Permalänk

Speldatorer i äldre (win95-ish) chassin

Som topic lyder.

Funderar på att skaffa en sjuhelvetes speldator framöver och tänkte att det vore lite småroligt att sätta denna i ett riktigt gammalt chassi, ni vet dom där gräddfärgade gamla ibm-lådorna som man satt och laggade runt med då cs var modernt.

Tänker mig inte något supergammalt som t.ex. en gammal skrivmaskin, amiga eller liknande då det är allt för obvious, vill ge intrycket att man faktiskt har en äckligt gammal dator som inte duger någonting till, inte en osannolikt gammal. Tillfredsställelsen då man kommer på LAN med en sån här dator och alla polare skrattar åt en innan dom inser vad det faktiskt är lär ju vara roande om inte annat. Kylning kan ju bli ett problem men det problemet får man ta som det kommer, går ju alltid köra vatten om inte annat, även fast radiatorerna också lär få tveksam kylning. Vill ju inte ha några monsterfläktar som ni kanske förstår.

Typ ett sådant.

Någon som provat detta alternativt någon som vet om det finns bilder någonstans? Har kollat rätt mycket på nätet men inte hittat något nämnvärt, somsagt är det inte intressant med ombyggda amiga/commodore och liknande, det är för gammalt. Chansar att den här tråden hör hemma i modifikations-delen då det sannolikt lär krävas det för att få allt att passa som man vill.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Avstängd

Det borde väl inte vara några större problem. Bara komponenterna får plats (tänk speciellt på PSUn). Jag hade en modell större (antar jag) Aptiva för sådär 15 år sedan som jag uppdaterade i alla fall en gång med nytt moderkort osv. Inga problem. Möjligtvis så begränsar lådan genomströmningen av luft lite för mycket för de värsta komponenterna, men det går ju att ordna med en borrmaskin.

Permalänk
Avstängd

Inget är omöjligt..
1.Strippa ner i delar
2.Köp Lian Li moderkortsplåt
3.Nita Ihop
4.Hoppas allt fungerar

Alternativ nr 2: Köp modernare chassi

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem

Köper TS nytt chassi faller ju idén. Tycker det låter ganska kul faktiskt, det här att bygga nytt i ett gammalt (oförändrat) chassi. Det blir ju en "sleeper" som det heter i bilsammanhang. Alltid lurar det någon, kanske till och med tjuvarna

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Kul ide, hoppas du får tag på och lyckas.

Permalänk
Medlem

Om du lyckas Fragdeath... Bilder då pls?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Hahaha! Har gamla chassin hemma, inte så gamla dock. Farsan vill bygga en egen i ett gammalt chassi för speldator. När den var ny var ju den en monster maskin. Fast kommer man idag med ett sådant så skrattar alla åt en. Skulle vara kul att komma med ett 90-tals chassi med monster komponenter i bara för att luras :).
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur mycket jobb du vill lägga ned och hur gammalt chassi du tänker dig.
Om jag minns rätt så var ATX standard redan för Pentium 2, och då bör det inte vara några fysiska problem med moderkort/nätagg.
Däremot kan stora grafikkort fortfarande bli ett problem. Och den tidens chassin hade inte mycket till kylning, oftast var det max en 80mm fläkt bak.
Och väljer du märkesdator som IBM'en på bilden finns det ju en risk att IBM inte följde ATX-standarden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Beror ju på hur mycket jobb du vill lägga ned och hur gammalt chassi du tänker dig.
Om jag minns rätt så var ATX standard redan för Pentium 2, och då bör det inte vara några fysiska problem med moderkort/nätagg.
Däremot kan stora grafikkort fortfarande bli ett problem. Och den tidens chassin hade inte mycket till kylning, oftast var det max en 80mm fläkt bak.
Och väljer du märkesdator som IBM'en på bilden finns det ju en risk att IBM inte följde ATX-standarden.

de äldre märkesburkarna från 90-talet hade väl m-ATX chassi?
kul idé annars, jag har funderat på samma sak själv! jag skissade lite på det där, och det chassit jag har, så får man kapa bort hårddiskburen och förminska den, och sätta den på golvet för att få plats med stora grafikkort. sen är det bara att klämma in vattenkylning så har du bra kylning

