Permalänk

Problem med hyresgästen

Jag har stora problem med snubben som hyr lägenheten ovanför mig, och tänkte höra om någon mer insatt i det juridiska kunde tipsa om hur jag ska gå till väga.

Han sa upp lägenheten i början av maj och bodde sedan kvar fram till slutet av månaden. Sedan flyttade han ut, utan att betala maj månads hyra. Han lämnade även en hel del crap kvar i lägenheten, och har inte gett tillbaka nyckeln. Jag behöver nu ha lägenheten tom för att få in en ny hyresgäst som faktiskt betalar sin hyra (har flera intresserade).

Hur löser jag detta mest smärtfritt? Idioten undviker mig, och när han väl svarar säger han att han ska ge mig pengar och hämta prylarna, sen ger han mig ett datum han flyttar fram det hela tiden.

Jag antar att man ska kontakta kronofogden, men deras utgifter faller väl på mig om inte hyresgästen kan betala det? t.ex transportkostnad om dem kommer hit och tömmer hans lägenhet, byter lås osv. Grejen är den att vi inte skrivit något om uppsägningstid i kontraktet, så vad gäller då? Är det ändå 3 månaders uppsägning by default?

Blir helt tokig på detta.

Permalänk
Medlem

öppna fönstret och kasta ut skiten då han inte betalar för sig, eller?

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Skrivet av matte47:

öppna fönstret och kasta ut skiten då han inte betalar för sig, eller?

Jag har för mig att det är olagligt. hemfridsbrott och allt det där. Såvida inte uppsägningstid existerar/har gått ut...?

Permalänk
Inaktiv

du har skyldigheten att förvara hans saker 6 månader sedan tillfaller det dig

Permalänk
Skrivet av anon34061:

du har skyldigheten att förvara hans saker 6 månader sedan tillfaller det dig

Suck. Att man ska behöva sota för att någon annan jävlas med en. Aja, tur att man har en enorm källare då. -,-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romuhousu:

Suck. Att man ska behöva sota för att någon annan jävlas med en. Aja, tur att man har en enorm källare då. -,-

Se det positivt, mest prylar när han dör vinner.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romuhousu:

Suck. Att man ska behöva sota för att någon annan jävlas med en. Aja, tur att man har en enorm källare då. -,-

Om det är så att han vill hämta sina prylar sedan innan tiden har gått ut så är det bara att avkräva honom på pengar för förvaringen också vilket du har rätt till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogga:

Om det är så att han vill hämta sina prylar sedan innan tiden har gått ut så är det bara att avkräva honom på pengar för förvaringen också vilket du har rätt till.

Och då är det bara att jävlas tillbaka.. -Jaaah det vart 10k i månaden det här, dyrt med förvaring nuförtiden..

Permalänk

Tack för alla svar.

Fick tag på honom nu.. Hans flickvän drog hit honom i örat och tvingade honom åtminstone visa upp sig. De gav mig 500:- och sa att de tänker betala av hyrorna... Får väl hoppas han ger en större summa nästa gång då. Annars lär det ta lång tid för honom att beta av de 8500:- han är skyldig mig sammanlagt. -_- Nåja. Nu blir jag av med hans skit till helgen iaf, så man kan börja fixa iordning stället.

Några tips på hur man blir av med röklukt? xD Han har suttit däruppe och rökt inomhus i 4 år. Så, tapetsera om antar jag? Lär jag göra ändå iom att tapeterna skiftat färg från vitt till gult.

SUCK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romuhousu:

Tack för alla svar.

Fick tag på honom nu.. Hans flickvän drog hit honom i örat och tvingade honom åtminstone visa upp sig. De gav mig 500:- och sa att de tänker betala av hyrorna... Får väl hoppas han ger en större summa nästa gång då. Annars lär det ta lång tid för honom att beta av de 8500:- han är skyldig mig sammanlagt. -_- Nåja. Nu blir jag av med hans skit till helgen iaf, så man kan börja fixa iordning stället.

Några tips på hur man blir av med röklukt? xD Han har suttit däruppe och rökt inomhus i 4 år. Så, tapetsera om antar jag? Lär jag göra ändå iom att tapeterna skiftat färg från vitt till gult.

SUCK.

Röklukt är lite klurigt att få bort. Beror på hur kraftigt det är. Gamla klassikern är ju att köra en skål med ättika ett par dagar. Men jag skulle nog riva ner tapeter etc. och måla om. Finns apparater man kan hyra hos saneringsfirmor som kan fixa det också, men då är ju frågan om du hellre lägger pengarna på att måla om när det ändå är gult och jävligt

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Hör med en målarfirma, de har specialfärg som man målar på som försluter nikotinlukten.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Ska det vara riktigt så är det väl en kostnad som din fd hyregäst ska stå för. Om du nu behöver måla eller eller tapetera om, menar jag. Har han nu rökt så pass så att det har blivit dålig lukt i lägenheten, eller om tapeterna har blivit nikontinskad, så är det en kostnad som din fd hyresgäst ska så för i samband med att han nu flyttade ut.

Inte du.

Nu vet jag inte om jag har missat det, men skrevs det något kontrakt då han flyttade in ? Tänkte på om det stod något i det om vad som gäller då man flyttar ut med ev skador och så.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romuhousu:

Jag antar att man ska kontakta kronofogden, men deras utgifter faller väl på mig om inte hyresgästen kan betala det?

Ja, det är du som får stå för flytt och magasinering.

Skrivet av Romuhousu:

Några tips på hur man blir av med röklukt? xD Han har suttit däruppe och rökt inomhus i 4 år. Så, tapetsera om antar jag? Lär jag göra ändå iom att tapeterna skiftat färg från vitt till gult.

