Måla chassi, rekommendationer/vägledning

Permalänk
Medlem

Måla chassi, rekommendationer/vägledning

Hejsan alla sweclockare. Jag funderar på att starta ett, men innan det måste jag ställa lite frågor så jag är förbered då jag är ny på att just bygga ihop en dator. För stunden får vi kalla projektet för Orange box.

Chassit är ett BitFenix Prodigy. Temat ska vara orange/svart, därför kommer jag att sleeva alla kablarna i svart och orange i något passande mönster.

Det jag undrar är hur jag ska gå tillväga, vilken orange färg som är bäst, antar att det ska vara spray men vilket märke har högst kvalité? Vad behöver jag köpa för något?

Hur blir det egentligen med dessa flexibla handtag som Prodigy har, kommer inte färgen bara lossna sönder?

Jag vet att det ska komma ett Prodigy i orange, men utan galler i fronten, vilket jag inte vill ha. Jag funderar även på om man ska lämna utsidan och bara måla saker som hårddiskburen osv, vad tror ni blir bäst?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk

hmmm.allt som är rörligt är svårt att få färgen att sitta kvar...det vet jag av erfarenhet(jobbar som målare /lackerare)...finns dock nån plast färg som ska bli som typ gummi när den har torkat fast inget jag har provat.å när det kommer till spray så tror jag inte det spel någon som helst roll.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77,Intel I7-3770K ivy LGA1155,corsaire H100,corsaire vengence 1855Hz DDR3,Asus GTX560Ti Direct CU II Top 900MHz SLI,Samsung SSD 830,x3 WD 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenoCrush:

hmmm.allt som är rörligt är svårt att få färgen att sitta kvar...det vet jag av erfarenhet(jobbar som målare /lackerare)...finns dock nån plast färg som ska bli som typ gummi när den har torkat fast inget jag har provat.å när det kommer till spray så tror jag inte det spel någon som helst roll.

Okej, verkar då som en dålig idé för mig som är ny på detta till målning av chassi. Kanske köra med på hårddiskburarna osv. Det jag också tänkte på var att man kanske kunna köra denna vita ram som går runt fronten till orange, är det papp och maskeringstejp som gäller då för att skydda själva gallret som då får vara svart? Loggan hade även den varit häftig om man lyckades få in den i orange, men det verkar vara rätt så komplicerat för en som mig.

Hade man kunnat tagit bort handtagen/fötterna så hade man ju faktiskt kunnat spraya burken i orange men vad jag vet så ska det inte vara möjligt.

Denna färg ser ju onekligen orange ut, vad tror du? Förresten, kommer jag behöva slipa de delar som jag ska måla, och kommer jag behöva någon sorts ytbehandling? Vit grundfärg antar jag att man lär behöva på de svarta ställena.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk

1:klart det går!!!som gunde säger ingenting är omöjligt...vad jag rekomenderar är dock att ta loss så mycket som det bara går att ta loss.som ex:loggan den går å pilla bort å sätta dit igen med dubbelhäftande tejp.och dom chasin jag har pillat på så har går det oftast gått att skruva ner till molekyler(jobbigt dock),men det går.om det inte går så är det maskerings tejp som gäller.men ett varningens finger är att ta bort maskeringstejpen inana fägen har hädat igenom för då kan färgen följa med.jag kanske missförstog men du kommer att ha en spruta och inte sprejburkar?för om du ska få ett bra resultat måste du ha en spruta.och som färdig behandlig så rekomenderar jag starkt att ha en klarlack så den tål lite smällar.
2:nej du behöver inte slipa nått,se bara till att tväta det noga med lacknafta eller liknande avfetningsmedel yes funkar yperligt om man inte har lacknafta.
Ob´s:hantagen och benen ser ut att gå och måla av bilden att döma,när du väljer vilken färg du ska ha se till att den kan srutas på plast.annars så kan den lösas upp.det är inte många färger som gör det men bra att kolla det iaf...vill du ha fler råd om själva målar jobet så skicka ett pm,för deta hör inte ricktigt in i tråden :/

