Permalänk
Medlem

Moppeprov

Hej all sweclockare.
Jag ska göra min uppskrivning till moppekörkortet nästa vecka och när jag sitter här hemma och gör prov från körskolan så får jag massa frågor på bl.a. motorvägar, bilens bromsar o.s.v.
Någon som vet om jag behöver kunna sånt eller är det endast trafikregler, miljöfrågor och sånt?

Permalänk
Medlem

Jag tog mitt för ungefär fyra år sen, och om de inte har ändrat det helt så behöver du inte oroa dig, det är snuskigt lätt.

Permalänk
Medlem

Skulle väl va rätt konstigt om du måste kunna saker ang motorväg då du ändå inte får köra där.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig tagit något moppekort, men satsa på generella saker så vad gäller vid huvudled, cykelbanor, HÖGER REGLEN osv.

Skrivet av Hal0:

Skulle väl va rätt konstigt om du måste kunna saker ang motorväg då du ändå inte får köra där.

Det är väll en rätt viktig sak att veta angående motorvägar

Permalänk

Jag skulle precis skriva att oroa dig inte, det är lätt. Men sen kom jag på att det var tio år sen jag tog mitt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

Jag ska göra provet på fredag nästa vecka, jag kommer nog att klara det men måste säga att böckerna man får med är bland det sämsta undervisnings material jag har sett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Skulle väl va rätt konstigt om du måste kunna saker ang motorväg då du ändå inte får köra där.

det är nog de han ska veta

Visa signatur

CM STORM | SP 500W | AMD FX-4100 | Gigabyte GA-970 | GeForce GTX 560 | 1TB HDD | WIN7 | DUCKY SHINE 3 | QPAD 5K | QH-90

Permalänk
Medlem

Känns rätt så onödigt att kunna massa saker om motorväg, eftersom det nämndes att jag inte får köra där, dessutom kommer det massa frågor om släp, vilket körkort man behöver beronde hur mycket det väger vilket värkar helt orimligt att kunna när man ska ta moppekörkort.
Till er som tog moppekörkort för över 3 år sedan så har reglerna ändrats, nu får man punga upp 4000kr plus att man ska göra uppskrivining på vägverket som liknar den vid bilkörkort

Permalänk
Skrivet av Guzze1:

Känns rätt så onödigt att kunna massa saker om motorväg, eftersom det nämndes att jag inte får köra där, dessutom kommer det massa frågor om släp, vilket körkort man behöver beronde hur mycket det väger vilket värkar helt orimligt att kunna när man ska ta moppekörkort.
Till er som tog moppekörkort för över 3 år sedan så har reglerna ändrats, nu får man punga upp 4000kr plus att man ska göra uppskrivining på vägverket som liknar den vid bilkörkort

Jag tog mitt moppekort för 2 år sedan(2010) och när jag gjorde teorin så var den delad med motorcykel i vissa delar. När jag gjorde teorin fanns det del A, B och C. Dessa var delade med motorcykel vilket innebär frågor om motorvägar. Sen fanns det repetitioner som var delade för moped, motorcykel, bil och lastbil så jag fick en jävla massa frågor om släp och lastbilar dom 5 första gångerna tills jag hade klarat av dom.

Ett tips inför provet e att inte göra det förrens du e HELT säker på att du kommer klara det. Få alla rätt på repetitionen minst 4 gånger innan du försöker göra provet. Nöj dig inte med halvtaskiga resultat då detta e samma tillvägagångssätt som för bilkörkort så om du pluggar ordentligt nu så kan du mycket till bilkörkortet.

Permalänk
Medlem

Jag tog mitt idag på Grönlunds trafikskola. Dock klass 2. Tog 2 dar, första dagen skulle man lära sig allt, andra dagen skulle man köra lite moppe på en bana och sedan prov! Inte så specielt svårt om man lyssnar och hänger med!