Nvidia svarar på Linus Torvalds kritik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Fan vad gangster han är Linus.

Snarare en omogen treåring.

Permalänk
Medlem

Är inte helt 100 på linux men ska inte all mjukvara som görs till Linux vara öppen källkod på enligt reglerna för att få göra mjukvara till Linux? om jag har rätt som jag tror jag har så är det som nvidia håller på med helt idiotiskt, snacka om att isf spotta på alla linux användare och kod knackare

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mejjan:

Är inte helt 100 på linux men ska inte all mjukvara som görs till Linux vara öppen källkod på enligt reglerna för att få göra mjukvara till Linux? om jag har rätt som jag tror jag har så är det som nvidia håller på med helt idiotiskt, snacka om att isf spotta på alla linux användare och kod knackare

HAHAHAHA, vem har tagit det beslutet? Tog Linus ett beslut som sa att "alla företag i hela världen som gör någon form av mjukvara måste nu släppa sin källkod fri för att gynna linuxanvändaren" och alla företag hängde snällt på då eller?! Har man valt att använd Linux så får man fan skylla sig själv om man får problem när det kommer till vissa saker

Visa signatur

I am no more human then you are, I see my reflection as I look at you

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mejjan:

Är inte helt 100 på linux men ska inte all mjukvara som görs till Linux vara öppen källkod på enligt reglerna för att få göra mjukvara till Linux?

Nej, det är helt och hållet fel. Det finns mängder med stängd mjukvara till Linux (första ledtråden är att hela nyhetsposten ju handlar om stängd kod till Linux). Alla regler för detta är sammanfattade i GPL, som är den licens Linux är släppt under (specifikt GPLv2).

För den delen så är Android som används på majoriteten av dagens smartphones just Linux. Är all källkod till alla Androidprogram öppen och är alla Androidprogram gratis? Nej.

Skrivet av Absurd:

HAHAHAHA, vem har tagit det beslutet? Tog Linus ett beslut som sa att "alla företag i hela världen som gör någon form av mjukvara måste nu släppa sin källkod fri för att gynna linuxanvändaren" och alla företag hängde snällt på då eller?! Har man valt att använd Linux så får man fan skylla sig själv om man får problem när det kommer till vissa saker

Du kan ta det lugnt då inget sådant beslut någonsin tagits, och det till och med är explicit omöjligt att ta något sådant beslut iom GPL.

Linus Torvalds är inte en "chef" på sättet många här verkar tro. Han har medvetet inte samma roll som en Gates, Ellison eller Jobs, och det finns inget "företag" som motsvarar Microsoft, Oracle eller Apple. Gillar någon inte vad Torvalds gör så är vem som helst helt fri (tom uppmanad) att ta all Linuxkod som skrivits under dessa 20 år och göra ett eget projekt av den, så länge som man fortsätter licensiera den under den öppna licensen GPLv2 (eller får individuella tillåtelser från alla de tiotusentals utvecklare som har bidragit till Linuxkoden genom åren att licensiera den på något annat sätt).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mejjan:

Är inte helt 100 på linux men ska inte all mjukvara som görs till Linux vara öppen källkod på enligt reglerna för att få göra mjukvara till Linux? om jag har rätt som jag tror jag har så är det som nvidia håller på med helt idiotiskt, snacka om att isf spotta på alla linux användare och kod knackare

Jo men företag som nVIDIA måste tjäna pengar, ja visserligen så behöver vi alla tjäna pengar för att överleva,
så även om företag använder Linux så kan de inte leka "snäll comrade kommunist" och dela ut sin utarbetade programvara gratis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbleq:

Vad händer när dom stängda drivrutinerna börjar suga då? (vilket imo dom gör..)
....
Så jag tycker att ditt argument om vad man skulle föredra mellan stängda och öppna drivrutiner inte är särskilt verklighetsbaserat..

Eh, har du provat AMDs drivisar på andra OS än Windows? De suger fett. Ingen gör drivisar till AMD till mindre OS. Nvidia gör drivisar till mindre OS. Jag köpte AMD först, men fick inga drivisar till Solaris. Därför bytte jag till Nvidia och de gör drivisar till flera OS, så jag är nöjd. Jag har även hört att AMDs drivisar till Linux suger, men det var några år sen - det kanske är bättre nu.

Så mitt argument till varför jag tycker som jag gör, är verkligen taget från verkligheten. Ditt motargument är inte verklighetsbaserat, det är bara spekulationer. Mina argument är från IRL. Dina är ren teori. Så jag tycker dina motarguement inte är särskilt verklighetsbaserade, för det är de inte. Har du exempel från verkligheten att prata om, som du själv råkat ut för, eller är allt teori?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Eh, har du provat AMDs drivisar på andra OS än Windows? De suger fett. Ingen gör drivisar till AMD till mindre OS. Nvidia gör drivisar till mindre OS. Jag köpte AMD först, men fick inga drivisar till Solaris. Därför bytte jag till Nvidia och de gör drivisar till flera OS, så jag är nöjd. Jag har även hört att AMDs drivisar till Linux suger, men det var några år sen - det kanske är bättre nu.

Så mitt argument till varför jag tycker som jag gör, är verkligen taget från verkligheten. Ditt motargument är inte verklighetsbaserat, det är bara spekulationer. Mina argument är från IRL. Dina är ren teori. Så jag tycker dina motarguement inte är särskilt verklighetsbaserade, för det är de inte. Har du exempel från verkligheten att prata om, som du själv råkat ut för, eller är allt teori?

Alltså att du och jag har haft väldigt olika erfarenheter med hur olika kort och drivrutiner har fungerat börjar spåra ur lite^^ Lika så för många andra tidigare i tråden..

Jag förstår inte hur du kan säja att mitt argument inte är verklighetsbaserat då det egentligen inte just när något direkt motargument till vad du tycker och tänker kring nvidias utvecklings hastighet etc. och för det andra så ja, har redan visat exempel på verksamheter som har lyckats med öppenkällkod och även vad du kan få mer djupgående information om hur detta funkar.
Jag kan hålla med om att hela grejen med öppen källkod kan kännas lite svävande och det finns inte lika mycket publicitet kring det då för det mesta alla organisationer gör det utan att ta betalt och har då ej inga pengar att göra reklam med.

Det jag dock reagerade mest på i ditt uttalande var denna "fråga":
"Så vad föredrar du? Öppna drivisar som suger och är oanvändbara och aldrig uppdateras, eller stängda drivisar av hög kvalitet som uppdateras ofta?"
Varför skall just öppna suga och stängda vara bättre? Nouveau tycker jag fungerar väldigt bra och dom uppdateras i en bra takt, i den bästaste av världar bara några dagar efter att tex nvidia släpper mer resurser..
Sen så om du läser igenom mitt svar lite mer så kommer du märka varför just jag är rädd och anledningen till att de stängda drivrutinerna har möjlighet att suga ordentligt och att då inte finns någon möjlighet överhuvudtaget att påverka deras arbete förutom att skicka ett klent litet brev eller kanske någon buggrapport, som också är klen då du hade kunnat ge dom mycket bättre information om du kunde studera koden?

Redigerade detta väldigt mycket ifrån vad som stod här igår. Är fortfarande inte nöjd med det men känns bättre för mig..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbleq:

Jag förstår inte hur du kan säja att mitt argument inte är verklighetsbaserat

Mitt exempel är taget från IRL. Dina exempel var spekulationer och retoriska frågor och "antag att..." eller "tänk om..." eller "föreställ dig denna hypotetiska situation...". Så jag förstår inte hur du kan säga att MITT exempel inte är verklighetsbaserat? Jag beskriver vad som hänt mig, från IRL. Du pratar om hypotetiska situationer - och såna är inte verklighetsbaserade.

