Är det värt att köpa en 500gb-ssd? Isåfall vilken är att föredra?

Permalänk

Är det värt att köpa en 500gb-ssd? Isåfall vilken är att föredra?

Hejhej!

Jag har en 60gb OCZ Vertex 3 med operativet på och lite program. Lyckades även klämma in ett spel, men efter det var det kört.
Köpte för några månader sedan en 3tb mekanisk från Seagate vilket är tänkt att användas som lagring.

Är det smart att köpa ytterligare en SSD med lagringskapacitet runt 500gb? Program och spel, samt filer som används frekvent är vad som skall lagras på den. Men då är frågan - är det värt spendera 3,5-5,5K för en SSD? Hur stor är skillnaden (prestanda och säkerhet) mellan en vanlig mekanisk jämte en ny stor ssd?

Alternativ två skulle kunna vara att helt ersätta nuv ssd och installera om operativet på 500gb-disken. Win7 OEM - endast byte av moderkort är väl det som gör det förbrukat? Det ska väl gå att installera sin windowskopia på en ny hårddisk förutsatt att det är samma moderkort, eller har jag fel?

Sneglar på OCZ Vertex 4 512gb, eller möjligen två 256gb (ej raid). Crucial M4 512 är ett billigare alternativ (under 8kr/gb) men är dock långsammare och äldre än nykomlingen. Svar uppskattas stort! Tack!:)

Visa signatur

Intel Core i7-3930K | Asus P9X79WS | 8GB DDR3 | GeForce GTX460 | Lian Li PC-A71FB
/se mitt (framtida) galleri: http://
PSU OEM's | DDR3 IC's | Windows 8 ÄR sämre än färdigskivat bröd!

Permalänk
Medlem

jag kör med 2st 120gb ocz agility 3 i raid-0, har hört att det är bättre att köra med en 240, hade nog själv aldrig satsat på en 500gb ssd då dom flesta spelen inte behöver ssd kraften. jag har ett par spel på min ssd har fortfarande 100gb ledigt

Permalänk
Medlem

Minst 256GB bör du köpa, t.ex. Samsung 830. Att lägga 5000 kr på CPU och sen köpa en snål 60GB-disk är ganska fel...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Minst 256GB bör du köpa, t.ex. Samsung 830. Att lägga 5000 kr på CPU och sen köpa en snål 60GB-disk är ganska fel...

eller att ha ett gtx 460

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Minst 256GB bör du köpa, t.ex. Samsung 830. Att lägga 5000 kr på CPU och sen köpa en snål 60GB-disk är ganska fel...

Skrivet av combatzone:

eller att ha ett gtx 460

Fast det är ju en ren fråga om ekonomi och vad du faktiskt använder datorn till? lika så om du uppgraderar saker omlott, vad ska du med en 256GB till? Om det bara är för OS + några program kanske är det värdelöst med mer än 128GB, iaf för egen del använder jag verkligen inte SSDs för storage utan just för hastighet, sedan en 2TB vanlig skit disk för allt annat.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det hela är en kostnadsfråga.
Jag tror de flesta klarar sig med program och spel på en 240GB. Det gäller bara att hålla rent.
Vissa saker som sällan används kan ju ligga på billigare medium.
Själv kör jag 480GB SSD som apps-disk och har typ halva ledigt (skulle behöva rensa lite, men är för lat).
240GB räcker nog oftast långt. Var lite strikt med vad som sparas där.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parabellum:

Hejhej!

Jag har en 60gb OCZ Vertex 3 med operativet på och lite program. Lyckades även klämma in ett spel, men efter det var det kört.
Köpte för några månader sedan en 3tb mekanisk från Seagate vilket är tänkt att användas som lagring.

Är det smart att köpa ytterligare en SSD med lagringskapacitet runt 500gb? Program och spel, samt filer som används frekvent är vad som skall lagras på den. Men då är frågan - är det värt spendera 3,5-5,5K för en SSD? Hur stor är skillnaden (prestanda och säkerhet) mellan en vanlig mekanisk jämte en ny stor ssd?

Alternativ två skulle kunna vara att helt ersätta nuv ssd och installera om operativet på 500gb-disken. Win7 OEM - endast byte av moderkort är väl det som gör det förbrukat? Det ska väl gå att installera sin windowskopia på en ny hårddisk förutsatt att det är samma moderkort, eller har jag fel?

