Google lanserar surfplattan Nexus 7 och Android 4.1 "Jelly Bean"

Permalänk
Medlem

GE MIG...... Dessa priser är vettiga för surfplattor

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Tråkigt som fan att de inte kör med 3G i surfplattan

Visst, men 3G är aldrig njutbart att surfa med. Brutal skillnad att köra på trådlöst nätverk dessutom blir det mer som en stor mobil om man ska ha 3G i den också.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ekanix20:

England och USA är det som gäller för plattan just nu, därför undrar jag om min pappa som befinner sig i England just nu kan beställa den till en svensk adress? Han har ett ett engelskt bankkort för övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte svara på din fråga med 100% säkerhet, har köpt saker från butiker i USA som inte är "internationella". Normalt sett kvittade det vad jag använde som "billing address" så kunder använda mitt kreditkort, men för "shipping address" krävdes den en adress i nordamerika (USA eller Kanada). Storbritannien är ju del av EU, så det kanske inte är ett problem att använda en "shipping address" till Sverige.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan inte svara på din fråga med 100% säkerhet, har köpt saker från butiker i USA som inte är "internationella". Normalt sett kvittade det vad jag använde som "billing address" så kunder använda mitt kreditkort, men för "shipping address" krävdes den en adress i nordamerika (USA eller Kanada). Storbritannien är ju del av EU, så det kanske inte är ett problem att använda en "shipping address" till Sverige.

Okej, tack för svaret. Såg på en annan sida att man endast behövde ett bankkort från england och gå in via proxy eller bo där.
I värsta fall så får han beställa till en adress där och hämta det nästa gång han åker dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesper96:

Presentationen av Project Glass var nog den häftigaste presentationen av ny teknologi jag någonsin sett!

Finns någon länk, eller vad det någon av filmerna i nyheten?

Permalänk

2000kr?
Nu snackar vi !

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Inaktiv

Man får hoppas på att Transformer pad TF300 får Jelly Bean också. Eller hur har Asus varit med uppdateringar till sina Android produkter?

Permalänk
Medlem

Nice gui!

Nice att de fokuserar på att göra gränssnittet responsivt. Man behöver inte börja presentera info direkt men om användaren ser att knapptryckningen (eller dyl) registrerades direkt så köper man sig ett par tiondels sekunder innan de förväntar sig ett resultat.
Min iPhone har mycket att lära sig där. I väldigt många fall på min iPhone 4 så tar det 0.2-0.3 (helt subjektivt höftat av mig ) innan den reagerar. Det låter inte mycket men det är precis så långt att man hinner uppfatta en fördröjning.

Får testa 4.1 på någon av våra utvecklingsapparater.

Är dock lite rädd för google now så jag skulle ALDRIG använda det själv. Gillar inte att de processar en massa information om mig (går säkerligen att begränsa men då försvinner ju syftet med den så det blir no go). För facebookgenerationen är det säkert ingen fara

Alltid roligt att se vad de lägger in i Android!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Habegäret för nexus 7 är enormt. 7 tum är ju helt perfekt storlek, då den då kan få plats i en innerficka modell större (Som Emil visade någon gång med sin Samsungplatta ). Priset är ju exakt så mycket som en platta ska kosta också för att det ska vara värt det.

Hoppas också att Jelly bean kommer till Xperia pro, prestandaförbättringar skulle vara trevligt.

EDIT: Kanske har missat det, men hur ser batteritiden ut?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Är det bara jag som tycker den är väldigt lik en Ipad? Den har ju skärm och rundade hörn...

Jag vet inte vad jag ska ha den till, men jag vill ha en

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Om den nu kommer till Sverige, Apple kanske stämmer dom o så stoppas försäljningen i Sverige.

Nej då. Apple skulle inte stämma Google direkt, ingen chans. För mycket som står på spel om det skulle uppstå en direkt patenttvist mellan Google och Apple.

Permalänk
Medlem

Google kommer regera världen inom en relativt snar framtid xD
Och vi kommer bli föslavade av små gröna gubbar!
OMG!

Skämt åsido...

Riktigt jäkla skön den där nexus:en alltså.
Som många andra skriver, vill ha faktorn är enorm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Hej på er grabbar o töser

Den här jellybean, android 4.1, är det något som kommer gå ut till alla enheter eller är det bara något (som jag tyvärr misstänker) bara kommer de här nya wunderbara enheterna till nytta?

Ingen vet än så länge. Än är den bara bekräftad till ett fåtal enheter, bland annat Galaxy Nexus och Nexus S. Men eftersom den går att köra på Nexus S, så borde den gå att porta till väldigt många andra telefoner för den har inga extrema systemkrav då, som det har ryktats om. Telefontillverkarna kommer de närmaste veckorna att berätta och bekräfta vilka modeller som får en uppdatering till 4.1. Är man villig att roota sin telefon så kommer man (i de allra flesta fallen) att kunna lägga in 4.1 i alla fall även om inte telefontillverkaren fixar en uppdatering.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av simonw:

Tråkigt som fan att de inte kör med 3G i surfplattan

Varför vill man ha det? Man surfar ju via sin telefon.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felxi:

Om du hade läst hela artikeln så hade du sluppit fråga...
Men jag håller med dig, lite Applefasoner över det hela.

Sen förstår jag inte folk som klagar på att den är för liten, saknar 3G och kamera etc... Vill man ha en surfplatta för 2000 spänn kan man inte få allt.

Ja, någon ipad-dödare blir det då inte av denna platta.

Skrivet av 0n0ffknappen:

Bra att ha den på köksväggen så kärringen kan titta på nåt medans hon lagar maten!

Tycker synd om den kvinna som lever med dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Ja, någon ipad-dödare blir det då inte av denna platta.

Det är en Amazon / Kindle Fire dödare.

Krävs inte ett barn för att inse vilken marknad denna ämnad för..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Tycker synd om den kvinna som lever med dig.

Det baserar du på något han skrev lite skämtsamt här på sweclockers?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Nice att de fokuserar på att göra gränssnittet responsivt. Man behöver inte börja presentera info direkt men om användaren ser att knapptryckningen (eller dyl) registrerades direkt så köper man sig ett par tiondels sekunder innan de förväntar sig ett resultat.
Min iPhone har mycket att lära sig där. I väldigt många fall på min iPhone 4 så tar det 0.2-0.3 (helt subjektivt höftat av mig ) innan den reagerar. Det låter inte mycket men det är precis så långt att man hinner uppfatta en fördröjning.

Får testa 4.1 på någon av våra utvecklingsapparater.

Är dock lite rädd för google now så jag skulle ALDRIG använda det själv. Gillar inte att de processar en massa information om mig (går säkerligen att begränsa men då försvinner ju syftet med den så det blir no go). För facebookgenerationen är det säkert ingen fara

Alltid roligt att se vad de lägger in i Android!

Hur menar du? Det är ju android som försöker hinna ikapp iOS (och WPs) snabba menysystem. De senare byggs kring GPUn och med en touchscreen i åtanke redan från första kodraden. Men android är byggt för gamla knapptelefoner/resistiva touchscreen.

Permalänk
Medlem

Hmm.. vågar man lägga en beställning eller? Verkar ju gå fint även fast man är från Sverige (via proxy).

Kolla bilderna:

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk

Nej ni google, ni får inte mina pengarden här gången heller, 7" visst, men inget 3G, hur tänkte ni där? iPad here i come!

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Skrivet av MightyMag:

Varför vill man ha det? Man surfar ju via sin telefon.

Telefonen blir skitvarm och batteriet tar slut väldigt fort. Sen kanske man vill kunna surfa även om telefonen har slut på batteri / om man lämnar den på laddning. Jobbigt att hålla på att slå på/av wifi hotspoten också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Nej ni google, ni får inte mina pengarden här gången heller, 7" visst, men inget 3G, hur tänkte ni där? iPad here i come!

De tänkte att de ville få ner priset så mycket som möjligt? Eftersom att de satsar 100% för att få Android JB laggfritt kan de inte tumma på prestandan. Då är det skärmen som fick bli mindre, samt att baksidekamera och 3G rök. Vipps så har man en budgetplatta med topprestanda!

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk

Första plattan som verkligen har intresserat mig! Eftersom plattor ändå är såpass begränsade fokuserar de på exakt rätt saker här tycker jag. Inte minst är den perfekt att ha med sig för att läsa böcker på, något som säkert kan tilltala många äldre. Samtidigt, med en bra skärm att se på film på under resor. Perfekt att ha med sig, med andra ord - och så billig. Behöver man surfa via 3G finns det dyrare alternativ.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Hade den vart 9+ tum hade den vart intressant. 7 tum är för lite om man redan har en 4+ tum telefon :/

Inte för att man kommer kunna köpa den, Apple kommer ju stämma skiten ur dom och göra säljstopp. Den har ju svart ram och en touch panel på framsidan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Ja, någon ipad-dödare blir det då inte av denna platta.

Har inte du slutat läsa aftonbladet?!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Nån som vet om den har HDMI? Vissa artiklar nämner det, andra inte. Finns inte i den officiella specen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommie:

Hmm.. vågar man lägga en beställning eller? Verkar ju gå fint även fast man är från Sverige (via proxy).

Kolla bilderna:

http://i.imgur.com/FMfTy.png

http://i.imgur.com/qFluA.png

Röstar för att du blir vår testkanin så kan alla vi andra köpa sen

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Haha detta är märkligt, när man pratar om att man vill ha större skärm på mobiltelefonen än 3,5" ex 4,5" så blir den förstor att ha i fickan. Men när man pratar om en platta som är 7" så är det "nästan" lika liten/stor som en vanlig mobil(3.5").

Jag har sen tidigare provat både 7" och IPad(ca 10") och kan snabbt konstatera att plattan på 7" är sjukt mycket smidigare och faktiskt tillräckligt stor för att vara lagom. Vanligtvis föredrar jag större skärm men 10" är för mycket för en läsplatta enligt mig, den blir aldrig särskilt smidig helt enkelt.

Det som jag tycker är extra intressant här är egentligen inte plattan på 7" utan framför allt att kunna köra ett operativsystem som verkligen flyter.

För mig lär det dock bli någon Windows platta då jag vill kunna integrera med övriga system på ett enhetligt vis.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyMag:

Varför vill man ha det? Man surfar ju via sin telefon.

Skrivet av RobCar:

Visst, men 3G är aldrig njutbart att surfa med. Brutal skillnad att köra på trådlöst nätverk dessutom blir det mer som en stor mobil om man ska ha 3G i den också.

Hm? Enligt mig fungerar det utmärkt att surfa med 3G. Det är väl dock ganska givet att det är stor skillnad mellan wifi och 3g.. Men men, köper jag en surfplatta vill man ju kanna använda den mer än bara hemma, är väl snarare så att jag personligen bara skulle använda den utanför hemmet.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10