Sommarjobbs lön samt olika tillägg

Permalänk
Medlem

Sommarjobbs lön samt olika tillägg

Tjena, sommarjobbar på en fabrik som tillverkar tunna metalltrådar. Jag sköter olika maskiner och undrar vad man som 17 åring har för ingångslön och vilka tillägg som tillkommer vid arbete på lördagar (07-15) och vid övertid. Hittade if-metalls industriavtal http://www.ifmetall.se/ifmetall/avd21/home.nsf/docs/Sinf.pdf/... men misstänker att det är "metall avtalet" som gäller och inte industriavtalet. Lyckas dock inte hitta någon motsvarighet till länken åvan. Hjälp uppskattas!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 || Moderkort: MSI P67A-C45 B3 || GPU: R9 280x ||
CPU: Intel Core i5 2500K@ 4Ghz || CPU kylare: Antec kühler 620 PnP Gentle Typhoon ||
Nätagg: Fractal Design Tesla 650W || Hårddisk: Samsung Spinpoint F3 1TB || Ram: CORSAIR 4x2GB DDR3 XMS3 || 3DMark 11

Permalänk
Avstängd

Dafuq? Kolla med arbetsgivaren. Är inget kommunistsamhället vi lever i där alla har samma lön.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Inaktiv

Om arbetsplatsen har kollektivavtal så ska din fackombudsman kunna berätta det för dig.

Permalänk

Jag sommarjobbar på Emil lundgren i Malmö och först dan fick jag ett anställningsavtal. Där stod det vad jag känar osv. Bara fråga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krille94:

Tjena, sommarjobbar på en fabrik som tillverkar tunna metalltrådar. Jag sköter olika maskiner och undrar vad man som 17 åring har för ingångslön och vilka tillägg som tillkommer vid arbete på lördagar (07-15) och vid övertid. Hittade if-metalls industriavtal http://www.ifmetall.se/ifmetall/avd21/home.nsf/docs/Sinf.pdf/... men misstänker att det är "metall avtalet" som gäller och inte industriavtalet. Lyckas dock inte hitta någon motsvarighet till länken åvan. Hjälp uppskattas!

Posten ovan kom med det bästa alternativet för dig. Se till att få ett anställningsavtal. Där framkommer det vad du har för lön. Det framkommer även vilket kollektivavtal som gäller samt dina arbetsuppgifter och annat smått och gott. Har du inget sådant så bör du fixa fram det och du har rätt att kräva ett. Men du har ju förmodligen skrivit under ett sådant så det är inga problem.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"