är den värd priset

Permalänk

är den värd priset

hej idag när jag satt och glodde lite på inets hemsida så hittade jag denna ssd för det ynkliga priset och undrar om den är värd att lägga ut de pengarna på ?
http://www.inet.se/produkt/5315105/ocz-ssd-agility-3-60gb

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem

Bra systemdisk för det priset enligt min mening.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

60 gb funkar och priset är bra men jag skulle lagt till 300 kr och köpt en 120 gb istället.

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Entusiast

Så som jag uppfattar det (Kan verkligen inte mycket om SSDs) så är det en "Sandforce-SSD" och sandforce har det varit mycket skit med både enligt många här på Swec och det nämndes också i gårdagens fredagspanel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

300kr mer men dubbelt så stor: http://www.inet.se/produkt/5315104/ocz-ssd-agility-3-120gb
Men jag skulle inte köpa en ssd med sandforce kontroller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lannzy:

Nja, jag skulle lagt till 300 kr och köpt en 120 gb istället.

^ Precis ^

Skrivet av Blupparen:

300kr mer men dubbelt så stor: http://www.inet.se/produkt/5315104/ocz-ssd-agility-3-120gb
Men jag skulle inte köpa en ssd med sandforce kontroller.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en sådan och inga problem, de flesta problem är fixade i mjukvaruuppdateringar och resten är ovanliga enligt vad jag märkt på sistone.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Måste hålla med Lannzy, +300 för 60gig extra hellre

Permalänk

Skulle aldrig köpt en sandforce disk, köp http://www.inet.se/produkt/4303993/samsung-ssd-desktop-830-se... istället.

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Bra systemdisk för det priset enligt min mening.

Skrivet av Lannzy:

60 gb funkar och priset är bra men jag skulle lagt till 300 kr och köpt en 120 gb istället.

Skrivet av Uzanar:

Så som jag uppfattar det (Kan verkligen inte mycket om SSDs) så är det en "Sandforce-SSD" och sandforce har det varit mycket skit med både enligt många här på Swec och det nämndes också i gårdagens fredagspanel.

Skrivet av Blupparen:

300kr mer men dubbelt så stor: http://www.inet.se/produkt/5315104/ocz-ssd-agility-3-120gb
Men jag skulle inte köpa en ssd med sandforce kontroller.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AddeezZ:

Måste hålla med Lannzy, +300 för 60gig extra hellre

jo men eftersom jag har en tajt budget så får jag nöja mej med en 60 gigare ;), ah har med hört det om sandforce osv men som sagt bara att uppdatera firmvire om den krånglar annars lämna tillbaka den får ta och bli en sån här haha.

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa ocz som det ser ut nu dem får allt bättra sig! En 128 gb samsung 830 finns för under 900kr

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så är dom flesta problemen med SF utredda. Dessutom var det rätt få som hade problem ens när buggarna härjade fritt.

Så jag ser ingen hake här. Köp den. (Om du likt mig får plats med OS på <~50GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad jag har förstått så är dom flesta problemen med SF utredda. Dessutom var det rätt få som hade problem ens när buggarna härjade fritt.

Så jag ser ingen hake här. Köp den. (Om du likt mig får plats med OS på <~50GB)

Det har bättrat sig ja men ocz ligger högst bland rma sök på ssd problem här så lär du se stabila bra diskar att köpa nu är intel 320 crucial m4 samsung 830. Jag hade personligen köpt samsung då man får mycket för pengarna å den är stabil har 2 st 320 som funkat kanon även en m4 som går kalas

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Det har bättrat sig ja men ocz ligger högst bland rma sök på ssd problem här så lär du se stabila bra diskar att köpa nu är intel 320 crucial m4 samsung 830. Jag hade personligen köpt samsung då man får mycket för pengarna å den är stabil har 2 st 320 som funkat kanon även en m4 som går kalas

Ja, det har varit mkt problem med SandForce. Men det verkar som att det är över nu. Eller kan du hänvisa till några färska buggar?

Det är precis den listan jag har givit när folk frågat efter en garanterat stabil SSD, eftersom dom haft få och/eller obetydliga buggar.

Men återigen; problemen tycks lösta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ja, det har varit mkt problem med SandForce. Men det verkar som att det är över nu. Eller kan du hänvisa till några färska buggar?

