Permalänk
Medlem

Hur dämpa ljud från pump?

Jag har ett helt specialbyggt chassi och behöver nu råd på hur jag ska montera pumpen för att at bort så mycket ljus som möjligt från den, jag kan göra hur som helst då utrymmet är stort, låder upphängningar etc, allt är möjligt. Hur gör jag ?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Jag har ett helt specialbyggt chassi och behöver nu råd på hur jag ska montera pumpen för att at bort så mycket ljus som möjligt från den, jag kan göra hur som helst då utrymmet är stort, låder upphängningar etc, allt är möjligt. Hur gör jag ?

Syftar på ljud antar jag?

Bygg en liten låda i tex kartong och sätt dämpning på alla sidor. Så gjorde jag.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgf:

Syftar på ljud antar jag?

Bygg en liten låda i tex kartong och sätt dämpning på alla sidor. Så gjorde jag.

Du lär få dig ett gott skratt nu men om man gör som du gjorde,skapar det inte värme?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Du lär få dig ett gott skratt nu men om man gör som du gjorde,skapar det inte värme?

Inte speciellt många watt en pump levererar i värme dock, men ja, har du en riktigt fet pump (många l/h) så är det inte en speciellt bra idé.. men för en vanlig pump - inga problem

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av SStar:

Jag har ett helt specialbyggt chassi och behöver nu råd på hur jag ska montera pumpen för att at bort så mycket ljus som möjligt från den, jag kan göra hur som helst då utrymmet är stort, låder upphängningar etc, allt är möjligt. Hur gör jag ?

Jag skulle försöka se till att vibrationerna från pumpen inte kan fortplanta sig till chassit. Kan göras exempelvis genom att ha någon typ av mjuk kontakt av gummi mellan pump och chassi. Det brukar finnas att köpa sånt speciellt till just pumpar.

Sen så kan du placera pumpen på någon del av chassit som är lite styvare, helt fel hade varit att placera den direkt på sidoplåten då sidoplåten blir som en enda stor högtalare som bara vibrerar och låter. Montera den istället i hörnet någonstans där det finns många plåtar som korsar och skapar större styvhet i chassit.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Du lär få dig ett gott skratt nu men om man gör som du gjorde,skapar det inte värme?

Den avger inte särskilt mycket värme, när jag kände på den innan den satt i lådan så var den ljummen. Det är också två fläktar i fronten som blåser på den så det bör inte vara någon fara.

Visa signatur

Desktop: 4690K @4,1Ghz | Sapphire 280x | GIGABYTE Z97M-D3H | Prodigy M | 3TB + 120GB | 8GB RAM
Tillbehör: QPAD-MK80 | Zowie EC1-A | Qpad QH-90
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hehe. Min senaste tillfälliga lösning var i 3,5"-bayen på en rejäl hög elefantskit Kör fortfarande så Eller tja, den burken är inte i bruk för tillfället.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Värme... pumpen torde vara vattenkyld så inga problem.
Fixa något som varvar ner den lite desutom så vips ljud borta.
Att tänka på så tar en pump mera än vad en fläkt tar så kolla amp pump/vad du nu väljer
Kör själv vattekylt i biorummet...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Medlem

Nu har du säkert redan fått en hel del bra svar, men jag tänkte bidra med min.

En pump skapar två problem när det gäller ljud. Nr 1 är att den vibrerar och kan få chassit att börja resonera med pumpen. Nr 2 är att pumpen ger ifrån sig ett högfrekvent gissel. Detta är det dock inte alla som hör/har en pump som ger ifrån sig såna ljud, men för att få tyst på pumpen helt bör man tänka på båda dessa problem.

Det bästa jag kommit fram till är att bygga en liten kubisk burk i plast/plexi som är nästan lika bred som 5.25"-platserna, och hög som en 3-4st läsare. I denna burk stabiliserar du först med ett tunt och tungt material(typ bitumen). Sedan kör du vidare med en lätt fjädrande isolering, typ skumplast eller liknande. Kör in pumpen och dra in slangarna genom att borra hål i plasten, och förslut burken helt med smältlim eller liknande. Det sista du gör är att fästa små gummibitar som distanserar burken från chassit, både i sidled, och undertill.

Den lösningen körde jag på, och det låter verkligen inget om pumpen längre

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tack för de fina svaren.

Det huvudsakliga problemet jag har är vibrationerna som skapar ett hummande ljud.

Kortfattat kan man säga att jag bygget ett databord där allting är inbyggd i den, bilden ovanför är en insats man skjuter in i en av skåpen, nu är alltingmonterat men denna lösning jag gjorde var inte bra nog, man känner hur vibrationerna fortplantar sig för mycket. Vill helst ha det vibrationslöst.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att ni vill se ungefär hur det ser ut i helhet så jag laddar upp även de bilderna. Detta var ett bra tag sedan och den är alltså långt ifrån klar

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Alltså du lägger bara pumpen på skumgummit? Kommer inte det skumgummit sätta sig med tiden och bli platt?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Något mer bra förslag?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Något mer bra förslag?

Jag monterade min pump på en aluminiumplatta som är förankrad i chassit via bussningar.
http://www.watercoolinguk.co.uk/p/Laing-DDC-4-Point-Anti-Vibr...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken pump det gäller
men jag antar du har en top? Du verkar ha koll så antar det är utan nytta, bara ett tips!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av SStar:

Något mer bra förslag?

Det allra viktigaste är att köpa en vettig pump och inget billigt skit för det skapar bara arbete senare

Jag valde att fästa pumpen i dämpmattan med kardborrband för att minimera vibrationerna som spred sig till chassit. Valde mellan detta och att hänga upp pumpen i resårband vilket kändes mindre stabilt.

Dessutom gör det enorm skillnad att volta ner pumpen från 12 till ~10V lite beroende på modell.

Permalänk
Medlem

Oh gillar de där med kardborreband, bidrar med lite dämpning och ändå fäster den pumpen.

Att dra ner volten på pumpen, antar att detta måste göras med en extern resistor? Eller går det att göra via modekortet (kopplat till cpu fläktuttaget)? Tror min pump hetter något istill med "ek 4.0" eller något sådant.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Sänka volten till 6v och kolla ljudet, tror inte att blir så stor skillnad på tempen, benchmarka och antecka Tempen och kolla skillnaden mellan 12 och 6v är kanske värt att gå ner så mycket