Referenskylning Vs.Eftermarknadskylningsgrafikkort + Temjin tj08-e

Permalänk
Medlem

Referenskylning Vs.Eftermarknadskylningsgrafikkort + Temjin tj08-e

Godmorgon Sleepyheads

Har för nuvarande ett 5850 ( referens) som funkar bra , men jag känner att jag vill uppgradera lite grann.
Mitt chassi är Temjin tj08-e med1 st 180mm fläkt + 1st 120mm i chassit samt noctua nh-u12p se push&pull.

Jag vet att det rekommenderas referensgrafikkort som blåser ut all varmluft, men är det någon som har samma chassi som mig med eftermarknadskylning ? ( GTX 680 eller 7970 spelar ingen roll ) och isåfall hur är det med chassitemps ?
Vill ju gärna ha lite mer grafikkort att välja på

Tack på förhand & ha en solig dag !

Permalänk
Moderator
Moderator

Referenskorten rekommenderas framförallt när det handlar om SLI och CF-setups. Det är främst då när korten ligger nära varandra som man verkligen kan behöva hjälpa till med utblåset bakåt.

Chassit i fråga har bra kylningsförmåga, för en singel-setup skulle jag kört någon tyst eftermarknadskylare.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ok, jag antar att det är Direct CUII eller Windforce som gäller ? Eller Msi's Twin Frozer II ?
Direct CUII tar ju upp 3 slots, gäller väl bara att hålla så dammfritt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Trivs bra med 680s referenskylare faktiskt den är både tyst och effektiv. Overall så gör det en skillnad på runt 4-6 grader bara på den övriga hårdvaran mot när jag körde mitt förra kort som var ett KFA2 gtx580 Anarchy så vilket som funkar då 180mm fläkten i fronten gör sitt jobb.. den körs för övrigt alltid i low läget via kontrollern.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfram:

Godmorgon Sleepyheads

Har för nuvarande ett 5850 ( referens) som funkar bra , men jag känner att jag vill uppgradera lite grann.
Mitt chassi är Temjin tj08-e med1 st 180mm fläkt + 1st 120mm i chassit samt noctua nh-u12p se push&pull.

Jag vet att det rekommenderas referensgrafikkort som blåser ut all varmluft, men är det någon som har samma chassi som mig med eftermarknadskylning ? ( GTX 680 eller 7970 spelar ingen roll ) och isåfall hur är det med chassitemps ?
Vill ju gärna ha lite mer grafikkort att välja på

Tack på förhand & ha en solig dag !

Du störs inte utav ljudnivån på referenskortet då?

Annars är det ju direct cu eller twinfrozr som gäller.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Du störs inte utav ljudnivån på referenskortet då?

Annars är det ju direct cu eller twinfrozr som gäller.

Mitt nuvarande 5850 låter en hel del...Men GTX 680 referens skall ju vara bra på den punkten .
Har kollat runt litegrann ---> http://www.overclock.net/t/1068487/silverstone-tj08-e-owners-...
och det är ju en del som kör eftermarknadskylare.

Permalänk
Medlem

Körde tidigare referenskylare på mina 7970 cf i mitt ft02 chassi, lät faktiskt riktigt mycket, trots bra luftflöde!
(en av anledningarna till att jag skaffade vattenkylning)
Ta en eftermarknadskylare om du bara skall ha ett kort! (är lite litet chassi för 2 kort tror jag!) hade satsat på ett msi twinfrozer III kort! där ligger kylflänsarna i "vindens" riktning, på cu2 kortet ligger flänsarna tvärs över kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Körde tidigare referenskylare på mina 7970 cf i mitt ft02 chassi, lät faktiskt riktigt mycket, trots bra luftflöde!
(en av anledningarna till att jag skaffade vattenkylning)
Ta en eftermarknadskylare om du bara skall ha ett kort! (är lite litet chassi för 2 kort tror jag!) hade satsat på ett msi twinfrozer III kort! där ligger kylflänsarna i "vindens" riktning, på cu2 kortet ligger flänsarna tvärs över kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo AMDs refkylare är långt från lika tyst som 680 dessvärre iallafall vad man hört via dvs tube reviews osv.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Körde tidigare referenskylare på mina 7970 cf i mitt ft02 chassi, lät faktiskt riktigt mycket, trots bra luftflöde!
(en av anledningarna till att jag skaffade vattenkylning)
Ta en eftermarknadskylare om du bara skall ha ett kort! (är lite litet chassi för 2 kort tror jag!) hade satsat på ett msi twinfrozer III kort! där ligger kylflänsarna i "vindens" riktning, på cu2 kortet ligger flänsarna tvärs över kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmmm....Låter ju bra det där med Twinfrozer III
Tack för info ( ni andra med )