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77,Intel I7-3770K ivy LGA1155,corsaire H100,corsaire vengence 1855Hz DDR3,Asus GTX560Ti Direct CU II Top 900MHz SLI,Samsung SSD 830,x3 WD 3TB

Permalänk
Medlem

jag tycker du ska måla det rött med vita knutar

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Har för mig att bitfenix chassin har något de kallar "soft-touch", jag tror det är någon slags ytbehandling, det kanske är svårt att måla på?
Har inte så bara koll själv men det kan kanske vara bra att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenoCrush:

1:klart det går!!!som gunde säger ingenting är omöjligt...vad jag rekomenderar är dock att ta loss så mycket som det bara går att ta loss.som ex:loggan den går å pilla bort å sätta dit igen med dubbelhäftande tejp.och dom chasin jag har pillat på så har går det oftast gått att skruva ner till molekyler(jobbigt dock),men det går.om det inte går så är det maskerings tejp som gäller.men ett varningens finger är att ta bort maskeringstejpen inana fägen har hädat igenom för då kan färgen följa med.jag kanske missförstog men du kommer att ha en spruta och inte sprejburkar?för om du ska få ett bra resultat måste du ha en spruta.och som färdig behandlig så rekomenderar jag starkt att ha en klarlack så den tål lite smällar.
2:nej du behöver inte slipa nått,se bara till att tväta det noga med lacknafta eller liknande avfetningsmedel yes funkar yperligt om man inte har lacknafta.
Ob´s:hantagen och benen ser ut att gå och måla av bilden att döma,när du väljer vilken färg du ska ha se till att den kan srutas på plast.annars så kan den lösas upp.det är inte många färger som gör det men bra att kolla det iaf...vill du ha fler råd om själva målar jobet så skicka ett pm,för deta hör inte ricktigt in i tråden :/

Hmm okej, angående loggan, vadå ska jag skära dubbelhäftande tejp som är exakt som loggan då eller? Man vill ju inte ha några fula tejpbitar som sticker ut liksom.

Det var burkar jag hade tänkt att gå på, men om spruta är så mycket bättre kanske det kan vara värt att köpa det, finns det några billiga men bra varianter? Detta är inget jag direkt kommer göra ofta liksom.

Avfettningsmedel, är det aceton då till exempel?

Skrivet av Laggzor:

jag tycker du ska måla det rött med vita knutar

Nej tack Jag vet en som skulle älska den iallafall, jultomten Ser ju dessutom ut som ett svenskt hus.

Skrivet av burk404:

Har för mig att bitfenix chassin har något de kallar "soft-touch", jag tror det är någon slags ytbehandling, det kanske är svårt att måla på?
Har inte så bara koll själv men det kan kanske vara bra att kolla upp.

Stämmer bra att det har soft-touch, tror dock bara att det blir målning på loggan, ramen runt fronten samt lite på insidan som hårddiskburar osv. Möjligtvis backplaten till grafikkortet också

Får blir detta kort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=750792 då det är det närmaste orange jag kan komma till på ett GTX 680 4GB sedan köper jag till en EVGA reference backplate som jag målar orange. Även RAM-minnena blir gula och moderkortet är ett Asus som ni kanske förstår har en del blåa komponenter.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk

aceton är kanske overkill.men lacknafta som avfetningsmedel räcker.och om du inte har nån spruta så finns det ingen billig och bra.kanske billig och fungerat.....typ fungerar iaf...försök och hitta en som man kan låna istället..men om du köer en så kan du ju måla andras chassin å bli proffs och leva på det:!!
XD
tejpen på logan finns det en drös varianter.limma eller tejpa tycker jag är enklast iaf.tejpa man så räker det ju ar du tejapar på logans backsida(så det inte sticker ut nåt).

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77,Intel I7-3770K ivy LGA1155,corsaire H100,corsaire vengence 1855Hz DDR3,Asus GTX560Ti Direct CU II Top 900MHz SLI,Samsung SSD 830,x3 WD 3TB