Hur mycket prestanda boost med två 7970 i Crossfire ?

Permalänk

Hur mycket prestanda boost med två 7970 i Crossfire ?

Har funderingar på att skaffa ett till grafikkort och undrar hur mycket de skulle ge i prestanda.
Det lär ju knappast bli dubbelt så bra men ungefär, någon ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Har funderingar på att skaffa ett till grafikkort och undrar hur mycket de skulle ge i prestanda.
Det lär ju knappast bli dubbelt så bra men ungefär, någon ?

Googla?
http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-7970-crossfire-review...
_________________
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1362/pg2/amd-radeon-hd-...
_________________
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/HD_7970_CrossFire/
_________________
http://www.legitreviews.com/article/1834/1/
_________________
http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/his_hd7970_cr...

Finns ännu fler... Bara att börja läsa

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Permalänk

Ger ju en duktig prestandaboost, men blir rätt märkbart med deras microstuttering, som faktiskt är rätt markant, hade tills för några dagar sen två stycken 7970s, och hade problem med drivers att de klockade ner sig så att jag ibland bara fick 60 Fps, i BF3, men pga den grava MSen så kändes det snarare som 20-30 FPS, och var rätt ospelbart.

Värt att tänka på i alla fall
I SweCs test nedan kan du se vad jag menar

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Funkar riktigt bra för mig, märker inte av nån ms längre. Med ht på och cpu core parking avstängt flyter alla spel jag testat på hur fint som helst. BF3, Crysis2, Diablo2, wow etc.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Skrivet av schnabs:

Funkar riktigt bra för mig, märker inte av nån ms längre. Med ht på och cpu core parking avstängt flyter alla spel jag testat på hur fint som helst. BF3, Crysis2, Diablo2, wow etc.

Jo, dock märks det ju inte av så mycket när man har kanske 100-120FPS, för då känns det ju ungefär som 60FPS, och alltså är det fint flyt, problemet blir ju när du ska spela spel där korten inte klarar att hålla så hög FPS (som i mitt fall då korten klockade ner sig).

Finns kanske inte så många såna spel nu, men om något år kanske

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, dock märks det ju inte av så mycket när man har kanske 100-120FPS, för då känns det ju ungefär som 60FPS, och alltså är det fint flyt, problemet blir ju när du ska spela spel där korten inte klarar att hålla så hög FPS (som i mitt fall då korten klockade ner sig).

Finns kanske inte så många såna spel nu, men om något år kanske

BF3 drar ner sig i 60-70 fps på vissa 64 back to karkand maps med allt på max, märker inget där heller. är förövrigt väldigt känslig för sånt.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jaha, då antar jag att du har haft tur

krabbat som fan me inställningar och drivrutiner hit och dit. Visade sig att HT på och cpu core parking med drivrutinerna 12.6beta va de som funkar bäst.

Av nån anledning så blev det en rejäl skillnad när jag satte på HT igen men stängde av cpu core parking, likaså när jag bytte från 12.4 drivers till 12.6. Vågar knappt röra nått längre

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem

Inget MS i min trifire heller, snittar 110-120 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ger ju en duktig prestandaboost, men blir rätt märkbart med deras microstuttering, som faktiskt är rätt markant, hade tills för några dagar sen två stycken 7970s, och hade problem med drivers att de klockade ner sig så att jag ibland bara fick 60 Fps, i BF3, men pga den grava MSen så kändes det snarare som 20-30 FPS, och var rätt ospelbart.

Värt att tänka på i alla fall
I SweCs test nedan kan du se vad jag menar
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3038?k=32aca361ccc3d...

Asså ärligt killar. När jag ser den där bilden undrar jag varför någon i helvete någonsin skulle vilja välja Raedon? Finns det en enda fördel?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Jahap blir väl att sälja 7970 om man planerar sli.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cameltotem:

Asså ärligt killar. När jag ser den där bilden undrar jag varför någon i helvete någonsin skulle vilja välja Raedon? Finns det en enda fördel?

Absolut inga fördelar förutom för AMD FANSEN SOM ÄR TROGNA AMD......

Dessutom skulle jag vilja att någon nämner 1 spel som ser snyggare ut med AMD än NVIDIA, finns många med PhysX för NVIDIA, gamla samt nya som är på gång... BYT till NVIDIA så märker ni skillnad på en gång, idag gäller NVIDIA ALL THE WAY.....

Bara fördelar med NVIDIA idag.....

Skrivet av Cameltotem:

Jahap blir väl att sälja 7970 om man planerar sli.

SMARTASTE tanken faktiskt, har själv bytt ut mitt 7970 nyligen och fyfaaaan vad jag ska spela om en massa spel, TACK NVIDIA ni är sååå värda mina pengar....

<3 NVIDIA

Permalänk
Medlem

Inte haft några problem med MS med CCC 12.6 och efter, då kör jag eyefinity 5760x1080

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Absolut inga fördelar förutom för AMD FANSEN SOM ÄR TROGNA AMD......

Dessutom skulle jag vilja att någon nämner 1 spel som ser snyggare ut med AMD än NVIDIA, finns många med PhysX för NVIDIA, gamla samt nya som är på gång... BYT till NVIDIA så märker ni skillnad på en gång, idag gäller NVIDIA ALL THE WAY.....

Bara fördelar med NVIDIA idag.....

PhysX? Jag brukar spela de flesta spel och aldrig kört ett spel med PhysX (bortsett från Metro 2033). Fast det är oroväckande mycket stutter bland crossfire uppsättningar måste jag säga.. Dock om man kör på singelkort är ju AMD oftast attraktivare då du knappast får bättre prestanda/pris

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Absolut inga fördelar förutom för AMD FANSEN SOM ÄR TROGNA AMD......

Dessutom skulle jag vilja att någon nämner 1 spel som ser snyggare ut med AMD än NVIDIA, finns många med PhysX för NVIDIA, gamla samt nya som är på gång... BYT till NVIDIA så märker ni skillnad på en gång, idag gäller NVIDIA ALL THE WAY.....

Bara fördelar med NVIDIA idag.....

Du har visst glömt eyefinity och vid tre kort går all ms ner till noll.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av punchline82:

Har funderingar på att skaffa ett till grafikkort och undrar hur mycket de skulle ge i prestanda.
Det lär ju knappast bli dubbelt så bra men ungefär, någon ?

Beror helt på vilka spel du tänkt spela. Glöm ej att du kan få sämre prestanda med 2 kort också. Att du får dubbla kan du glömma inte ens i närheten av det mer värt att använda kortet i en annan dator o utnyttja det till 100% där med.... Kommer inte att köpa dubbla kort på ett tag förrän man kan utnyttja båda till 100% i samma burk, eller om man får köpa 2st för det rätta priset gentemot procentuella vinster annars ALDRIG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schnabs:

Funkar riktigt bra för mig, märker inte av nån ms längre. Med ht på och cpu core parking avstängt flyter alla spel jag testat på hur fint som helst. BF3, Crysis2, Diablo2, wow etc.

Diablo2 e ju sjukt krävande.. 800x600 o tung 3D...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Du har visst glömt eyefinity och vid tre kort går all ms ner till noll.

Do not feed the trolls!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Absolut inga fördelar förutom för AMD FANSEN SOM ÄR TROGNA AMD......

Dessutom skulle jag vilja att någon nämner 1 spel som ser snyggare ut med AMD än NVIDIA, finns många med PhysX för NVIDIA, gamla samt nya som är på gång... BYT till NVIDIA så märker ni skillnad på en gång, idag gäller NVIDIA ALL THE WAY.....

Bara fördelar med NVIDIA idag.....

Kan verkligen inte förstå att du precis skrev det. Är du verkligen så tappad? Du vill att Nvidia ska ha monopol på grafikkort för oss "vanliga" konsumenter så att de kan höja priserna till vad de än vill eller? Det är ju smart. Du är Nvidia-fanboy om något. Jag föredrar också själv Nvidia men har ändå ett AMD-grafikkort därför att det var det ett relativt billigt grafikkort med bästa pris/prestanda jag kunde hitta. 6970 begagnat och ångrar då inte att jag köpte det, ser inte varför jag skulle heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrikfotograf:

Du har visst glömt eyefinity och vid tre kort går all ms ner till noll.

Nej det har jag inte, tycker inte om att spela på delade skärmar, väntar nog på en skärm som är längre samt böjd typ 180 grader (finns några men dyra) .... ÄKTA SURROUND.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xReverenDx:

Diablo2 e ju sjukt krävande.. 800x600 o tung 3D...

Skickades från m.sweclockers.com

menade diablo3.. dock vet jag att det inte är så krävande heller, men skrev med det iaf eftersom jag spelar det också.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejkk:

Kan verkligen inte förstå att du precis skrev det. Är du verkligen så tappad? Du vill att Nvidia ska ha monopol på grafikkort för oss "vanliga" konsumenter så att de kan höja priserna till vad de än vill eller? Det är ju smart. Du är Nvidia-fanboy om något. Jag föredrar också själv Nvidia men har ändå ett AMD-grafikkort därför att det var det ett relativt billigt grafikkort med bästa pris/prestanda jag kunde hitta. 6970 begagnat och ångrar då inte att jag köpte det, ser inte varför jag skulle heller.

Du kanske missade det jag skrev i slutet "IDAG".

Är absolut ingen fanboy har både AMD och NVIDIA, älskar mitt XFX 5770 Black edition som attan.... bästa överklockningskortet jag upplevt någonsin sen GT6600.

Sen det där med pris per prestanda skiter jag i fullständigt för i längden så kostar det mer med AMD..... Sen gillar jag AMD på AGP sidan dom har dom tyngsta korten där, har själv ett 3850 med 512mb snurrande i en låda och det flyter på bra än idag....

Måste bara tillägga att jag alltid kört med AMDs CPUer innan har flera datorer med AMD CPUn i, men bara en INTEL inköpt i år i7 2700k....

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Absolut inga fördelar förutom för AMD FANSEN SOM ÄR TROGNA AMD......

Dessutom skulle jag vilja att någon nämner 1 spel som ser snyggare ut med AMD än NVIDIA, finns många med PhysX för NVIDIA, gamla samt nya som är på gång... BYT till NVIDIA så märker ni skillnad på en gång, idag gäller NVIDIA ALL THE WAY.....

Bara fördelar med NVIDIA idag.....

Skrivet av RaBlack:

Du kanske missade det jag skrev i slutet "IDAG".

Är absolut ingen fanboy har både AMD och NVIDIA, älskar mitt XFX 5770 Black edition som attan.... bästa överklockningskortet jag upplevt någonsin sen GT6600.

Sen det där med pris per prestanda skiter jag i fullständigt för i längden så kostar det mer med AMD..... Sen gillar jag AMD på AGP sidan dom har dom tyngsta korten där, har själv ett 3850 med 512mb snurrande i en låda och det flyter på bra än idag....

Varför är AMDs kort dyrare i längden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Asså ärligt killar. När jag ser den där bilden undrar jag varför någon i helvete någonsin skulle vilja välja Raedon? Finns det en enda fördel?

Den kom ut tre månader tidigare.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hejkk:

Varför är AMDs kort dyrare i längden?

1. Behöver dyrare nätagg.
2. Behöver större chassin.
3. Elräkning ökar.
4. Finns säkert flera tänk efter själv....:) men för mig har det alltid varit det som är gott är värt pengarna medans det som är surt inte ens är värt Gratis....

Kom på några till själv, värme utvecklingen kräver fler fläktar som i sin tur kräver tystare chassi samt större och moderkort som klarar av detta, har varit med om detta länge pris/prestanda så nej för min del till AMD GPU/CPU "IDAG". Man vill ju hinna använda datorn innan nya grejer släpps och man slösar tiden på det igen och som många vet så är tid värt pengar

Permalänk
Medlem

Mata inte trollet mer nu snälla, ni ser ju vart det leder.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av RaBlack:

Att du får dubbla kan du glömma inte ens i närheten av det

Du får tänka lite på vad du säger...beror ju som du sa på vilket spel man spelar, 7970 skalar ju ändå 92% i BF3 ultra, så att säga att man inte kan komma i närheten av dubbla prestandan är stuntsnack, beror helt på vilken situation man pratar om, ibland skalar de värdelöst, ibland skitbra.

Sen tycker jag du kan sluta mässa om att PhysX är så fantastiskt, är bara att bita i det sura äpplet och inse att det är väldigt få moderna, eller populära spel som använder sig av det, jag har haft Nvidia kort i många år, och bara spelat 3 spel som på något sätt använt sig av PhysX. Må så va att flera kommande spel troligen kommer använda sig av PhysX, men idag är det långt ifrån ett bra argument till att man skulle köpa Nvidia.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2000+:

Mata inte trollet mer nu snälla, ni ser ju vart det leder.

Menar du mig så kan jag förklara för dig att trollet i detta är bara du, MATA INTE TROLLET :).

Vill bara upplysa folk om det man själv upplevt så att andra kan ta del utav det inget annat.
Friheten att upplysa andra är gratis. Så sluta med det där TROLL snacket kom med något nytt själv istället.

Ha det så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

1. Behöver dyrare nätagg.
2. Behöver större chassin.
3. Elräkning ökar.
4. Finns säkert flera tänk efter själv....:) men för mig har det alltid varit det som är gott är värt pengarna medans det som är surt inte ens är värt Gratis....

Du borde tänka efter lite själv. Det beror väldigt mycket på vilken prestanda man vill ha och hur mycket man vill lägga ut. T.ex. ett 7770 har inte Nvidia något svar på i 600-serien än. Om någon skulle fråga dig om du vill ha ett 7970, gratis, skulle du säga nej då därför att det är "surt"? WOooooooOo

Och titta på denna bilden: http://www.sweclockers.com/image/diagram/3160?k=c900f75c29939...
7970 vs 680, 3w skillnad i idle och 29w skillnad i load (till 680s fördel), det påverkar inte val av nätagg.

7950 vs 670, de drar i princip exakt lika mycket.

Det kommer ut nya drivrutiner till AMD-grafikkort som ska öka prestandan nu också, så i prestanda så skulle jag säga att det inte heller är så stor skilllnad, även om den finns där i olika titlar, men inte bara till Nvidias fördel.

Större chassi spelar nog först roll om du ska bygga en m-ITX-maskin (knappt någon skillnad mellan 7970 och 680 i längd vad jag har sett i videor), inte om du ska ha en "vanlig" speldator.

AMDs 7950 och 7970 är något billigare än 670 respektive 680 (tittade på inet), dock bara några hundralappar. Jag skulle säga att det är väldigt jämnt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Du får tänka lite på vad du säger...beror ju som du sa på vilket spel man spelar, 7970 skalar ju ändå 92% i BF3 ultra, så att säga att man inte kan komma i närheten av dubbla prestandan är stuntsnack, beror helt på vilken situation man pratar om, ibland skalar de värdelöst, ibland skitbra.

Sen tycker jag du kan sluta mässa om att PhysX är så fantastiskt, är bara att bita i det sura äpplet och inse att det är väldigt få moderna, eller populära spel som använder sig av det, jag har haft Nvidia kort i många år, och bara spelat 3 spel som på något sätt använt sig av PhysX. Må så va att flera kommande spel troligen kommer använda sig av PhysX, men idag är det långt ifrån ett bra argument till att man skulle köpa Nvidia.

PhysX är fantastiskt, tänk om SKYRIM och andra titlar använde det då hade man sluppit modda en massa själv för att få till det snyggt. Det är en anledning som faktiskt alltid bör tas upp så att flera speltillverkare använder sig av det. Skulle betala extra för spel om dom la till PhysX, DX11 och all extra godis, kanske dom bör släppa en PhysX edition eller nått.....

Skrivet av hejkk:

Du borde tänka efter lite själv. Det beror väldigt mycket på vilken prestanda man vill ha och hur mycket man vill lägga ut. T.ex. ett 7770 har inte Nvidia något svar på i 600-serien än. Om någon skulle fråga dig om du vill ha ett 7970, gratis, skulle du säga nej då därför att det är "surt"? WOooooooOo

Både du och alla andra vet att detta aldrig kommer hända... Men att betala för en hamburgare 50kr som är god än en som kostar 5kr sur är väl kastade pengar. Hellre POWER WITH THE PRICE än POWER WITHOUT THE PRICE.

Och titta på denna bilden: http://www.sweclockers.com/image/diagram/3160?k=c900f75c29939...
7970 vs 680, 3w skillnad i idle och 29w skillnad i load (till 680s fördel), det påverkar inte val av nätagg.

Men det drar mer el i denna rigg/test

7950 vs 670, de drar i princip exakt lika mycket.

Har inte testat detta beror fortfarande på vad du har för rigg.

Det kommer ut nya drivrutiner till AMD-grafikkort som ska öka prestandan nu också, så i prestanda så skulle jag säga att det inte heller är så stor skilllnad, även om den finns där i olika titlar, men inte bara till Nvidias fördel.

Håller med.

Större chassi spelar nog först roll om du ska bygga en m-ITX-maskin (knappt någon skillnad mellan 7970 och 680 i längd vad jag har sett i videor), inte om du ska ha en "vanlig" speldator.

25 cm GTX680 mot 28 cm HD7970 kan göra stor skillnad på ett chassi man har inköpt redan.

Kolla ZOTACs GTX670.

AMDs 7950 och 7970 är något billigare än 670 respektive 680 (tittade på inet), dock bara några hundralappar. Jag skulle säga att det är väldigt jämnt.

GTX670 vs 7970
http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-670-review,32...

JAPP, men man tappar ändå PhysX.