SUCK.

Finns en speciell färg som stänger in lukten.

Låter ju inte som en framtida nobelpristagare, men..
Har personen ett jobb? vet du vart han jobbar?
Du kan ju alltid ringa till hans arbetsplats och prata med hans chef, förklara att han är skyldig pengar och "säkerställa" att han har en inkomst.
Borde ju vara hyfsat pinsamt för honom...

Permalänk

Tyvärr tog vi inte med i kontraktet något om rökning eller så. Jag var ganska god vän med killen när jag tog in honom, så vi var ganska casual med kontraktet. Tyvärr har han under åren börjat supa mer och mer, och börjat bry sig om folk mindre och mindre. Han blev dessutom av med jobbet. Saker och ting har helt enkelt gått utför. Men men, det är så här man lär sig antar jag. Får fixa ett ordentligt kontrakt nu.

Måla säger ni? Hade hoppats slippa det, eftersom jag målade om päronens sommarstuga förra sommaren.. Är så jävla trött på att måla nu xD men det kanske funkar bäst ja. Ska höra mig för om den där specialfärgen.

Tack SweC!

Permalänk
Medlem

Ättika i tallrikar i mängder till att börja med..... Men oftast blir du tvungen att måla om (spärrmåla) eller tapetsera för att få bort all lukt.

Edit:
Du bör dessutom skura alla golv och ytor (även inne i skåp och garderober) i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Kolla med brandkåren, dom kan eventuellt ha en röksanerare att låna ut. Det är en soft maskin man ställer som får tuffa i 3-4 dagar och bryter ner dålig doft så det luktar simhall efteråt. Hade den när jag råkade rökskada hela lägenheten när jag eldade en grytlapp.
Ozonklyvare tror jag dom kallade den.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Skrivet av sphr:

Kolla med brandkåren, dom kan eventuellt ha en röksanerare att låna ut. Det är en soft maskin man ställer som får tuffa i 3-4 dagar och bryter ner dålig doft så det luktar simhall efteråt. Hade den när jag råkade rökskada hela lägenheten när jag eldade en grytlapp.
Ozonklyvare tror jag dom kallade den.

dvs den tvättar luften med clorin?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Arbetar med färg, våra målare brukar antingen plocka ner tapeten och sedan måla med en oljebaserad färg löst med lacknafta, luktar as när man smäller upp den på väggarna dock. Eller bara köra oljefärgen direkt på tapeten med risk för blåsbildning. Måla allt med den, tak och väggar, sedan gör om resten med valfri tapet/färg.

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

dvs den tvättar luften med clorin?

Nix, ozon. Det luktar "laserskrivare/kopiator". Är inte speciellt hälsosamt att få i sig heller.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Jobbig situation.
Dock tror jag inte att den där hyresgästen jävlas med dig avsiktligt, utan han verkar ju ha fått allvarliga problem med sitt liv.
Antagligen luspank efter allt supande och kanske knarkande och förmodligen rätt desperat. Han behöver antagligen hjälp och det verkar ju lite som att hans flickvän försöker få honom att skärpa sig.

Så jag skulle nog inte avsiktligt försöka jävlas extra med honom för mycket, men samtidigt givetvis göra allt som står i lagens makt för att få bort han grejer så att du kan hyra ut lägenheten till någon annan.
Finns det verkligen ingen laglig rätt att vräka honom ? Det låter ju helt bisarrt annars.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romuhousu:

Några tips på hur man blir av med röklukt? xD Han har suttit däruppe och rökt inomhus i 4 år. Så, tapetsera om antar jag? Lär jag göra ändå iom att tapeterna skiftat färg från vitt till gult.

SUCK.

Ett tips är ju att låta de nya hyresgästerna vara med och bestämma hur det ska målas/tapetseras så hamnar du på god fot med dem direkt! Alltid poppis att få bestämma lite själv över sitt eget boende.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

och kolla med nått närliggande större bostadsföretag som hyr ut lägenheter de brukar ha ganska vattentäta kontrakt man kan "låna text ifrån".

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romuhousu:

Jag har för mig att det är olagligt. hemfridsbrott och allt det där. Såvida inte uppsägningstid existerar/har gått ut...?

Varför berätta det för någon? När killen vill ha sina saker är du oförstående till det eftersom lägenheten var tom & städad när du gick in i den! Du vet "Med fräckhet kommer man långt".

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Taket får du antagligen måla om i vilken fall som helst då den säkert är helt grå Har för mig att det är ganska farligt att få bort den gula beläggningen från taket om man ska måla om den eller behöver man inte tvätta bort smutsen??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Taket får du antagligen måla om i vilken fall som helst då den säkert är helt grå Har för mig att det är ganska farligt att få bort den gula beläggningen från taket om man ska måla om den eller behöver man inte tvätta bort smutsen??

Det är bara att måla över skiten med spärrfärg. Funkar alldeles ypperligt. Gjorde ordning en villa där tanten hade rökt i köket många år. När vi höll på och målade vitt i taket frågade tanten varför vi målade brunt. -Nej, det är skiten från din rökning. ;)har även målat väggar och tak i vardagsrummet där hon också hade rökat. Blev ett bra resultat. Det är helt enkelt så att du först måste spärra skiten med spärrfärg. Gå till närmsta färghandel så löser de problemet med vilket färg du ska ha. Inte direkt gratis men helt klart värt det. Jag är dock ingen målare utan en allt i allo snickare som sysslar med det mesta. ^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b