Det är precis den listan jag har givit när folk frågat efter en garanterat stabil SSD, eftersom dom haft få och/eller obetydliga buggar.

Men återigen; problemen tycks lösta.

Det har minskat ja men det kommer fortfarande upp trådar lite över allt och framförallt är det ocz hur många trådar finns det om samsung 830 tex som är väldigt mycket för pengarna jag har i allafall inte sett en ända här inne.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Det har minskat ja men det kommer fortfarande upp trådar lite över allt och framförallt är det ocz hur många trådar finns det om samsung 830 tex som är väldigt mycket för pengarna jag har i allafall inte sett en ända här inne.

Samsung har också haft problem, men inte lika mkt/allvarligt. Men det är egentligen inte det som är frågan här.

Kan du länka till ett kvarstående SandForce-problem så ska jag tänka om, annars kan jag inte kalla SF-diskar opålitliga.

(Har själv en Intel 320, vilket känns tryggt. Men jag skulle antagligen inte satsa på 320 om jag köpte SSD idag.)

Permalänk
Medlem

Sandforce har inga problem längre, om man köper disk nu behöver man inte ens uppgradera firmwaren, så folk som inte vet får gärna sluta dissa sandforce. Har en agility 3 120GB som har flutit på helt utan problem, även byggt två andra datorer som även de inte haft några problem alls.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Samsung har också haft problem, men inte lika mkt/allvarligt. Men det är egentligen inte det som är frågan här.

Kan du länka till ett kvarstående SandForce-problem så ska jag tänka om, annars kan jag inte kalla SF-diskar opålitliga.

(Har själv en Intel 320, vilket känns tryggt. Men jag skulle antagligen inte satsa på 320 om jag köpte SSD idag.)

Vore intressant med källa på att samsung har haft problem?

Är man inne på returstatistik så är de tillverkare med diskar baserade på sandforce klart sämre än de tillverkare som enbart kör med marvell/intel/samsung. När det gäller specifikt ocz så har de toppat listorna över returstatisk för ssd:er, nu senast med skyhöga 7%(!!!). Och det gäller diskar som är mellan 6 månader och 1 år gamla så köpare med eventuella problem pga firmware bör ha returnerat dom tidigare än så.

Skrivet av Rydisen:

Sandforce har inga problem längre, om man köper disk nu behöver man inte ens uppgradera firmwaren, så folk som inte vet får gärna sluta dissa sandforce. Har en agility 3 120GB som har flutit på helt utan problem, även byggt två andra datorer som även de inte haft några problem alls.

Se ovan. Även om man har en disk som är sämre i returhänseende så kommer den klart övervägande majoriteten inte ha problem. med 7% returer så blir det 1/14 som returnerar, köper man tex crucial m4 så är det 1/120 som returnerar...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hippsieee:

jo men eftersom jag har en tajt budget så får jag nöja mej med en 60 gigare ;), ah har med hört det om sandforce osv men som sagt bara att uppdatera firmvire om den krånglar annars lämna tillbaka den får ta och bli en sån här haha.

Det är inte så bara att uppdatera firmwaren när den inte ens dyker upp i bios

Nej men det är nog bara ett fel jag har som kan beror på allt möjligt, inte bara ssdn. Som Rydisen sa så ska dom ha fått bukt på problemen nu, säger folket som ligger bakom sandforce iaf

Permalänk
Medlem

Sjukt värt köp.
60GB räcker ju för Windows, Adobe Creative Suit och Office (om man nu använder sig av de paketen), webbläsare, alla andra småprogram man kan tänkas använda och något enstaka spel.

Det är vad jag har min SSD till i alla fall, sen lägger jag alla spel, bilder och så på en mekanisk hårddisk.När man väl gått SSD går man aldrig mer HDD. Det är så oerhört bekvämt när t.ex. webbläsaren kommer upp sekunden du trycker på knappen, och inte 3-4 sekunder senare som ofta är fallet med en HDD.

Köp den som systemdisk om din budget är tajt men du fortfarande vill ha en SSD.
Du kommer inte att ångra dig. SSD är liksom det bästa köpet man kan göra till en dator.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippsieee:

hej idag när jag satt och glodde lite på inets hemsida så hittade jag denna ssd för det ynkliga priset och undrar om den är värd att lägga ut de pengarna på ?
http://www.inet.se/produkt/5315105/ocz-ssd-agility-3-60gb

Den har ju sandforce. Undvik. Den kontrolern har sämre rykte än Maxtor-diskar nuförtiden. Du kan få bättre diskar bara genom att lägga till nån hundring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Samsung har också haft problem, men inte lika mkt/allvarligt. Men det är egentligen inte det som är frågan här.

