Permalänk
Medlem

Köpråd UPS - Eaton 3S ?

Hej!

Jag är i behov av att köpa en UPS för att skydda mot åska, över/underspänning och jag undrar om någon har erfarenhet av denna UPS:

EATON 3S UPS 700VA/420W (869 kr)

Är det en bra UPS för pengarna? Hur är ljudnivån, jag antar att den är fläktlös och inte brummar varken vid strömavbrott eller nätanslutning?

Är det stor skillnad i "skyddsnivå" mellan en Eaton 3S och en APC Back-UPS RS 1500 VA?

Jag har nämligen en sådan i dagsläget, men den har börjat pipa om batteribyte och eftersom jag flyttat till en mindre bostad och därför samtidigt gärna skulle föredra en UPS som tar mindre plats och med "vanliga" eluttag (för att minska antalet sladdar) så känner jag mig sugen på någon mindre istället.

Någon med erfarenheter och kunskap?

Tack på förhand!

Visa signatur

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör Eaton 5115 eftersom den har ren sinusvåg ut vilket är snällare mot ansluten utrustning. Har 4st sådana i drift för närvarande (2st 500VA och 2st 1000VA) och de har varit en dröm, även inbyggda nätverkskyddet har räddat mig vid åska, något tidigare avancerade grendosskydd (500kr+) inte klarat.

500VA är riktigt prisvärd (och fläktlös) men sedan blir det tyvärr lite dyrare.

Det är stor skillnad mellan enklare och dyrare UPSer. Hade bl a Belkin UPS tidigare som inte var något vidare. 5-serien går att lita på. Serien du tittar på vet jag inget om tyvärr.

Edit: Vänta... Har du en APC RS idag ska du absolut inte byta ner dig. RS är utmärkt med bl a AVR som reglerar långvarig över- och underspänning (samma finess som alla bättre UPSer har, såsom 5115). Jag vågar påstå att en RS är mycket bättre. Det var en av modellerna jag tittade på när jag valde UPS men iom att 5115 var på kampanj till nästan halva priset för 1000VA fick det bli de istället.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hej MultiMan!

Trevligt att höra från dig. Jag hade faktiskt tänkt PMa dig om denna tråd då jag vet att du ofta syns i UPS-diskussioner, men du hittade hit på egen hand.

Skrivet av MultiMan:

Jag kör Eaton 5115 eftersom den har ren sinusvåg ut vilket är snällare mot ansluten utrustning. Har 4st sådana i drift för närvarande (2st 500VA och 2st 1000VA) och de har varit en dröm, även inbyggda nätverkskyddet har räddat mig vid åska, något tidigare avancerade grendosskydd (500kr+) inte klarat.

500VA är riktigt prisvärd (och fläktlös) men sedan blir det tyvärr lite dyrare.

Just nätverksskydd har jag inget behov av, då jag kör trådlöst hela vägen. Fiberuppkoppling. Det enda som är trådanslutet är routern, och den hade jag inte tänkt ansluta till UPS (pga brist på behov och fysiskt utrymme).

Citat:

Det är stor skillnad mellan enklare och dyrare UPSer. Hade bl a Belkin UPS tidigare som inte var något vidare.

På vilket sätt var din Belkin UPS inte något vidare? Bara nyfiken.

Citat:

5-serien går att lita på. Serien du tittar på vet jag inget om tyvärr.

Edit: Vänta... Har du en APC RS idag ska du absolut inte byta ner dig. RS är utmärkt med bl a AVR som reglerar långvarig över- och underspänning (samma finess som alla bättre UPSer har, såsom 5115). Jag vågar påstå att en RS är mycket bättre. Det var en av modellerna jag tittade på när jag valde UPS men iom att 5115 var på kampanj till nästan halva priset för 1000VA fick det bli de istället.