Så jag fattar inte hur du kan säga att mitt verklighetsbaserade exempel inte är baserat på verkligheten. Samtidigt som du pratar ren teori.

"Så vad föredrar du? Öppna drivisar som suger och är oanvändbara och aldrig uppdateras, eller stängda drivisar av hög kvalitet som uppdateras ofta?"
Varför skall just öppna suga och stängda vara bättre? [/QUOTE]
Jag säger inte att öppna suger och stängda är bättre. Jag ställer en fråga; vad föredrar du om du måste välja?

Sen pratar du om att man kan skriva eget om det är öppna drivrutiner - men wtf, ingen gör det. Inte många har kunskapen eller tiden att göra det. Varför skrev ingen Solaris drivisar till AMD? Enligt dig är det ju bara att sätta sig ned och skriva såna. Men si, det hände aldrig. Jag skiter i om de är öppna eller stängda - jag vill ha bra drivisar. Det är det viktiga för mig. Att folk kan sätta sig och skriva drivisar skiter jag i, för det är inte många som har tiden eller kunskapen.

Du vet, det är enkelt att skapa kärnvapen, du behöver bara en doktorsexamen i fysik, ett forskarlag, ett par miljarder kr och ett svindyrt forskningslabb och lite radioaktiva ämnen som inte säljs nånstans annat än till regeringar. Fattar du att inte många har den tiden, pengarna, eller kunskapen att skapa kärnvapen? Det är enkelt att skriva drivisar, du behöver bara en civ ing examen, ett års ledig tid, djupa kunskaper i drivrutiner, djupa kunskaper i grafik, ha programmerat i 10 år, etc - men wtf är du sann? Det är inte många personer som har allt detta. Du lär nog inte ha det, jag har inte det, jag tror inte någon här på swec har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Mitt exempel är taget från IRL. Dina exempel var spekulationer och retoriska frågor och "antag att..." eller "tänk om..." eller "föreställ dig denna hypotetiska situation...". Så jag förstår inte hur du kan säga att MITT exempel inte är verklighetsbaserat? Jag beskriver vad som hänt mig, från IRL. Du pratar om hypotetiska situationer - och såna är inte verklighetsbaserade.

Så jag fattar inte hur du kan säga att mitt verklighetsbaserade exempel inte är baserat på verkligheten. Samtidigt som du pratar ren teori.

"Så vad föredrar du? Öppna drivisar som suger och är oanvändbara och aldrig uppdateras, eller stängda drivisar av hög kvalitet som uppdateras ofta?"
Varför skall just öppna suga och stängda vara bättre?
Jag säger inte att öppna suger och stängda är bättre. Jag ställer en fråga; vad föredrar du om du måste välja?

Sen pratar du om att man kan skriva eget om det är öppna drivrutiner - men wtf, ingen gör det. Inte många har kunskapen eller tiden att göra det. Varför skrev ingen Solaris drivisar till AMD? Enligt dig är det ju bara att sätta sig ned och skriva såna. Men si, det hände aldrig. Jag skiter i om de är öppna eller stängda - jag vill ha bra drivisar. Det är det viktiga för mig. Att folk kan sätta sig och skriva drivisar skiter jag i, för det är inte många som har tiden eller kunskapen.

Du vet, det är enkelt att skapa kärnvapen, du behöver bara en doktorsexamen i fysik, ett forskarlag, ett par miljarder kr och ett svindyrt forskningslabb och lite radioaktiva ämnen som inte säljs nånstans annat än till regeringar. Fattar du att inte många har den tiden, pengarna, eller kunskapen att skapa kärnvapen? Det är enkelt att skriva drivisar, du behöver bara en civ ing examen, ett års ledig tid, djupa kunskaper i drivrutiner, djupa kunskaper i grafik, ha programmerat i 10 år, etc - men wtf är du sann? Det är inte många personer som har allt detta. Du lär nog inte ha det, jag har inte det, jag tror inte någon här på swec har det.

