Vad tänker du på när du hör låten?

Permalänk
Medlem

Vad tänker du på när du hör låten?

Hej!

Jag sitter här med en kopp kaffe på morgonen och lyssnar på gammal god musik och kom o tänka på en sak.

Nästan alltid när jag lyssnar på en gammal låt så slutar det med att jag sitter och stirrar in i väggen och tänker tillbaks när jag hörde låten/låtarna första gången.

Så jag tänkte att vi kan dela med oss av några gamla godingar som ni har favoriserat.

Dagens musik undanbedes då jag avskyr disco dunk och studioproducerat skräp då artisterna inte har talang nog att framföra låtarna så att det låter bra utan mixerbord och autotune.

Jag börjar väl då:

http://open.spotify.com/track/6XEysbcEkaYEPo6BgEPkMI

http://open.spotify.com/track/0iU953i5T8kF19abz9DOA3

http://open.spotify.com/track/3pbFhWTD1z2ltcQvrRo2Tk

Dela gärna med er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callema:

Hej!

Jag sitter här med en kopp kaffe på morgonen och lyssnar på gammal god musik och kom o tänka på en sak.

Nästan alltid när jag lyssnar på en gammal låt så slutar det med att jag sitter och stirrar in i väggen och tänker tillbaks när jag hörde låten/låtarna första gången.

Så jag tänkte att vi kan dela med oss av några gamla godingar som ni har favoriserat.

Dagens musik undanbedes då jag avskyr disco dunk och studioproducerat skräp då artisterna inte har talang nog att framföra låtarna så att det låter bra utan mixerbord och autotune.

Jag börjar väl då:

http://open.spotify.com/track/6XEysbcEkaYEPo6BgEPkMI

http://open.spotify.com/track/0iU953i5T8kF19abz9DOA3

http://open.spotify.com/track/3pbFhWTD1z2ltcQvrRo2Tk

Dela gärna med er

Vet inte riktigt vad jag tänker på, bara att jag inte gillar det.
Tanken som slår mig efter ett tag i låten (This Is My Life) är att han som sjunger är en tragisk person med ett skitigt liv, men som ändå försöker övertala sig om att allt är bra.

Mitt bidrag: Denna låt får varenda hår på min kropp att resa sig och ge mig rejält med gåshud, varenda jävla gång jag hör den. Det är så sinnessjukt bra, genialiskt, det är musik. Det finaste jag någonsin hört.

http://www.youtube.com/watch?v=ybelpkyt3tg

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Vissa låtar sätter jag i samband med saker, men inte var jag hörde den första gången... men t.ex. om jag lyssnade på en låt väldigt mycket när jag gjorde X, så kommer jag minnas det för alltid. Orkar inte komma på några exempel direkt, men det händer ganska ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtntwg:

Vet inte riktigt vad jag tänker på, bara att jag inte gillar det.
Tanken som slår mig efter ett tag i låten (This Is My Life) är att han som sjunger är en tragisk person med ett skitigt liv, men som ändå försöker övertala sig om att allt är bra.

Mitt bidrag: Denna låt får varenda hår på min kropp att resa sig och ge mig rejält med gåshud, varenda jävla gång jag hör den. Det är så sinnessjukt bra, genialiskt, det är musik. Det finaste jag någonsin hört.

http://www.youtube.com/watch?v=ybelpkyt3tg

Ska jag vara ärlig så var din länk det absolut sämsta jag hört, och då har jag hört mkt underligt. Skulle, utan att ljuga, kunna säga att jag heldre lyssnar på justin bieber i 10 timmar än den där låten

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Vissa låtar sätter jag i samband med saker, men inte var jag hörde den första gången... men t.ex. om jag lyssnade på en låt väldigt mycket när jag gjorde X, så kommer jag minnas det för alltid. Orkar inte komma på några exempel direkt, men det händer ganska ofta.

Jag har en sån låt jag minns speciellt mkt, det var nån mörkhyad artist med kritvitt hår och låten hette "thong song", kopplar ihop den låten med diablo 2 act 2. *skäms*

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Ska jag vara ärlig så var din länk det absolut sämsta jag hört, och då har jag hört mkt underligt. Skulle, utan att ljuga, kunna säga att jag heldre lyssnar på justin bieber i 10 timmar än den där låten

Det börjar dock ganska lovande med en blandning av Forever Young och Terminator temat!

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Det börjar dock ganska lovande med en blandning av Forever Young och Terminator temat!

Håller med, trodde låten skulle va bra när jag hörde introt, men sen när man hörde sången och att musiken aldrig tog sig så vart det skit av alltihop ^^

Permalänk
Medlem

Här i byn har vi marknad 2 gånger om året och på området brukar det finnas ett mindre (mobilt) tivoli. Och en låt som alltid spelas vid dessa åkattraktioner är "Girls just want to have fun" med Cyndi Louper. Den spelades så flitigt så jag kallar den numera för "marknadslåten", det känns liksom inte som om jag varit på marknaden om jag inte hört den.

