Macbook Air 13" konfiguration

Permalänk

Macbook Air 13" konfiguration

Nu har jag bestämt mig, det blir en Mac tillslut. Möjlighet att utveckla för iOS och allmänt intresse för vad OS X har att erbjuda var det som gjorde att vågen vägde till Macens fördel.

Har inga direkta planer på att använda mig av avancerad video eller bildredigering och datorn kommer bäras med mycket till föreläsningar och liknande så jag beslutade mig för att en MBA är det jag letar efter. Nu kommer jag till frågan: Hur ska jag konfigurera min MBA? mer specifikt CPU:n.

8 GB RAM är ganska givet, ingen fantastisk prisökning och det känns lika bra att mata in så mycket ram som möjligt på grund av uteblivna uppgraderingsmöjligheter. Men ni kanske tycker annat.

Det som jag dividerar lite över är huruvida man skulle slå till på en i5:a eller en i7:a. Har hört lite att i7:an skulle vara ganska högljud, är detta löst? Datorn kommer som sagt användas en del i skolan och vill inte att fläkten väsnas mitt under föreläsningar och liknande.

När jag ändå är igång så kan jag passa på att fråga en snabb fråga om Apples utbildningserbjudande nu i sommar. Jag har inte läst så mycket om det än men vad jag förstår så måste man vara antagen till en skola för att ta del av erbjudandet. Eftersom antagningarna sker först i mitten till sent i Juli så kommer jag inte kunna ta del av dessa erbjudanden för en dess. Skulle det funka att använda min systers CSN eftersom hon går på gymnasiet, blir det inte problem med att ett namn står på CSN och ett på kreditkortet? Ska googla runt lite i ämnet men om någon har erfarenhet så får dom gärna dela med sig

Permalänk
Medlem

Som du redan kommit fram till är 8 GB att föredra. Storlekskravet på SSDn känner du nog bäst till. När det kommer till CPUn så var ju förra generationen inte så intressant att uppgradera till i7 då det gav minimal förbättring men högre värme/ljud. Denna generationen ser ut att ha större skillnad i prestanda, men frågan är om det är tillräckligt för att motivera priset/eventuell värmeskillnad. Personligen hade jag nog valt i5+8 GB minne+256 GB SSD.

What's more interesting is that the high-end Core i7 (Sandy Bridge) MacBook Air from 2011 is roughly equivalent to the 2012 low-end Core i5 (Ivy Bridge) model from 2012.

Comparing between the low-end and high-end 2012 MacBook Airs is trickier; there's not such a significant performance increase between the two. The BTO MacBook Air is only about 10 to 20 percent faster than the low-end version on most tests here. That's fine if you're happy to spend the money
http://arstechnica.com/apple/2012/06/review-the-2012-macbook-...

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Om du vågar (lite risky med garantin) rekommenderar jag att ta billigast möjliga utformning och sen beställa SSD och RAM själv, en kompis köpte 2011-burken och 8 GB RAM för typ 600 + en 120 GB för 1200 kr, tvivlar starkt på att det blir billigare.

CSN-kortet kommer inte bli ett problem.

Oj sry såg att du skulle ha en Air, ta en Pro?? Viktskillnaden är väl sisådär 500 gram?

Är det Air du ska ta tycker jag definitivt du ska ta i5, den blir äckligt varm den där :/ Gillar den för designen men skulle aldrig välja den före Pro. Oavsett är 8 GB RAM ett bra val, jag har endast 4 i min men den är bara C2D så det är lugnt.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Kommer in å frågar lite..

Var in på elgiganten idag å köpte en förra gen macbook air med 1.7ghz 4gb ram, 128gb ssd & 13" för 9490:-

Det är till min tjej.. hon har en iphone så det var mycket därför hon ville ha den plus att den är snygg...

Tror att det är en i5 och säljaren sa att det är minimal skillnad mot den nyaste som de skulle ta 11990 för...

Vi sa att vi endast var ute efter en tyst och bra dator som håller längre än en Acer PC för 7000, som endast höll garantitiden ut plus en månad..

Tror ni hon klarar sig med denna eller kan det vara så att den kommer kännas gammal redan om ett år??
isåfall byter vi upp oss direkt..

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Skrivet av ErikR:

Kommer in å frågar lite..

Var in på elgiganten idag å köpte en förra gen macbook air med 1.7ghz 4gb ram, 128gb ssd & 13" för 9490:-

Det är till min tjej.. hon har en iphone så det var mycket därför hon ville ha den plus att den är snygg...

Tror att det är en i5 och säljaren sa att det är minimal skillnad mot den nyaste som de skulle ta 11990 för...

Vi sa att vi endast var ute efter en tyst och bra dator som håller längre än en Acer PC för 7000, som endast höll garantitiden ut plus en månad..

Tror ni hon klarar sig med denna eller kan det vara så att den kommer kännas gammal redan om ett år??
isåfall byter vi upp oss direkt..

Jag hade nog köpt den till priset 9490 utan att tveka en sekund om alternativet vore den nya för 11990.

De två enda stora skillnaderna verkar av allt att döma vara USB3 samt. "möjligheten" att välja till 8gb ram. Skall man ändå inte uppgradera det senaste så är 2500kr ganska mycket för 2x usb3 portar. Prestandan är bättre på den nya processorn men bara marginellt och ssd:n är snabbare men för dagligt användande skulle den från 2010 räcka väl, särskilt i storleken 128gb. Batteritid, chassi, tangentbord, skärm, touchpad, etc. skall vara precis samma.

Permalänk
Medlem

okej, Tack..

Ang garantin?

