Videokameratips - Action/slow-motion/kvalitét ~6000kr

Permalänk
Medlem

Videokameratips - Action/slow-motion/kvalitét ~6000kr

Budget: Runt 6k men om mindre räcker, varför inte. Kan gå en aning över om bra motivation finns.

Användningsområde:

- Gärna liten
- Ska användas för att filma dans/sketcher/modeller. Tänk musikvideo eller filmproduktion i liten skala. Kanske någon vlog också
- Slow-motionklipp på dans. Ska inte filma en pistolkula direkt men hyffsat snabba rörelser i slow-motion. Kameran bör klara detta inbyggt eller tillräckligt bra film för att kunna ordna slow motion i redigeringsprogram (typ after-effects/vegas/liknande)
- Optisk zoom
- Allmänt gedigen kvalitét
- Ska användas ihop med stativ/steady-cam-liknande lösning
- Ljud spelar liten roll. Kör oftast separata ljudspår.
- Rörelse --> gärna bra anti-skak eller liknande.
- Bra face recognition/bra automatisk inställning på skärpa.

Vad skulle ni satsa på? Kikat på Sonys HDR-CX570 bland annat.Verkade sakna slow-motion funktion, men 50p 1080p lockar då det kanske räcker för okay slow motion? Ska ju inte direkt fånga en explosion i 2% slow motion här utan snarare dra ner häftiga danssteg till kanske ~5-15% hastighet nån gång ibland

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av LordNerf:

Kikat på Sonys HDR-CX570 bland annat.Verkade sakna slow-motion funktion, men 50p 1080p lockar då det kanske räcker för okay slow motion? Ska ju inte direkt fånga en explosion i 2% slow motion här utan snarare dra ner häftiga danssteg till kanske ~5-15% hastighet nån gång ibland

10 % av 50 fps är 5 fps, vilket lätt upplevs som väldigt hackigt. Den slutsatsen drar jag av min erfarenhet av spel och videoredigering; jag kan inte mycket om filmkameror.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

10 % av 50 fps är 5 fps, vilket lätt upplevs som väldigt hackigt. Den slutsatsen drar jag av min erfarenhet av spel och videoredigering; jag kan inte mycket om filmkameror.

Sant, låter ohållbart :I Jag har inte heller någon vidare erfarenhet i just det. Därför jag frågar ^^

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s89720134&cols=196,8120...

Där har du 60fps. Verkar inte gå så mycket högre på konsumentkameror. Kanske ska pröva hyra en slomo-kamera?

Visa signatur

Dålig yttrandefrihet på detta forum, hejdå.

Permalänk
Medlem

Videokamera

Att hitta en kamera för under 6k som fixar äkta slowmo i full upplösning låter inte helt lätt, 50 eller 60 fps är nog max. Sen kan du hitta upp till 250fps men då är det oftast i 320x240 och emulerat i kameran.

Super 8 kamera med steglös FPS kontroll finnes, tror ända upp till 90-100 fps. Men då har du andra problem med inskanning tex, men det bör nästan vara det billigaste om du ska ha riktigt slowmo.

Mitt råd är att köpa en bra kamera och göra det digitalt i post, det finns riktig bra progam för det, kan inte tipsa just nu, men lite google och Vimeo.com borde hjälpa.

Jag gillar själv CCD kameror då de helt saknar rörelseartefakter jämfört med CMOS, Men CMOS är mer standard nu och billigare och mer ljuskänsligt.

Permalänk
Medlem

Tycker du kan filma i 60fps, sedan dra ner videon att visa i 30fps (29.97). Där har du 50%. I After Effects kan du sedan först välja time stretch, för att dra ut klippet ännu mer (=göra långsammare). Problemet då kommer vara att du har typ 6-7 fps. Då finns det två lösningar i AE: Den ena skapar en sorts suddig rörelse mellan varje frame för att motverka den hackiga upplevelse som annars blir. Den andra lösningen är en bättre lösning, där AE analyserar bildruta för bildruta, för att sedan skapa extra frames mellan de existerande för att få det att flyta på bättre.

Det ens heter frame interpolation, men kommer inte ihåg vad den andra heter just nu, men det är bara att fråga Google, youtube eller någon annan här på forumet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

När man ska filma så filmar man inte i slowmotion, man filmar I realtid.
Det kameran gör är att filma i mer än 24/30 bilder per sekund. När detta händer, säg att du filmar i 60 bilder per sekund kan du i redigeringsprocessen sträcka ut ditt filmklipp så det visas i faktiska 24/30 bps och då blir klippet längre, och den visar alla dina "bildrutor" 1/24 eller 1/30 av en sekund styck. Istället för 1/60 styck. Vilket då skapar s.k slow motion.

Du kan alltså INTE få slow motion direkt ur kameran om inte kameran bearbetar detta själv, (otroligt).

Så, du ska köpa en kamera som kostar 6000 och du kan göra slow motion klipp med. Det enda valet du har är nog att köpa en som kan filma i 60bps. Finns nog inget "värre" inom budget.