Hjälp mig med min masteruppsats :) !!!!

Permalänk

Hjälp mig med min masteruppsats :) !!!!

Hej,
Jag håller på att utforma frågeställningar till min masteruppsats (d-uppsats) inom logistik och supply chain och har tänkt att fokusera på den svenska hemelektronikbranchen och hur de arbetar för att möta utländsk konkurrens i form av deras intågande på den svenska marknaden, både genom fysiska butiker och genom e-handel (internet). Jag ska försöka få en klarhet om vad konsumeter uppskattar innan köp, vid köp och efter köp av en produkt och genom detta något som kan liknas vid en strategi Svenska företag kan använda då de utformar sin verksamhet, sitt logistikflöde, sina leverantörer, lager, målgrupp, reklam etc.
Se det här som någon slags marknadsundersökning där både enkla svar och längre formulerade är välkomna, jag vill få så många svar som möjligt för att få någon slags enighet.

Svensk hemelektronikhandel är mycket utsatt då till exempelvis Siba påverkas mycket negativt av Elgiganten och Mediamarkts prisdumpningsstrategier som kortfattat fungerar som ett medel att svälta ut svenska företag på sin egen marknad genom betydligt starkare ekonomiska resurser. Ful strategi kan man tycka, men i stället för att bara tycka detta vill jag kunna hjälpa till exempelvis Siba att möta detta.
Om det finns någon/några vänliga själar med intresse åt marknadsföringsbiten, logistikfrågor inom fysiskt flöde samt elektroniskt, hör GÄRNA av er till mig genom mail, skype eller genom vad som helst för att hjälpa mig med mitt arbete.

Nu till de frågor jag önskar få svar på och om möjligt hjälp med ytterligare information samt tips och idéer. Jag har ingen speciell struktur nu, utan kommer arbeta genom denna under tiden jag börjar få klarhet om vad exakt jag ska skriva om.
Men till de frågor jag funderar på för tillfället som jag tror kan intressera både konsumeter (er på Sweclockers) samt företag, små som medelstora samt stora i svenska mått mätt. Av dessa frågor kommer jag sedan utforma nya frågor jag kommer ställa till företag för att hjälpa dem med att utforma en mer praktisk strategi.

Huvudfråga;
-Hur ska svenska hemelektronik-återförsäljare möta den hårda konkurrens som just nu råder?
Delfrågor till konsumenter:
-Faktum att Siba går back varje år, och har gjort i flera år på grund av exempelvis utländska bolag såsom Elgiganten, Mediamarkt och diverse e-baserade bolag såsom click dk, proshop etc.
-Vad uppskattar vi som konsumenter av elektronikbranchen i fråga av det mesta
• Enkelhet, smidighet att navigera på hemsida samt lägga ordrar
• Pris
• Frakt (pris, tid, punktlighet, hemkörning etc.)
• Lagerhållning (alltså att de har produkten då JAG vill ha den)
• Returrätt (återköp)
• Delbetalning
• Bonus, medlemskap (erbjudanden, mertjänster, överraskningar etc)
• Förbokning
• Prisgaranti, prisjämförelse
• Etc?

Hjälp mig nu gärna, hur verkar frågorna? Är det fler frågor som kan vara av intresse?
Tveka inte att höra av er till mig:
Namn:
Peter Nendén (ja, jag finns på facebook)
Mail:
Peternenden@hotmail.com , nepe10pn@student.hj.se
Skype:
Skuggo1985
Telefon:
0737-555211

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

...

Huvudfråga;
-Hur ska svenska hemelektronik-återförsäljare möta den hårda konkurrens som just nu råder?
Delfrågor till konsumenter:
-Faktum att Siba går back varje år, och har gjort i flera år på grund av exempelvis utländska bolag såsom Elgiganten, Mediamarkt och diverse e-baserade bolag såsom click dk, proshop etc.
...

