Problem vid grafikkortsbyte

Permalänk

Problem vid grafikkortsbyte

tjenare, jag skulle byta grafikkort ikväll från ett 5670 till ett 7850, gjorde som jag alltid gjort förr å tog bort de gamla kortet i enhetshanteraren, avinstalerade alla gamla drivrutiner för kortet å stängde av datorn, bröt strömen, jordade migsjälv, monterade de nya kortet å de gick bra, inga problem så långt, sen när allt va klart slog jag på strömen på nätagget igen å trykte på startknappen, då startar datorn upp men alla fläktar går på halvfart typ å de börjar lukta bränt tokfort, när jag böjer mig ner för å bryta strömen igen ser jag att de glöder lite på moderkortetjust nedanför en av grafikkorts platserna! mobot är heldött nu å jag vet inte om jag vågar prova grafikkortet i nån annan dator heller, jag har fan ingen aning om VAD de va som gick snett, är de nån som har tipps å ideér så är jag tacksam

mobot är ett ASUS m4a79deluxe å grafikkortet är nytt från komplett idag, HIS7850

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

Hur jordade du dig själv om jag får fråga? Direkt till chassit eller till ett element?

Att testa GPUn i en annan dator borde inte vara någon fara. Men inget jag kan lova eftersom jag inte har allt för mycket erfarenhet av de

Permalänk
Medlem
Skrivet av timberjack:

när jag böjer mig ner för å bryta strömen igen ser jag att de glöder lite på moderkortetjust nedanför en av grafikkorts platserna! mobot är heldött nu å jag vet inte om jag vågar prova grafikkortet i nån annan dator heller,

inte tryckt ner det ordentligt i platsen eller glömt strömsladden ligger väll närmast till hands bland de vanliga misstänkta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hjälpsam

Kan också vara grafikkortet som kortsluter.
Men jag misstänker också att det inte blev helt OK monterat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Tror som ovan; kortet satt inte i ordentligt.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av timberjack:

tjenare, jag skulle byta grafikkort ikväll från ett 5670 till ett 7850, gjorde som jag alltid gjort förr å tog bort de gamla kortet i enhetshanteraren, avinstalerade alla gamla drivrutiner för kortet å stängde av datorn, bröt strömen, jordade migsjälv, monterade de nya kortet å de gick bra, inga problem så långt, sen när allt va klart slog jag på strömen på nätagget igen å trykte på startknappen, då startar datorn upp men alla fläktar går på halvfart typ å de börjar lukta bränt tokfort, när jag böjer mig ner för å bryta strömen igen ser jag att de glöder lite på moderkortetjust nedanför en av grafikkorts platserna! mobot är heldött nu å jag vet inte om jag vågar prova grafikkortet i nån annan dator heller, jag har fan ingen aning om VAD de va som gick snett, är de nån som har tipps å ideér så är jag tacksam

mobot är ett ASUS m4a79deluxe å grafikkortet är nytt från komplett idag, HIS7850

Riktigt usel rubrik!

Ta en ny vända med reglerna bl a: "§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om."

*Trådrubrik ändrad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Riktigt usel rubrik!

Ta en ny vända med reglerna bl a: "§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om."

*Trådrubrik ändrad*

Tycker jag ser dig överallt på forumet nuförtiden, vilket är trevligt MEN dessa inlägg... hatar dom! Kan du inte skicka ett PM till folk med kritiken istället. Tack!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kvickstick:

Tycker jag ser dig överallt på forumet nuförtiden, vilket är trevligt MEN dessa inlägg... hatar dom! Kan du inte skicka ett PM till folk med kritiken istället. Tack!

Sweclockers har valt att tillämpa öppen moderering i en del fall bl a för att andra ska kunna se vilka regler som gäller och lära sig. Vidare diskussioner kan vi ta i PM.

Anledningen till att du ser mig en del för närvarande är nog därför att jag försöker vara aktiv med det som drog mig hit från början: Att hjälpa andra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

inte tryckt ner det ordentligt i platsen eller glömt strömsladden ligger väll närmast till hands bland de vanliga misstänkta.

Skrivet av Ratatosk:

Kan också vara grafikkortet som kortsluter.
Men jag misstänker också att det inte blev helt OK monterat.

Skrivet av Demonoidz:

Tror som ovan; kortet satt inte i ordentligt.

jag är ganska säker på att kortet satt rätt i slotten, min egen lilla teori är att de kanske är nått galet me antingen nätagget eller att de skulle va nått fel på grafikkortet, ja skumt iaf men ni tror jag vågar montera grafikkortet på nya mobot som jag beställde?

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av timberjack:

jag är ganska säker på att kortet satt rätt i slotten, min egen lilla teori är att de kanske är nått galet me antingen nätagget eller att de skulle va nått fel på grafikkortet, ja skumt iaf men ni tror jag vågar montera grafikkortet på nya mobot som jag beställde?

Jag hade gjort det, iallafall. Bara se till så att allting sitter fint och så. Samt vara redo på att dra ur strömkabeln ^^

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Jag hade gjort det, iallafall. Bara se till så att allting sitter fint och så. Samt vara redo på att dra ur strömkabeln ^^

nu har jag fått mitt nya moderkort å monterade grafikkortet på de, hadde en kompis me som dubbel kolla allt i monteringen, men när vi slog på strömen så va grafikkortet dött, fläkten snurra inte å ingen bild på skärmen men turligt nog så höll moderkortet denhär gången, jag är nästan säker på att de va nått skumt me kortet redan första gången jag monterade de.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d