64GB ssd i netbook - hur stor win7hp partion?

Permalänk

64GB ssd i netbook - hur stor win7hp partion?

Hej,

Har en netbook som jag använder flitigt till surfande, film, musik - dock inga spel för det helt enkelt inte går =P

hur stor bör partionen för OS vara utan att det orsakar olika typer av "störigheter" som vid normal nedladdning och installation av lättare program (winrar, spotify, firefox, vlc, drivrutiner, firefox plugins, flash osv osv )

tror en 64gb ssd blir runt 58-59gb när den väl är i datorn.

har också läst att man ska stänga av vissa funktioner för att en SSD inte ska lagra massa backup info som tar plats osv? indexing?

hur är det med sleepmode på SSD nu? tänkte köpa mkg en samsung 64gb 830

// a

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen anledning att ha mer än en partition på en så liten disk? Låter som upplagt för att få problem i mina öron. Jag har en 60GB SSD i min laptop och det räcker ganska precis till skolarbete + enstaka spel. Jag kör Win7Pro och det märker på egen hand att det sitter en SSD i och stänger av defrag osv.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Under 20gb för 64bits W7 tror jag blir väldigt trångt.
30gb skulle jag reka om du vill ha möjligheter till hibernate (och har 2-4gb minne).

Men du kan spara åtskilliga GB genom att installera 32-bits W7 istället för 64 bits.
Att 32-bits även är lite enklare att driva är ju inte heller så dumt för en netbook.

Visst kan du stänga av funktioner för att spara ytterligare plats, t.ex restore.
Men sånna funktioner kan även vara rätt bra att ha ibland.

Permalänk

Hej,

Har win7 32bit, 2gb ram men kommer nog köpa 4gb (vet att jag inte kommer kunna använda allt) + ssd'n då.

tänkte följa denna guide:
http://www.techinstyle.tv/20111318636/products/components/gui...

anledningen till varför jag tänkte ha win i en partition är att "spärra" windows att sticka iväg för mycket och ha mer kontroll över hur mycket utrymme som windows kan använda pga den lilla hårddisken.

såhär är ser det ut just nu: (datorn har inte formaterats sedan köp för 1½ år sedan så den är full av gamla spel och program som inte är avinstallerade)

7gb program
1gb drivers
10gb windows

44gb skärp (film, music, osorterat osv)

p2:

120gb skräp (film, music, osorterat osv)

min slutsats på denna lilla "undersökning" är att p1 för windows, progra, drivisar behöver max vara 20-25gb

vad tror ni om det? O_o

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Den där guiden ger jag inte mycket för.
Ingen hibernate på en laptop/nettop är ju hur dumt som hellst.
Och ingen pagefile är ju att be om problem.
Att han sedan begränsar storleken ("short stroke") på en SSD i tron att det skall ge bättre prestanda och längre livslängd är ju bara skrattretande.
System restore kan man ju köra utan, men den dagen du drar på dig ett rootkit eller någon elak mask så åker du ju kanske på att installera om istället för att göra ett par enkla klick.
Du kan ju enkelt sätta hur mycket utrymme system restore får använda.

Nej installera som vanligt och fråga sen här på SWC om det är nåt du undrar över.

Permalänk
Avstängd

Nej, kör en partition. Du kommer ångra dig annars, i framtiden när du börjat installera program och spel.

Permalänk
Medlem

Satsa på enbart en partition, 2 ställer enbart till mer problem och känner du att windows börjar rinna iväg får du väll göra något åt det istället för att tro att två partitioner ska råda bot på detta.

Permalänk
Avstängd

Som flera redan sagt så är det absolut ingen ide att partitionera en så liten SSD

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Plus att datorn börjar bete sig sjukt konstigt när Winpartitionen är full. Windows växer, så är det bara. Försöker man begränsa det genom att inte ha mer utrymme åt det skapar man bara problem.

Bättre att du i så fall gör en systemavbild med Win7s inbyggda backupprogram och använder det till att återställa datorn på 10min när du tycker att det börjar bli för mycket skit. Har man bara lite disciplin på var man sparar saker är det inte så plågsamt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Hej,

Det blev en 128gb samsung 830 istället.. för ju så lite pris skillnad mot 64gb...

ska jag köra partion eller inte nu?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Edit ändrad text missade att det var en netbook.

Kör en partition och köp en extra extern HDD för lagring av stora filer. En 128 gb disk bör du inte partitionera. En full disk fungerar sämre och windows disken bör ha lite tomt utrymme för att fungera riktigt bra.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31