Blir ett antal punkter nu, men anledningarna till att jag funderar över denna Eaton är främst följande:

1. Den tar mindre fysisk plats, och ser bättre ut i bostaden. Ja, jag är rätt noga när det gäller stil i bostaden.

2. Den är fläktlös, min har en väldigt högljudd fläkt som startar vid strömavbrott (den lät som ett flygplan även när den var ny).

3. Jag behöver ändå byta batteri på min nuvarande UPS (vilket är en 1500 VA vilket är overkill för bara en speldator och skärm) och ett batteri till min något "för" kraftfulla UPS går på nästan lika mycket som Eaton-UPSen kostar. Varningslampan lyser och UPSen piper konstant i en minut var femte timme om jag har den igång så den är i behov av nytt batteri ASAP. Anledningen till att jag köpte in en så kraftfull UPS var att jag bodde hos familjen och vi hade flera datorer. Nu har jag bara behov av en dator.

4. Min kraftfulla APC BackUPS RS 1500 VA har både fläkt och rätt många öppningar för luftintag. I min nya bostad så ser jag ingen vettigare lösning än att ha UPS placerad på golvet brevid bordet, och det känns rent spontant som att en svagare och fläktfri UPS gör sig bättre på golvet då det knappast lär tränga in lika mycket damm i enheten.

5. Min UPS är väl runt 4-5 år gammal skulle jag gissa, osäker på när jag köpte den. Har läst att varistorer i UPSer åldras och försämras med tiden och vid över/underspänningar. Vissa verkar därmed rekommendera att istället köpa en helt ny enhet. Har inte kvar alla länkar jag läste på men lyckades googla upp en av sidorna igen, citat:

Citat:

The line Conditioning MOVs have a limited lifespan that can't be measured. This is because, unless you install sophisticated equipment at your house mains, you won't know how repeated surgers, spikes, sags, and so forth happen, and with each instance the MOV wears and wears. This is a reason why it is often justified to upgrade your computer power supplies after, say, 3 years of service; or, better yet, replace the MOV and caps and keep using it.

Och

Citat:

The APC Back-UPS ES 500VA is not a high end UPS...there is a reason that it is inexpensive...and it's ability to handle spikes/surges/brownouts will degrade with time.

Nu är jag osäker på om RS-serien räknas som en high-end-UPS (snarare mid-end skulle jag gissa), så hur pass stryk- och ålderståliga komponenterna i min UPS är vet jag inte.

Från http://www.dslreports.com/forum/r21993562-APC-UPS-Replace-uni...

Något du råkar ha ingående kunskap om?

Visa signatur

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S

Permalänk
Medlem

Jag är också lite intresserad av att införskaffa mig en eller 2 UPS'er.
Någon bra fakta som man bör läsa till sig? Och jag har lite svårt med att avgöra hur många VA jag behöver ( m.a.o hur räknar man på detta).

Ledsen att jag kapade din tråd lite!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Jag är också lite intresserad av att införskaffa mig en eller 2 UPS'er. Någon bra fakta som man bör läsa till sig? Och jag har lite svårt med att avgöra hur många VA jag behöver ( m.a.o hur räknar man på detta).

Du räknar enklast ut hur många VA du behöver genom att köpa en elmätare.

Citat:

Ledsen att jag kapade din tråd lite!

Ingen fara, bara mina inlägg i denna tråd inte försvinner i mängden.

Visa signatur

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Jag är också lite intresserad av att införskaffa mig en eller 2 UPS'er.
Någon bra fakta som man bör läsa till sig? Och jag har lite svårt med att avgöra hur många VA jag behöver ( m.a.o hur räknar man på detta).

Ledsen att jag kapade din tråd lite!

Det du ska titta på är antal Watt du behöver, VA är inklusive reaktiv effekt vilket man i stort sätt kan ignorera på moderna datorer med PFC.
Gör som Apple säger och köp en elenergimätare dock måste du testa effekten vid hård belastning samt ta en viss marginal.
Eller dra på ordentligt och skippa mätaren.

Eftersom vi pratade om Eaton^^
https://powerquality.eaton.com/thoughtleadership/Power-Protec...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!