Fotnot: Tycker om 80-tals musik men har aldrig gillat vare sig denna artist eller denna låt.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Har också en låt jag kopplar ihop med marknader nu när du säger det,

Modern Talking - your my heart, your my soul

Är inte säker på att låten heter så men refrängen går så iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Ska jag vara ärlig så var din länk det absolut sämsta jag hört, och då har jag hört mkt underligt. Skulle, utan att ljuga, kunna säga att jag heldre lyssnar på justin bieber i 10 timmar än den där låten

Du har så fel.

Släng upp ett eget bidrag då, så jag får se vad du har för trevlig smak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callema:

Gasoline - This is my life.

Tar mig till sommaren -86.

Jag är 16 år & har en bra schackkompis som heter Ingmar.
Vi har en gemensam polare till, Peter, som har körkort & en brun DAF.
DAF:en tar oss överallt med däckskrik i alla kurvor som finns (skräpdäck)
på ett hysteriskt roligt sätt & Ingmar spelar Gasoline för jämnan.

Vi solar & badar hela dagarna & super halva nätterna.
Brudarna hänger i klasar för jag är rockgitarrist & långhårig, - och yngst.

Tajder det. No Regrets.

Permalänk
Medlem

Deja Vu - Iron Maiden http://www.youtube.com/watch?v=oMsDKzTNhKY .
Denna låt var den första på somewhere in time skivan. Jag hörde den runt -08 efter att ha börjat få upp intresset för rock och heavy metal. Jag minns det väldigt väl. Jag satt på ett plan och väntade på att take off. Jag reagerade direkt på hur futuristisk känsla musiken hade. Den lät väldigt annorlunda från så mycket annan musik. Den har en känsla som är väldigt speciell. Jag fastnade direkt för skivan och den här låten. Det som jag verkligen gillar i den är gitarrerna.

Varje gång jag hör gitarrerna i början på låten tas jag tillbaka i minnet till flygstolen, och den där känslan av att åka iväg till något nytt ställe. Den där nervositeten och spänningen jag fortfarande får av att resa iväg. Det är fortfarande en av mina favoritlåtar att sätta på när man sitter i flygstolen och väntar på att lyfta.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Är inte hemma och kommer inte åt Youtube här, men lägger in länkar till musiken sen.

Corona - Baby baby. (12 år gammal och åker virvelvinden på Storsjöyran i Östersund)
Dr Bombay - Rice and curry (mina småsyskon framträder med en egenkomponerad dans på en släktträff för många många år sedan)
Kaoma - Lambada (mitt första riktiga "musikminne" då jag sitter i vardagsrummet bredvid pappas silverfärgade Sony stereo)
Kiss - I love it loud (mamma ropar att jag ska komma till TVn. Det är Sikta mot stjärnorna. Första gången jag stötta på Kiss musik. hehe)
Svenne Rubins - Långa bollar på Bengt (jag och en kompis ligger på gräsmattan och kollar på molnen. Ett av de bästa minnena jag har från honom. Han dog knappt ett år efter det. Bara 10 år gammal)

Finns mycket såna här minnen, men det var ett lite axplock iaf.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk
Medlem

Rolig tråd, har lite låtar jag förknippar med olika saker:

The Offspring - The kids aren't alright, åkte genom ett ladutak och bröt 9 tår, vänster ankel samt vänster handled. (Ryser
fortfarande i kroppen när den spelas på radio)

Raised First - Killing It, när oskulden åkte. (Brudens val av låt, bra band dock)

Rise Against - Blood to bleed, första gången gitarren åkte i väggen och gick i tusen bitar (gick loss lite väl hårt och snubblade på ett par skor in i väggen)

Jon bon Jovi - Blaze of Glory, en god vän som kämpat med flera hjärntumörer hade inte mycket tid kvar efter flera års behandlingar. Sista han ville göra var att åka hem och se sin gård en sista gång. Ambulansen kör upp på hans uppfart, låten spelas i bakgrunden, dörrarna öppnas och han säger "Nu är jag hemma" sen slöt han ögonen och gick bort.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk

Första gången man hörde 1:38 när låten kommer igång lika magisk då som nu.....

Sen 2:44 ja jösses

Dold text

Musik ska byggas av glädje

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Ska jag vara ärlig så var din länk det absolut sämsta jag hört, och då har jag hört mkt underligt. Skulle, utan att ljuga, kunna säga att jag heldre lyssnar på justin bieber i 10 timmar än den där låten

Skrivet av mtntwg:

Du har så fel.

Släng upp ett eget bidrag då, så jag får se vad du har för trevlig smak.

Skickades från m.sweclockers.com

I trådens anda så handlar det ju inte om rätt och fel. Minnen, nostalgi och känslor kopplade till en låt är ju extremt personligt. Jag får, precis som mtntwg skriver, gåshud över hela kroppen när jag lyssnar på System of a Downs Mezmerize (http://open.spotify.com/album/5F2uZcRz9zWASUYswCgwHl), även om jag relativt objektivt kan säga att det inte är superbra, eller långt ifrån det bästa från SOAD. Men albumet släpptes i samband med en klassresa till Polen, Tjeckien och diverse koncentrationsläger, då jag lyssnade sönder albumet, så det finns en himla massa känslor kopplade till det för mig.

Visa signatur

Bleak