CrossFire med två olika kort för att få fler utgångar

Permalänk

CrossFire med två olika kort för att få fler utgångar

Jag sitter just nu på en dator (anno 2008 tror jag) och fick för mig att jag ville ha tre skärmar. Problemet är att mitt grafikkort, ett radeon hd 4870 x2, endast har två DVI-utgångar. Jag gick in på Inet och frågade hur jag skulle göra, och fick då till svar att det bästa var att slänga ut mitt grafikkort och byta till ett nytt med tre portar på och 1GB DDR5 minne.

Eftersom jag har 2GB DDR5 minne i mitt nuvarande grafikkort och fortfarande tycker att det presterar helt tillfredställande i de få spel jag spelar (world in conflict, FSX, empire total war) så känns det dumt att slänga ut det och funderade istället på en CrossFire-lösning. På Inet hävdade snubben att korten måste vara identiska, annars kommer man inte kunna köra på högre upplösningar pga något skumt kompabilitetsfel.

Jag förlitar mig mer på er som finns här; Går det att köra CrossFire med två olika kort utan reducerad grafikprestanda för att kunna få extra DVI/HDMI utgångar, eller finns det någon annan lösning som är bättre? Min datorkonf står i sign.

/C

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, det går inte kör Crossfire med två olika kort. (Eller jo, men grafikprocessorn måste vara densamma)

Vad är det du vill uppnå? Vill du spela på flera skärmar samtidigt, eller bara ha skrivbord på flera skärmar?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Jag vill inte utesluta att köra några prestandakrävande spel. Men det är alltså inte möjligt att köra två olika kort i crossfire? Jag tvivlar på att de GPU:er jag har på mitt kort används fortfarande...

Vad kommer detta sig, borde inte nya kort vara bakåtkompatibla med äldre modeller, på samma sätt som t.ex. inom ethernet där två noder kommer överrens sinsemellan?

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Skrivet av Christhebalrog:

Jag vill inte utesluta att köra några prestandakrävande spel. Men det är alltså inte möjligt att köra två olika kort i crossfire? Jag tvivlar på att de GPU:er jag har på mitt kort används fortfarande...

Vad kommer detta sig, borde inte nya kort vara bakåtkompatibla med äldre modeller, på samma sätt som t.ex. inom ethernet där två noder kommer överrens sinsemellan?

tyvärr så fungerar det inte så eftersom de måste som tidigare sagt ha samma grafikprocessor och den ändras i princip mellan varje serie
men tror du ska kunna köra med ett hd 4850 om du fick tag i det eftersom det har samma grafikprocessor
docks å klockar det andra ner sig till dessa nivå men klockar du 4850 till 4870 så blir det ju samma prestanda om det går

Permalänk
Medlem

Om du skaffar ett 4870 eller 4850 så kommer dina kort att köras som tri fire.
En länk. Inte riktigt det de pratar om men det fungerar ju uppenbarligen. Borde inte vara så dyrt med ett sådan kort idag heller, en bit under 1000kr iaf
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2079345

Edit: Finns en här på sweclockers marknad som säljer ett hd4870 1GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christhebalrog:

Jag vill inte utesluta att köra några prestandakrävande spel. Men det är alltså inte möjligt att köra två olika kort i crossfire? Jag tvivlar på att de GPU:er jag har på mitt kort används fortfarande...

Vad kommer detta sig, borde inte nya kort vara bakåtkompatibla med äldre modeller, på samma sätt som t.ex. inom ethernet där två noder kommer överrens sinsemellan?

4840/4870 säljs nog inte nya idag, nej. Tveksamt hur bra de är i Crossfire med, tekniken var väldigt ny när dessa dök upp.

Alltså, denna tredje skärm, vad är syftet med denna? Ska du spela på alla tre skärmarna samtidigt i monsterupplösning, eller ska du fortfarande spela på endast en skärm, och endast ha skrivbord på den andra?

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av Christhebalrog:

Jag vill inte utesluta att köra några prestandakrävande spel. Men det är alltså inte möjligt att köra två olika kort i crossfire? Jag tvivlar på att de GPU:er jag har på mitt kort används fortfarande...

Vad kommer detta sig, borde inte nya kort vara bakåtkompatibla med äldre modeller, på samma sätt som t.ex. inom ethernet där två noder kommer överrens sinsemellan?

Du kan stoppa in valfritt Radeon-kort och använda 3+ skärmar, jo. Men för crossfire måste grafikprocessorn vara samma på båda korten. Jag tror inte det är crossfire du är ute efter, det innebär bara att du förbättrar prestandan i spel då båda korten jobbar tillsammans. I crossfire kan du ändå bara använda utgångarna på ena kortet, så då är du ändå låst till 2 skärmar såvida du inte köper 2st nya grafikkort som båda har minst 3 utgångar.

Men som sagt, om du kan tänka dig att inte spela på alla tre skärmarna samtidigt så kan du välja vilket sunkigt grafikkort som helst (dock ej nvidia då du inte kan blanda drivrutinerna) för att bara få fler skärmutgångar.

Permalänk
Entusiast

Nu är jag inte hundra på detta men jag har för mig att man kan köra två olika kort samtidigt, inte i crossfire utan bara för att ge bild till alla skärmar. Så du får inte ökad prestanda eller möjlighet att spela spel som täcker alla skärmar men du får bild på alla iaf

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något du bör ha i åtanke är att 4870x2 har 2x1gb GDDR5, och därför kan det bara utnyttja 1gb effektivt, eftersom att all data speglas till båda grafikprocessorerna för rendering.

Sedan kan väl jag tycka att om du tänkt köra tre skärmar så kommer du inte bli nöjd med prestandan som 4870x2 ger dig, speciellt inte om du tänkt spela. För dagens spel bör du ha ett ganska så "High-End"-kort för att kunna driva flera skärmar, och tyvärr så är inte 4870x2 ett sådant längre. Det presterar okej, och har runt samma FPS som ett 6870, förutsatt att Crossfire-funktionen gör sitt.

Jag rekommenderar precis som Inet att du införskaffar ett nytt kort. Sälj x2an för kanske 800:- och dryga ut budgeten med det. Om du bara tänkt köra tre skärmar i Windows-miljö så fungerar valfritt kort ur Radeon 5xxx, 6xxx & 7xxx-serierna, samt Geforce 6xx-serien. Om du däremot tänkt spela lite(tänk Low på allt) så snegla åt prestandaklasskorten 78xx och 670/kommande 660 och slå till på ett efter plånbok. Om du däremot känner stort behov av att kunna öka inställningarna så måste dessvärre hela datorn vara top notch rakt igenom. Tänk CF 7970 3gb eller SLI 680 4gb och en överklockad 3770k.

Lycka till!

edit: Som tidigare svarat på din fråga. Nej du kan inte ha flera olika kort i Crossfire. Men jag tror att du ska kunna använda olika kort endast för skrivbordsmiljö, sålänge det inte gäller utbredda 3D-applikationer. Ta inte mitt ord för det, men jag tror att det ska gå att komplettera med ett billigt kort, om du endast vill kunna utöka ditt skrivbord.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Som sagt, du behöver inte crossfire alls sålänge du inte ska spela på mer än två skärmar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.