Permalänk
Medlem

Hjälp mig i djungeln av fläktar.

Har haft en tanke att byta ut eller lägga till fler fläktar i min dator.
Jag har ett Define R3 chassi med två fläktar in-luft i fronten och en som utblås bak. De två är Fractals egna varianter och den andre är en Nexus (om jag minns rätt).

Funderar på lägga till ytterligare två fläktar, men var? En i topp repsektive botten, eller en i sidan på chassit och i toppen?
Men det blir ju ett lite senare problem.

Det stora problemet nu är vilka fläktar jag skall införskaffa. Finns ju 121 olika 120mm fläktar listade på prisjakt. Allt mellan 30kr och 545kr!
Kan ju klargöra redan nu att jag är ekonomisk (läs snål ) av mig och tänker inte lägga 200kr styck för en fläktstackare.
Sen är det den praktiska aspekten på det hela också. Har ju inte så mycket nytta av fina dyra fläktar när/om sambon får redan på att jag lagt 800+kr på lite fläktar till datorn. If you're dead you can't use it.

Oj då, blev visst ett litet sidospår

OK, vad rekomenderar ni? Om jag säger en budget på runt 75kr per fläkt?
Vad ska jag ha de till undrar ni? Min huvudsyssla är ju spelande på datorn, så de får gärna prestera på det planet. Men även vara tysta när datorn står i idle.
Ni får gärna ge era synpunkter på konfigurationen av fläktarna i chassit också.

Tacksam för hjälpen!
/napahlm

Permalänk

Personligen skulle jag nog använda de tre fläktar du redan har och sätta dem som utblås bak och topp, samt inblås på sidan. I de flesta fall brukar det vara bättre än att ha en massa inblås i fronten. Prova och se vad som händer. Tumregel jag brukar ha är att använda mer utblås än inblås, inblås behövs bara när du har en viss komponent som behöver en riktad luftström mot sig, i andra fall får du ett "automatiskt" insug ifall du använder en fläkt som utblås. Jag hoppas du förstår.

Hur många hårddiskar har du? Har du färre en fyra ser jag ingen större anledning till fläkt framtill, se bara till att hårddiskarna har utrymme mellan varandra.

EDIT: Kan även rekommendera att du optimerar luftgenomströmningen genom att täcka för de fläkthål du inte använder, t.ex. ena i toppen, hål i botten samt i områden vid fronten där inga hårddiskar vistas. Personligen kör jag med packtejp/eltejp och papper för att täcka hål, men vill man kan det säkert göras snyggare.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Hmm, förstår hur du menar, men jag har lärt mig att man ska ha fler insug än utblås för att skapa ett tryck i chassit. För att på så vis hålla dammet ute.
Har tänkt rikta en fläkt mot grafikkorten, har två i crossfire, som jag tycker blir varma.

Hårddiskar har jag bara två så kanske ska flytta runt lite fläktar.

Tycker dock att mina fläktar väsnas lite väl. Därför jag vill byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.coolingstuff.se/p/255/phobya-nano-g-12-silent-1500... grymt nöjda med mina Phobya iaf, coolingstuff.se har ett par i olika storlekar och färger

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hmm, förstår hur du menar, men jag har lärt mig att man ska ha fler insug än utblås för att skapa ett tryck i chassit. För att på så vis hålla dammet ute.
Har tänkt rikta en fläkt mot grafikkorten, har två i crossfire, som jag tycker blir varma.

Hårddiskar har jag bara två så kanske ska flytta runt lite fläktar.

Tycker dock att mina fläktar väsnas lite väl. Därför jag vill byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Låt mig bara påpeka en sak:

"jag vill ha en fläkt som kostar max 75kronor och som är bättre än en fläkt som kostar 90kr (fractal) och den skall dessutom kyla mina grafikkort bättre samt vara tystare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Personligen skulle jag nog använda de tre fläktar du redan har och sätta dem som utblås bak och topp, samt inblås på sidan. I de flesta fall brukar det vara bättre än att ha en massa inblås i fronten. Prova och se vad som händer. Tumregel jag brukar ha är att använda mer utblås än inblås, inblås behövs bara när du har en viss komponent som behöver en riktad luftström mot sig, i andra fall får du ett "automatiskt" insug ifall du använder en fläkt som utblås. Jag hoppas du förstår.

Hur många hårddiskar har du? Har du färre en fyra ser jag ingen större anledning till fläkt framtill, se bara till att hårddiskarna har utrymme mellan varandra.

EDIT: Kan även rekommendera att du optimerar luftgenomströmningen genom att täcka för de fläkthål du inte använder, t.ex. ena i toppen, hål i botten samt i områden vid fronten där inga hårddiskar vistas. Personligen kör jag med packtejp/eltejp och papper för att täcka hål, men vill man kan det säkert göras snyggare.

Den tumregeln var ingen höjdare. Sen jag började köra mer in än ut så slipper jag damm i varenda springa på caset. Tror definitivt att fler in än ut är rätt väg att gå, typ en extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -GufuX-:

Låt mig bara påpeka en sak:

"jag vill ha en fläkt som kostar max 75kronor och som är bättre än en fläkt som kostar 90kr (fractal) och den skall dessutom kyla mina grafikkort bättre samt vara tystare"

Inte MAX,utan runt 75kr.
Man kan väl få önska, vet någon så berätta gärna.
Visst kan ses som en svår uppgift.

Kan man förresten lita på vad tillverkarna säger om ljudnivån på sina fläktar? Tycker det varierar mycket. De kallas silent men kan ligga mellan 9db och 32db!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Scythe Slip Stream i valfri hastighet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Hmm, förstår hur du menar, men jag har lärt mig att man ska ha fler insug än utblås för att skapa ett tryck i chassit. För att på så vis hålla dammet ute.
Har tänkt rikta en fläkt mot grafikkorten, har två i crossfire, som jag tycker blir varma.

Hårddiskar har jag bara två så kanske ska flytta runt lite fläktar.

Tycker dock att mina fläktar väsnas lite väl. Därför jag vill byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av cracko:

Den tumregeln var ingen höjdare. Sen jag började köra mer in än ut så slipper jag damm i varenda springa på caset. Tror definitivt att fler in än ut är rätt väg att gå, typ en extra.

Intressant, mindre damm på detta vis? Detta behöver jag prova, har alltid trott att det haft motsatt effekt att ha mer insug, speciellt framtill nära golvet. Man lär sig något nytt var dag verkar det som. Jo, ifall fläktarna väsnas hemskt vore det nog en bra idé som du tänkte att köpa fler fläktar och försöka köra dem i lägre hastighet, men när jag kollat på inet.se så verkar recensionerna peka på att många billiga fläktar avger missljud vid lägre hastigheter, så tyvärr har jag inga bra tips på några speciella fläktar i dagsläget i denna prisklass - jag tror dock det lönar sig att betala ca 100kr per fläkt snarare än ca 75kr för att få aningen bättre byggkvalitet.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man ser Gentle Typhoon överallt. Så de borde vara bra.

Annars borde du kanske satsa på PWM fläktar så att de varvar ner i Idle.
"Noctua NF-F12 PWM" - Noctua är kända för bra men fula fläktar.
Känner du dig äventyrlig kan du kanske testa "Corsair Air Series SP120" (jag tror de är rätt nya så det är väll få som vet något vettigt om dem)

EDIT: "Noiseblocker Multiframe M12" verkar rätt hygglig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

http://www.coolingstuff.se/p/255/phobya-nano-g-12-silent-1500... grymt nöjda med mina Phobya iaf, coolingstuff.se har ett par i olika storlekar och färger

De lyser inte och håller på väl? Vill inte ha några extra ljuskällor i sovrummet

Skrivet av Rydisen:

Scythe Slip Stream i valfri hastighet.

Har tittat på dom. Har du själv och är du i så fall nöjd?

Skrivet av exodeus:

Jag tycker att man ser Gentle Typhoon överallt. Så de borde vara bra.

Annars borde du kanske satsa på PWM fläktar så att de varvar ner i Idle.
"Noctua NF-F12 PWM" - Noctua är kända för bra men fula fläktar.
Känner du dig äventyrlig kan du kanske testa "Corsair Air Series SP120" (jag tror de är rätt nya så det är väll få som vet något vettigt om dem)

EDIT: "Noiseblocker Multiframe M12" verkar rätt hygglig också.

Är PWM någon typ av fläktstyrning? Funkar det kopplat direkt till moderkortet, så det inte behövs någon utrustning utöver det?
Corsair's nya är riktigt häftiga. Skräms lite av att de är speccade till 35db och kostar 212kr styck, kan ju få Noctua billigare! Låter nog någon annan testa först

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har tittat på dom. Har du själv och är du i så fall nöjd?

Är PWM någon typ av fläktstyrning? Funkar det kopplat direkt till moderkortet, så det inte behövs någon utrustning utöver det?

Har själv 800 RPMs varianten som flyttar Ok med luft (bra för den hastigheten) och de är tysta, ett svagt sus om man har örat 10 cm ifrån dem.

PWM-kontakt skiljer sig från en vanlig 3-pin genom att den har en extra pin, så kontakterna på moderkortet måste också ha 4-pin. Kolla på CPU_fan, de har alltid (?) 4-pin/PWM.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Noctuna fläktar (stavning) dom är tyssta och har bra luftflöde

Permalänk
Medlem

Noctua är som sagt väldigt kända för att vara tysta men jag skulle ta en titt på corsairs nya fläktar som värkar vara ganska bra och en hel del snyggare än noctua.

Permalänk
Medlem

Du sätter dom 2 fractal fläktarna du har i fronten och använder fläktstyrningen som kom med chassit till dom.

Sen sätter du en Scythe slip stream 120 mm PMW (70-80 :- plus porto) där bak och låter datorn "styra den" via mobo'ts chassifläkt uttag. Du kan ställa fläkten i 2 band efter behov. Det lägre bör räcka bra, men du har möjligheten att byta till ett högre band om temperaturerna blir höga. Då låter den dock en hel del.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=518902

Sen sätter du 1 Scythe slip stream 140 mm i botten, inblås, (alt en 120 mm om PSU'n är stor) och en 140 mm i taket, utblås. 800 rpm bör räcka (500 rpm om du kör svalt system, 1200 rpm och det är hett). Också runt 70-80 :- st)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=554378

(Sidofläkt kör du bara om du kör CF/SLI med temperaturproblem, annars skapar det för mycket turbulens i chassit. Och övertryck som andra påpekat är en fördel)

Inte det absolut tystaste system du kan få, men bland det tystaste/bäst luftflöde du kan få i den här prisklassen, vill du ha det tystare så kostar det lite mer. Men du ville ju ha konkreta förslag i den här prisnivån så här är ett.

Permalänk
Skrivet av chaos_maniac:

Intressant, mindre damm på detta vis? Detta behöver jag prova, har alltid trott att det haft motsatt effekt att ha mer insug, speciellt framtill nära golvet. Man lär sig något nytt var dag verkar det som. Jo, ifall fläktarna väsnas hemskt vore det nog en bra idé som du tänkte att köpa fler fläktar och försöka köra dem i lägre hastighet, men när jag kollat på inet.se så verkar recensionerna peka på att många billiga fläktar avger missljud vid lägre hastigheter, så tyvärr har jag inga bra tips på några speciella fläktar i dagsläget i denna prisklass - jag tror dock det lönar sig att betala ca 100kr per fläkt snarare än ca 75kr för att få aningen bättre byggkvalitet.

Så länge du har dammfilter på alla fläktar som är insug så är det bäst att ha fler in än ut, det ger övertryck i lådan vilket för att luft pressas ut i springor och hål, detta resulterar i mindre damm i lådan. Om du har fler ut än in, så kommer lådan suga in luft i dessa springor istället, luft som oftast tar med sig damm då dessa hål och springor oftast inte har ett filter.

Gentle typhoonfläktar kan jag förövrigt rekommendera.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Eftersom många tipsar om Gentle Typhoon så kanske jag ska lägga till att dom och Slip Stream tillverkas av samma företag, Scythe.

Typhoon'en finns dock inte i 140 mm variant, eller som PMW. Och en 140 mm Slip stream på 800 rpm flyttar 43 CFM med 14 dB, medan en Gentle Typhoon 120 mm på 1150 rpm "bara" flyttar 38 CFM med 16 dB ljud. 140 mm fläkten är helt enkelt effektivare tack vare sin storlek. Och eftersom R3'an kan ta 140 mm i taket och botten (beroende på PSU storleken) så rekommenderas det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Har haft en tanke att byta ut eller lägga till fler fläktar i min dator.
Jag har ett Define R3 chassi med två fläktar in-luft i fronten och en som utblås bak. De två är Fractals egna varianter och den andre är en Nexus (om jag minns rätt).

Funderar på lägga till ytterligare två fläktar, men var? En i topp repsektive botten, eller en i sidan på chassit och i toppen?
Men det blir ju ett lite senare problem.

Det stora problemet nu är vilka fläktar jag skall införskaffa. Finns ju 121 olika 120mm fläktar listade på prisjakt. Allt mellan 30kr och 545kr!
Kan ju klargöra redan nu att jag är ekonomisk (läs snål ) av mig och tänker inte lägga 200kr styck för en fläktstackare.
Sen är det den praktiska aspekten på det hela också. Har ju inte så mycket nytta av fina dyra fläktar när/om sambon får redan på att jag lagt 800+kr på lite fläktar till datorn. If you're dead you can't use it.

Oj då, blev visst ett litet sidospår

OK, vad rekomenderar ni? Om jag säger en budget på runt 75kr per fläkt?
Vad ska jag ha de till undrar ni? Min huvudsyssla är ju spelande på datorn, så de får gärna prestera på det planet. Men även vara tysta när datorn står i idle.
Ni får gärna ge era synpunkter på konfigurationen av fläktarna i chassit också.

Tacksam för hjälpen!
/napahlm

Om du kan gå upp till 114kr per fläkt så kan jag rekommendera Enermax Magma

http://www.coolingstuff.se/p/212/enermax-ucma12-magma

Riktigt bra fläktar som kyler bra och är relativt tysta, använder själv 8 st, 4 till vattenkylningen och 4 till chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorp:

Eftersom många tipsar om Gentle Typhoon så kanske jag ska lägga till att dom och Slip Stream tillverkas av samma företag, Scythe.

Typhoon'en finns dock inte i 140 mm variant, eller som PMW. Och en 140 mm Slip stream på 800 rpm flyttar 43 CFM med 14 dB, medan en Gentle Typhoon 120 mm på 1150 rpm "bara" flyttar 38 CFM med 16 dB ljud. 140 mm fläkten är helt enkelt effektivare tack vare sin storlek. Och eftersom R3'an kan ta 140 mm i taket och botten (beroende på PSU storleken) så rekommenderas det.

Vad jag har läst på andra forum och tester så verkar Slip Stream ge ifrån sig mer ljud och sämre luftflöde än gentle typhoon. Kommer tyvärr inte ihåg vilka tester och vilka forum då det var över 1 år sedan jag kollade...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Angående Corsair's fläktar. Ser nu att det är dubbelpack, alltså två fläktar för ~212kr. Det gjorde det hela mer intressant faktiskt.

Plockade ihop ett pack 120mm och en 140mm till summan av 403kr på Inet. Sen tillkommer frakten på 59, men har inte sweclockers en kod för fraktfritt?
Kan nog nästan tänka mig att slå till på dessa för 400kr Visst var mer än vad jag tänkte mig från början, men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Vad jag har läst på andra forum och tester så verkar Slip Stream ge ifrån sig mer ljud och sämre luftflöde än gentle typhoon. Kommer tyvärr inte ihåg vilka tester och vilka forum då det var över 1 år sedan jag kollade...

Det borde inte stämma då gentle typhoon har kullager istället för slip streams glidlager, glidlager är i teorin tystare (speciellt på lågvarviga fläktar) men har kortare livslängd.

För övrigt så säger antecs ingenjörer att man ska ha undertryck i lådan (fler fläktar ut än in), om man bortser från damm, för optimal kylning. Därav deras val att ha 3 ut och 0 in som standard i P280.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Angående Corsair's fläktar. Ser nu att det är dubbelpack, alltså två fläktar för ~212kr. Det gjorde det hela mer intressant faktiskt.

Plockade ihop ett pack 120mm och en 140mm till summan av 403kr på Inet. Sen tillkommer frakten på 59, men har inte sweclockers en kod för fraktfritt?
Kan nog nästan tänka mig att slå till på dessa för 400kr Visst var mer än vad jag tänkte mig från början, men men.

http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid... !

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Inte MAX,utan runt 75kr.
Man kan väl få önska, vet någon så berätta gärna.
Visst kan ses som en svår uppgift.

Kan man förresten lita på vad tillverkarna säger om ljudnivån på sina fläktar? Tycker det varierar mycket. De kallas silent men kan ligga mellan 9db och 32db!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det kan man inte riktigt, de flesta tillverkare mäter ljud på oilika sätt och vinklar det rätt rejält. Finns någon hemsida som har massa oberoende tester av fläktar.. kommer inte ihåg för 5 öre vad den heter dock, någon annan som har länk?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Aha. Så jag måste lägga till något mer för att få det fraktfritt... Kanske ska fråga min bror om han behöver något till sin dator. Så kan vi samfrakta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Nej det kan man inte riktigt, de flesta tillverkare mäter ljud på oilika sätt och vinklar det rätt rejält. Finns någon hemsida som har massa oberoende tester av fläktar.. kommer inte ihåg för 5 öre vad den heter dock, någon annan som har länk?

Sidan heter silentpcreview.com. Sista fläkttesten hittar man här http://www.silentpcreview.com/Fan_Roundup_6_Scythe_Noiseblocker_Antec_Nexus_Thermalright

Kan själv rekommendera Scythe GT.

Visa signatur

Silverstone TJ08-E | i7 2600K @4,5GHz | Asus Maximus V Gene | 16GB Vengeance 1600 MHz | Corsair AX850W | EVGA GTX 780 Ti SC | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC360 | Samsung 830 256GB SSD | WD20EARX 2TB | Vattenkylning |

Permalänk
Medlem

Nej dom Phobya som jag har lyser inte, har 2st 120 och 3st 140, men däremot den stora i taket på 180 lyserlitegrann

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag kör en grov chansning och beställer dessa. 3st 120mm och 2st 140mm.
Placerar 2st 120mm i fronten in, 1st 140mm i botten in (kanske koppla dessa till fläktkontrollern?). Ut har jag 120mm bak och 140mm i toppen.
Tänker att de ser rätt mycket ut som Schyte's varianter med liknande design på fläktbladen och satta till 1000rpm så bör de vara tysta. Men det var den vita färgen som blev dealbreakern här. Kommer att se så jäkla snyggt ut i mitt vita R3 Bra eller dåliga? Återstår att se.

Tackar alla som bidragit med tips och information för hjälpen.