Hur kommer det sig att det endast är 1års garanti på macbook???

Asus har 2 år
Acer har 1år = samma som apple ????????????

Så då funderar jag i dessa banor..
Står inte Apple för att deras produkter ÄR kvalitet och är fega.. jag skulle nästan kunna tro med tanke på varumärkets styrka och deras val av material, deras Operativsystem osv... att det skulle kunna lämna 4-5 år...

De skulle nog ha råd att göra det... Ofta är det ju inte ens ursprungsfel på grejjerna som är trasigt utan oftare är det att man tappat den eller liknande som gör att en dator går sönder...

Vad tycker ni? är det många som har problem med sina datorer?

Tex många dyrare klädmärken lämnar ofta 5år eller livstids garanti osv..

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

När det gäller garantin, så är det en av de största nackdelarna med Apples produkter. Samtliga produkter gjorda av dem så ingår det bara ett års garanti vad jag vet (rätta mig om jag har fel). Hurvida Macbook är hållbar eller ej, är jag inte rätt person att svara på. Har bara haft min MBP (late 2011) några månader, men på något sätt känns den robust. Har t.ex. vänner som haft sin/sina MB i många år utan problem. Men det är somsagt en nackdel att ha i åtanke när man köper deras produkter.

Permalänk
Skrivet av ErikR:

okej, Tack..

Ang garantin?

Hur kommer det sig att det endast är 1års garanti på macbook???

Asus har 2 år
Acer har 1år = samma som apple ????????????

Så då funderar jag i dessa banor..
Står inte Apple för att deras produkter ÄR kvalitet och är fega.. jag skulle nästan kunna tro med tanke på varumärkets styrka och deras val av material, deras Operativsystem osv... att det skulle kunna lämna 4-5 år...

De skulle nog ha råd att göra det... Ofta är det ju inte ens ursprungsfel på grejjerna som är trasigt utan oftare är det att man tappat den eller liknande som gör att en dator går sönder...

Vad tycker ni? är det många som har problem med sina datorer?

Tex många dyrare klädmärken lämnar ofta 5år eller livstids garanti osv..

Svårt att säga men kvalitets"känslan" är hög. Jag tänker ibland att det kan ha att göra med deras "3 year apple care" som inkluderar mer än bara garanti men skulle tappa mycket värde om den vanliga garantin var 2-3 år.

Permalänk
Skrivet av ErikR:

okej, Tack..

Ang garantin?

Hur kommer det sig att det endast är 1års garanti på macbook???

Asus har 2 år
Acer har 1år = samma som apple ????????????

Så då funderar jag i dessa banor..
Står inte Apple för att deras produkter ÄR kvalitet och är fega.. jag skulle nästan kunna tro med tanke på varumärkets styrka och deras val av material, deras Operativsystem osv... att det skulle kunna lämna 4-5 år...

De skulle nog ha råd att göra det... Ofta är det ju inte ens ursprungsfel på grejjerna som är trasigt utan oftare är det att man tappat den eller liknande som gör att en dator går sönder...

Vad tycker ni? är det många som har problem med sina datorer?

Tex många dyrare klädmärken lämnar ofta 5år eller livstids garanti osv..

Apple vill att du köper "Apple Care". Dock har du två (2) års garanti för denna typ av varor som du köpt i Sverige/EU. Så du har två år, enligt lagen. Det du får för att köpa Apple Care är väll en mer smärtfri "premium" resa om du får problem (inte behöva hävda din lagstadgade rätt). Men ja det är dåligt av Apple att inte upplysa konsumenten bättre när hen köper maskinen.

Sen så är det rätt god kvalité, min MacBook från 2007 funkar fortfarande (batteriet är dock dött och disken börjar bli rätt seg). Övriga Mac:ar jag har rullar också på fint.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Apple vill att du köper "Apple Care". Dock har du två (2) års garanti för denna typ av varor som du köpt i Sverige/EU. Så du har två år, enligt lagen. Det du får för att köpa Apple Care är väll en mer smärtfri "premium" resa om du får problem (inte behöva hävda din lagstadgade rätt). Men ja det är dåligt av Apple att inte upplysa konsumenten bättre när hen köper maskinen.

Där tog du fakta ur luften.
Det finns ingen lag i Sverige som säger att ett företag måste lämna någon garanti över huvud taget.
Däremot så har man rätt till 3 års reklamationsrätt, men det är dock en helt annan femma.

Om varan är äldre än 6 månader och du vill nyttja din reklamationsrätt så måste du som kund bevisa att felet på varan är ett ursprungsfel som existerade redan vid köpet. Och inget du har skapat.

Permalänk
Skrivet av Ericson:

Där tog du fakta ur luften.
Det finns ingen lag i Sverige som säger att ett företag måste lämna någon garanti över huvud taget.
Däremot så har man rätt till 3 års reklamationsrätt, men det är dock en helt annan femma.

Om varan är äldre än 6 månader och du vill nyttja din reklamationsrätt så måste du som kund bevisa att felet på varan är ett ursprungsfel som existerade redan vid köpet. Och inget du har skapat.

Woops, menade givetvis reklamanationsrätt. Vidare gäller endast garanti för farbrikationsfel så enda reella skillnaden är att du, med garanti, inte ska behöva bevisa att felet på varan är ett ursprungsfel. Vilket du nog dock kommer behöva göra på ett eller annat vis även med garanti. Det ska dock nämnas att Apple brukar vara väldigt trevliga, hjälpsamma och utföra det mesta utan att fråga så mycket.

(Jag har Apple Care då jag inte orkar "bråka" )

Visa signatur