Var det inte din uppgift att svara på dessa frågor eller hänger jag inte med.... Tror inte många här kan svara på dessa frågor

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Hej,
Jag håller på att utforma frågeställningar till min masteruppsats (d-uppsats) inom logistik och supply chain och har tänkt att fokusera på den svenska hemelektronikbranchen och hur de arbetar för att möta utländsk konkurrens i form av deras intågande på den svenska marknaden, både genom fysiska butiker och genom e-handel (internet). Jag ska försöka få en klarhet om vad konsumeter uppskattar innan köp, vid köp och efter köp av en produkt och genom detta något som kan liknas vid en strategi Svenska företag kan använda då de utformar sin verksamhet, sitt logistikflöde, sina leverantörer, lager, målgrupp, reklam etc.
Se det här som någon slags marknadsundersökning där både enkla svar och längre formulerade är välkomna, jag vill få så många svar som möjligt för att få någon slags enighet.

Svensk hemelektronikhandel är mycket utsatt då till exempelvis Siba påverkas mycket negativt av Elgiganten och Mediamarkts prisdumpningsstrategier som kortfattat fungerar som ett medel att svälta ut svenska företag på sin egen marknad genom betydligt starkare ekonomiska resurser. Ful strategi kan man tycka, men i stället för att bara tycka detta vill jag kunna hjälpa till exempelvis Siba att möta detta.
Om det finns någon/några vänliga själar med intresse åt marknadsföringsbiten, logistikfrågor inom fysiskt flöde samt elektroniskt, hör GÄRNA av er till mig genom mail, skype eller genom vad som helst för att hjälpa mig med mitt arbete.

Nu till de frågor jag önskar få svar på och om möjligt hjälp med ytterligare information samt tips och idéer. Jag har ingen speciell struktur nu, utan kommer arbeta genom denna under tiden jag börjar få klarhet om vad exakt jag ska skriva om.
Men till de frågor jag funderar på för tillfället som jag tror kan intressera både konsumeter (er på Sweclockers) samt företag, små som medelstora samt stora i svenska mått mätt. Av dessa frågor kommer jag sedan utforma nya frågor jag kommer ställa till företag för att hjälpa dem med att utforma en mer praktisk strategi.

Huvudfråga;
-Hur ska svenska hemelektronik-återförsäljare möta den hårda konkurrens som just nu råder?
Delfrågor till konsumenter:
-Faktum att Siba går back varje år, och har gjort i flera år på grund av exempelvis utländska bolag såsom Elgiganten, Mediamarkt och diverse e-baserade bolag såsom click dk, proshop etc.
-Vad uppskattar vi som konsumenter av elektronikbranchen i fråga av det mesta
• Enkelhet, smidighet att navigera på hemsida samt lägga ordrar
• Pris
• Frakt (pris, tid, punktlighet, hemkörning etc.)
• Lagerhållning (alltså att de har produkten då JAG vill ha den)
• Returrätt (återköp)
• Delbetalning
• Bonus, medlemskap (erbjudanden, mertjänster, överraskningar etc)
• Förbokning
• Prisgaranti, prisjämförelse
• Etc?

Hjälp mig nu gärna, hur verkar frågorna? Är det fler frågor som kan vara av intresse?
Tveka inte att höra av er till mig:
Namn:
Peter Nendén (ja, jag finns på facebook)
Mail:
Peternenden@hotmail.com , nepe10pn@student.hj.se
Skype:
Skuggo1985
Telefon:
0737-555211

Nu har jag srkrivit ett antal uppsatser på varierande nivåer men förstår inte riktigt i vilket ämne du skriver? Du skriver alltså D-uppsats inom "logistik och supply chain"? Du måste väl ändå ha ett huvudämne t.ex. nåt slags ekonomiämne?

Steg 1 när du skriver uppsats är ju att du gör en synops. Har du en sådan?

Börja med att skriva inledningen, varför du valt just det ämnet att behandla samt några inledande frågeställningar. Efter det så försöker du skissa fram en huvudtext. Vad behövs för att besvara din frågeställning? Vilken slags bakgrundsfakta behöver du och vad har du för arbetsmetod. Finns det någon bra teori eller huvudtext du kan luta dig mot?

Därefter är det lämpligt att du listar lite källor som du tagit fram och eventuellt försöker lista de problem du kan se med konstruktionen av din uppsats. Detta mailar du såklart till din handledare som då ger dig feedback.

