Problem med Intel HD Graphics 4000 (klarar ej D3)

Permalänk
Medlem

Problem med Intel HD Graphics 4000 (klarar ej D3)

Hej!
Jag har precis köpt denna laptop http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
Försöker spela diablo 3 men den klarar det inte även fast jag har lägsta grafik på allt.
grafikkortet ska ha 1.7gig ram men när jag kollar "can you run it" och testar diablo 3 så står det att jag har 64mbit ram.
Någon som vet vad jag kan göra för något verkar vara fel? Har kollat efter drivrutiner men har tydligen det senaste.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna ta en screenshot på canyourunit? Vill gärna se för mig själv

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Jag hade själv samma problem med min i5 (ivy), men efter att ha uppdaterat windows och tankat lite drivisar så funkade det.

EDIT
Testa att köra prestandaklassificering och se om du får något resultat på grafikdelen

Permalänk
Medlem

Tagit screenshot men vet inte hur jag ska bifoga bilden här? ursäkta min okunnighet ^^

Permalänk
Medlem

har gjort windows update så allt ska nog vara uppdaterat :/

Permalänk
Medlem

Prestandaklassificering

Processor: 7,6
Minne: 5,9
Grafik: 5,2
Spelgrafik: 6,5
HDD: 5,9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renatic:

Hej!
Jag har precis köpt denna laptop http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

grafikkortet ska ha 1.7gig ram men när jag kollar "can you run it" och testar diablo 3 så står det att jag har 64mbit ram.

med "ska" menar du att det är inställt på det? lite kapten uppenbar kanske här nu kanske men, den har ju inget eget grafikminne så att det kanske inte är inställt på mer än 64 från fabrik låter ju logiskt. om du redan kollat detta och ev ändrat så ursäkta redan nu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Windows prestandaklassificering torkar jag mig med i rumpen. x) Med andra ord.. den är totalt värdelös och det säger inte ett skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

med "ska" menar du att det är inställt på det? lite kapten uppenbar kanske här nu kanske men, den har ju inget eget grafikminne så att det kanske inte är inställt på mer än 64 från fabrik låter ju logiskt. om du redan kollat detta och ev ändrat så ursäkta redan nu.

Hur kan jag kolla detta då? om jag kollar i dxdiag så står det iallafall "uppskattat totalt minne 1696mb" men om det inte innebär att jag har det så vet jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renatic:

Hur kan jag kolla detta då? om jag kollar i dxdiag så står det iallafall "uppskattat totalt minne 1696mb" men om det inte innebär att jag har det så vet jag inte

Intel HD Graphics 4000 har inget dedicerat grafikminne då grafikkretsen sitter i CPUn (värsta tänkbara om man skall spela spel i min mening.)
Låter som inte GPUn får tillräkligt med ramminne, testa att dra ner dom senaste drivrutinerna från Intels sida.
Såg på ett test hos Bit-Tech att dom låg mellan 22-26fps med detta grafikkort på en stationär dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Renatic:

Hur kan jag kolla detta då?

om jag kollar i dxdiag så står det iallafall "uppskattat totalt minne 1696mb" men om det inte innebär att jag har det så vet jag inte

i BIOS menade jag.

men med tanke på den siffran för minne så antar jag att det redan är rätt med tanke på att du ska ha 4GB enligt spec så.. sorry.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har kollat i Bios och hittar ingenting som är relevant att ändra på.
Har testat att spela League of legends och med maxad grafik så flyter spelet perfekt så vet inte varför diablo är annorlunda

Kul också att på "can you run it"så får jag fail på league of legends på Video card men den säger inte vad som är fel och spelet funkar som sagt perfekt när jag spelar.

Permalänk
Avstängd

Det brukar vara låst i Bios (Dell och Acer) hur mycket minne man får tilldela grafiken. Finns det inget hack så det gå fixa ändå?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

HD 3000 skall kunna klara D3 utan shadows. Det vet jag för att jag har spelat det på min skoldata med en i-3 2350m 2.3ghz

Visa signatur

Chassi: CM 690 II Advanced | CPU: i-5 3570K 3.8 Ghz | CPU Cooler: CM Hyper 212 Evo | GPU: Gigabyte Geforce GTX 670 x3 | PSU: Corsair AX 750W | MB: Gigabyte Z77X-UD5H | SSD: Samsung 830 256gb | RAM: Corsair Vengeance LP 4x4gb | Skärm: 1 Acer 24¨ GD245HQAbid 120Hz | Skärm: 2 LG 22¨ Flatron L222WS | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Razer Diamondback 3G