Permalänk
Medlem

Lönesamtal med chefen

Hej,

jag har nyss haft lönesamtal med min chef, allt har gått bra och jag har presterat över förväntan i säljmål osv, dock så säger min chef att jag har gjort en hel del ärenden felaktigt och att det kommer att påverka min lön... min fråga är till er, kan dom verkligen skita i en lönehöjning för att dom säger att jag har gjort en del fel tuan att säga åt mig tidigare att jag har gjort det?

Jag jobbar på en kundservice så jag känner själv att det är viktigt att informera mig om jag gör fel så jag i fortsättningen inte gör det.

Är detta något jag kan ta upp med facket eller kommer dom bara säga åt mig att acceptera läget?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Hej,

jag har nyss haft lönesamtal med min chef, allt har gått bra och jag har presterat över förväntan i säljmål osv, dock så säger min chef att jag har gjort en hel del ärenden felaktigt och att det kommer att påverka min lön... min fråga är till er, kan dom verkligen skita i en lönehöjning för att dom säger att jag har gjort en del fel tuan att säga åt mig tidigare att jag har gjort det?

Jag jobbar på en kundservice så jag känner själv att det är viktigt att informera mig om jag gör fel så jag i fortsättningen inte gör det.

Är detta något jag kan ta upp med facket eller kommer dom bara säga åt mig att acceptera läget?

Beror väl helt på situationen. Har du gjort ärenden felaktigt konsekvent och finns det rutiner som gör att du borde varit uppmärksam på att det du gjorde var fel?

Generellt sett så kan du ju nekas löneförhöjning för att du har en ful hatt om det skulle vara så. Det handlar just om att du ska förhandla. Din chef ska ju försöka se till att du har rätt lön i förhållande till prestation. Du ska istället försöka lyfta fram dina prestationer. Alla gör fel så om du gör mer rätt än fel så får du ju ändå förmodligen ökad lön. Det är ju lite tvärtom vad facket förhandlar om. De vill istället ge samma lön till alla oavsett om de är duktiga eller dåliga helt enkelt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Har du kollektivavtal inom IT- och Telekombranschen är det så att facket förhandlar om den generella löneförhöjningen, detta blir en pott som ska fördelas ut till de anställda efter prestation - facket vill inte att alla ska få lika lön utan förhandlar centralt om en löneutveckling på årsbasis. Däremot finns det en lönegaranti som ska ge en minsta möjliga löneökning i årets löneavtal. Denna kan dock utebli vid särskilda skäl.

Lönesamtalet baserar sig på föregående års prestation vilket avgör din löneökning. Chefen brukar göra en bedömning och att du inte har skött ett antal ärenden korrekt kommer att påverka hur mycket din lön höjs, du flyttas troligen ner en eller ett par kategorier beroende på hur mycket fel du har gjort. Om du skulle bli helt utan löneökning bör du kontakta facket ifall du är medlem. Annars är det väl bara att gråta ut på Aftonbladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Hej,

jag har nyss haft lönesamtal med min chef, allt har gått bra och jag har presterat över förväntan i säljmål osv, dock så säger min chef att jag har gjort en hel del ärenden felaktigt och att det kommer att påverka min lön... min fråga är till er, kan dom verkligen skita i en lönehöjning för att dom säger att jag har gjort en del fel tuan att säga åt mig tidigare att jag har gjort det?

Jag jobbar på en kundservice så jag känner själv att det är viktigt att informera mig om jag gör fel så jag i fortsättningen inte gör det.

Är detta något jag kan ta upp med facket eller kommer dom bara säga åt mig att acceptera läget?

Har din(a) överordnade informerat dig om felaktigheterna? Framgår det tydligt (i t.ex. policy) att du brutit mot det sätt ni ska arbeta utifrån?

Fel kan ju vara fel, men det kan också vara en strategi för att kunna höja andras löner (eftersom alla anställda får en viss % att dela på = vissa får mer).

Om du är med i och litar på ditt fack (man kan också ringa centralt om man inte litar på sina lokala fackrepresentanter), så kolla med dem först!

Jag hade tagit striden om jag visste med mig att jag inte har gjort några större fel, eller om jag inte varit medveten om dessa och inte blivit informerad om det - man bör få en chans att förbättra sin prestation (men ytterst sett kan chefen i regel göra nästan som hen vill och gillar du det inte kan du söka nytt jobb).