Hade varit väldigt skoj om du kunde bedömma hela meningen jag skrev.. för det har du inte gjort.

Angående din fråga så är det just att du bara ger rum för att man kan föredra bra stängda eller dåliga öppna. Jag fick då änna för mig att du verkliogen trodde att stängda bara kunde vara dom som är bra. Så för mig känns bara din fråga lite dåligt formulerad och jag kan ha missförstått lite..

Det är ju det att dom faktiskt gör det. Du har fortfarande inte läst på om nouveau eller om änns vad alla 8000 frivilliga programerare har gjort de senaste 7 åren? Och det är en summa som är grovt förminskad.
Varför du inte har fått några amd drivrutiner till solaris vet jag inte. Hitils har ju drivrutinsbygget styrts av utbud och efterfrågan. Där som behovet har varit störst har det skrivits för. Dock så ja, ditt 4850 är ju eller var ett ganska populärt kort så det stämmer kanske inte helt. Men det kanske är svårt att skriva till solaris? För vad jag nu har läst på om dom så använder dom CDDL, vilket är uttalat av gpl att programvaran är fri men att det finns punker som inte kan överenstämma med "sann" öppen källkod. Denna bild är tagen ifrån wikipedia men jag vågar tro på den: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Unix_history-simple.svg
Om du inte snackar om opensolaris så är jag ganska förvånad att du väntar på drivrutiner till ditt stängda solaris^^
Så även om amd ger ut bra dokumentation och liknande saker kanske ingen har skrivit dom för solaris då det är stängt. Om du sitter på opensolaris så kan jag inget annat än mer vara ledsen för dig.

JA, jag vet att det inte är många som har tid eller har kunskap om programmering etc.. Men att linux har kommit så långt som det har gjort idag måste ju visa på att det finns nästan tillräckligt? Taget ifrån irl så presterar min dator mycket bättre med linux på sig än vad det gör med windows! Och detta har åstadkommit på en utvecklings tid på cirka 20 år, och hela tiden med hjälp utav öppen källkod. Så jag är medveten om att detta är ett problem som öppen källkod har, tänk om ingen har kunskap att forsätta bygga det? Då tar det stopp, ja visst. Men det har det inte gjort ännu.

Men visst, tro du vad du vill om dina drivrutiner, och framför alt jag bryr mig inte så mycket om hur en persons erfarenheter med amd har fungerat. Öppen källkod är ingen perfektion,, men det är inte heller proprietär heller för den delen, inte på milslånga vägar enligt mig.
Så snälla, tvivlar du fortfarande på att det inte finns tillräckligt med folk som kan driva en helt gratis och öppen utveckling framåt så kan jag bara säja att du behöver läsa på mer, det är faktistkt så. Jag är inte världens bäste talare för öppen källkod men så mycket kan jag se hos dig. du har bara klagat på dina egna problem och blundat för att du just itne sett en hacker i irl?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbleq:

Varför du inte har fått några amd drivrutiner till solaris vet jag inte. Hitils har ju drivrutinsbygget styrts av utbud och efterfrågan. Där som behovet har varit störst har det skrivits för. Dock så ja, ditt 4850 är ju eller var ett ganska populärt kort så det stämmer kanske inte helt. Men det kanske är svårt att skriva till solaris? För vad jag nu har läst på om dom så använder dom CDDL, vilket är uttalat av gpl att programvaran är fri men att det finns punker som inte kan överenstämma med "sann" öppen källkod. Denna bild är tagen ifrån wikipedia men jag vågar tro på den: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Unix_history-simple.svg
Om du inte snackar om opensolaris så är jag ganska förvånad att du väntar på drivrutiner till ditt stängda solaris^^
Så även om amd ger ut bra dokumentation och liknande saker kanske ingen har skrivit dom för solaris då det är stängt. Om du sitter på opensolaris så kan jag inget annat än mer vara ledsen för dig.

