PROBLEM, nytt grafikkort, laggar sönder.

Permalänk

PROBLEM, nytt grafikkort, laggar sönder.

Hej sweclockers, (hoppas de ligger i rätt tråd nu bara, ber om ursäkt annrs) Min äldre broder köpte sig ett gigabyte GTX 560Ti för lite över en månad sen, tidigare hade han nått asus 8800 bla bla.. gammalt kort. Men nu efter han bytt upp sig så får han hur mycket lagg som helst, i allting. Även i såna spel han klarat av tidigare.. =/

Någon som har en aning om hur de kan bli så?

PCU: AMD dualcore ahtlon 64 x2 4200+ på 2200mhz (ja, de är gammalt. :> )
moderkort: asus M2N-SLI
GPU: Gigabyte GTX 560Ti

Förstår inte hur de kan bli mer laggigt med ett såpass mycket bättre grafikkort, hade de varit nätagget som ger ut för lite så hade datorn förmodligen dött i load. (som den gjorde för mig.. x) )

Tacksam för svar!

Permalänk

CPUn din gör knappast 560it någon rättvisa. Den är alldeles för gammal tyvärr.

Permalänk
Skrivet av RagnarSickan:

CPUn din gör knappast 560it någon rättvisa. Den är alldeles för gammal tyvärr.

Håller med föregående talare där, din cpu flaskhalsar tyvärr:(

Visa signatur

Corsair 650D | ASUS Corsshair V Formula | AMD FX-8150 "Bulldozer" @ 4,0 GHz | Corsair H100 + 4 Corsair SP High Performance 120mm | MSI GTX 580 Lightning extreme Twin Frozr III | 8GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair AX 850W | Corsair Force 3 series 120gb | 2x OCZ - Agility 3 12gb | Benq G2750 | Benq G2420HD | Corsair K90 | Mionix Naos 5000

CITERA FÖR SVAR!!!

Permalänk
Medlem

Fast CPU prestandan förändras ju inte med ett snabbare grafikkort.
Har spelen fungerat bra förrut så skall dom även göra det nu.

Till TS, avinstallera allt vad grafikdrivrutiner heter och kör driversweeper för att få bort eventuella rester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osterberg1985:

Håller med föregående talare där, din cpu flaskhalsar tyvärr:(

Det orsakar inte att man får sämre framerate än med ett svagare kort.

Avinstallerat drivrutinerna till det gamla kortet, och installerat nya till det nya?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kim_shady:

Förstår inte hur de kan bli mer laggigt med ett såpass mycket bättre grafikkort, hade de varit nätagget som ger ut för lite så hade datorn förmodligen dött i load. (som den gjorde för mig.. x) )

Detta är inte alls säkert.

Vilket nätagg rör det sig om?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Fast CPU prestandan förändras ju inte med ett snabbare grafikkort.
Har spelen fungerat bra förrut så skall dom även göra det nu.

Till TS, avinstallera allt vad grafikdrivrutiner heter och kör driversweeper för att få bort eventuella rester.

Ja man tycker ju det, de är mitt i spelen som de bara börjar lagga som in i helv..e för honom, och han vet inte varför, men de är sant de du säger, har de funkat bra förr med sämre grafikkort så bör de ju nästan funka bättre nu. Han har testat att ställa ner allt te lägsta och även upplösningen till de minsta, utan bättre resultat överhuvudtaget, vilket också ger ett stort frågetecken.

Skrivet av Rixxz:

Det orsakar inte att man får sämre framerate än med ett svagare kort.

Avinstallerat drivrutinerna till det gamla kortet, och installerat nya till det nya?

Japp, får göra det. Självklart avinstallerade vi de gamla drivisarna och installerade nya! men de är väl bara att testa att installera om det igen, de skadar ju inte.

Skrivet av Soir:

Detta är inte alls säkert.

Vilket nätagg rör det sig om?

Han vet inte riktigt vilken tillverkare de är men de ligger på 500W. De var ett par år sen som han köpte ett komplett datorpaket, haha :).

Permalänk
Hedersmedlem

Orkar inte agget driva det nya kortet kan man uppleva det som din bror gör, så kolla upp detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hallåja! Som vissa säger ovan så kan det visst bero på att processorn är för slö. En period satt jag med en gammal amd då min dåvarande processor la av. O då fick jag "lagg-spiks" lite när som hälst. Vet inte vad det beror på men förmodligen så arbetar din processor 100 % o när det då blir lite mer krävande så orkar processorn inte med längre o man får 15-20 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmy_pimmy:

Hallåja! Som vissa säger ovan så kan det visst bero på att processorn är för slö. En period satt jag med en gammal amd då min dåvarande processor la av. O då fick jag "lagg-spiks" lite när som hälst. Vet inte vad det beror på men förmodligen så arbetar din processor 100 % o när det då blir lite mer krävande så orkar processorn inte med längre o man får 15-20 FPS.

Visst kan en processor vara för slö och orsaka dåliga framerates, det var inte det som var dilemmat. Dilemmat var huruvida ett kraftfullt grafikkort som flaskas presterar sämre än ett svagare som inte flaskas, vilket det inte gör. Du får ju fortfarande ut minst lika mycket prestanda som ur det gamla.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Orkar inte agget driva det nya kortet kan man uppleva det som din bror gör, så kolla upp detta.

Aa, vi får ta och göra det! Känns ju som att de borde vara nått åt det hållet. =/

Skrivet av Rixxz:

Visst kan en processor vara för slö och orsaka dåliga framerates, det var inte det som var dilemmat. Dilemmat var huruvida ett kraftfullt grafikkort som flaskas presterar sämre än ett svagare som inte flaskas, vilket det inte gör. Du får ju fortfarande ut minst lika mycket prestanda som ur det gamla.

Alldeles riktigt, men vi ska kolla upp det. Får kanske testa koppla in mitt eget nättagg och se ifall de är nått med de som spökar.. Tycker dock de är märkligt att lagget kommer i perioder, spelet kan gå finfint ett tag sen laggar de totalt hela tiden. =/

Mvh

Permalänk

UPDATE: min bror har nu köpt nytt moderkort, processor och ram. Vi installerade nytt windows och därmed nya drivisar till grafikkortet som är nytt också. MEN, det blir inte bättre ändå.. Fortfarande problem med att datorn får fnatt och FPSen sjunker ner till 10-15 i alla spel helt plötsligt efter att ha fungerat laggfritt först. Nya moderkortet: MSI 970A-G46, processor: AMD phenom II x4 965 BE (samma som mig) och två nytt corsair minne på 1600 mhz. Då är ju frågan, är det nätagget som får sig ett fnatt och inte ger ut den ström den borde? eller är det grafikkortet som inte är helt felfritt? (gigabyte gtx 560Ti)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kim_shady:

UPDATE: min bror har nu köpt nytt moderkort, processor och ram. Vi installerade nytt windows och därmed nya drivisar till grafikkortet som är nytt också. MEN, det blir inte bättre ändå.. Fortfarande problem med att datorn får fnatt och FPSen sjunker ner till 10-15 i alla spel helt plötsligt efter att ha fungerat laggfritt först. Nya moderkortet: MSI 970A-G46, processor: AMD phenom II x4 965 BE (samma som mig) och två nytt corsair minne på 1600 mhz. Då är ju frågan, är det nätagget som får sig ett fnatt och inte ger ut den ström den borde? eller är det grafikkortet som inte är helt felfritt? (gigabyte gtx 560Ti)

Ja eftersom det är det ni inte gjort någonting åt så?...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)