Kan du länka till ett kvarstående SandForce-problem så ska jag tänka om, annars kan jag inte kalla SF-diskar opålitliga.

Ha Ha! Den var bra... Försök hitta EN tråd som handlar om problem med Samsungs 830-serie som inte berodde på användarfel. Sandforce däremot är det inte svårt att hitta trådar med. Och ja, problemen kvarstår även efter firmware-uppdateringarna.

Dessutom suger Sandforce när det gäller komprimerad data, något som INGEN annan kontrolertillverkare lider av idag, alla utom SandForce har fixat det, så varför skall man köpa SandForce idag? det är varken snabbt, stabilt eller prisvärt längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Vad jag har förstått så är dom flesta problemen med SF utredda. Dessutom var det rätt få som hade problem ens när buggarna härjade fritt.

Så jag ser ingen hake här. Köp den. (Om du likt mig får plats med OS på <~50GB)

Jag har en Intel 520 60 GB och OS + program ryms på 28 GB. Större program för musikredigering samt dokument har jag på en mekanisk disk.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vore intressant med källa på att samsung har haft problem?

Ett exempel.

Skrivet av Ozzed:

Ha Ha! Den var bra... Försök hitta EN tråd som handlar om problem med Samsungs 830-serie som inte berodde på användarfel. Sandforce däremot är det inte svårt att hitta trådar med. Och ja, problemen kvarstår även efter firmware-uppdateringarna.

Dessutom suger Sandforce när det gäller komprimerad data, något som INGEN annan kontrolertillverkare lider av idag, alla utom SandForce har fixat det, så varför skall man köpa SandForce idag? det är varken snabbt, stabilt eller prisvärt längre.

Det kanske finns kvar några buggar som jag inte känner till. Men jag kan inte säga att SF suger vare sig det gäller komprimerad eller okomprimerad data.

Permalänk
Medlem

Kör själv med 2st agility 3 diskar à 120gb och har haft en smärtfri upplevelse. Sitter på ett msi mobo och kör dom såklart på Intels sata 3. Var det värt det? 240gb ssd för under 2000:- när jag köpte dom för drygt ett halvår sedan, absolut!! Men det är klart att man ska vara medveten om att det kan strula, men det kan det med alla diskar. Risken är bara lite större med OCZ

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Ett exempel.

Det kanske finns kvar några buggar som jag inte känner till. Men jag kan inte säga att SF suger vare sig det gäller komprimerad eller okomprimerad data.

Om någonting "suger" eller inte är ju en definitionsfråga, men SandForce kontrolers hanterar komprimerad data sämre än komprimerad data, och har idag inget övertag hastighetsmässigt gentemot andra kontrolers, som klarar både komprimerad och okomprimerad data lika bra. Alltså har SandForce designmässiga nackdelar som man slipper med andra kontrolers.

Angående din länk så var det ju en nyhet, och ingen faktisk användare som hade problem. Dessutom missade du tydligen deras uppdatering där följande går att läsa:
http://thessdreview.com/latest-buzz/samsung-elaborates-on-ssd...
"Mr Rasiel also pointed out that there has been absolutely no evidence whatsoever of a single ‘bricked’ or ‘dead’ drive being received by Samsung USA and stated that if anyone believes they have experienced this with their Samsung SSD 830 Series SSD, they should contact Samsung immediately. We will go a step further by opening the door to contacting us, as well, in order to ensure that your issue is resolved."

Om det ända som händer är att man måste dra ur sladden och vänta 10 sek tycker jag det är en struntsak. Sandforce har haft betydligt värre problem såsom blåskärmar konstant, slumpmässig dataförlust, döda enheter efter firmware-uppdatering osv. Det är inte ens jämförbart med Samsung vars "Problem" var att man fick blåskärm efter en uppgradering av firmware om man inte lät disken vara strömlös 10 sek efteråt, och ingen data gick förlorad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Strul med firmwareuppdatern gills inte om det inte fanns någon särskilt anledning att uppdatera (precis som med Intel X25-M G2).

De flesta uppdaterar inte firmware bara för att det kommer en ny (det är även därför Crucial M4 inte kan sägas ha ett fantastiskt track-record i stabilitet).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om någonting "suger" eller inte är ju en definitionsfråga, men SandForce kontrolers hanterar komprimerad data sämre än komprimerad data, och har idag inget övertag hastighetsmässigt gentemot andra kontrolers, som klarar både komprimerad och okomprimerad data lika bra. Alltså har SandForce designmässiga nackdelar som man slipper med andra kontrolers.

Nja, det ger mer varierad prestanda, men de flesta tester brukar visa att sandforce med synkront nand hänger med rent prestandamässigt. Plus att komprimeringen ger mindre skrivningar till nand vilket gör att en sandforcedisk rent teoretiskt kan klarar med skrivningar än en "vanlig" ssd. Nu är ju detta inte ett problem till att börja med, men att säga att sandforce har en designmässig nackdel är att dra det hela alldeles för långt i mitt tycke.

Skrivet av mfm:

Strul med firmwareuppdatern gills inte om det inte fanns någon särskilt anledning att uppdatera (precis som med Intel X25-M G2).

De flesta uppdaterar inte firmware bara för att det kommer en ny (det är även därför Crucial M4 inte kan sägas ha ett fantastiskt track-record i stabilitet).

Ok, vem bestämmer vad som "gills" eller inte? Det måste väl ändå få vara upp till var och en att bilda sig en uppfattning om vad som är relevant för dom?

Men med tanke på det klargörande som ozzed länkade till ovan så verkar samsungs eventuella problem vara betydligt mindre än de som sandforce råkade ut för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om någonting "suger" eller inte är ju en definitionsfråga, men SandForce kontrolers hanterar komprimerad data sämre än komprimerad data, och har idag inget övertag hastighetsmässigt gentemot andra kontrolers, som klarar både komprimerad och okomprimerad data lika bra. Alltså har SandForce designmässiga nackdelar som man slipper med andra kontrolers.

Angående din länk så var det ju en nyhet, och ingen faktisk användare som hade problem. Dessutom missade du tydligen deras uppdatering där följande går att läsa:
http://thessdreview.com/latest-buzz/samsung-elaborates-on-ssd...
"Mr Rasiel also pointed out that there has been absolutely no evidence whatsoever of a single ‘bricked’ or ‘dead’ drive being received by Samsung USA and stated that if anyone believes they have experienced this with their Samsung SSD 830 Series SSD, they should contact Samsung immediately. We will go a step further by opening the door to contacting us, as well, in order to ensure that your issue is resolved."

Om det ända som händer är att man måste dra ur sladden och vänta 10 sek tycker jag det är en struntsak. Sandforce har haft betydligt värre problem såsom blåskärmar konstant, slumpmässig dataförlust, döda enheter efter firmware-uppdatering osv. Det är inte ens jämförbart med Samsung vars "Problem" var att man fick blåskärm efter en uppgradering av firmware om man inte lät disken vara strömlös 10 sek efteråt, och ingen data gick förlorad.

Så du hade ingen SF-bugg att hänvisa till?

Jag vill minnas att det funnits fler problem med 830-serien, men inget särskilt allvarligt. Det är också därför jag rekommenderat 830-serien många ggr. Men nu var det ju egentligen SandForce det handlade om här.

Jag kunde inte hitta ngn disk i samma prisklass som kunde konkurrera med disken i fråga. Inte heller ngn kvarstående bugg kunde jag hitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Så du hade ingen SF-bugg att hänvisa till?

Jag vill minnas att det funnits fler problem med 830-serien, men inget särskilt allvarligt. Det är också därför jag rekommenderat 830-serien många ggr. Men nu var det ju egentligen SandForce det handlade om här.

Jag kunde inte hitta ngn disk i samma prisklass som kunde konkurrera med disken i fråga. Inte heller ngn kvarstående bugg kunde jag hitta.

Tja, den senaste någorlunda bekräftade buggen får väl vara det som anand tog upp i sin recension av intels 520:

http://www.anandtech.com/show/5508/intel-ssd-520-review-cherr...

Annars så är det nog svårt att peka på någon speciell bugg, sandforce själva har ju haft en hel del att reproducera de buggar som drabbat folk