Jag tycker absolut du ska börja så istället.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Är det en explorativ eller deskriptiv undersökning jag avser att göra är kanske en bra fråga att ställa sig först. det kommer att leda dig in i ett tydligare arbetssätt när du skall utforma din uppsats.

Universiteten har ju tydliga strukturer för hur uppsatser skall ställas upp. Det lönar sig alltid att gå igenom dessa noggrant för att inte spåra ur i informationssökning och informationsbearbetning.

Visa signatur

Phanteks Chassi, Seasonic 800W, ASUS Prime Z690-A, Intel i5 12600K 4,9 GHz, 32 Gb RAM G.Skill Trident z5 DDR 5 5600 Ghz 2 x 16 Gb (cl 36 1.2 V), Noctua NH-U12A, ASUS GTX 2070 Super 8 Gb, SSD Samsung 980 1tb, Western Digital Caviar Red 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vittfarne:

Är det en explorativ eller deskriptiv undersökning jag avser att göra är kanske en bra fråga att ställa sig först. det kommer att leda dig in i ett tydligare arbetssätt när du skall utforma din uppsats.

Universiteten har ju tydliga strukturer för hur uppsatser skall ställas upp. Det lönar sig alltid att gå igenom dessa noggrant för att inte spåra ur i informationssökning och informationsbearbetning.

Ska vi arkivera ditt svar i kategorin "Bättre sent än aldrig" eller tror du verkligen han fortfarande sitter med uppsatsen?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tråden är från Februari och det är snart juli månad.

Jag antar att TS redan är klar, väntar till nästa tillfälle eller utför komplettering. Det finnas alltid fastställda datum för när uppsatsen skall vara klar. Om du påbörjar uppsatsen på våren så är slutdatum vid när sommaren börjar.

Permalänk

Oj, jag blev precis klar med den, handlade om postponement inom återförsäljningsbranchen. Moderator får gärna låsa tråden:-P

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Fick du dina teser om svältstrategier etc. underbyggda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aw:

Fick du dina teser om svältstrategier etc. underbyggda?

den korrekta termen är hypotes faktiskt väldigt noga det där!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

den korrekta termen är hypotes faktiskt väldigt noga det där!

Det är i mina ögon en filosofisk fråga: kan man göra annat än antaganden om verkligheten? I så fall har du rätt

Beroende på vetenskaplig inriktning använder man olika metoder (och syn på "sanning"), men jag misstänker att även användandet av hypotes kan variera beroende på disciplin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aw:

Det är i mina ögon en filosofisk fråga: kan man göra annat än antaganden om verkligheten? I så fall har du rätt

Beroende på vetenskaplig inriktning använder man olika metoder (och syn på "sanning"), men jag misstänker att även användandet av hypotes kan variera beroende på disciplin.

Generellt så är en tes vetenskapligt belagd, en hypotes är något man tror stämmer men som man vill undersöka så att säga.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Generellt så är en tes vetenskapligt belagd, en hypotes är något man tror stämmer men som man vill undersöka så att säga.

Generellt så håller jag med dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aw:

Generellt så håller jag med dig

Generellt så gäller den där terminologin på mer än ett universitet i Sverige

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Generellt så gäller den där terminologin på mer än ett universitet i Sverige

Ja, samtidigt går själva definitionerna att diskutera vilket görs inom vissa vetenskapliga områden (mer än andra). Jag tänker därför inte hävda att ordlistorna har fel, då de är just "våra" generella överenskommelser om ord.

Att diskutera själva "verkligheten"/"sanning"; vår perception (samt hjärnans efterkonstruktioner av vår perception) bär sällan god frukt - så jag sällar mig gladeligen till den generella terminologin när det kommer till kritan - anarki är inga problem för den som bor på en (nästan) öde ö.

edit: är vi off-topic nu?

Permalänk

Det enda jag vet med säkerhet, är att jag ingenting vet!

Visa signatur

Phanteks Chassi, Seasonic 800W, ASUS Prime Z690-A, Intel i5 12600K 4,9 GHz, 32 Gb RAM G.Skill Trident z5 DDR 5 5600 Ghz 2 x 16 Gb (cl 36 1.2 V), Noctua NH-U12A, ASUS GTX 2070 Super 8 Gb, SSD Samsung 980 1tb, Western Digital Caviar Red 2TB