Datorn blir instabil när vattenblocket monteras på grafikkortet

Permalänk
Medlem

Datorn blir instabil när vattenblocket monteras på grafikkortet

LÖST:
Satte dit ett EK-FC7950 som löste problemet toppar på 50 grader efter nästan en timmes FurMark
Original fråga:
Datorn blir instabil när vattenblocket monteras på grafikkortet (LÖST)
ränker med 3-10 sec (FurMark) för att problem uppstår
och sedan fungerar bra när man monterar tillbaka original kylare (växlat 2 ggr redan)

Fläkt blåser på moderkort och grafikkort
GPU blocket är ett enklare som bara kyler GPU kärnan det är i stort set vad original kylare gör också
en koppar platta använd så att gpu och vattenblock får god kontakt
Inget i datorn verkar överhettat
Hårdiskar och cpu kyls också med andra vattenblock
En 200x400 radiator och 2 st 180 fläktar kyler vattnet

Prylar
SilverstoneTJ06, Intel X25-M G2 80GB SSD, Win7 64, Gigabyte GA-990FXA-UD5, AMD 965BE, RAM 8GB, HD7950, Dell 27" U2711

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara att VRM:en inte får den kylning den behöver utan fläkt. Är där någon kylfläns på denna?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

GPU blocket är ett enklare som bara kyler GPU kärnan

Här är problemet. Fläkten i orginalkylaren ligger betydligt närmare komponenterna som mest troligt orsakar problemen (VRM, ev. minnena) och klarar av att kyla dem tack vare närheten.

Vad händer ifall du sätter en fläkt 2cm ifrån grafikkortet riktade mot VRM:erna?

Permalänk
Medlem

höll en 1500rpm 140mm fläkt ca 7cm på full fräs och fotfarande samma sak
Jag fundra på att köpa Alphacool NexXxoS ATXP ATI 7970/50 Serie V2 men då vill man veta att det löser problemet
Min andra tanke är att vatten-kylnings-systemet sprider störningar mellan komponenter på något sätt

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

höll en 1500rpm 140mm fläkt ca 7cm på full fräs och fotfarande samma sak
Jag fundra på att köpa Alphacool NexXxoS ATXP ATI 7970/50 Serie V2 men då vill man veta att det löser problemet
Min andra tanke är att vatten-kylnings-systemet sprider störningar mellan komponenter på något sätt

Om du tänker köpa ett vattenblock rekommenderar jag att du skaffar ett bättre än Alphacools, t.ex. Aquacomputers eller EKs 7950 serie som ska vara av bättre kvalitet. Alla vattenblock för 7950 referens passar på ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

höll en 1500rpm 140mm fläkt ca 7cm på full fräs och fotfarande samma sak
Jag fundra på att köpa Alphacool NexXxoS ATXP ATI 7970/50 Serie V2 men då vill man veta att det löser problemet
Min andra tanke är att vatten-kylnings-systemet sprider störningar mellan komponenter på något sätt

7cm är för långt bort : p

Ifall vattenblocket störde komponenterna (dvs kortslöt), så skulle datorn inte starta öht, så det är ingen fara.

Men ja, byte av vattenblock är ju det som gäller.

Permalänk
Medlem

(LÖST)
Satte dit ett EK-FC7950 som löste problemet toppar på 50 grader efter nästan en timmes FurMark

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel