Permalänk

FP 33 fläktkontroll

Har googlat och har mailat Silverston.

Men verkar inte som det går att få tag i en adapter.
Alltså en sådan: http://www.silverstonetek.com/images/products/fp33/FP33-3.jpg

Så jag undrar om det är svårt att göra en egen.
Alltså är det ihop med denna kontrollen: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=42&area=fr .

Men får jag tips vart delar och om möjligt hur man kopplar denna.
Eller måste man köpa en till kontroller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Motstånden ser ut att vara 5 wattare med 54 ohm, hur dom är kopplade är svårt att säga eftersom man inte ser baksidan av kretskortet.

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Motstånden ser ut att vara 5 wattare med 54 ohm, hur dom är kopplade är svårt att säga eftersom man inte ser baksidan av kretskortet.

Okej. Mer info är att den klarar 0,4Amper och är kopplad antagligen mellan molex och två pin kontakten vidare till fläkten sen. Om jag tänker rätt måste själva två pinarkontakten vara som en strömbrytare (alltså vredet).

Vet du vart man kan köpa detta? borde inte vara en hel vetenskap att få det rätt, så länge man inte väljer fel motstånd som jag antar den stora runda grejen är.

Edit:

Fixade bilder på baksidan:

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Ok, ser ut som en ganska enkel fläktkontroller med vanliga transistorer.
Hade jag ägt detta så hade jag felsökt och lagat det. Det man undrar i första hand är vilka symptomen är, snurrar inga fläktar som är kopplade till kortet? de tre kanalerna är ju separerade så funkar inga fläktar så skulle jag kontrollera så att det verkligen får ström från molexen.
Transistorerna på baksidan verkar vara ytmonterade 2n3055or, när jag höll på med elektronik så var dessa i TO-3 kapsel, men det är några år sedan nu

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Ok, ser ut som en ganska enkel fläktkontroller med vanliga transistorer.
Hade jag ägt detta så hade jag felsökt och lagat det. Det man undrar i första hand är vilka symptomen är, snurrar inga fläktar som är kopplade till kortet? de tre kanalerna är ju separerade så funkar inga fläktar så skulle jag kontrollera så att det verkligen får ström från molexen.
Transistorerna på baksidan verkar vara ytmonterade 2n3055or, när jag höll på med elektronik så var dessa i TO-3 kapsel, men det är några år sedan nu

Problemet är att det finns två olika reglage. Alltså en man kan sätta i fronten och en som man kan sätta i pci panelen och vill sätta i ena i min huvuddator och andra i min andra. Så finns ju bara en sån adapter och jag vill antingen fixa ny (som verkar inte gå) eller göra en själv.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Sorry, jag trode du hade en som var trasig, men du vill alltså skaffa en sådan?
Ganska enkelt att bygga om man är lite händig och kan lite elektronik.

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Sorry, jag trode du hade en som var trasig, men du vill alltså skaffa en sådan?
Ganska enkelt att bygga om man är lite händig och kan lite elektronik.

Lugnt:) Låter bra att det är enkelt. lödit har jag gjort en gång och det är inte svårt har lite svets skills med.

Jag kan lite om elektronik. Har byggt tre datorer och moddat om ett chassin (i för sig är det inte riktigt samma sak som att löda ihop en sån här mackapär). Men först är problemet med delar, sen får man funderar lite hur man ska koppla det hela:) Det är därför jag skapade tråden. Vet att kjell har lite, men vet inte exakt det jag behöver.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Lugnt:) Låter bra att det är enkelt. lödit har jag gjort en gång och det är inte svårt har lite svets skills med.

Jag kan lite om elektronik. Har byggt tre datorer och moddat om ett chassin (i för sig är det inte riktigt samma sak som att löda ihop en sån här mackapär). Men först är problemet med delar, sen får man funderar lite hur man ska koppla det hela:)

Jag byggde en kontroller för ca 1 årsedan, men har inte kvar den då den var fastmonterad i mitt Define R2. Men jag byggde efter detta schema som jag lyckades googla fram -->

I mitt fall var transistorn en BD139, motståndet var 2.2k och potten var 4,7k eller 47k. På max ger den lite under 12V ca 11V har jag för mig, men det brukar ju räcka.

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Jag byggde en kontroller för ca 1 årsedan, men har inte kvar den då den var fastmonterad i mitt Define R2. Men jag byggde efter detta schema som jag lyckades googla fram -->
http://www.hot.ee/mati33/compu/skeem.gif

I mitt fall var transistorn en BD139, motståndet var 2.2k och potten var 4,7k eller 47k. På max ger den lite under 12V ca 11V har jag för mig, men det brukar ju räcka.

okej, ska studera det lite. den runda grejen är motståndet eller? Sen den är bara gjord för en fläkt eller man kan väll fixa så det går att koppla in fler? Man kopplar in själva kontrollen någon stans i den med? Men tror jag har kommit lite på vägen i alla fall.

Men vet du något bra stället att köpa delar ifrån?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

okej, ska studera det lite. den runda grejen är motståndet eller? Sen den är bara gjord för en fläkt eller man kan väll fixa så det går att koppla in fler? Man kopplar in själva kontrollen någon stans i den med? Men tror jag har kommit lite på vägen i alla fall.

Men vet du något bra stället att köpa delar ifrån?

Den runda "grejen" är transistorn som driver fläkten. Transistorn (BD139) pallar 1.5A så tre PC fläktar klara den lätt. Ska du styra flera fläktar oberoende av varandra så får du bygga flera kanaler/kontrollers.

Några ställen där man kan köpa komponenter är tex. Elektrokit, Elfa eller Conrad. Elektrokit är billigast tror jag.
Men om du inte vet hur vilka komponenter som används och hur dom kopplas så bör du ta hjälp av någon som vet hur det ska vara, annars är det lätt att det blir fel och slutar med lite röklukt

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Den runda "grejen" är transistorn som driver fläkten. Transistorn (BD139) pallar 1.5A så tre PC fläktar klara den lätt. Ska du styra flera fläktar oberoende av varandra så får du bygga flera kanaler/kontrollers.

Några ställen där man kan köpa komponenter är tex. Elektrokit, Elfa eller Conrad. Elektrokit är billigast tror jag.
Men om du inte vet hur vilka komponenter som används och hur dom kopplas så bör du ta hjälp av någon som vet hur det ska vara, annars är det lätt att det blir fel och slutar med lite röklukt

Jo, men ett elskema bör inte vara så svårt att följa

Hitta ett till schema F såg rätt vettigt ut och lätt att koppla Fast vet inte om det blir samma effekt som dit.

Dold text

Jo, men man ju prova och koppla till ett batteri och en diod innan ett skarpt test. ska kolla på dessa sidor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, men ett elskema bör inte vara så svårt att följa

Hitta ett till schema F såg rätt vettigt ut och lätt att koppla Fast vet inte om det blir samma effekt som dit.

Jo, men man ju prova och koppla till ett batteri och en diod innan ett skarpt test. ska kolla på dessa sidor.

Självklart ska du prova, det är så man lär sig men håll det utanför datorn innan du vet att det verkligen fungerar så du inte pajjar något i datorn. Om en transistor eller motstånd brinner upp så är ju det inte hela världen, kostar en krona eller två, typ

Transistorerna i kretsen du länkar till kommer inte klara driva en PC fläkt. Småsignaltransistorer har bra förstärkningen man pallar inga stora effekter.

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Självklart ska du prova, det är så man lär sig men håll det utanför datorn innan du vet att det verkligen fungerar så du inte pajjar något i datorn. Om en transistor eller motstånd brinner upp så är ju det inte hela världen, kostar en krona eller två, typ

Transistorerna i kretsen du länkar till kommer inte klara driva en PC fläkt. Småsignaltransistorer har bra förstärkningen man pallar inga stora effekter.

Menade så klart bara schemat, men tar dit råd om delar så klart:) För jag såg inte i dit vart man kopplar fläktkontrollen:) Jo, ska gör ordentligt test med 12 volts batteri eller vad jag kan hitta. agget vill man ju inte riskera. Har i för sig ett gammalt skit agg av usel kvalité att offra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Menade så klart bara schemat, men tar dit råd om delar så klart:) För jag såg inte i dit vart man kopplar fläktkontrollen:) Jo, ska gör ordentligt test med 12 volts batteri eller vad jag kan hitta. agget vill man ju inte riskera. Har i för sig ett gammalt skit agg av usel kvalité att offra.

Gör så och återkom om hur det gick

Själva reglaget/kontrollen är det motstånd som har en pil riktat mot sig och har tre anslutningar.

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Gör så och återkom om hur det gick

Själva reglaget/kontrollen är det motstånd som har en pil riktat mot sig och har tre anslutningar.

jaha då fattar jag schemat:)

Det är detta du använde eller?

I så fall är det inte så tekniskt svårt att koppla:) Bara att få ihop det rätt. Lugn och metodisk är väll rätt ledord.

Får nu se om jag hittar kontakter för att få ihop molex och fläktar och kontrollen då:) Men tackar för hjälpen

Du menar koppla ungefär så här?

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Inte riktigt, men transistorn var rätt. De jag använde kan du se i nedan länkar.

Motstånd
http://www.conrad.se/CARBON-RESISTOR-0,25-W-5%25-2K2SIZE-0207...

Transistor
[url]http://www.conrad.se/TRANSISTOR-BD-139-10-STM.htm?websale7=co...[STM]%3C%2Fs1%3E%2Fsf}{p1%2Fbe8916c1e4ff6585c7b8fb3681c90a45%2Fp1}{md5%2F251ae6d6c9874873a2de0c1da6a283da%2Fmd5}[url]

Förutom detta använde jag en potentiometer på 47k, nu vet inte jag vilken det är som du redan har, men det bör stå något värde på den.

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Inte riktigt, men transistorn var rätt. De jag använde kan du se i nedan länkar.

Motstånd
http://www.conrad.se/CARBON-RESISTOR-0,25-W-5%25-2K2SIZE-0207...

Transistor
[url]http://www.conrad.se/TRANSISTOR-BD-139-10-STM.htm?websale7=co...[STM]%3C%2Fs1%3E%2Fsf}{p1%2Fbe8916c1e4ff6585c7b8fb3681c90a45%2Fp1}{md5%2F251ae6d6c9874873a2de0c1da6a283da%2Fmd5}[url]

Förutom detta använde jag en potentiometer på 47k, nu vet inte jag vilken det är som du redan har, men det bör stå något värde på den.

Potentiometer behövs väll inte? För jag kommer ju använda reglaget (borde ju vara ett inbyggt där). För om man skulle haft silvertons egna fläkt så behövs inte denna adapter. Vet i så fall inte hur jag ska hitta siffrorna på denna om det står i adaptern eller i själva fläktkontrollen.

Visade hur jag tror du menade med kopplingen, men visar en gång till.

Dold text

Edit. dom små chipsen har numer 823,822 såg inte dom andra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Potentiometer behövs väll inte? För jag kommer ju använda reglaget (borde ju vara ett inbyggt där). För om man skulle haft silvertons egna fläkt så behövs inte denna adapter. Vet i så fall inte hur jag ska hitta siffrorna på denna om det står i adaptern eller i själva fläktkontrollen.

Visade hur jag tror du menade med kopplingen, men visar en gång till.

Edit. dom små chipsen har numer 823,822 såg inte dom andra.

Där det står fan är där som fläkten ska kopplas in. Komponenten som har värdet 680 i schemat ovan är reglaget eller ratten som man justerar fläkthastigheten med, även kallat potentiometer, observera att detta värde inte måste vara 680 ohm. I mitt fall så var det 47 Kilo ohm, dvs 47 tusen ohm. 1k = 1kohm (kilo ohm) = 1000 ohm, hoppas du hängde med på vad jag menade

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Där det står fan är där som fläkten ska kopplas in. Komponenten som har värdet 680 i schemat ovan är reglaget eller ratten som man justerar fläkthastigheten med, även kallat potentiometer, observera att detta värde inte måste vara 680 ohm. I mitt fall så var det 47 Kilo ohm, dvs 47 tusen ohm. 1k = 1kohm (kilo ohm) = 1000 ohm, hoppas du hängde med på vad jag menade

jaha:) då är jag helt med på noterna:) Jag kollade in både kretskortet och själva kontrollen och kan säga om det sitter en potentiometer i kontrollen är den inte stor. Kan visa bild på hur dom ser ut på baksidan (så du förstår med).

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

jaha:) då är jag helt med på noterna:) Jag kollade in både kretskortet och själva kontrollen och kan säga om det sitter en potentiometer i kontrollen är den inte stor. Kan visa bild på hur dom ser ut på baksidan (så du förstår med).

Där har du potentiometrarna

Jag kommer tyvärr vara borta resten av dagen, men jag återkommer i morgon. Ut och fiska är det som gäller nu

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Där har du potentiometrarna

Jag kommer tyvärr vara borta resten av dagen, men jag återkommer i morgon. Ut och fiska är det som gäller nu

Då behöver jag bara kondensator och motståndet? Ska fixa en lödkolv och lite ten:) Men du är ju riktigt bra på det där med sån teknik.

Men ska jag koppla minus och kondensatorn ihop eller plus med kondensatorn? Antar minus. Finns som sagt bara plus och minus på kontrollen.

Ha så kul med fisket. Hoppas du får någon fisk.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Då behöver jag bara kondensator och motståndet? Ska fixa en lödkolv och lite ten:) Men du är ju riktigt bra på det där med sån teknik.

Men ska jag koppla minus och kondensatorn ihop eller plus med kondensatorn? Antar minus. Finns som sagt bara plus och minus på kontrollen.

Ha så kul med fisket. Hoppas du får någon fisk.

Jag hinner med ett sista inlägg

De komponenter som används är:
Motstånd
Transistor
Potentiometer

Ingen kondensator.

Återkommer imorgon.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Då behöver jag bara kondensator och motståndet? Ska fixa en lödkolv och lite ten:) Men du är ju riktigt bra på det där med sån teknik.

Men ska jag koppla minus och kondensatorn ihop eller plus med kondensatorn? Antar minus. Finns som sagt bara plus och minus på kontrollen.

Ha så kul med fisket. Hoppas du får någon fisk.

Skrivet av 1kolli:

Jag hinner med ett sista inlägg

De komponenter som används är:
Motstånd
Transistor
Potentiometer

Ingen kondensator.

Återkommer imorgon.

Var inte meningen att skriva kondensator;) tänkte på nätagg nu, sry.

Men ha det bra och ta det lugnt med fisket:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Jag hinner med ett sista inlägg

De komponenter som används är:
Motstånd
Transistor
Potentiometer

Ingen kondensator.

Återkommer imorgon.

Skrivet av Broken-arrow:

Men ska jag koppla minus och kondensatorn ihop eller plus med kondensatorn? Antar minus. Finns som sagt bara plus och minus på kontrollen.

Kan förklara det sista jag skrev (har tänkt igenom det hela). Jo, min potentiometer har bara två anslutningar och saknar den tredje, som jag antar går till jord eller minus (eller vad man ska kalla den). Antar att dom andra två kopplas ihop på var sin kabel.

Frågan är hur den fungerar utan den sista? Är en svart minus/jord och röd plus. Så verkar som din ritning inte kommer fungera. Eller går det köra utan minus/jord?

Har googlat lite och verkar som det är väldigt special med bara två kablar. Vill ju inte köpa några mer potentiometrar när jag vill använda det jag har.

Jag har tänkt fixa delar i veckan (men är egentligen ingen brådska). Om du har någon idé, under tiden googlar jag vidare?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Kan förklara det sista jag skrev (har tänkt igenom det hela). Jo, min potentiometer har bara två anslutningar och saknar den tredje, som jag antar går till jord eller minus (eller vad man ska kalla den). Antar att dom andra två kopplas ihop på var sin kabel.

Frågan är hur den fungerar utan den sista? Är en svart minus/jord och röd plus. Så verkar som din ritning inte kommer fungera. Eller går det köra utan minus/jord?

Har googlat lite och verkar som det är väldigt special med bara två kablar. Vill ju inte köpa några mer potentiometrar när jag vill använda det jag har.

Jag har tänkt fixa delar i veckan (men är egentligen ingen brådska). Om du har någon idé, under tiden googlar jag vidare?

Det finns egentligen ingen plus eller minus på en potentiometer, det råkar bara vara en röd och svart kabel och är inget man behöver rätta sig efter.
Det bör gå lika bra med en potentiometer med bara två anslutningar, testa koppla in den mellan plus och Bas på transistor, sedan kopplar du motståndet mellan Bas på transistorn och minus, så ska det fungera likadant. Blir en liten förändring i schemat men inte så stor ändå.

Permalänk
Avstängd

Jag slängde ihop ett schema på hur det bör kunna se ut

OBS: Om du skulle vända potentiometern åt andra hållet så har det ingen betydelse så det är inget du behöver tänka på.

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Jag slängde ihop ett schema på hur det bör kunna se ut
http://forumbilder.se/images/8d201214506PM813f.jpg

OBS: Om du skulle vända potentiometern åt andra hållet så har det ingen betydelse så det är inget du behöver tänka på.

Och tredje benet på potentiometern går vart?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Har googlat och har mailat Silverston.

Men verkar inte som det går att få tag i en adapter.
Alltså en sådan: http://www.silverstonetek.com/images/products/fp33/FP33-3.jpg

Så jag undrar om det är svårt att göra en egen.
Alltså är det ihop med denna kontrollen: http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=42&area=fr .

Men får jag tips vart delar och om möjligt hur man kopplar denna.
Eller måste man köpa en till kontroller?

Nu har du ju fått såpass mycket tips i den här tråden hur du ska göra för att få ihop en fläktkontroller. Hur som helst, om du ska beställa komponenter så kan jag avrekommendera conrad.se och istället förespråka electrokit.se. Jag har använt båda två och electrokit har brutalt mycket bättre leveransvillkor. Hos electrokit kostar frakten för några småkomponenter 29:- och kommer ofta dagen efter, hos conrad så skickar de sakerna från Tyskland och tar åtminstone en vecka innan grejerna kommer.

Mvh,

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bellasoda:

Och tredje benet på potentiometern går vart?

Av någon anledning används inte det tredje benet på potentiometern som TS har.

Skrivet av bellasoda:

Nu har du ju fått såpass mycket tips i den här tråden hur du ska göra för att få ihop en fläktkontroller. Hur som helst, om du ska beställa komponenter så kan jag avrekommendera conrad.se och istället förespråka electrokit.se. Jag har använt båda två och electrokit har brutalt mycket bättre leveransvillkor. Hos electrokit kostar frakten för några småkomponenter 29:- och kommer ofta dagen efter, hos conrad så skickar de sakerna från Tyskland och tar åtminstone en vecka innan grejerna kommer.

Mvh,

Håller med till 100%

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Det finns egentligen ingen plus eller minus på en potentiometer, det råkar bara vara en röd och svart kabel och är inget man behöver rätta sig efter.
Det bör gå lika bra med en potentiometer med bara två anslutningar, testa koppla in den mellan plus och Bas på transistor, sedan kopplar du motståndet mellan Bas på transistorn och minus, så ska det fungera likadant. Blir en liten förändring i schemat men inte så stor ändå.

Skrivet av 1kolli:

Jag slängde ihop ett schema på hur det bör kunna se ut
http://forumbilder.se/images/8d201214506PM813f.jpg

OBS: Om du skulle vända potentiometern åt andra hållet så har det ingen betydelse så det är inget du behöver tänka på.

Får tacka så mycket. Kommer köpa detta:

Kommer köpa det jag behöver i morgon (hoppas jag).
Du kan få se bilder sen när det är ihopkopplat (ska göra det så snyggt och prydligt jag kan).
Även om jag inte är expert på el, så är kopplande en barnlek när jag har fått en så bra ritning (men kommer ju så klart testa med ett batteri och eventuellt ett agg innan den får sitta i datorn, alltså jag använder ett agg jag inte är rädd om då).

Skrivet av bellasoda:

Nu har du ju fått såpass mycket tips i den här tråden hur du ska göra för att få ihop en fläktkontroller. Hur som helst, om du ska beställa komponenter så kan jag avrekommendera conrad.se och istället förespråka electrokit.se. Jag har använt båda två och electrokit har brutalt mycket bättre leveransvillkor. Hos electrokit kostar frakten för några småkomponenter 29:- och kommer ofta dagen efter, hos conrad så skickar de sakerna från Tyskland och tar åtminstone en vecka innan grejerna kommer.

Mvh,

Hej.

Jo, har hittat där och tittat allt jag behöver förutom just kontakter för fläkt och liknande (men redan fixat det och väntar på det paketet beställde lite delar till andra datorn med):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar