Tyst och prisvärt grafikkort

Permalänk
Medlem

Tyst och prisvärt grafikkort

Hej,

Mitt gamla Radeon 5770 med eftermarknadskylare har gett upp och jag letar nytt. Det primära i mitt köp är att grafikkortet är tyst men samtidigt klarar spel som Diablo 3 och Starcraft 2 utan problem.

Rent prestandamssigt dög mitt 5770, men det var på tok för högljutt vid belastning (med original kylaren). Därför har jag nu kikat på:
- Asus Radeon HD7770 1gb DDR5 v2
- Gigabyte Radeon HD6770 Silent HDMI DisplayPort 1GB
- Sapphire Radeon HD6670 Ultimate HDMI DisplayPort 1GB
- PowerColor Radeon HD6850 SCS3 HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB

Asus 7770 är det som ligger närmast ett köp pga allt bra jag läst om kylaren + att prestandan verkar ok. Vad säger ni här på forumet? Är jag påväg att ta ett dumt beslut? Finns det något bättre som är lika tyst?

Den här tråden får gärna användas för liknande frågor!

/Alex

Permalänk
Medlem

Inte så insatt i det där men jag har för mig att något av alla de där märkena gjorde gtx 560 - 580 phantom alltså ingen fläkt

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

XFX' kort brukar vara tyst, och den presterar dessutom bättre än någon annan du länkade? http://www.inet.se/produkt/5409362/xfx-radeon-hd6870-1024mb-n...

Permalänk
Medlem

Tack för de tips som inkommit hittills!

Jag kan tillägga att tänkt pris är 0-2000 SEK för detta kortet...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 3K^:

Inte så insatt i det där men jag har för mig att något av alla de där märkena gjorde gtx 560 - 580 phantom alltså ingen fläkt

Joo... dessa har fläktar dock på insidan, alltså bakom flänsarna.
Till TS jag rekommenderar antingen ASUS CU II, Gigabytes Windforce eller MSI Twin Frozerkylare.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag köpte ett 7770 från ASUS med CUII för 1100:- och är väldigt nöjd över ljudnivån. Ljudet ligger konstant lägre än min CPU-kylare, även när man pressar kortet. Jag är riktigt nöjd, men en spelfanatiker bör kanske se sig om efter ett kraftfullare alternativ.

Permalänk

Om du inte har jättebråttom så kan jag snart skriva jag jag tycker om ASUS RADEON HD7770 DIRECTCU 1GB som jag beställde igårkväll

Edit: Hyfsat gammal tråd och du hade visst redan handlat haha. Läste bara igenom den lite snabbt. Kul att du föll på 7770 som jag, hade jättesvårt att bestämma mig.

Visa signatur

Cooler Master Nepton 120XL | i7 3820 @ 4,2ghz | Asus P9X79 Pro | 16 GB Kingston HyperX DDR3 PC12800 | Sapphire r9 290x Tri-X | Samsung 250gb SSD

Permalänk
Medlem

Japp, tråden är några veckor. Jag tänkte bara skriva en uppdatering så att tråden fick ett avslut och att nämna att jag var nöjd. Precis som du hade jag också svårt att bestämma mig, men körde på ett 7770 och det fungerar kanon till allt jag behöver. Kan ju tillägga att kortet är väldigt tyst och jag inte passerat 60°C vid spelande mm. Du får gärna återkomma med dina intryck sen!

Permalänk
Skrivet av ClubT:

Japp, tråden är några veckor. Jag tänkte bara skriva en uppdatering så att tråden fick ett avslut och att nämna att jag var nöjd. Precis som du hade jag också svårt att bestämma mig, men körde på ett 7770 och det fungerar kanon till allt jag behöver. Kan ju tillägga att kortet är väldigt tyst och jag inte passerat 60°C vid spelande mm. Du får gärna återkomma med dina intryck sen!

Jag har inte hunnit spela så värst mycket men det jag testat har vart tillfredställande. Bla Skyrim på high och alla "fades/distans" på max. Runt 60 fps, minimum 40. Då sitter jag på 775 socket, q8200 @ 3,0. Överklockningsmarginalen på kortet vart inte stor, drog upp coren 40mhz, gav inga större skillnaden i 3dmark. Detta ökade automatiskt volten så satte det på default igen, hela iden är att kortet ska gå svalt så max voltför 40mhz, nej tack. I spel var det inte ens märkbart, lika fps. Minnet däremot var det bara att clocka upp utan att volten behövdes. Har mina över 5000.

Kortet är otrolig tyst!, iaf mot vad jag är van med :). Har haft diverse jetplan i datorn. Att det är sjukt strömsnålt behöver nog knappast nämnas och således även väldigt svalt. Sett till priset får det riktigt bra betyg av mig.

Visa signatur

Cooler Master Nepton 120XL | i7 3820 @ 4,2ghz | Asus P9X79 Pro | 16 GB Kingston HyperX DDR3 PC12800 | Sapphire r9 290x Tri-X | Samsung 250gb SSD