Den dära bilden stämmer inte. SunOS är ju föregångaren till Solaris, så SunOS och Solaris ska sitta ihop.

OpenSolaris var betaversionen av Solaris 11. S11 har kommit nu, så det fanns inte mycket poäng att fortsätta med OpenSolaris. Från OpenSolaris har det skapats många öppna Solaris distar: Nexenta, Illumian, OmniOS, StormOS, SmartOS, etc. Så det finns många öppna Solaris 11 distar idag. Själva S11 är stängt, men det finns öppna distar som utgått från OpenSolaris. S11 och OpenSolaris är kompatibla, och knappt ingen skillnad mellan dem.

Men du har rätt i att licenserna är inkompatibla. Man kan inte porta AMDs drivrutin för ATI4850 till Solaris. Så folk måste skriva en ny drivrutin för AMD - och gissa vad? Ingen har gjort det. Trots att AMD släppt alla specar så är det ingen som skrivit drivisar. Däremot, Nvidia har stängda drivisar, men de funkar bra till Solaris/OpenSolaris. Tacka vet jag drivisar som funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Den dära bilden stämmer inte. SunOS är ju föregångaren till Solaris, så SunOS och Solaris ska sitta ihop.

OpenSolaris var betaversionen av Solaris 11. S11 har kommit nu, så det fanns inte mycket poäng att fortsätta med OpenSolaris. Från OpenSolaris har det skapats många öppna Solaris distar: Nexenta, Illumian, OmniOS, StormOS, SmartOS, etc. Så det finns många öppna Solaris 11 distar idag. Själva S11 är stängt, men det finns öppna distar som utgått från OpenSolaris. S11 och OpenSolaris är kompatibla, och knappt ingen skillnad mellan dem.

Men du har rätt i att licenserna är inkompatibla. Man kan inte porta AMDs drivrutin för ATI4850 till Solaris. Så folk måste skriva en ny drivrutin för AMD - och gissa vad? Ingen har gjort det. Trots att AMD släppt alla specar så är det ingen som skrivit drivisar. Däremot, Nvidia har stängda drivisar, men de funkar bra till Solaris/OpenSolaris. Tacka vet jag drivisar som funkar.

Tja, då är det väl så verkligheten är. Tragiskt om du frågar mig men min tro på öppen källkod ligger kvar. Jag kan inte längre leva med tanken att nvida tar hand om mig som ett barn bara för att jag har köpt ett kort utav dom, det är det ända^^ Sen är det ju upp till var och en att vara olika paranoida..
Tack ialla fall för informationen om Solaris, visst kan du också ha fel men jag tror mer på dig än wikipedia, då du verkar har haft att göra med det ganska mycket

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det bästa vore precis som du säger, öppna bra drivisar. Men det viktigaste ändå är att drivisarna funkar. Stängda eller öppna, bara de funkar.

Att de är öppna är lite överreklamerat, det är ändå inte många som jobbar på dem.

Permalänk

Tycker detta är sjukt kul de en av anledningarna till varför varken Nvidia eller ATI presterar på Mac som de gör på PC är för att Apple vägrar dela med sig av tillräckligt med kod för att skriva en vettig drivrutin... What comes around goes around?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Den dära bilden stämmer inte. SunOS är ju föregångaren till Solaris, så SunOS och Solaris ska sitta ihop.

Nej, bilden stämmer. SunOS var en BSD-unix, Solaris är en SysV-unix. Sedan har Solaris säkert ärvt en hel del från SunOS eftersom Solaris precis som du säger var ersättare till SunOS i Suns produktportfölj. Och Sun trixade en massa med namngivningen (SunOs kallades i efterhand för Solaris 1, t.ex.), men det är ändå i huvudsak fråga om separata Unix-typer.