7970, extremt konstigt problem

Permalänk
99:e percentilen

7970, extremt konstigt problem

Jag har ett jättekonstigt problem. Helt plöstligt, utan förvarning, börjar det komma massa streck och färger på skärmen. Videon beskriver bäst:

http://www.youtube.com/watch?v=dpmNDJc1NpQ

Speciella grejer som jag har noterat:
- När man klickar på Start slutar det temporärt, som syns i början av videon. Iallafall de två gångerna.
- När man rör musen nära underkanten på skärmen förändras karaktären på artefakterna, som jag av en ren slump visar i slutet av videon.

Kortet är klockat till 1100 MHz. Temperaturen är ungefär 40 grader i idle eller vad man nu ska kalla det – när man inte spelar utan bara har webbläsaren uppe.

Detta har börjat sedan jag installerade CCC 12.6 Beta. Det har hänt tre gånger nu och jag har därför plockat ur kortet ur datorn.

Är det någon här som vet hur man löser detta?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag har ett jättekonstigt problem. Helt plöstligt, utan förvarning, börjar det komma massa streck och färger på skärmen. Videon beskriver bäst:

http://www.youtube.com/watch?v=dpmNDJc1NpQ

Kortet är klockat till 1100 MHz. Temperaturen är ungefär 40 grader i idle eller vad man nu ska kalla det – när man inte spelar utan bara har webbläsaren uppe.

Detta har börjat sedan jag installerade CCC 12.6 Beta. Det har hänt tre gånger nu och jag har därför plockat ur kortet ur datorn.

Är det någon här som vet hur man löser detta?

Testat rulla tillbaka till 12.4? 12.6 innebar bara en hel drös med problem, för min del.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Testat rulla tillbaka till 12.4? 12.6 innebar bara en hel drös med problem, för min del.

Jag gick från 12.4 till 12.6 och det gav mig mycket bättre flyt. Problem med detta kort verkar vara helt individuella.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Detta har börjat sedan jag installerade CCC 12.6 Beta.

Jadu, gå ner i drivrutins version vore värt ett försök ? Har du gjort det ?

Permalänk
Medlem

Haha gillar "berättarrösten" du har när du säger "Kopplade precis ur tvn... Ingen skillnad... *tystnad* om man flyttar musen långt ner på skärmen så blir de... Oj... Oj... Oj oj oj"
Gjorde min dag

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKEARN:

Jag gick från 12.4 till 12.6 och det gav mig mycket bättre flyt. Problem med detta kort verkar vara helt individuella.

Det hittills intressantaste kortet då det kommer till problem, i alla fall!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag har ett jättekonstigt problem. Helt plöstligt, utan förvarning, börjar det komma massa streck och färger på skärmen. Videon beskriver bäst:

http://www.youtube.com/watch?v=dpmNDJc1NpQ

Speciella grejer som jag har noterat:
- När man klickar på Start slutar det temporärt, som syns i början av videon. Iallafall de två gångerna.
- När man rör musen nära underkanten på skärmen förändras karaktären på artefakterna, som jag av en ren slump visar i slutet av videon.

Kortet är klockat till 1100 MHz. Temperaturen är ungefär 40 grader i idle eller vad man nu ska kalla det – när man inte spelar utan bara har webbläsaren uppe.

Detta har börjat sedan jag installerade CCC 12.6 Beta. Det har hänt tre gånger nu och jag har därför plockat ur kortet ur datorn.

Är det någon här som vet hur man löser detta?

Det är förmodligen drivrutinerna. Gå tillbaka till vad du hade innan och se om samma sak händer. Är det inte det som är problemet så kan du pröva att klocka ner kortet till core och se om problemet kvarstår. Börja med det och visar det sig att det är problemet så kan du öka volten successivt för tills det tar stopp.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Looks like the Battlefield Trailer to me.

but Reset the clocks restart PC and see.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Får känslan av att Jigsaw ska komma in i bild o säga "I want to play a game"

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wizbro:

Testat rulla tillbaka till 12.4? 12.6 innebar bara en hel drös med problem, för min del.

Skrivet av Zhacha:

Jadu, gå ner i drivrutins version vore värt ett försök ? Har du gjort det ?

Skrivet av Fattyd:

Det är förmodligen drivrutinerna. Gå tillbaka till vad du hade innan och se om samma sak händer.

Jag gjorde det och det har inte hänt något liknande ännu iallafall. Tack för hjälpen!