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur gammal den är, men återanvände en Chieftec Dragon som jag fick av min morfar för en modernare burk ganska nyligen. Funkade galant. Sen kanske det chassit är lite bättre än vad de flesta märkesdatorerna på 90-talet hade. Problemet jag har haft med gamla chassin är oftast att IBM, Compaq, Dell etc körde med olika standarder för frontpanel-pins. Oftast får du göra om kontakterna eller ha en powerknapp på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nvidiaa:

de äldre märkesburkarna från 90-talet hade väl m-ATX chassi?

http://en.wikipedia.org/wiki/ATX

Jag hade lite fel, ATX introducerades tydligen redan 1995, men jag vet att den pentium 200MMX vi köpte 1996 eller 1997 var AT-standard, så gissar att ATX blev mer eller mindre standard vid pentium2.
Vissa märkesburkar var givetvis m-atx, men inte alla.

Skrivet av shauni:

Vet inte riktigt hur gammal den är, men återanvände en Chieftec Dragon som jag fick av min morfar för en modernare burk ganska nyligen. Funkade galant. Sen kanske det chassit är lite bättre än vad de flesta märkesdatorerna på 90-talet hade. Problemet jag har haft med gamla chassin är oftast att IBM, Compaq, Dell etc körde med olika standarder för frontpanel-pins. Oftast får du göra om kontakterna eller ha en powerknapp på moderkortet.

Om jag inte minns fel så är Dragon från 2000-tal.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Skulle nog inte rekommendera detta, pg.a. luftflödet. Vore dock riktigt coolt

Visa signatur

Dålig yttrandefrihet på detta forum, hejdå.

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa ett chassi från runt w95/98 tiden och modda idag faktiskt, ingen proffsmodare men ska bli kul Kan nog skapa ett galleri.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk

Skoj idé!
Att borra och gänga nya hål för moderkortsdistanserna är ju lätt om det skulle behövas, även att modda in ett nätagg låter som ett relativt enkelt ingrepp.
För att få vettig kylning skulle man kunna perforera botten av lådan, ett dammfilter som täcker hålet och 2 st 120mm fläktar räcker långt, och skulle synas minimalt utifrån.
Hoppas på en bygglogg, vore skoj att se!

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Inaktiv

Bra idé, Även nyare märkesburkar är ju rena design-misären, bara att sondera blocket, tips för att underlätta sökningen är att använda ordet "data", tex:

http://www.blocket.se/skaraborg/Data_40139209.htm?ca=13&w=1

http://www.blocket.se/skaraborg/Packard_bell_data_40162326.ht...

http://www.blocket.se/skaraborg/Bra_data___Skarm___tangenbord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon13728:

Bra idé, Även nyare märkesburkar är ju rena design-misären, bara att sondera blocket, tips för att underlätta sökningen är att använda ordet "data",]

Hahahaha, underbart smart metod

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk

Har bevittnat ett par IBM Aptiva med samma utseende som den TS visar, båda hade AMD eller PII i sig, moderkorten såg ut att vara m-ATX iaf. Minns dock inte storleken av nätagget, men det satt en 80mm-fläkt i agget och dimensionerna såg inte helt fel ut så jag antar att det var ATX-storlek där.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Ta en titt i galleriet "The Sleeper" i min signatur

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

har ett fujitsu tbird chassie hemma som har moderkort med pentium 3 cpu som fortfarande funkar bara att minne behövs för att komma in i windows
funderar lite på och bygga om den till landator skulle se lite fränt ut och komma in med en sån här burk på dreamhack eller liknande

bild från nätet såklart men det står ett sånt chassie i mitt rum ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Entusiast

Låter asnajs!

Problemen blir ju luftflöde och grafikkortens längd.
Det jag skulle göra är antagligen att öppna upp hela botten, se till att datorn har 1cm höga fötter så att man kan dra in luft där.
Skaffa ett mATX och två av zotacs vita små GTX 670, och möjligt vis klämma in en radiator i botten till processorn.
Så får du helt enkelt ha övertryck i burken.

