Permalänk
Inaktiv

Tips inför lackering av mus.

Hittade idag min älskade Microsoft InteliMouse Explorer (se bild) men tyvärr så var den väldigt ful och äcklig i färgen så jag tänkte lackera om den. Men nu till mitt problem. Jag har aldrig lackerat om tangentbord,möss,datorlådor etc. så jag hoppades att några kunniga här på Sweclockers kunde ge mig lite tips om hur jag ska gå tillväga?

Permalänk
Medlem

Det absolut första du måste göra är att skruva isär musen så att du har ovansidan och knapparna fria från resten av musen. Det är ingen idé att försöka måla med delarna på plats, då får du aldrig något bra resultat.

Är färgen sliten ner till plasten? i så fall, slipa bort resten med ca 600 slippapper, grunda med plastgrund(om grundfärgen finns kvar räcker det att matta ner den lite grann med fint slippapper och sedan gå på med vanlig grå häftgrund/primer). Låt torka och dra sedan på själva färgen i två till tre relativt tunna lager med 5-10min mellanrum. Är du väldigt seriös så kan du även spruta på 1-2 lager klarlack, matt eller blank efter tycke och smak.

En MX1000 som blev vit för minst 2 år sedan - färgen sitter benhårt trots några avåkningar från datorbordet.