Sneglar på OCZ Vertex 4 512gb, eller möjligen två 256gb (ej raid). Crucial M4 512 är ett billigare alternativ (under 8kr/gb) men är dock långsammare och äldre än nykomlingen. Svar uppskattas stort! Tack!:)

Om jag vore dig så skulle jag nog ditcha 60 GB:aren och sälja den till någon med en netbook, alternativt använda den för en experimentell Linux installation eller nåt. Sen skulle jag köpa en disk som säkert räcker och köra in Win 7 + alla program/spel du vill ha på den. Borde inte vara några problem med en OEM Win7 så länge du bara byter disk. På din HDD skulle jag bara lägga "död data" så som film, musik och foton.

Det här med vad som är tillräckligt mycket utrymme är ju väldigt individuellt beroende på hur stor konsument du är av spel och övrig data. Säkert är dock att när du väl kommit över din "smärtgräns" för hur mycket datalagring du behöver så slutar det snabbt löna sig med mer utrymme. Ligger du däremot under smärtgränsen så är det en välsignelse att få mera plats. Min gräns ligger någonstans kring 256 GB och jag har glatt kört med en Crucial M4 256 i drygt ett år. Trots att jag har en 256 GB ssd så är det så att jag fortfarande måste tänka lite på att inte installera ALLA spel jag äger samtidigt eftersom det då skulle bli lite trångt.

Nu härom dagen hade Komplett för ett kort ögonblick satt ner sin Crucial M4 512 GB ordentligt (3249:-) så då slog jag till och köpte en sån. Jag kan nu härmed officiellt helt strunta i att tänka på vad jag väljer att installera på min SSD och inte eftersom jag med god marginal ligger över mitt lagringsbehov och det är fett skönt och lätt värt pengarna för min del. Bulklagring av film, musik och foton och sånt ligger på en NAS med 5k RPM HDD:er i.

Med dagens prisläge för SSD:er tycker jag att det inte finns något skäl att köpa en SSD mindre än 256 GB, om det inte är så att man verkligen har en tajt budget. Friheten att kunna slänga ut de gamla, högljudda, konventionella asen till HDD:er är värt mycket tycker jag. Jag tycker också att det är mer värt att se till att du får det utrymme du behöver än att få några usla MB i sekunden mer i sekventiell läs/skrivhastighet. Alla moderna SSD är ju så snabba att de inte kommer att begränsa dig oavsett.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parabellum:

Hejhej!

Jag har en 60gb OCZ Vertex 3 med operativet på och lite program. Lyckades även klämma in ett spel, men efter det var det kört.
Köpte för några månader sedan en 3tb mekanisk från Seagate vilket är tänkt att användas som lagring.

Är det smart att köpa ytterligare en SSD med lagringskapacitet runt 500gb? Program och spel, samt filer som används frekvent är vad som skall lagras på den. Men då är frågan - är det värt spendera 3,5-5,5K för en SSD? Hur stor är skillnaden (prestanda och säkerhet) mellan en vanlig mekanisk jämte en ny stor ssd?

Alternativ två skulle kunna vara att helt ersätta nuv ssd och installera om operativet på 500gb-disken. Win7 OEM - endast byte av moderkort är väl det som gör det förbrukat? Det ska väl gå att installera sin windowskopia på en ny hårddisk förutsatt att det är samma moderkort, eller har jag fel?

Sneglar på OCZ Vertex 4 512gb, eller möjligen två 256gb (ej raid). Crucial M4 512 är ett billigare alternativ (under 8kr/gb) men är dock långsammare och äldre än nykomlingen. Svar uppskattas stort! Tack!:)

Det är ju en ganska fläskig investering så då antar jag att du har tänkt att ha SSD'n i några år?

Det är inte så stor skillnad i prestanda på 256 och 512GB- modellerna idag så är det prestanda du vill ha bör du nog köpa 2x256GB. Jag skulle rekomendera Samsung SSD 830 då de har överslägsen stabilitet, vilket ju är bra om du tänkt ha grejerna i några år.

Däremot blir det ju bökigare att göra firmware-uppgraderingar och byta system och så om du kör RAID, och sedan funkar väl inte TRIM i RAID heller tror jag, så det är ju lite vad du prioriterar där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.