfarande såna här?

Tack.

Hur menar du? Jag gjorde det mest som ett projekt, men jag gissar att du undrar om jag gör för att sälja?

Permalänk
Medlem

Mycket snygga minnen, önskar nästan att man hade en sådan svart med gul lysdiod på 32gb(usb 3.0). Riktigt stilrent och fint!

Får se om man vågar sig på något liknande själv ^.^

Permalänk
Medlem

När du blandat "smeten" och skall hälla den i "formarna" vad har du den i som du häller ifrån?

Permalänk

Fan va fränt

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av rubby:

När du blandat "smeten" och skall hälla den i "formarna" vad har du den i som du häller ifrån?

Jag blandade det i en vanligt creme fraiche burk i plast. Funkar bra eftersom man kan klämma ihop dem lite så det blir en finare stråle när man häller.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Riktigt fränt!

Visa signatur

Coolermaster HAF 922 | Corsair HX 750W | Asus P8P67-M PRO REV B3 | Intel Core i7 2600K| G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X Performance | Asus Radeon HD6970 2GB | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Fan va coolt. Blir sugen på att göra något liknande. Kanske man kan gjuta in hela moderkortet? Vem vet.

Visa signatur

Lökigaste namnet på forumet! UNTZ! UNTZ!

Permalänk
Medlem

Riktigt fränt!!! 5/5

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." -Ernst Kirchsteiger

Permalänk

Fungerar de fortfarande? Jag funderar på att göra något liknande med ett mycket dyrare minne så det vore fint om det inte går sönder efter ett tag.

Permalänk
Skrivet av The_beast*:

Fungerar de fortfarande? Jag funderar på att göra något liknande med ett mycket dyrare minne så det vore fint om det inte går sönder efter ett tag.

Absolut, inge problem såhär långt, det första jag gjorde fungerar också fortfarande. Ytan är också rätt fin fortfarande, bara små ytliga repor som förmodligen kan putsas bort med lite putsmedel, så de är rätt hållbara.
Den enda grejen jag skulle varna för är att på ett av minnena kladdade jag lite så det kom harts på själva kontakten, jag använde min dremel för att slipa bort det, och repade metallen lite, den fläcken har oxiderat, så den är lite rostfärgad. Det påverkar ju inte funktionen ett dugg, bara ser lite fult ut. Så om du kladdar med gjutmassan, va lite försiktig när du tar bort det =P