Permalänk
Medlem

Det är inga större fel som kostat bolaget pengar eller så, mest att ett avtal eller så blivit felreggat men rättat kort efter, så nej... inga större fel!

Det jag reagerade på var bara att de flesta rutiner vi har kring ärenden är urdaterade och felaktiga/fungerar ej längre pga uppdaterat system, samt att jag inte fick reda på detta direkt då återkopplingar skickades (har kollat upp och återkopplingar kring felaktiga ärenden ska ges till den som gjort fel inom 24 timmar, jag fick dom som längst 6 månader efter ärendet blev felaktigt/rättat)

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Det är inga större fel som kostat bolaget pengar eller så, mest att ett avtal eller så blivit felreggat men rättat kort efter, så nej... inga större fel!

Det jag reagerade på var bara att de flesta rutiner vi har kring ärenden är urdaterade och felaktiga/fungerar ej längre pga uppdaterat system, samt att jag inte fick reda på detta direkt då återkopplingar skickades (har kollat upp och återkopplingar kring felaktiga ärenden ska ges till den som gjort fel inom 24 timmar, jag fick dom som längst 6 månader efter ärendet blev felaktigt/rättat)

Och vad sa chefen när du sa detta till honom under lönesamtalet?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Min chef är konflikträdd och hade inte mycket mer att säga om det förutom att det eventuellt påverkar en löneökning

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Låter ändå som mycket jobbigare lönesamtal än jag brukar ha.
Ska själv ha lönesamtal imorgon. Det brukar mest gå ut på att man lunchar ihop och diskuterar lite hur det går/gått och man kan lämna lite synpunkter osv och får sedan förslag om ny lön som de flesta brukar acceptera utan något större förhandlande.

Angående ditt ärende så låter det absolut som att du vore välförtjänt av högre lön när du sålt så mycket.
Det går alltid att hitta fel på vem som helst och det låter mest som ett svepskäl för att slippa betala mer lön.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt. Om man inte kan komma överrens om skälig ersättning så får man helt enkelt nöja sig med vad som erbjuds eller söka nytt jobb.

Permalänk
Medlem

Egentligen har det ju lite med det svenska arbetsklimatet att göra. Här ska man inte hävda sig utan det gör facket eller socialdemokraterna åt en. Så det tar en stund att komma ifrån detta och det gäller ju både arbetsgivare och arbetstagare. Gamla vanor försvinner inte över en natt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Egentligen har det ju lite med det svenska arbetsklimatet att göra. Här ska man inte hävda sig utan det gör facket eller socialdemokraterna åt en. Så det tar en stund att komma ifrån detta och det gäller ju både arbetsgivare och arbetstagare. Gamla vanor försvinner inte över en natt.

Jag tror du har missförstått situationen lite. Det handlar inte om att lämna ett löneanspråk. Lönesamtal i den här meningen handlar om en information om hur man ligger till när det gäller att fördela årets lönepott samt en diskussion om hur man kan förbättre sitt läge till nästa års lönerevision. Någon löneförhandling är det inte frågan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Jag tror du har missförstått situationen lite. Det handlar inte om att lämna ett löneanspråk. Lönesamtal i den här meningen handlar om en information om hur man ligger till när det gäller att fördela årets lönepott samt en diskussion om hur man kan förbättre sitt läge till nästa års lönerevision. Någon löneförhandling är det inte frågan om.

Jag pratade rent generellt och inte om löneanspråk. Det handlar om problematiken att man i Sverige är van vid att staten håller en i handen när det gäller allt från tv-utbud till lördagsunderhållning.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Jag pratade rent generellt och inte om löneanspråk. Det handlar om problematiken att man i Sverige är van vid att staten håller en i handen när det gäller allt från tv-utbud till lördagsunderhållning.

Jo så kan det helt klart vara.

Intressant nog är Sveriges arbetsmarknad relativt avreglerad avtalsmässigt. Staten, det vill säga lagstiftningen, kring arbete har inte en speciellt omfattande roll. Det är arbetsgivarorganisationer och fackförbund som styr hur det ser ut i verkligheten. LAS är det stora undantaget, även där har arbetsgivare förhandlat med facken om avsteg som skrivits in i kollektivavtalen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saltsj%C3%B6badsavtalet