Arbetsgivare kommer inte betala ut inarbetad lön, vad gör jag härnäst?

Permalänk

Arbetsgivare kommer inte betala ut inarbetad lön, vad gör jag härnäst?

Min idiot till arbetsgivare kommer inte betala denna lönen som kommer nu, alltså Maj's inarbetade lön.
Efter ett bråk så gav han mig sparken, visst, vill inte jobba kvar här ändå.

Nu hotar han att dra in denne lönen, min redan inarbetade lön. Vad ska jag göra härnäst? Är tyvärr inte medlem i facket.....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

ring facket ändå

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Har han kollektivavtal är nog facket intresserat iaf...

Annars är det farbror polisen... Spara alla tidrapporter etc, allt som kan bevisa att du jobbat...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Har han kollektivavtal är nog facket intresserat iaf...

Annars är det farbror polisen... Spara alla tidrapporter etc, allt som kan bevisa att du jobbat...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, nej det finns inget kollektivavtal. Det är en egen-företagare.
Har ett anställningsbevis och många "vittnen" som kan intyga att jag har jobbat.
Skall jag gå till Polisen före eller efter jag inte har fått min lön?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Ring han imorgon om du inte fått in din lön på kontot (antar att du får den den 25e som alla andra) och fråga om han skall betala eller om du skall behöva använda dig av kronfogden.
http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Ring han imorgon om du inte fått in din lön på kontot (antar att du får den den 25e som alla andra) och fråga om han skall betala eller om du skall behöva använda dig av kronfogden.
http://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Stämmer bra, man får helt enkelt driva in lönen som en skuld. Man behöver inte "hota" med det heller utan det är bättre att han får hem brevet från kronofogden oförberett först, klipp kontakten helt och hållet och låt allt gå via kronofogden och jurister (Brukar finnas rättsskydd i hemförsäkringen, facket kan ju ställa upp också). Så jävla lätt att "råka" göra upp något på telefon och så har man det mot sig senare, muntligt avtal är bindande.

Dessutom har man ju normalt sätt uppsägningstid, även om du inte vill vara kvar så kan det kanske vara värt att pina ut ändå tills man har hittat något nytt jobb. Vill han absolut inte ha dig där så får han ändå betala ut lön. Så om han sparkar dig och du inte är välkommen längre så har du rätt till Maj lönen och minst en månadslön till eller fler om du har jobbat längre än två år.

Permalänk
Medlem

http://lawline.se/answers/10228

Citat:

****"text"**** Det kan också bli aktuellt med att ansöka om att sätta arbetsgivaren i konkurs, i detta fall kan också statlig lönegaranti att komma ifråga. ****"text"****

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Fast det är nog mer om arbetsgivaren inte KAN betala.. I det här fallet verkar det ju mer som om han inte vill....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Fast det är nog mer om arbetsgivaren inte KAN betala.. I det här fallet verkar det ju mer som om han inte vill....

Ja, och hot om att bli satt i konkurs brukar kunna ändra betalningsoviljan...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Fast det är nog mer om arbetsgivaren inte KAN betala.. I det här fallet verkar det ju mer som om han inte vill....

Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag inte det är...

Citat:

Om arbetsgivaren inte fullgör denna skyldighet får du som arbetstagare en fordran mot arbetsgivaren på det belopp som lönen motsvarar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Ja, och hot om att bli satt i konkurs brukar kunna ändra betalningsoviljan...

Iofs, men jag tror inte att man tekniskt sett kan sätta ett solvent företag i konkurs. Är fodringen korrekt så tar ju kronofogden hand om det, och då blir det ju till slut utmätning .. Det görs i första hand på likvida medel, dvs pengar på kontot...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Iofs, men jag tror inte att man tekniskt sett kan sätta ett solvent företag i konkurs. Är fodringen korrekt så tar ju kronofogden hand om det, och då blir det ju till slut utmätning .. Det görs i första hand på likvida medel, dvs pengar på kontot...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är väl det som är meningen med en sådan begäran att bolaget måste antingen bevisa att de har likvida medel vartefter man har en giltig fodran som man kan driva in för bolaget försätts inte i konkurs?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se när ett solvent bolag i praktiken försätts i konkurs på det sättet du beskrev fizzdan.

För övrigt bör ni inte använda Lawline som någon direkt sanningskälla vad gäller juridik. Det är en massa tryhard jur stud som sitter där. Trots sin tryhardmentalitet kom de inte längre än Lawline. Det jag vill komma till är att det finns risk för felaktigheter. Nu har jag inte läst svaret i fråga som förekommer i den här tråden - men var 'försiktiga'.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Jag skulle vilja se när ett solvent bolag i praktiken försätts i konkurs på det sättet du beskrev fizzdan.

För övrigt bör ni inte använda Lawline som någon direkt sanningskälla vad gäller juridik. Det är en massa tryhard jur stud som sitter där. Trots sin tryhardmentalitet kom de inte längre än Lawline. Det jag vill komma till är att det finns risk för felaktigheter. Nu har jag inte läst svaret i fråga som förekommer i den här tråden - men var 'försiktiga'.

Jag sade att ett solvent bolag INTE försätts i konkurs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Jag skulle vilja se när ett solvent bolag i praktiken försätts i konkurs på det sättet du beskrev fizzdan.

För övrigt bör ni inte använda Lawline som någon direkt sanningskälla vad gäller juridik. Det är en massa tryhard jur stud som sitter där. Trots sin tryhardmentalitet kom de inte längre än Lawline. Det jag vill komma till är att det finns risk för felaktigheter. Nu har jag inte läst svaret i fråga som förekommer i den här tråden - men var 'försiktiga'.

Just i detta fallet stämmer det!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Jag sade att ett solvent bolag INTE försätts i konkurs.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men vad duktig du är då.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Ja, men vad duktig du är då.

Du kan väl inte hävda att jag sade nått som jag inte sade, eller?

Duktig vet jag inte om jag är, men något måste la fastnat under de fem år jag studerat företagsekonomi på högskola..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.