Min externa HDD fastnar och datorn får BlueScreen

Permalänk
Medlem

Min externa HDD fastnar och datorn får BlueScreen

Har googlat och sökt i sökfunktionen här men har inte hittat någon annan med problem som liknar mitt så startar en ny tråd.

Köpte för några dagar sedan en WD My Book Essential 3.0 USB och när jag skulle föra börja överföra filer, i detta fall 200GB film så tog det bara några minuter innan jag överfört 3 filmer på ca 8GB och efter en liten stund så kom den upp till 25% som har blivit överfört. Efter ca 5 minuter så stod den fortfarande på 25% och kollade mer info vilken hastighet den hade och den var på 10Mb/s tror jag att det var. Så tänkte att den kanske bara tog lite extra tid att föra över den pågående filen.

Efter ca 15 minuter väntade så tog jag mig en titt igen och den stod på samma, så tänkte att den kanske inte har fastnat under överföringen. Så när jag skulle avbryta det så svarade programmet helt plötsligt inte och alla mina andra program på datorn frös. Det slutade med att jag fick för första gången BlueScreen på Win 7 som jag hört att den inte borde få? Fick sen en jädrans massa problem när jag skulle ansluta den externa HDDn igen men efter ett tags aggressivitet så lyckades jag få den att synas på datorn igen. Dock så vågar jag inte starta överföringen igen ifall samma sak skulle upprepas. Så det jag behöver hjälp med är om någon har en idé på hur jag ska överföra mina filer in till min externa HDD utan att den fastnar? Kan man paketera ner den i .rar filer och överföra eller finns det något annat sätt?

Hade uppskattat hjälp väldigt mycket då jag vill skydda bilder, filmer och annat viktigt som man har införskaffat sig under livets gång.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Har ingen annan kabel som har samma huvud som original kabeln, alltså den änden som man kopplar in i den externa hårddisken. Finns det något annat alternativ?