Med en tår i ögat måste jag säga att det nog får bli Nvidia nästa gång. AMD verkar ju inte vara så intresserade av att skriva bra drivrutiner, och jag har haft problem med alla mina tre AMD-kort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har faktiskt fått liknande problem själv.. men det konstiga är att det har fungerat fint fram tills några dagar sedan med 12.6.
Problement försvinner när jag klockar ner till stock.
Ska testa andra drivrutiner.. ska testa 12.7 Official Beta först men fungerar inte det kör jag tillbaka till 12.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Looks like the Battlefield Trailer to me.

but Reset the clocks restart PC and see.

Varför Engelska?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

Kör du i 120Hz? Jag hade liknande problem när jag hade 7970, sänkte jag till 110Hz så ordnade det sig, efter ett tag var jag tvungen att sänka till 100Hz

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Installerat 12.7 beta och funkar som det ska nu iaf.
Får se under dagen om det håller sig.

Permalänk
Skrivet av Spacer:

Installerat 12.7 beta och funkar som det ska nu iaf.
Får se under dagen om det håller sig.

hm..finns det en 12.7 beta innan 12.6 har släppts?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag gjorde det och det har inte hänt något liknande ännu iallafall. Tack för hjälpen!

Med en tår i ögat måste jag säga att det nog får bli Nvidia nästa gång. AMD verkar ju inte vara så intresserade av att skriva bra drivrutiner, och jag har haft problem med alla mina tre AMD-kort.

Blir nog nVidia för min del, också. Är trött på alla jädrans problem med de här två rackarna.

Tur dock att jag knappt spelar något, men så fort jag får tanken krossas mina drömmar.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lasergurka:

hm..finns det en 12.7 beta innan 12.6 har släppts?

Det finns väl inte ens 12.5 skarp?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

hm..finns det en 12.7 beta innan 12.6 har släppts?

http://downloads.guru3d.com/AMD-Catalyst-12.7-Official-BETA-W7-download-2937.html

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Det finns väl inte ens 12.5 skarp?

Nej, men de skulle väl hoppa över 12.5 i samband med att de gick över till sitt nya system där de släpper drivers med större mellanrum tror jag.
Förstår inte riktigt logiken i det, men det var så det sas.

Tack, men behövde inte direkt en download link Har ju ett 680 nu istället för mina 7970s, var mer att jag tyckte det lät rätt skumt att börja på något nytt innan man är klar med det gamla...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Med 12.6 beta dör skärmen helt för mig helt random, blir helt svart och fläkten börjar snurra 100%. När detta hände var det bara hard reset som gällde.
Tror de håller på att skruva med volten, det blir helt enkelt för låg volt ibland. Läste att drivrutinen beräknar volten dynamiskt beroende på ASIC-kvalitet eller nåt. Kör på AMD Catalyst 12.7 BETA (8.981.2 June 12) nu, den funkar bättre. http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=364682

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nike54:

Med 12.6 beta dör skärmen helt för mig helt random, blir helt svart och fläkten börjar snurra 100%. När detta hände var det bara hard reset som gällde.
Tror de håller på att skruva med volten, det blir helt enkelt för låg volt ibland. Läste att drivrutinen beräknar volten dynamiskt beroende på ASIC-kvalitet eller nåt. Kör på AMD Catalyst 12.7 BETA (8.981.2 June 12) nu, den funkar bättre. http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=364682

Exakt samma sak hände ofta för mig på 12.6 Beta. Men inte nu på 12.4.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Exakt samma sak hände ofta för mig på 12.6 Beta. Men inte nu på 12.4.

Har du testat 12.7? Känner en som hade något liknande problem där skärmen blev knäpp men löste sig med 12.7.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zelxi:

Har du testat 12.7? Känner en som hade något liknande problem där skärmen blev knäpp men löste sig med 12.7.

Nej, jag kunde inte hitta någon download för 12.7 på AMDs hemsida, så jag tog 12.4.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rixxz:

Varför Engelska?

ingen aning.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk

Nu vet jag inte om du löst problemet, men som tidigare sagts så kan det vara ett hz problem. Likaså ett problem med att minnes frekvensen är för låg i 2d.

Du löser båda genom att använda dig av afterburner som jag ser att du har på din dator.

1. Stäng av AB. Leta upp filen MSIAfterburner.cfg på din dator.
2. Öppna filen och ändra raden: UnofficialOverclockingMode = 0 ( kan vara 1 här med) till UnofficialOverclockingMode = 2
3. Spara och stäng filen. Starta nu AB och klicka i att överklockningen startar med win.
4. Starta om datorn.
5. När datorn nu starta går ditt 7970 i 3D frekvenser hela tiden. vilket kommer resultera i helt flimmer fritt

Denna fixen är nått du kan använda dig av tills det kommer bättre drivers. Än så länge är det inga drivrutiner som löser mitt flimer. Endast denna fixen.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

om inte den övre fungerar så reklamera!