Det beror ju mycket på exakt vilket chassi du ska bygga i, jag hjälper gärna till med idéer om du lägger upp bilder på chassit du väljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

har ett fujitsu tbird chassie hemma som har moderkort med pentium 3 cpu som fortfarande funkar bara att minne behövs för att komma in i windows
funderar lite på och bygga om den till landator skulle se lite fränt ut och komma in med en sån här burk på dreamhack eller liknande

http://www.cpoth.de/content/pc/PIII650_pic/tower.jpg

bild från nätet såklart men det står ett sånt chassie i mitt rum ^^

hade exakt samma tanke fast till min "vanliga" dator. en i och med att det var första egenbyggda datorn så blev det ett fractal design define R3! var rädd för luftflödet som tidigare nämnt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Jag har börjat modda ett chassi nu som körde w98 (tror jag) innan, så antar att den är från den eran. Hål i botten urskuret och i fronten går det att fästa en 120mm fläkt, gott om lufthål i sjävla ramen finns det. När plastfronten sätts på kommer det dock att täppas igen hårt så får se hur jag ska lösa det... Antar att dremla i plast inte är en superhit? Kanske man maskera med tejp så det inte flisar sig så mycket?

I övrigt är ytterdelen av chassit en enda del, alltså båda sidorna och toppen sitter samman som ett U, hade tänkt ha antec 620 i toppen med pnp, det får plats om jag skiter i dvd läsare (vilket jag ändå inte hade satt in) men blir oerhört dumt att fästa kylaren i toppen

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Jag har börjat modda ett chassi nu som körde w98 (tror jag) innan, så antar att den är från den eran. Hål i botten urskuret och i fronten går det att fästa en 120mm fläkt, gott om lufthål i sjävla ramen finns det. När plastfronten sätts på kommer det dock att täppas igen hårt så får se hur jag ska lösa det... Antar att dremla i plast inte är en superhit? Kanske man maskera med tejp så det inte flisar sig så mycket?

Antar att fronten är rätt ihålig? Skär ut "botten" på fronten, alltså det som är på undersidan. Det syns inte alls och borde ge rätt bra med luft om datorn står på tassar

Permalänk
Medlem

En annan kul grej du skulle kunna göra när du är i farten, är ju att ta en gammal vit tjockskärm. Strippa ner den och behålla skalet, och sen dra in en IPS skärm eller dylikt. Vore riktigt kul! Kan nog bli en bra moddning Vikten blir ju inte heller så står eftersom det bara är skalet du behåller..

EDIT: Kirra ett gammalt tangentbord också, och modda in mekaniska brytare.. Nej.. nu spårar min fantasi iväg.

Permalänk
Medlem

Det här var inte alls lika lätt som jag trodde. Köpte ett Socket A moderkort och det passade inte för fem öre i ett chassi som är modell vanlig för 10år sen.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

En annan kul grej du skulle kunna göra när du är i farten, är ju att ta en gammal vit tjockskärm. Strippa ner den och behålla skalet, och sen dra in en IPS skärm eller dylikt. Vore riktigt kul! Kan nog bli en bra moddning Vikten blir ju inte heller så står eftersom det bara är skalet du behåller..

EDIT: Kirra ett gammalt tangentbord också, och modda in mekaniska brytare.. Nej.. nu spårar min fantasi iväg.

Eller så får man bara tag på en bra CRT, funkar det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Eller så får man bara tag på en bra CRT, funkar det också

Vet inte jag ens var född när CRT fanns, men det är säkert skitbra!

Permalänk

Jag har gjort detta

Min dator i sign ligger i ett gammalt chassi från 2003 som faktiskt var silvrigt

Buckligt gammalt åbäke... kan ta bilder om ni vill se

(PS. en del modifikationer var tvungen att göras så tänk på det! )

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Det fanns gamla chassin med plats för långa grafikkort, fast på den tiden var det väl oftast ljudkorten som kunde vara brutalt långa. Vill minnas att det fanns några som var fler centimeter längre än vad dubbelgpu-korten är numera.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Antar att fronten är rätt ihålig? Skär ut "botten" på fronten, alltså det som är på undersidan. Det syns inte alls och borde ge rätt bra med luft om datorn står på tassar

Japp det kan jag göra, då jag använder ett mAtx moderkort med 1 gpu så är där gott om plats. Nätagget fästs i toppen så det är mer eller mindre död plats i botten, lika bra att använda det

Problemet är var radiatorn till pnp ska fästas. Ytterskalet är ganska tjockt, går nog att dremla men frågan är hur det kommer se ut. Åh andra sidan, om jag inte gör hål i ytterhöljet kommer ingen luft ut. Kan det kanske fungera att ha 2x120mm insug i botten och radiatorn med pnp ut i nedre fronten? Ända utsuget kommer såfall vara nätagget i toppen, frågan är om det räcker?

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation