Dålig postutlämning, klaga på posten eller Webhallen?

Permalänk
Medlem

Dålig postutlämning, klaga på posten eller Webhallen?

Beställde 3st spel på faktura från Webhallen som då skickades i ett vitt plastbrev med luftkuddar i.
Problemet är ett brevbäraren hänger/klämmer fast paketet i brevlådan i dörren och plingar på för att sedan springa vidare.
Grejen är att det är ju inte alltid man är hemma så man kan ta paketet direkt som hänger där, brevbäraren brydde sig inte om att vänta och se om man var hemma.

Bör inte paket som inte ryms i brevlådan hamna på utlämningsstället så man får hämta med avi/sms?

Känns ju inte speciellt tryggt om det ska gå till på detta vis, ännu en anledning att man handlar på faktura så man får grejerna först innan man betalar.
Men det blir ju himla krångel ändå både för mig och Webhallen om paket stjäls från min dörr.

Eller får jag skylla mig själv när jag inte väljer det dyrare postförskott som fraktsätt?

Permalänk

Får det inte plats i lådan så ska dem komma till utlämningsstället. Annars kan man som kund hävda att man inte fått varorna...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Kontakta ditt postkontor och klaga. Har hänt mig med ibland. Tur man inte blivit av med grejerna..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

posten gör fel helt enkelt..Dom ska se vad för slags brevlådor det finns på en adress.Hos mig så om det är för stort för brevlådan ligger det en lapp i brevlådan som talar om att paketet finns att hämta ut istället

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Får det inte plats i lådan så ska dem komma till utlämningsstället. Annars kan man som kund hävda att man inte fått varorna...

Fast det kan man egentligen inte i detta fallet eftersom det är räknas som vanligt brev.

Går det inte ner i lådan så ska det hämtas på avi. Men det beror nog mycket på vilken brevbärare man har. De flesta vill gissningsvis inte ha med sig en massa skräp tillbaka och hantera i efterhand. Samtidigt får de nog även mycket skäll för att det tar lång tid om de gör på det sättet, då det ska i efterhand skickas en avi vilket drygar ut tiden med 1-2 dagar extra. så hur de än gör så är det inte tillräckligt bra.

Men brev är som sagt inte direkt spårbara och har egentligen inte så värst mycket garantier på sig att de ska komma fram. Vill man vara helt säker så är det något med kolli eller rek som gäller.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Får det inte plats i lådan så ska dem komma till utlämningsstället. Annars kan man som kund hävda att man inte fått varorna...

Jo jag vet men det men oavsett om jag fått varorna eller ej kommer ju Webhallen börja klaga på utebliven betalning om de inte får betalt för sitt skickade paket och kanske skicka ärendet vidare till kronofogden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jo jag vet men det men oavsett om jag fått varorna eller ej kommer ju Webhallen börja klaga på utebliven betalning och kanske skicka ärendet vidare till kronofogden.

tar typ 1 månad innan de börjar klaga på obetalad faktura sen ett par månader till innan man ens kontaktar kronofogden, om man ens gör det får så små summor.
Men Brevbäraren gör helt klart fel, har själv jobbat som brevbärare

och får det inte plats ska det till en utlämningsplats.
Åtgärder: Ring och klaga, eller fånga brevbäraren nästa gång det händer. (om du är hemma)
PS. du kan skriva en lapp och tejpa på din brevlåda också.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Jo jag vet men det men oavsett om jag fått varorna eller ej kommer ju Webhallen börja klaga på utebliven betalning om de inte får betalt för sitt skickade paket och kanske skicka ärendet vidare till kronofogden.

Dem måste bevisa att du har fått det. Att hänga det i en påse på dörren är inte ok. De kan inte kräva dig på pengar om du inte fått varorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag har problem åt andra hållet. Saker som utan problem går i brevlådan blir jag tvungen att hämta ut jämt och ständigt. Givetvis lämnas det alltid till en butik jag inte handlar i och som är svårast att parkera vid.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Dem måste bevisa att du har fått det. Att hänga det i en påse på dörren är inte ok. De kan inte kräva dig på pengar om du inte fått varorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja det är en halvsanning, det är en trovärdighetsfråga, Webhallen som har gott rykte och posten som nästan ses som ofelbar trots att så inte är fallet, du som är kanske bara en kund som inte vill betala eller annat blir en uppförsbacke att bevisa ett negativt.
Rent tekniskt sett ska de bevisa att du fått varan men praktiskt funkar det inte så, om du vill ha säkrare frakt måste du välja det eller kontakta bolaget du köper av och begära rekommenderat för att kunna gardera dig ordentligt, sedan generellt sett tjafsar inte bolag för mycket om små saker men blir det strid är det 50/50 och tar en väldans massa tid.

Anledningen till detta är att annars skulle alla lätt kunna säga att de aldrig fick något brev samt om posten var huvudansvarig skulle de behöva öka sina kostnader extremt och ha tracking på varje brev vilket är praktiskt ohållbart.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Beställde 3st spel på faktura från Webhallen som då skickades i ett vitt plastbrev med luftkuddar i.
Problemet är ett brevbäraren hänger/klämmer fast paketet i brevlådan i dörren och plingar på för att sedan springa vidare.
Grejen är att det är ju inte alltid man är hemma så man kan ta paketet direkt som hänger där, brevbäraren brydde sig om att vänta och se om man var hemma.

Bör inte paket som inte ryms i brevlådan hamna på utlämningsstället så man får hämta med avi/sms?

Känns ju inte speciellt tryggt om det ska gå till på detta vis, ännu en anledning att man handlar på faktura så man får grejerna först innan man betalar.
Men det blir ju himla krångel ändå både för mig och Webhallen om paket stjäls från min dörr.

Eller får jag skylla mig själv när jag inte väljer det dyrare postförskott som fraktsätt?

Om försändelsen är ett PPD (står tydligt på försändelsen, men brukar endast vara på böcker) så får brevbäraren ställa det utanför dörren. Även om det är ett PAKET med kod 26. Alla andra försändelser som varubrev och vanlig klump (stora brev) skall sökas på mottagarens adress och ifall personen i fråga inte är hemma aviseras brevet och hamnar på närmaste utlämningsställe.

DOCK så finns det ingen ersättning på brev vilket betyder att du inte kan gå till Posten och kräva ersättning eller pengar. Det enda du kan göra är att lämna klagomål på brevbäraren.

MVH Daniel/Brevbärare

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
99:e percentilen

När jag har skickat tjocka brev har expediten på Posten fört dem genom en "mall" som är 3 cm tjock, för det är tydligen den gränsen som gäller för att ett brev ska hamna direkt i brevlådan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nollan:

Om försändelsen är ett PPD (står tydligt på försändelsen, men brukar endast vara på böcker) så får brevbäraren ställa det utanför dörren. Även om det är ett PAKET med kod 26. Alla andra försändelser som varubrev och vanlig klump (stora brev) skall sökas på mottagarens adress och ifall personen i fråga inte är hemma aviseras brevet och hamnar på närmaste utlämningsställe.

DOCK så finns det ingen ersättning på brev vilket betyder att du inte kan gå till Posten och kräva ersättning eller pengar. Det enda du kan göra är att lämna klagomål på brevbäraren.

MVH Daniel/Brevbärare

Låter väldigt dumt att man får ställa paket utanför dörren, men jag köper inte böcker dock.
Kommer aldrig betala i förväg för att sedan inte få några varor som har blivit stulna utanför dörren. Sedan tjaffsa med leverantören som hävdar att de skickat grejorna eller säger att jag ljuger och har fått sakerna.

Bor i ett område med skadegörelse, cyklar stjäls till höger o vänster, snorungar pissar i trappen/hissen, vuxna spottar/kastar snus/fimpar i trappen, ibland festas det så det flyger ut öl burkar/flaskor o diverse saker från balkongerna.
Ja ibland känner man sig lite rädd att gå ut faktiskt med oro att få något över sig. Så jag ogillar verkligen att posten ställer paket i trappen.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Nja det är en halvsanning, det är en trovärdighetsfråga, Webhallen som har gott rykte och posten som nästan ses som ofelbar trots att så inte är fallet, du som är kanske bara en kund som inte vill betala eller annat blir en uppförsbacke att bevisa ett negativt.
Rent tekniskt sett ska de bevisa att du fått varan men praktiskt funkar det inte så, om du vill ha säkrare frakt måste du välja det eller kontakta bolaget du köper av och begära rekommenderat för att kunna gardera dig ordentligt, sedan generellt sett tjafsar inte bolag för mycket om små saker men blir det strid är det 50/50 och tar en väldans massa tid.

Anledningen till detta är att annars skulle alla lätt kunna säga att de aldrig fick något brev samt om posten var huvudansvarig skulle de behöva öka sina kostnader extremt och ha tracking på varje brev vilket är praktiskt ohållbart.

Så du menar att jag ska bevisa att en granne har tagit mitt paket? Speciellt om i mitt hus när det bor 30 andra familjer i samma port?

Jag vart av med en dvd brännare p.g.a. brevbäraren gjorde som hos ts. Jag ringde och fråga vart den tagit vägen och då visade det sig att den laggts vid min dörr. Fick pengarna tillbaka och köpte den över disk istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

det har hänt mig, beställde en bunt filmer/spel från cdon, tänkte att paketet definitivt kommer vara för tjockt för brevinkastet (standard för lägenhetsdörr) så jag tänkte mig en AVI/SMS att hämta på posten.

flera dagar senare kontaktade jag cdon, de sa att varan var skickad (kunde spåra en del av sträckan via varubrev-ID), sen försvann det. Skulle vänta typ 18 dagar (!) sen kontakte dem igen, så skulle de reklamera till posten. Efter typ tre veckor med kontakt mellan både CDON fick jag tillbaka mina pengar, och från posten fick jag höra att brevbäraren "gjort fel" och bara klämt fast paketet i brevinkastet. Måste haft klåfingriga grannar. Tog tre veckor extra, men jag fick tillbaka pengarna och fick glatt beställa samma saker igen (nu hade priset tom. sänkts lite)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Bor i ett område med skadegörelse, cyklar stjäls till höger o vänster, snorungar pissar i trappen/hissen, vuxna spottar/kastar snus/fimpar i trappen, ibland festas det så det flyger ut öl burkar/flaskor o diverse saker från balkongerna.
Ja ibland känner man sig lite rädd att gå ut faktiskt med oro att få något över sig. Så jag ogillar verkligen att posten ställer paket i trappen.

Det verkar jobbigt att bo i Nangijala!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nollan:

Om försändelsen är ett PPD (står tydligt på försändelsen, men brukar endast vara på böcker) så får brevbäraren ställa det utanför dörren. Även om det är ett PAKET med kod 26. Alla andra försändelser som varubrev och vanlig klump (stora brev) skall sökas på mottagarens adress och ifall personen i fråga inte är hemma aviseras brevet och hamnar på närmaste utlämningsställe.

DOCK så finns det ingen ersättning på brev vilket betyder att du inte kan gå till Posten och kräva ersättning eller pengar. Det enda du kan göra är att lämna klagomål på brevbäraren.

MVH Daniel/Brevbärare

Däremot kan man gå till Webhallen och begära ersättning då de bär risken för varan fram tills den är överlämnad till köparen. Det är först när varan är i köparens besittning som risken för varan övergår till köparen. Detta sker om varan lämnas i köparens brevlåda eller ställs på dennes tomt men inte om den ställs utanför lägenhetsdörren. Då är vi alltså i någon sorts gråzon här om ett paket som sitter fast på dörren ska anses vara i brevlådan eller utanför lägenheten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Får det inte plats i lådan så ska dem komma till utlämningsstället. Annars kan man som kund hävda att man inte fått varorna...

Som ett par andra i tråden, kan jag stämma in i att det inte är så enkelt. Vad brevbäraren gör om en försändelse är lite för stor eller om mottagaren inte är hemma, är upp till det lokala postkontoret att bestämma. Ibland kan brevbäraren hänga brev i en påse på dörrhandtaget, andra gånger kan de lägga dem på golvet bredvid dörren, även om det handlar om ett trapphus - och det är fullt tillåtet. Gillar man inte metoden - vilket inte jag hade gjort heller - kan man bara ringa och klaga hos postkontoret. Även om man inte betalar för REK eller postpaket, ansvarar Posten för att försändelser ska nå fram till mottagaren utan att innehållet kan ses av någon annan först. Så bara klaga, klaga, klaga.

Visa signatur

the Thuyner |»| http://www.bra.webb.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag har problem åt andra hållet. Saker som utan problem går i brevlådan blir jag tvungen att hämta ut jämt och ständigt. Givetvis lämnas det alltid till en butik jag inte handlar i och som är svårast att parkera vid.

samma här på cpu kylaren
samt ett paket som hade ett ramminne och ett usb minne i sig som farsan blev tvungen att hämta ut.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

när paketet är för stort för att hamna i brevlådan brukar jag få en avi hemma där det står att paketet var för stort för att delas ut och hämtas upp på utläminingsstället, det här är till 110% posten's fel och inte webhallens, kontakta ditt lokala postkontor och fråga vafan deras brevbärare sysslar med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

samma här på cpu kylaren
samt ett paket som hade ett ramminne och ett usb minne i sig som farsan blev tvungen att hämta ut.

Ram+USB kan jag förstå men skickade de verkligen en cpu-kylare som brev? Dvs du fick "Posten-Bxxx" och inte en fyra siffrors paket kod att hämta ut.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av xzhaskd:

Lustigt, jag skulle då inte klaga om posten lämnade grejerna, hellre det än att behöva hämta på någon butik.

Jag tror brevbäraren trodde han gjorde dig en tjänst, inte att han skulel få klagomål på servicen, tvärtom är det sällsynt numera att de ens kommer med brev som faktiskt SKA delas ut.

Så du skulle inte klaga om dina paket blir stulna utanför dörren och du måste krångla med de du beställt av?
Är det inte bättre att vänta någon dag extra och hämta paketet på ditt utlämningsställe tryggt o säkert?

Det är ingen snäll tjänst brevbäraren gör, mer korkad handling och visar mer på att brevbäraren "inte bryr" sig om andras grejer.

Permalänk
Inaktiv

Brevbäraren här klämmer fast det och sedan ringer på dörren och om man inte öppnat dörren när hon är på väg ner så tar hon med det till inlämningscentralen så får man en avi i brevlådan dagen efter

Permalänk
Medlem

Webhallen kan inte påverka hur brevbäraren bär sig åt. Vänd dig till posten om du vill klaga. Webhallen har ett lika stort intresse som du av att det företag de anlitar (posten) sköter sitt uppdrag på ett bra sätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av spXq:

Webhallen kan inte påverka hur brevbäraren bär sig åt. Vänd dig till posten om du vill klaga. Webhallen har ett lika stort intresse som du av att det företag de anlitar (posten) sköter sitt uppdrag på ett bra sätt.

Förutom att Webhallen enligt lag är ansvariga för försändelsen tills dess den är överlämnad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24